امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 دي 1401 ساعت 01:07:35
یادداشتی از: حجت الاسلام سیدضیاء مرتضوی
حفظ نظام و تعطیلی حدود شرعی

1- حفظ نظام اجتماعی و سیاسی همان گونه که نیازمند قانون است، نیازمند زمینه‌ها و عواملی است که ضامن اجرا و پای‌بندی به قانون باشد و جرم‌ انگاری تخلف از قانون و مجازات متخلفان، از مهم‌ترین عوامل پایداری قانون و پای‌بندی به آن است. این مهم در جامعه و دولت اسلامی به دلیل اجرای احکام اسلامی، مسئولیتی دوچندان را برعهده می‌گذارد. بخشی از این احکام، ارتباط مستقیم به حفظ نظام اجتماعی و مسئولیت‌های دولت از این منظر دارد، اما بخشی دیگر به مصالحی برمی‌گردد که شارع حکیم جامعه اسلامی و مکلفان را به پای‌بندی و اجرای آنها موظف ساخته و برای متخلفان مجازات قرار داده و اجرای آن بر عهده حاکم یا دولت اسلامی است.
2- در موضوع احکام جزائی تا آنجا که به موضوع حفظ هر دو نظام اجتماعی و سیاسی برمی‌گردد، پرسشی که از گذشته مورد بحث و اختلاف فقهاء قرار گرفته این است که آیا در دوره غیبت مجازات شرعی و به ویژه حدود در معنای خاص آن جاری می‌شود یا نه؟ برخی فقها اجرای آن را محدود به زمان حضور امام(ع) دانسته‌اند؛ با این تفاوت که برخی مانند آیت‌الله سیداحمد خوانساری نفی کلی کرده‌اند؛ اما مرحوم آیت‌الله صانعی منع اجرای مجازات را محدود به حدود خاص شمرده و نه تنها مانعی در اجرای تعزیرات ندیده‌، بلکه آن را به جایگزین حدود نیز گسترش داده‌ است و این دیدگاهی است که به نظر نگارنده، نه از چشم‌انداز تعطیلی حدود در دوره غیبت، بلکه از منظر امکان جایگزینی تعزیرات، نگاهی قابل تامل و بررسی است.
3- آنچه در این یادداشت کوتاه محل توجه است، ناظر به اختلاف فقهی کلی درباره وضع حدود دوره غیبت امام(ع) نیست، بلکه در فرض جواز اجرای حدود، آن گونه که گروهی دیگر از فقهاء مانند امام‌ خمینی معتقدند و نگارنده نیز با اصل آن همراهی دارد، این پرسش هست که آیا می‌توان به سبب برخی مصالح اجتماعی، از جمله دور داشتن نظام اجتماعی از برخی پی‌آمدهای داخلی یا فشارهای بیرونی و دور داشتن نظام سیاسی اسلامی از تبلیغات سوء و مخدوش شدن چهره آن یا چهره شریعت اسلامی، این دست مجازات حدّی یا برخی از آنها مانند حکم سنگسار و اعدام و قطع دست را هر چند به صورت موقت تعطیل کرد و انواع دیگری از مجازات را جایگزین ساخت؟
به نظر ما و به‌رغم اهمیتی که اجرای حدود الهی در قرآن و سنت دارد و در یک فضای مساعد و فارغ از برخی عوارض جانبی، نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، دولت اسلامی به عنوان یک سیاست عام و دستگاه قضایی به صورت خاص، چنین اختیار و وظیفه‌ای را دارد و این افزون بر اقتضای قاعده تزاحم مصالح و تقدم اهم بر مهم، مستند به برخی ادله و شواهد خاص نیز می‌باشد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
4- از نگاه کلی، حفظ نظام در هر دو قلمرو سیاسی و اجتماعی، به ویژه تا آنجا که به حفظ نظام اجتماعی و دوری از اختلال آن، پیوند می‌خورد، آن اندازه اهمیت دارد که نظام اسلامی بر پایه نظر کارشناسان مورد اعتماد و حصول اطمینان یا گمان و حتی احتمال عقلایی که در پی دیدگاه‌های کارشناسی پیدا می‌کند، به صورت کلان اما موقت، یا به صورت موردی، درباره عدم اجرای حدود یا برخی از آنها تصمیم بگیرد. چنان که حفظ چهره اسلام و شریعت از برخی اتهامات ناروا و داوری‌های ناآگاهانه، مسئولیت بزرگ دیگری است که اهمیت آن می‌تواند از اهمیت حفظ نظام نیز بیش‌تر باشد و ما پیش‌تر در مقاله جداگانه‌ای در همین روزنامه به آن پرداخته‌ایم.
