امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1402 ساعت 23:50:02
یادداشتی از: ​حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
«تحریرالوسیله»؛ کتابی از امام خمینی (ره) که در نیم قرن اخیر مورد توجه فقها و مجتهدین قرار داشته است

کتاب «تحریر الوسیله» امام خمینی که یک دوره فقه فتوایی شیعه می باشد هم فقاهت ایشان را نمایندگی می کند و هم بعد مبارزات شان علیه استبداد و استعمار را به یاد می آورد چرا که جلد اول آن در تبعیدگاه ترکیه وجلد دوم آن در تبعیدگاه نجف و در جوار باب مدینه علم پیامبر اکرم(ص) امیرالمومنین علی علیه السلام نوشته شده است. کتاب ارزشمندی که در نیم قرن اخیر مورد توجه فقها و مجتهدین قرار گرفته و در شرح و مستند سازی آن ده ها جلد فقه استلالی نوشته شده و بر محور آن دروس فقه استدلالی در حوزه های علمیه گفته شده و می شود.

جماران: آیین محمدی(ص) و دین اسلام مجموعه ای از معارف و وظایفی می باشد که برای انسان و افکار  و رفتار او از آسمان وحی نازل شده تا خلیفه خدا در زمین در سفر ابدیت، با آن به سعادت برسد. این معارف و وظایف در قرآن و سنت و به زبان «عربی مبین » می باشد.

مخاطبان قرآن و سنت با تعالیم رسول خاتم(ص) و اهل بیت طاهرین اوآنچه نازل شده بود را «تعلیم دادند» و از آن نقطه آغاز و با تحریض و تشویق های فراوان و روشنگری درباره ارزش علم و عالم، کاروان علم و عالمان و دانش و دانشوران در پهنه گسترده جهان اسلام رو به فزونی و عمق و توسعه گذاشت و بدین سان «علوم اسلامی» از قرآن و حدیث متولد شدند و زیرمجموعه علوم قرآن ـ قرآن شناسی و تفسیر ـ و علوم حدیث؛ دانشهای متعدد، به ویژه فقه و کلام ـ اعتقادات ـ نمود و تأثیر بیشتری در ذهن و زندگی مسلمانان داشته و دارند. گرچه در اطلاقات قرآن و حدیث «فقه» به معنای فهم و فهم دین و دین شناسی و «فقیه» به معنای دین شناس می باشد، نه آنچه در قرون اخیر متداول شد که به عالم به احکام شرعی و حلال و حرام الهی فقیه گفته میشود؛ اما همین خود یک بُعد از ابعاد و اضلاع سه گانه اسلام را در بردارد؛ یعنی احکام شرعی درکنار عقاید اسلامی و اخلاق اسلامی، کلیت معارف و تعالیم اسلام را منعکس می نمایند.

البته عالمان مکتب اهل بیت در قرون اولیه پس از غیبت امام زمان(عج) غالباً عالم به اصول و فروع اسلام بودند و به اصطلاح هم فقیه به «فقه اکبر» بودند و هم فقیه به «فقه اصغر» و آثار علمی برحای مانده از مانند شیخ مفید، سیدمرتضی و شیخ طوسی گواه این ادعا می باشد.

دانش فقه در میان دانشهای متعدد اسلامی، علم به احکام شرعی و حلال و حرام الهی می باشد که فقیه پس از تحصیل مقدمات علمی و ایمانی برای استنباط احکام از منابع و ادله مربوطه، اجتهاد می کند و رهاورد جدّ و جهد او برای خودش و مقلدینش حجت است و در زمان غیبت امام معصوم(ع) که علم قطعی به معارف و احکام شرعی وجود ندارد بیش از این مقدار نه مقدور است و نه مطلوب.

بسط و توسعه علوم به تناسب پیشرفت زمان، رو به افزایش است و در این فرآیند پس از آنکه احکام الهی در آیات قرآن و سپس در احادیث رسیده از معصومین(ع) بیان شده، پس از تدوین احادیث در منابع و جوامع اولیه، کتابهای فقهی تولد یافتند و نویسندگان آنها استنباط و اجتهادهای خود را در قالب «فقه مأثور» تدوین و عرضه کردند. مقنع و هدایه شیخ صدوق، نمونه روشن این دست از میراث فقهی در مکتب تشیع می باشد.

