امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 مرداد 1402 ساعت 23:47:49
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی
گستره وسیع «پیام خون» و بازتاب آن در سطح جامعه

براساس قرآن شخصی که سال‌ها و قرن‌ها از دنیا رفته اما آثار اعمال او ماندنی است و قابل حذف نیست نشان می‌دهد که خدای متعال مدافع آثار نیکان است. در آیه ۸۲ سوره کهف در جریان موسی و خضر و دستور به ترمیم دیوار و یا بنای مخروبه به علت باقی ماندن اثر یک فرد صالح بوده است؛ «كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً» این پشتیبانی حق تعالی در مورد برخی امور بیشتر می‌شود.
اندیشه درست و خون، بیشترین ضریب بقاء و دوام را در خلقت از آنِ خود دارند. در مورد اندیشه‌های راستین، امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: «العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ، و أمثالُهُم فِي القُلوبِ».
و در مورد خون در فقه قاعده‌ای بر این وزن داریم که خون قابل بطلان نیست؛ «لایبطل دم امرء مسلم».
کلینی نقل می‌کند؛ امیرالمؤمنین(ع‌) همیشه‌ می‌فرمودند: خون‌ مسلمان‌ هدر نمی‌رود» (ج۱۴، ص۵۱۵)
سریان پیام خون در تمام سطوح جامعه
قطعی و سنت الهی و این خاصیت خون است که در جامعه از کوچه و بازار گرفته تا زنان خانه‌دار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بله ممکن است برخی معدود برای زمانی محدود بر علیه آن انگیزه‌ای داشته باشند ولی بی‌دوام است.
وقتی در جامعه مخاطبِ پیام خون مظلوم قرار می‌گیریم به مقتضای اصول دینی و اصول انسانی نباید بر علیه خون و پیام خون باشیم.
چه زیبا امام سجاد(ع) بعد از حادثه خونین کربلا و عاشورا در خطبه کوتاهش در شهر کوفه با ذکر گوشه‌ای از خیانت‌های کوفیان در جریان کربلا که منجر به ریخته شدنِ خونه پاک و مظلوم گشت، به آنان این حُکم دین و اقتضای انسانیت را یادآور شدند و فرمودند؛ «خواسته ما از شما کوفیان این است حال که با ما نیستید، پس علیه ما نباشید؛ «مسالتی الاتکونوا لنا و لا علینا»
برخوردهای متفاوت با پیام خون
حال که به حکم ساختار وجوب خلقت؛ جامعه تحت تاثیر پیام خون قرار می‌گیرد و جامعه در برابر آن عکس‌العمل‌های متفاوتی از خود نمایان می‌کند.
گروه اول؛ ساکتین در برابر پیام خون
عده‌ای ریخته شدن خون را می‌بینند و در برابر پیام او بدون هیچ تحرکی موضع سکوت به خود می‌گیرند و گاهی با مقدس‌مآبی خود را دور نگه داشته و قضاوت درباره خون و پیام خون را به خدا واگذار می‌کنند.
در جریان شهادت مظلومانه سیدالشهداء؛ جناب ربیع بن خثیم از «زهادثانیه» به حساب می‌آید و -طبق بیان محدث قمی در کتاب الکنی و الالقاب، همان خواجه ربیع معروف است- چنین موضعی داشت!
شهید استاد مطهری می‌گوید؛ همین آدم در دوران امیرالمؤمنین جزء سپاهیان ایشان بوده است. یك روز آمد خدمت امیرالمؤمنین عرض كرد: «یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! اِنّا شَكَكْنا فی هذَا الْقِتالِ». «اِنّا» را هم كه می‌گوید معلوم می‌شود كه او نمایند‌ه عده‌ای بوده است. یا امیرالمؤمنین! ما دربار‌ه این جنگ شک و تردید داریم، می‌ترسیم این جنگ، جنگ شرعی نباشد. چرا؟ چون ما داریم با اهل قبله می‌جنگیم. و از طرفی شیعه امیرالمؤمنین بود، نمی‌خواست كناره‌گیری كند. گفت: یا امیرالمؤمنین! خواهش می‌كنم به من كاری را واگذار كنید كه در آن شک وجود نداشته باشد، من را به جایی و دنبال مأموریتی بفرست كه در آن شك نباشد.
در جریان کربلا هم به نقل ابن ابی الحدید در جلد هفتم شرح نهج البلاغه؛ بعد از بیست سال «ریاضت و تمرین سکوت» وقتی به او گفتند پسر پیامبر(ص) را کشتند! گفت: «عجب کاری کردند!» و بعد آیه ۴۶ زمر را خواند؛ «قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِي مَا كَانُوا فِيهِ تختلفون» و سکوت کرد تا از دنیا رفت! برخی می‌گویند؛ بعدها استغفار می‌كرد كه چرا من این چند كلمه را كه غیر ذكر بود به زبان آوردم!
این یک موضع در برابر پیام خون به ناحق ریخته است که گرچه تام و تمام نیست و همراهی با ظالم هم نیست، اما بالاخره یک «سکوت ناروا» به حساب می‌آید.
نکته دیگری که از بازخورد این گروه به دست می‌آید، این است که «پیام خون» آنچنان بُرد وسیعی دارد که به چنین افراد منزوی از جامعه که قبری برای خود می‌کَنند و در آن عبادت می‌کنند نیز می‌رسد.