5- از سوی دیگر موضوع پرهیز از آنچه خواسته و ناخواسته چه بسا مایه نفرت و دوری دیگران از اسلام یا احکام آن می‌شود، مسئله‌ای است که فقهای ما نیز به آن توجه داشته و در مواردی به آن استناد کرده‌اند و برخی از آن به عنوان قاعده «حرمت تنفیر» و رماندن از اسلام نام می‌برند و اینک مجال شرح آن نیست. به عنوان مثال می‌توان به این اشاره کرد که در نگاه برخی فقهاء یک دلیل واجب نبودن قضای نمازها و زکات اموال گذشته بر کافرانی که اسلام می‌آورند و حرمت پیمان‌شکنی با کافران این واقعیت شمرده شده است که اگر جز این باشد، مایه دوری و نفرت آنان از اسلام خواهد شد و نباید چنین زمینه‌ای را فراهم ساخت.
به هر حال، اگر دلیل خاصی نیز برای چنین اختیاری برای دولت اسلامی در دست نباشد، همان لزوم پای‌بندی به تقدم مصلحت اهم که امری عقلایی و بلکه عقلی است، در دلالت بر این امر کفایت می‌کند. البته این امر از نگاه ثبوتی و در سطح کلی، حکمی روشن است و به نظر نمی‌رسد کسی مخالف آن باشد یا بتواند مخالفت کند؛ چنان که در ماده 225 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز با فرض عدم امکان اجرای حکم رجم (به دلیل پی‌آمدهای اجتماعی و بین‌المللی یا غیر آن)، در صورت اثبات جرم از راه بینه، مجازات به اعدام و در غیر بینه (شامل اقرار و علم قاضی) به صد ضربه شلاق تبدیل شده است. آنچه این امر را به صورت کلی محل توجه و تامل قرار می‌دهد، شناخت درست و جامع مصالح و پی‌آمدهای هر دو سوی موضوع و تصمیم بر پایه آن است، اما دور از دسترس نیست و طبعاً نیازمند بررسی‌های کارشناسانه، همراه با اهتمام به ملاک‌ها و مصالحی است که شارع در اجرای حدود در نظر دارد.
6- در کنار مستند کلی یادشده می‌توان به صورت خاص به برخی ادله نیز استناد کرد که شارع حکیم به‌رغم اهتمام به اجرای حدود شرعی، خواهان اجرای آنها در هر شرایطی نیست. از آن میان می‌توان دو روایت معتبر را شاهد گرفت؛ یکی سخنی از امیرالمومنین(ع) که به صورت کلی دستور به عدم اجرای حد در سرزمین دشمن داده و دیگر گفته حضرت که سیره خود در عدم اجرای حد در سرزمین دشمن را بازگو کرده و دلیل آن را نگرانی از فرار مجرم و پیوستن او به دشمن دانسته است.
روایت نخست را جناب کلینی و شیخ طوسی از علی(ع) نقل کرده‌اند و راوی آن امام صادق(ع) است: «لا یقام علی احدٍ حدٌّ بارض العدوّ». روایت دیگر را شیخ طوسی و شیخ صدوق از همین طریق از علی(ع) نقل کرده‌اند: «در سرزمین دشمن بر هیچ کسی حدی را جاری نمی‌کنم تا از آن سرزمین بیرون آید، به سبب ترس از اینکه حمیت و غیرت ناروا او را وا دارد که به دشمن بپیوندد: مخافهَ ان تحمله الحمیهُ فیلحق بالعدوّ». شیخ طوسی همین مفاد را در نقلی موثق از امام صادق(ع)، به عنوان یک سخن مکرر علی(ع) نقل کرده است.
7- ازسوی دیگر، فقهاء به مفاد این روایات استناد کرده و عدم اجرای حد در سرزمین دشمن را با ذکر سبب یادشده در شمار مواردی که حد جاری نمی‌شود، آورده‌اند. برخی مانند صاحب جواهر مقصود از حدود در این روایات را حد تازیانه شمرده‌اند، به دلیل اینکه اگر حد اعدام باشد، موضوع پیوستن مجرم به بیگانه منتفی است، اما پیداست که حکم حرمت را نباید محدود به حد تازیانه کرد؛ زیرا فهم روشن از این روایات هر چند به استناد «الغاء خصوصیت عرفی» این است که نگرانی از پیوستن به دشمن یا بیگانه، اختصاص به خود مجرم ندارد، زیرا حمیت و خشم یادشده ممکن است برخی نزدیکان یا دوستان شخص مجرم را وا دارد که به دشمن بپیوندند و از این نظر میان پیوستن این فرد یا آن فرد فرقی نیست.