پس از این مرجله کتابهای فقهی در دو دسته نوشته شدند: 1ـ فقه فتوایی، 2ـ فقه استدلالی.

البته فقه استدلالی هم بسط و توسعه و نیز تعمیق آن رهین طول زمان و تدقیقات و تأملات عالمان و فقیهان بوده است؛ ولی « مبسوط» شیخ طوسی در بخش فقه استدلالی، دروازه ورود به «فقه تفریعی» بوده که در قرون بعدی به منتهی المطلب، ریاض المسائل و جواهرالکلام رسیده است و شاید «فقه مسائل مستحدثه» که در قرون اخیر رخ نموده و فقهایی کم و بیش به آن توجه کردند، مرحله تاریخی دیگری برای فقه شیعه امامیه باشد.

و اما در فقه فتوایی پس از آنکه مدرسه بغداد و مدرسه نجف، در قرون بعدی به مدرسه حله رسید و مراحلی از بلوغ و کمال را طی کرده بود، دو کتاب ارزشمند و فاخر «شرایع الاسلام» محقق حلی و «قواعد  الاحکام» علامه حلی به عالم علم و فقاهت عرضه گردید و بر محور آنها شروح و حواشی بس فراوانی نوشته شده و درسهای زیادی با محوریت آنها گفته شده و میشود.

پس از این دو کتاب مهم کتابی کامل و شامل همه ابواب فقه از عبادات و معاملات و سیاسات، نوشته نشده و اگر چه در دوره معاصر دو فقیه بزرگ، یعنی آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی کتابهای «العروه الوثقی» و «وسیله النجاه» را نوشتند و شروح و حواشی زیادی به قلم فقهای پس از آنان بر این دو کتاب نوشته شده، ولی متأسفانه این دو اثر فقهی تمامی ابواب فقه را شامل نمیشود و نه تنها بخش سیاسات را ندارند که حتی عبادات و معاملات نیز در آنها کامل نمی باشند.

امام خمینی که یکی از بزرگترین عالمان و فقیهان بوده و نمونه مثال زدنی از جامعیت علمی و عملی و اجتماعی، که علم و تقوا و جهاد را مجتمعاً دارا بود؛ در مراتب عالیه علوم عقلی و علوم نقلی قرار داشت و در همان حال که فقیهی اصولی بود، فیلسوفی عارف نیز بوده است و اثبات این ادعا با بررسی کتابهای پرتعداد و شاگردان برجسته فراوان، کار دشواری نیست.

او در عرفان «شرح دعای سحر» و «مصباح الهدایه إلی الخلافه و الولایه» را نوشت و بر شرح فصوص قیصری و مصباح الانس فناری، در جوانی تعلیقه نوشته، چنانکه در فقه و اصول فقه، آثار فراوان و متنوعی دارد؛ هم بر عروه و وسیله حاشیه نوشته و هم «کتاب الطهاره» و «کتاب البیع» نوشته و هم موفق شده در پر تلاتم ترین بخش زندگی خود کتاب ارزشمند «تحریرالوسیله» را ـ که دوره کامل فقه امامیه می باشدـ بنویسد و پس از چند قرن که کتابی کامل در این سبک و سیاق نوشته نشده بود؛ این کمبود را جبران نماید.

حضرت امام پس از آنکه در نتیجه مبارزه با صلابت خود با استبداد و  استعمار، به ترکیه تبعید گردید، بدون اینکه منفعل گردد، با تکیه بر شخصیت علمی خود و سرمایه فراوان فقهی و اصولی فراهم آمده از راه تحصیل، تدریس و تألیف آثار متعدد فقهی و اصولی، از جمله نوشتن حاشیه بر کتاب فقهی «وسیله النجاه»، با نامه نگاری از فرزند خود سیدمصطفی بعضی از کتابها و نوشته های خود را خواستند و در همان تبعیدگاه ترکیه جلد اول «تحریرالوسیله« را تألیف کردند.

