امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 دي 1402 ساعت 22:05:52
گفتاری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
جهاد با نفس در قرآن

جهاد، اصطلاحی در فقه اسلام است (کتابی هم در فقه به این نام داریم) که مورد بحث فقهاست و احکام خاصی هم دارد، ولی در شرع معنای وسیع‌تری دارد. در قرآن معمولاً به معنای وسیع آن استعمال می‌شود و آن کوششی است به قصد تقرب به خدا و برای تحقق اهداف اسلام. هر نوع تلاشی که انسان با شرایط خاص و با نیت خاصی برای خدا و در راه خدا و برای تحقق اهداف دین خدا صورت دهد، در عرف قرآن تعبیر به جهاد شده است. اما اصطلاح خاص فقهی‌ آن، کارزار و جنگ با دشمن است. طبعاً جهاد همراه با فداکاری است، یعنی انسان مجاهد آماده می‌شود که چیزی را از دست بدهد؛ در عرف وسیعش مال و جان خود را و در معنای محدود فقهی‌ (بیشتر) جان را. بنابراین قرآن می‌گوید با مال و جانتان در راه خدا مبارزه کنید. در قرآن نزدیک چهل مورد آیات با لفظ جهاد آمده. (با لفظ قتال و انواع دیگر رزمها فراوان است.) چهل مورد تقریباً با لفظ جهاد، مجاهدت، یجاهدون، جهاد و جاهدوا، و تعبیراتی از این قبیل، آمده. از قرآن استفاده می‌شود که عالی‌ترین صفتی که یک انسان می‌تواند به آن متصف شود مجاهد است. یک مسلمان اگر بتواند لقب مجاهد را برای خود جذب کند و با مفاهیم دینی تایید شود که او مجاهد در راه خداست، مقام بزرگی را کسب کرده است.
ابعاد جهاد هم بخش دیگری از بحث است که خیلی نمی‌توانم آن را باز کنم؛ جهاد با نفس، جهاد با دشمن داخلی، جهاد با دشمن خارجی و جهاد سازنده برای اصلاح جامعه، که در پایان خطبه گذشته‌ام به جهاد با نفس رسیده بودم. مبنای ایدئولوژیک جهاد (یعنی جهان‌بینی اسلام که این حالت را در مسلمانها به وجود آورده و انسان مجاهد می‌سازد) مهم است. می‌دانیم که یکی از مشخصات اسلام، که در مبارزات جامعه مسلمان ایران تبلور پیدا کرد، روحیه فداکاری و ایثار بود که در هیچ جامعه و انقلابی با این ابعاد وجود نداشت. ما ابتدای قضیه را در جهان‌بینی اسلامی و نقاط حساس ایدئولوژی می‌بینیم که انسان را این‌طور بار می‌آورد. آن نکته‌ای که در این جهان‌بینی مورد نظر من است، دیدی است که اسلام و قرآن از جهان و انسان عرضه کرده‌اند. در چند کلمه، قرآن و اسلام، انسان را رهروی به طرف خدا می‌داند و منهای خدا و ارتباط با خدا، انسان را موجودی بی‌ارزش و یا گاهی ضدارزش و منفی می‌داند. از نظر قرآن هدف انسان در زندگی هیچ چیز غیر از لقاءالله و رسیدن به جوار الهی و جذب رضوان الهی نمی‌تواند باشد. یعنی اگر چیزی غیر از این باشد، انسان به همان اندازه مغبون و از راه دور است. یک انسان مومن اسلام‌شناس و دارای ایدئولوژی اسلامی (حالا یا به شکل عرفی و عوامیش یا به شکل عرفانی و سطح بالایش) و انسان حکیم واقعی، کسی است که در زندگی‌اش تلاش می‌کند خود را به خدا نزدیک کند. «الی‌الله المصیر». لقاءالله، جوار‌الله و این‌گونه تعبیرات، لطیف‌ترین و پرجاذبه‌ترین چیزی است که در کلمات عرفا (و در عمل، حرکت و قلب عوام، حکیم و مردم عامی دارای حکمت الهی) دیده می‌شود. این روحیه فقط می‌تواند در کسی باشد که برای جهان مبدا و برای انسان حرکت قایل است؛ [حرکتی] که به خدا می‌رسد. چنین چیزی را در مکاتب مادی نمی‌توانید پیدا کنید؛ چه مادیت غرب و چه مادیت شرق.
در مادیگری غرب، همه حیات انسان خلاصه می‌شود در لذات جسمی، خوب خوردن، خوب خوابیدن، شهوترانی و لحظات زندگی را با این‌گونه چیزها پربار کردن. این، همه فلسفه «اصالت اللّذّه» غرب است و حرکتشان، عملشان و افکارشان دنباله این فکر است. در فلسفه مادی شرق (که امروز محور حرکت مارکسیسم است) هم لفظاً و هم در معنا خدا و حقیقت ماورای ماده را منکرند و چیزی را در این جهان ماورای ماده نمی‌بینند. همه اهدافشان خلاصه می‌شود در چیزهایی که در ذهن خود می‌بافند و لذا دچار تناقض شده‌اند. از یک طرف اساس کار را بر مبارزه گذاشته‌اند. جهان را یکپارچه تضاد و دیالکتیکی [می‌دانند] - که از مجموعه تضادها و درگیریهای جهان به وجود می‌آید – حرکت را هم یک حرکت جبری بدون وقفه بی‌اختیار و انسان را رهرو یک موج عظیم ناشی از دیالکتیک و تضاد معرفی می‌کنند و معتقدند بعد از مرگ انسان هم هیچ‌چیز وجود ندارد. در عین حال از این انسان فداکاری می‌خواهند و در توجیهش گرفتارند. اسلام که به انسان می‌گوید جهاد و فداکاری کن، اضافه می‌کند که بعد از جهاد خدا را ملاقات می‌کنی، اما مارکسیسم به انسان مجاهد چه چیز می‌خواهد عرضه کند؟ می‌گوید این معنای حیات و حرکت جبری توست. برای اقناع افرادشان هم باید به مجسمه‌سازی و قهرمان‌سازی و چیزهایی از این قبیل بپردازند. نه این جبر کور چپ و نه آن مادیگری صد درصد آلوده غرب نمی‌تواند برای انسان متحرک، هدفگیری درستی ارائه بدهد، اما اسلام با جهان‌بینی‌ که دارد خیلی راحت به انسان می‌گوید حرکت کن. آن آخرین لحظه‌ای که چشمت را از این جهان بستی، خدا را ملاقات می‌کنی و در حین حرکت هم خدا را ملاقات می‌کنی. حیاتی به انسان مجاهد عرضه می‌کند که امروز برای ما درکش مشکل است.
ما می‌دانیم که قرآن به صراحت می‌گوید آنهایی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده تصور نکنید؛ اینها زنده‌اند. با قاطعیت اسلامی می‌گوید که او در عالم برزخ و بعد هم در قیامت زنده است. «احیاء عند ربهم یرزقون». آن حیات، یک حیات معمولی نیست. در برزخ همه زنده‌اند و حیات برزخی دارند، اما شهید زندگی دیگری دارد. رزق خاصی از خدا می‌گیرد و با حیات خاصی زندگی می‌کند که آن حیات با حیات دیگران فرق دارد. این را اسلام عرضه کرده و در قرآن ابعاد جهاد را هم به قتال و جنگ مسلحانه محدود نکرده است. عین تعبیر این است «ان یجاهدوا باموالهم و انفسهم». [جهاد] با مال و جان. البته از این کلمه استفاده می‌شود که جهاد با مال، یک چیز عادی نیست. یک ثروتمند میلیاردری اگر هزار تومان بدهد، جهاد نکرده است، چون برایش مشکلی نیست، اما اگر یک آدم کارگر هستی‌اش را بدهد، خانه‌اش را بفروشد و اندوخته‌اش را بدهد، یا یک خانم خانه‌دار زیورآلات عروسی‌اش را بدهد، این به معنای لغوی کلمه جهاد است؛ یک نوع تحملی است که آن یکی نکرده است. «ان یجاهدوا باموالهم و انفسهم». [جهاد] به عنوان یک مصداق، این طور آدمها را شامل می‌شود. جهاد با نفس معنایش این نیست که انسان بمیرد، یعنی از نیروی جسمی خودش مایه بگذارد. جهاد با مال، دادن امکانات مادی است و جهاد با نفس، دادن امکانات بدنی و یا روحی خود انسان است؛ فکرش، قدرتش، طرحش، بچه‌هایش، فامیلش و محبوبانش. اینها جهاد با نفس است.
بخشی از خطبه نماز جمعه – 6/6/1360
*هر نوع تلاشی که انسان با شرایط خاص و با نیت خاصی برای خدا و در راه خدا و برای تحقق اهداف دین خدا صورت دهد، در عرف قرآن تعبیر به جهاد شده است
*جهاد همراه با فداکاری است، یعنی انسان مجاهد آماده می‌شود که چیزی را از دست بدهد
*جهاد با مال، دادن امکانات مادی است و جهاد با نفس، دادن امکانات بدنی و یا روحی خود انسان است؛ فکرش، قدرتش، طرحش، بچه‌هایش، فامیلش و محبوبانش. اینها جهاد با نفس است.

*روزنامه جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 671


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
پیام ظریف به یهودیان جهان: نتانیاهو و رژیم او، در کنار حامیان غربی‌اش ماشین آدم‌کشی و ویرانی را در منطقه راه انداخته‌اند/ صهیونیست‌ها به‌دروغ خود را نماینده و پناهگاه یهودیان جهان وانمود می‌کنند، در حالی که در عمل، بزرگترین دشمن اعتبار و امنیت آنان هستند
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
مترو خوب است !
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
چه چیزی در مجلس حضرت زهرا(س) باعث عصبانیت امام (ره) شد؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/21
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
انتقاد سید حسن خمینی از سانسور کتاب ها : بحث بر سر فیلترینگ است اما در همین شرایط 50 میلیون نفر عضو تلگرام هستند
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
یادداشتی از: خانم نهال موسوی
بلایی که گوش‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر سرمان آورده‌اند
رسوایی اخلاقی در کلیساهای انگلستان / کسی که تاج شاه چارلز را بر سرش گذاشت چه کرد؟
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5741
تعداد بازدید دیروز: 32931
بازدید کل: 72526449
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.