8- از سوی دیگر، مفسده پیوستن به دشمن خصوصیت ندارد و پی‌آمد آن به عنوان مثال، می‌تواند جاسوسی به نفع دشمن یا برخی اقدامات خرابکارانه و مخل به امنیت جامعه یا مضر برای بقا و استواری نظام باشد که گاه بسی ناگوارتر از پیوستن یک فرد به بیگانگان است. چنان که این پیوستن ممکن است در فرد شناخته‌ شده مجرم که حد بر او جاری شده یا برخی نزدیکان او نباشد، بلکه مایه فاصله گرفتن مشهود بخشی از جامعه از نظام سیاسی و قرار گرفتن آنان در شمار مخالفان و دشمنان داخلی یا بیرونی باشد؛ امری که می‌تواند برخاسته از کاستی مسئولان و نهادهای مربوط در تبیین درست احکام و ضرورت اجرای آنها باشد. نیز پی‌آمد یادشده می‌تواند در شکل دین‌گریزی بخشی از افراد ناآگاه باشد که به درستی قدرت تحلیل و هضم موضوعاتی مانند اجرای حدود شرعی را نداشته باشند و بدون اقدامات پیشگیرانه تربیتی و ارشادی و به ویژه با تبلیغات سوء بیگانگان، چه بسا مایه نفرت‌پراکنی و حتی دشمنی با برخی احکام شرعی و مجریان احکام گردد که با عنوان «حرمت نفرت‌افکنی» به آن اشاره کردیم.
با این نگاه باید گفت آنچه از سخن و روش امیرالمومنین(ع) در حکمرانی آمده، تنها یک مثال است که در آن دوره مصداق داشته و می‌توانسته مایه نگرانی باشد و از این رو اگر مایه نگرانی یادشده نباشد، این روایات مانع اجرا نخواهد بود. نکته اصلی در این روایات همان توجه به این اصل کلی است که اجرای حدود نباید بر خلاف مصالحی باشد که شارع برای آنها اهمیت قائل است.
9- این روایات افزون بر اینکه تاکیدی بر قاعده تزاحم مصالح است، ملاکی روشن‌تر نیز در چگونگی شناخت مصالح و ارزیابی آنها به دست می‌دهد و آن اینکه امیرالمومنین(ع) در حکومت خود و نیز به صورت یک حکم عام، مجاز نمی‌دید به بهای پیوستن یک مجرم به بیگانه حد را جاری سازد و دست‌کم تا فراهم شدن زمینه مساعد، که آن روزگار برگشتن به سرزمین اسلامی بود، آن را به تاخیر می‌انداخت و این به‌رغم آن بود که خود آن حضرت در حدیثی معتبر تاکید فرموده است نمی‌توان اجرای حد را حتی برای زمانی کوتاه عقب انداخت: «فلیس فی الحدود نظره ساعه».
از همین خاستگاه و با همین نگاه است که به نظر ما مفاد این روایات تنها ناظر به عقب انداختن مجازات این فرد یا آن فرد تا برگشتن به سرزمین اسلامی نیست، بلکه مقصود محدود ساختن آن به زمان مساعد است و این می‌تواند به عنوان یک سیاست کلی تا زمان فراهم شدن شرایط اجرای حدود شرعی در معنای عام آن باشد، هر چند باعث شود برخی مجرمان هیچ گاه به مجازات خاص شرعی نرسند.
10- از منظر آنچه گفتیم باید به اجرای سایر احکام اسلامی از جمله در قلمرو پوشش نگریست و با همین ملاک عمل کرد و نظام اجتماعی یا نظام سیاسی را از گزند برخی آسیب‌ها هر چند احتمالی دور داشت و ما و همه کسانی که به واقع دغدغه حفظ نظام را دارند، باید به این احکام و واقعیات آگاهی و پای‌بندی داشته باشند و چنین نیست که حفظ نظام و چهره شریعت و حاکمیت احکام همواره به اجرای آنها باشد و گاه نیز عکس آن است و این چنین بود که امام‌ خمینی خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعى صورت نگیرد - و خدا آن روز را نیاورد - باید تمام سعى خودتان را بنمایید که خداى ناکرده اسلام در پیچ ‌و‌ خم‌هاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.» والسلام.

*جمهوری اسلامی





  تعداد بازديدها: 1173


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18220
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72557157
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.