«پنج شنبه نهم شهر رجب 84 [23/آبان/1343] نور چشمی محترم مصطفی خمینی ـ ایده الله تعالی و اعزّه ـ من اکنون در بورسای ترکیه بحمدالله با سلامت زندگی می کنم و حالم خوب است، نگران من نباشید. آنچه مقدر است از جانب خدای تعالی، جمیل و مورد تشکر است. قبلاً تلگرافی کرده و کاغذی نوشتم. شما به وسیله سازمان [ساواک] از سلامت خودتان معطلم نمایید، و در صورت موافقت آنها کتاب «مکاسب و حواشی آن» را با «وسیله» و «حاشیه» و «وسائل» را بفرستید. اگر ...»(صحیفه امام، ج 1 ، ص 432)

پس از آنکه تبعیدگاه امام خمینی با گذشت یازده ماه از ترکیه به عراق و شهر نجف تغییر یافت، ایشان در همان سال 1344 ش اقدام به چاپ جلد اول تحریرالوسیله کردند و تألیف جلد دوم آن در نجف اشرف انجام پذیرفت. بدین صورت که حواشی و تعلیقات خود بر وسیله النجاه مرحوم اصفهانی، که نگارش آن پس از هفت سال در سال 1332 ش به اتمام رسید را وارد متن نمود و «تحریر» وسیله النجاه انجام گرفت. اما با توجه به این‌که وسیله النجاه چهل کتاب یا باب داشته و دوره کامل فقه امامیه را در برنداشت، حضرت امام علاوه بر اینکه ده کتاب و باب بر آن افزوده که بخش قضاء و جزاء و نیز کتابهایی مانند «حج» و «امر به معروف و نهی از منکر» بوده است؛ کتاب المیراث را که در وسیله النجاه بسیار مختصر و ناقص آمده بود، کامل نموده و فصل مربوط به «صلوه الجمعه» را در کتاب الصلوه نوشته تا این عبادت معنوی ـ اجتماعی نقش سازنده خود را در اجتماع و سیاست مؤمنان ایفا کند.

چنانکه نوآوری «المسائل المستحدثه» نه یک باب یا کتاب افزوده و جدید بر فقه موجود از طهارت تا دیات بوده، که رویکرد «فقه زندگی» و لزوم حضور در واقعیت زندگی مؤمنان و توان پاسخگویی فقه و فقها به نیازها و پرسشهای نوبه نوی مؤمنان را برجسته کرد و این نقطه عطفی در حیات فقه در مکتب اهل بیت می باشد.

متأسفانه دست خطهای امام از کتاب تحریرالوسیله از بین رفته و اکنون در دست نمی باشد، اما این کتاب در سالهای تبعید امام خمینی در نجف دو چاپ را پشت سرگذاشت که چاپ/ ویراست دوم با تغییر و تبدیل در بعضی از فتاوا و نیز افزودهایی به عنوان  آخرین فتاوای حضرت امام شناخته شد و این کتاب در میان کتابهای فتوایی ایشان جایگاه ممتاز و  منحصر به فردی پیدا کرد و همان چاپ مبنای چاپهای بعدی این کتاب شده است. برای توجه به ویژگی زنده و فقه زندگی بودن اندیشه فقهی امام خمینی، نمونه زیر شاهد گویایی است:

در مسئله 9 از مسائل نماز جمعه چنین نوشته شده:

«سزاوار است امام جمعه در خطبه های نماز جمعه، آنچه که مربوط به مصالح دینی و دنیایی نمازگزاران میشود را بیان کند و آنها را از حوادث جوامع اسلامی و دیگر جوامع مطلع سازد و هر آنچه مسلمانان در معاش و معاد خود بدان نیاز دارند را بگوید و هر آنچه از امور سیاسی و اقتصادی دخیل در استقلال آنها و نیز موجودیتشان است، را مطرح کند و از دخالت قدرتهای ظالم در امور آنها بر حذرشان بدارد، یعنی هر آنچه موجب استعمار و استثمار آنها میشود. و خلاصه اینکه نماز جمعه و دو خطبه آن از مواقف عظیمه برای مسلمین است مانند حج که از مواقف عظیمه مسلمانان است ولی مع الأسف مسلمانان از وظایف مهم سیاسی خود غفلت دارند در حالی که اسلام دین سیاسی با همه شئون آن است و این واقعیت برای کسی که کمترین دقت و درنگ در احکام حکومتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام داشته باشد، آشکار است، در نتیجه کسی که بپندارد که دین از سیاست جداست، او جاهل و نادانی است که اسلام و سیاست را نشناخته است.