گروه دوم؛ همراهان با «پیام خون»
گروه دیگری در برابر «پیام خون» سکوت نمی‌کنند بلکه در حد ابراز احساسات با خون ریخته شده همراهی می‌کنند.
در اینجا نباید شگفت زده شد که چگونه یک مخالف اعتقادی و سیاسی زبان به همراهی با «پیام خون» دارد و از خون ریخته شده مظلوم سخن بر لب می‌آورد.
در جریان کربلا فردی مانند «عبدالله بن زبیر» که از مخالفان اهل بیت(ع) است و در حدی با امیرالمومنان(ع) عناد دارد که تبلیغات سوء او روی پدرش اثر گذاشته و او را از امام علی(ع) جدا کرد؛ «ما زال الزّبیر رجُلاً منّا أهلَ البیتِ حتّی نشأ ابنه عبدالله، فافسده»! (نهج، حکمت۴۵۳)
و در جریان کربلا هیچ اجابتی به امام حسین(ع) نداشت، اما در برابر خون امام حسین (ع) و مظلومان عاشورا در مکه سخنرانی مهمی کرد و کشته شدن او را مهم شمرد و مردم عراق را ملامت کرد و چنین گفت: مردم عراق خیانتکاران بدکاری هستند که حسین را دعوت کردند که یاریش کنند و وی را به خلافت برسانند و وقتی به سمت آنها رفت بر او تاختند و گفتند یا تسلیم شو تا تو را به مسالمت پیش پسر زیاد بن سمیه می‌فرستیم، یا آماده جنگ شو!... ولی او مرگ شرافتمندانه را بر زندگی با ذلت برگزید... (تذکرةالخواص/۱۵۲)
چقدر خون مظلوم و پیام خون ریخته شده نفوذ دارد که در جامعه «زبیریان» که با صاحب آن خون یعنی امام حسین که هیچ علقه‌ای ندارد باز هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
این یک واقعیت است که ظالمانی که دست آغشته در خون دارند، به عِده و عُده طرفداران و یا مخالفان خود دل نبندند که «قصه خون» قصه‌ای متفاوت است و می‌تواند هر موافقی را به یک مخالف تبدیل کند.
گروه سوم؛ احیاءگران پیام خون
گروه سوم کسانی‌اند که پیام خون را با وجود خود می‌گیرند و به سوی آن حرکت می‌کنند، روشن است که حرکت در راستای «پیام خون» هزینه زیادی دارد که ممکن است منجر به ریخته شدن خونِ خود دنبال کننده خون شود.
کسانی که در این مسیر هستند یعنی وظیفه خود را در شنیدن و در برافراشته داشتنِ پیام خون و جوشش خون تعریف می‌کنند انسان‌هایی در میدان هستند که به تعبیر قرآن «لایخافون لومه لائم» بوده و از زخم شمشیر و زخم زبان نگرانی به خود راه نمی‌دهند.
از این نمونه افراد که می‌توان به عنوان الگویی کامل معرفی نمود «عبدالله بن عفیف ازدی» است که به صورت مستقیم و مردانه در مقابل حاکم جائر در حالی که کهولت سن و فقدان بینایی داشت ایستاد و «پیام خون» را شنید و احترام کرد و زنده نگاه داشت و به دیگران رساند.
ابن عفیف ازدی در جلسه رسمی حاکم کوفه که یکی از خون‌آشام‌ترین حاکم بنی امیه است شنید که زبان به اهانت نسبت به مقام شامخ امام حسین و امیرالمومنین بعنوان کذاب نمود تا بتواند با حملات ناجوانمردانه در جنگ تبلیعاتی و روانی دست بالا را از آنِ خود کند!
اینجا بود در حالیکه برای ابن عفیف ازدی از زمین و آسمان خطر می‌بارید در مجلس ابن زیاد بلند شد و گفت: دروغ‌گو و پسر دروغ‌گو؛ تو و پدرت هستی و آن حاکمی است که تورا به این مقام گماشته است …
سرانجام ماموران دستگاه بنی امیه به خانه او حمله‌ور شدند و او بعد از دفاع مردانه شربت شهادت نوشید.
این اقدام شگفت‌آور «ابن عفیف» نشان از بالاترین پاسخ و اجابت نسبت به پیام خون است.
ما باید امروز تکلیف و جایگاه خود نسبت به پیام شهید را روشن کنیم که در برابر خون مظلوم که توسط ظالم و جائری ریخته می‌شود؛ آیا الگوی ما خواجه ربیع و سکوت مقدس مآبانه اوست؟
آیا الگو ابن زبیر و صِرف ابراز احساسات است؟
و آیا الگو ابن حفیف ازدی زنده نگه داشتن پیام خون و دفاع از خون ریخته شده است؟
امروز دوران سکوت در برابر خونی که ریخته می‌شود نیست، امروز جامعه به شکل‌های مختلف ریختن خون را می‌بیند و پیام خون را می‌گیرد و در برابر آن نه سکوت مسامحه گونه می‌کند و نه سکوت مقدس مآبانه دارد، بلکه با بروز احساسات انسانی و نوع دوستانه خود به دفاع از خون می‌شتابد و در هر فرصتی که دست دهد از مقابله با ظالم در دفاع از خون مظلوم کوتاه نمی‌آید.

*مردم سالاری





  تعداد بازديدها: 947


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 443
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72539380
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.