امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 دي 1402 ساعت 22:05:52
گفتاری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
جهاد با نفس در قرآن

جهاد، اصطلاحی در فقه اسلام است (کتابی هم در فقه به این نام داریم) که مورد بحث فقهاست و احکام خاصی هم دارد، ولی در شرع معنای وسیع‌تری دارد. در قرآن معمولاً به معنای وسیع آن استعمال می‌شود و آن کوششی است به قصد تقرب به خدا و برای تحقق اهداف اسلام. هر نوع تلاشی که انسان با شرایط خاص و با نیت خاصی برای خدا و در راه خدا و برای تحقق اهداف دین خدا صورت دهد، در عرف قرآن تعبیر به جهاد شده است. اما اصطلاح خاص فقهی‌ آن، کارزار و جنگ با دشمن است. طبعاً جهاد همراه با فداکاری است، یعنی انسان مجاهد آماده می‌شود که چیزی را از دست بدهد؛ در عرف وسیعش مال و جان خود را و در معنای محدود فقهی‌ (بیشتر) جان را. بنابراین قرآن می‌گوید با مال و جانتان در راه خدا مبارزه کنید. در قرآن نزدیک چهل مورد آیات با لفظ جهاد آمده. (با لفظ قتال و انواع دیگر رزمها فراوان است.) چهل مورد تقریباً با لفظ جهاد، مجاهدت، یجاهدون، جهاد و جاهدوا، و تعبیراتی از این قبیل، آمده. از قرآن استفاده می‌شود که عالی‌ترین صفتی که یک انسان می‌تواند به آن متصف شود مجاهد است. یک مسلمان اگر بتواند لقب مجاهد را برای خود جذب کند و با مفاهیم دینی تایید شود که او مجاهد در راه خداست، مقام بزرگی را کسب کرده است.
ابعاد جهاد هم بخش دیگری از بحث است که خیلی نمی‌توانم آن را باز کنم؛ جهاد با نفس، جهاد با دشمن داخلی، جهاد با دشمن خارجی و جهاد سازنده برای اصلاح جامعه، که در پایان خطبه گذشته‌ام به جهاد با نفس رسیده بودم. مبنای ایدئولوژیک جهاد (یعنی جهان‌بینی اسلام که این حالت را در مسلمانها به وجود آورده و انسان مجاهد می‌سازد) مهم است. می‌دانیم که یکی از مشخصات اسلام، که در مبارزات جامعه مسلمان ایران تبلور پیدا کرد، روحیه فداکاری و ایثار بود که در هیچ جامعه و انقلابی با این ابعاد وجود نداشت. ما ابتدای قضیه را در جهان‌بینی اسلامی و نقاط حساس ایدئولوژی می‌بینیم که انسان را این‌طور بار می‌آورد. آن نکته‌ای که در این جهان‌بینی مورد نظر من است، دیدی است که اسلام و قرآن از جهان و انسان عرضه کرده‌اند. در چند کلمه، قرآن و اسلام، انسان را رهروی به طرف خدا می‌داند و منهای خدا و ارتباط با خدا، انسان را موجودی بی‌ارزش و یا گاهی ضدارزش و منفی می‌داند. از نظر قرآن هدف انسان در زندگی هیچ چیز غیر از لقاءالله و رسیدن به جوار الهی و جذب رضوان الهی نمی‌تواند باشد. یعنی اگر چیزی غیر از این باشد، انسان به همان اندازه مغبون و از راه دور است. یک انسان مومن اسلام‌شناس و دارای ایدئولوژی اسلامی (حالا یا به شکل عرفی و عوامیش یا به شکل عرفانی و سطح بالایش) و انسان حکیم واقعی، کسی است که در زندگی‌اش تلاش می‌کند خود را به خدا نزدیک کند. «الی‌الله المصیر». لقاءالله، جوار‌الله و این‌گونه تعبیرات، لطیف‌ترین و پرجاذبه‌ترین چیزی است که در کلمات عرفا (و در عمل، حرکت و قلب عوام، حکیم و مردم عامی دارای حکمت الهی) دیده می‌شود. این روحیه فقط می‌تواند در کسی باشد که برای جهان مبدا و برای انسان حرکت قایل است؛ [حرکتی] که به خدا می‌رسد. چنین چیزی را در مکاتب مادی نمی‌توانید پیدا کنید؛ چه مادیت غرب و چه مادیت شرق.