ایشان در کتاب امر به معروف و نهی از منکر، تحت عنوان: «ختام فیه مسائل» ضمن سیزده مسئله، حکومت اسلامی و ولایت فقیه را به صورت شفاف تبیین کرده و فتاوای خود را نوشته است. با این وصف میشود گفت مباحث سال 1348 ش و در اثناء تدریس کتاب البیع، در موضوع حکومت اسلامی و ولایت فقیه، تفصیل و مستندسازی همین بخش از تحریرالوسیله میباشد که صورت فتوایی آن را چند سال پیش نوشته بودند.

 این متن فقه فتوایی از همان سالهای اولیه تألیف و انتشار مورد توجه فقهاء و مجتهدین حوزه ها قرار گرفته و مورد تحشیه و تعلیقه و شرح استدلالی و نیز محور درسهای خارج فقه حوزه ها شده و این توجه و اقبال در حال توسعه و ازدیاد می باشد.

دو تن از شاگردان برجسته حضرت امام از اولین شارحین تحریرالوسیله بوده اند، یعنی حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی و آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی. و جالب توجه اینکه هم متن تحریرالوسیله در تبعیدگاه به قلم فقیهی مجاهد نوشته شد و  هم اولین شروح آن به قلم دو تن از برترین مجتهدین دروس حضرت امام در تبعیدگاه نوشته شد: آیت الله فاضل لنکرانی در تبعیدگاه یزد در مدت دو سال و نیم موفق به نوشتن چند جلد از اثر تفصیلی «تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله» -که تاکنون مفصل ترین شرح این کتاب می باشد- شده و فرزند مجاهد امام شهید سیدمصطفی نیز در تبعیدگاه نجف موفق به نوشتن تعلیقات و حواشی مفصل به عنوان مستندات فتاوای متن شد که طبعاً اگر شهادت غم بارش رُخ نمی داد این کار علمی ادامه می یافت ولی آنچه نوشته شده و به صورت پراکنده بر بعضی از کتابها و مسائل فقهی است، در دو جلد با عنوان «مستند تحریرالوسیله» به چاپ رسیده چنانکه جلد اول تفصیل الشریعه ـ شرح کتاب الاجتهاد و التقلید ـ در سال 1399 ق و پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مؤلف و شارح معظم منتشر گردید.

در نیم قرن اخیر دهها جلد شرح استدلالی بر بخش های مختلف تحریرالوسیله نوشته شده است مانند:

فقه الثقلین؛ آیت الله یوسف صانعی؛ الحج و ... آیت الله جعفر سبحانی؛ انوار الفقاهه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی مستند تحریرالوسیله، آیت الله احمد مطهری، دلیل تحریرالوسیله، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، مبانی تحریرالوسیله، محمد مؤمن قمی، مدراک تحریرالوسیله، آیت الله مرتضی بنی فضل، مفتاح الشریعه، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی؛ تقریرالشریعه، آیت الله سیدعلی محقق داماد، مفتاح الهدایه، آیت الله مرتضی مقتدایی، مشکاه الشریعه، آیت الله سیدضیاء مرتضوی، معتمدتحریرالوسیله، آیت الله عباس ظهیری، مصباح الشریعه، آیت الله عبدالنبی نمازی.

همچنین تعلیقه‌های مفصل بر تحریرالوسیله نوشته شده که می‌توان آنها را شرح مختصر این کتاب تلقی کرد مانند:

التعلیقه علی تحریرالوسیله؛ آیت الله یوسف صانعی

التعلیقه الاستدلالیه علی تحریرالوسیله، آیت الله ابوطالب تجلیل

التعلیقه الاستدلالیه علی تحریرالوسیله؛ آیت الله علی مشکینی

التعلیقه علی تحریرالوسیله، آیت الله محمدعلی گرامی

التعلیقه علی تحریرالوسیله، آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی

این اثر فقهی ارزشمند تاکنون به زبان های: فارسی، اردو و انگلیسی ترجمه شده است که ترجمه انگلیسی آن توسط دکتر سیدعلی رضا نقوی از پاکستان انجام گرفت.

«زبده الاحکام» و «تحریرالتحریر» دو تلخیص این کتاب می باشند. شروح فارسی و عربی دیگری نیز بر بعضی از بخشهای تحریرالوسیله نوشته شده که بنا و مجال پرداختن تفصیلی به آنها نمی باشد.

جلدهای 22 و 23 موسوعه الامام الخمینی به تحریرالوسیله اختصاص گرفته است.





  تعداد بازديدها: 993


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5848
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72544785
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.