در مادیگری غرب، همه حیات انسان خلاصه می‌شود در لذات جسمی، خوب خوردن، خوب خوابیدن، شهوترانی و لحظات زندگی را با این‌گونه چیزها پربار کردن. این، همه فلسفه «اصالت اللّذّه» غرب است و حرکتشان، عملشان و افکارشان دنباله این فکر است. در فلسفه مادی شرق (که امروز محور حرکت مارکسیسم است) هم لفظاً و هم در معنا خدا و حقیقت ماورای ماده را منکرند و چیزی را در این جهان ماورای ماده نمی‌بینند. همه اهدافشان خلاصه می‌شود در چیزهایی که در ذهن خود می‌بافند و لذا دچار تناقض شده‌اند. از یک طرف اساس کار را بر مبارزه گذاشته‌اند. جهان را یکپارچه تضاد و دیالکتیکی [می‌دانند] - که از مجموعه تضادها و درگیریهای جهان به وجود می‌آید – حرکت را هم یک حرکت جبری بدون وقفه بی‌اختیار و انسان را رهرو یک موج عظیم ناشی از دیالکتیک و تضاد معرفی می‌کنند و معتقدند بعد از مرگ انسان هم هیچ‌چیز وجود ندارد. در عین حال از این انسان فداکاری می‌خواهند و در توجیهش گرفتارند. اسلام که به انسان می‌گوید جهاد و فداکاری کن، اضافه می‌کند که بعد از جهاد خدا را ملاقات می‌کنی، اما مارکسیسم به انسان مجاهد چه چیز می‌خواهد عرضه کند؟ می‌گوید این معنای حیات و حرکت جبری توست. برای اقناع افرادشان هم باید به مجسمه‌سازی و قهرمان‌سازی و چیزهایی از این قبیل بپردازند. نه این جبر کور چپ و نه آن مادیگری صد درصد آلوده غرب نمی‌تواند برای انسان متحرک، هدفگیری درستی ارائه بدهد، اما اسلام با جهان‌بینی‌ که دارد خیلی راحت به انسان می‌گوید حرکت کن. آن آخرین لحظه‌ای که چشمت را از این جهان بستی، خدا را ملاقات می‌کنی و در حین حرکت هم خدا را ملاقات می‌کنی. حیاتی به انسان مجاهد عرضه می‌کند که امروز برای ما درکش مشکل است.
ما می‌دانیم که قرآن به صراحت می‌گوید آنهایی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده تصور نکنید؛ اینها زنده‌اند. با قاطعیت اسلامی می‌گوید که او در عالم برزخ و بعد هم در قیامت زنده است. «احیاء عند ربهم یرزقون». آن حیات، یک حیات معمولی نیست. در برزخ همه زنده‌اند و حیات برزخی دارند، اما شهید زندگی دیگری دارد. رزق خاصی از خدا می‌گیرد و با حیات خاصی زندگی می‌کند که آن حیات با حیات دیگران فرق دارد. این را اسلام عرضه کرده و در قرآن ابعاد جهاد را هم به قتال و جنگ مسلحانه محدود نکرده است. عین تعبیر این است «ان یجاهدوا باموالهم و انفسهم». [جهاد] با مال و جان. البته از این کلمه استفاده می‌شود که جهاد با مال، یک چیز عادی نیست. یک ثروتمند میلیاردری اگر هزار تومان بدهد، جهاد نکرده است، چون برایش مشکلی نیست، اما اگر یک آدم کارگر هستی‌اش را بدهد، خانه‌اش را بفروشد و اندوخته‌اش را بدهد، یا یک خانم خانه‌دار زیورآلات عروسی‌اش را بدهد، این به معنای لغوی کلمه جهاد است؛ یک نوع تحملی است که آن یکی نکرده است. «ان یجاهدوا باموالهم و انفسهم». [جهاد] به عنوان یک مصداق، این طور آدمها را شامل می‌شود. جهاد با نفس معنایش این نیست که انسان بمیرد، یعنی از نیروی جسمی خودش مایه بگذارد. جهاد با مال، دادن امکانات مادی است و جهاد با نفس، دادن امکانات بدنی و یا روحی خود انسان است؛ فکرش، قدرتش، طرحش، بچه‌هایش، فامیلش و محبوبانش. اینها جهاد با نفس است.
بخشی از خطبه نماز جمعه – 6/6/1360
*هر نوع تلاشی که انسان با شرایط خاص و با نیت خاصی برای خدا و در راه خدا و برای تحقق اهداف دین خدا صورت دهد، در عرف قرآن تعبیر به جهاد شده است
*جهاد همراه با فداکاری است، یعنی انسان مجاهد آماده می‌شود که چیزی را از دست بدهد
*جهاد با مال، دادن امکانات مادی است و جهاد با نفس، دادن امکانات بدنی و یا روحی خود انسان است؛ فکرش، قدرتش، طرحش، بچه‌هایش، فامیلش و محبوبانش. اینها جهاد با نفس است.

*روزنامه جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 831


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سید حسن خمینی درگذشت احمد توکلی را تسلیت گفت
پیام مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران به مناسبت چهلمین روز شهادت جمعی از هم‌میهنان، سرداران نظامی و دانشمندان هسته‌ای
کارشناس آلمانی مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با عصرایران:
مردم سوریه از دولت جدید ناامید شده‌اند/ سرخوشی اولیه بعد از سقوط اسد فروکش کرده
جنگ 12 روزه از نگاه اندیشکدۀ آمریکایی/ پاسخ‌های ایران، تلگرافی، نمادین و طراحی شده بود
اختصاصی:
دو اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
واکنش مهاجری به اظهارات پزشکیان درباره گفتگو با اپوزیسیون/جمهوری اسلامی باید وارد گفتگو با همه کسانی شود که منتقد یا مخالف آن هستند
صاحب ایده ایجاد شغل با یک میلیون تومان خطاب به عراقچی: در صحبت‌هایت دقت کن!
سرقت ۶۰ هزار فشنگ از یک پایگاه رژیم صهیونیستی
کشف بیش از 2هزار ریزپرنده و بی‌سیم دستی
گزارش ال‌مانیتور از واکنش اسرائیل به مذاکرات ایران و اروپا
اسرائیل می‌گوید تحمل مذاکرات ایران و اروپا را ندارد!
گزارشی از: خانم فاخره بهبهانی
آیا مکمل‌ها و قرص‌های حافظه، واقعا موثرند؟/ راه‌های حمایت از سلامت مغز و حافظه
عکس؛ سفر به تاریخ؛ دیدار صمیمانۀ «سردار سلیمانی» با «علی خمینی، نوۀ امام خمینی»؛ دهۀ 90
مهاجری: ایرادگیرندگان به مصاحبه عراقچی با فاکس نیوز، آدم‌هایی‌اند که حرف مفت می‌زنند هرچند غالبا مفت حرف نمی‌زنند/ پشت سر سعید جلیلی قایم شده اند
از کجا بفهمیم گوشی ما هک شده و راهکار چیست؟
انفجار، آتش سوزی و قطع برق سریالی در اسرائیل به تل آویو رسید
زائران کربلا چطور ارز اربعین بگیرند؟
متن کامل وصیت نامه شهید حاجی زاده
توصیه‌هایی برای حفاظت در برابر اشعه فرابنفش
نامه‌ای سراسر مهر از مراد به مرید
پارلمان رژیم صهیونیستی لایحه اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری و غور اردن رای داد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
همسنگر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مرحوم مغفورحبیب الله احمدلو به سرای باقی شتافت
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
یادداشتی از: خانم نیلوفر مولایی
ماجرای نفوذ و نیمروز/ جاسوسان موساد در ایران تا کجا رخنه کرده اند/ نفوذی‌هایی که به اطلاعات حیاتی و سری دسترسی دارند چه مشخصاتی دارند؟
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
توضیحات وزیر اطلاعات درباره آمار جاسوسان بازداشتی
حکم دارالافتاء مصر درباره اقامه نماز در مساجد دارای ضریح
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرهنگ علی راضی
قدرت یک "پیرمرد ۹۵ ساله": سرنوشت کابینه نتانیاهو در دست داو لاندو (+عکس)
مسیح مهاجری: سپردن تریبون نمازجمعه به کسی که افکارعمومی خواهان کنارگذاشتن اوست، لجبازی با مردم است
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
سازمان تروریستی آمریکایی متهم اصلی قتل افسر اطلاعاتی اوکراین
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
به پزشکیان بنزین مخلوط شده با آب فروختند! جزییات اتفاق تاسف برانگیز در سفر رئیس جمهور قبل از تاسوعا از زبان بازرس ویژه ریاست‌جمهوری: پزشکیان با تاکسی به تبریز رفت
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران
یادداشتی از: مهرداد خدیر
خالد اسلامبولی پَر!/ داستان نام یک خیابان که دو تمدن قدیمی را از هم دور کرد
سخنگوی وزارت خارجه چین: چین از ایران در مسیر حفاظت از حاکمیت ملی و دفاع از حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند
جنایت بی‌سابقه در اوین: اژه‌ای از جزئیات حمله اسرائیل پرده برداشت
در برنامه تلویزیونی راهبرد؛
سید حسن خمینی: ما یک ملت هستیم/ به حرف فرمانده کل قوا گوش کنیم/ دست بچه‌های موشکی را باید بوسید؛ اگر موشکی نبود انسجام نبود و اگر این انسجام نبود موشکی نبود/ ما هم می توانستیم مراکز هسته ای اسرائیل را بزنیم، اما به خاطر تشعشعات این کار را نکردیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5228
تعداد بازدید دیروز: 9293
بازدید کل: 76367592
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.