امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 15 شهريور 1401 ساعت 23:16:44
یادداشتی از: خانم زهرا قزلباش
از واقعه كربلا تا زيارت عاشورا

نگاهي به جايگاه واقعه عاشورا در آثار متكلمان بزرگ شيعه

همواره بخش مهمي از ادبيات نوشتاري كلام شيعه، به‌خصوص در دوران اوج خود در قرون سوم تا پنجم، به زندگاني امامان معصوم اختصاص داشته است. براي نمونه شيخ مفيد (413-338/336 ه.ق) متكلم بزرگ قرن چهارم كه اهل بغداد بود، در كتاب «الارشاد في معرفه حجج‌الله علي العباد» به شرح زندگاني و وقايع دوران امامان معصوم و فضايل آنان و ياران‌شان پرداخته است. 

كتاب «الارشاد» شيخ مفيد و ويژگي آن
اين كتاب اندكي پيش از مرگ مفيد در سال 411 ه.ق تاليف شده و از منابع مهم روايي شيعه است. به گواه پژوهشگران، دقت در ذكر حوادث و مستند ساختن وقايع به منابع معتبر و نيز پرهيز از گزافه‌گويي و تعصب مذهبي از ويژگي‌هاي بارز اين كتاب بوده است كه با توجه به محيط تربيت فرهنگي و اجتماعي مفيد در كلان‌شهر بغداد كه محل تضارب آرا و افكار گوناگون بود و ذهن متفحّص و جست‌وجوگر را به پرسش و تدبّر و تأمّل و تسامح وامي‌داشت، مي‌توان عقل‌محوري و پژوهش‌مسلكي و تعهّد مفيد به مخاطب كلام خود را به نيكويي استنباط كرد؛ چه اينكه شيخ مفيد روش‌مندي و دوري از تعصب در نقل را بسيار محترم مي‌شمرد. 
بر اين اساس، بخش مهمي از كتاب الارشاد به ماجراي وقايع زندگي امام سوم شيعيان امام حسين عليه‌السلام اختصاص دارد كه از مرگ معاويه شروع و سپس غائله بيعت با يزيد و خروج امام حسين از مدينه به مكه و ماجراهاي مسلم بن عقيل و قيس بن مسهر تا جنگ عاشورا و شهادت امام را شامل مي‌شود. اين بخش از كتاب در واقع نوعي مقتل‌الحسين است كه حتي با اين عنوان (ترجمه سيد عليرضا بهشتي) به‌طور مستقل به فارسي ترجمه و چاپ شده است. 

درباره مقتل‌نويسي
لازم به ذكر است كه كتب مقاتل يا مقتل‌نويسي بخش مهمي از تاريخنگاري اعراب و مسلمانان است كه به واقعه مرگ اشخاص مهم اشاره داشته و از براي مرگ عمر و عثمان گرفته تا امام علي بن ابيطالب(ع) و صحابه آن حضرت از جمله حجر بن عدي و ديگران نوشته شده است. با توجه به اينكه ماجراي شهادت حسين بن علي(ع) و مرگ حزن‌انگيز او و ياران و خاندانش بخش مهمي از تاريخ اسلام و به‌خصوص تاريخ تشيع را دربرمي‌گيرد، مقتل حسين عليه‌السلام جايگاه خاص خود را در تاريخنگاري اسلامي يافت و حتي عنوان عمومي مقتل به مقتل‌الحسين اختصاص يافت، به‌طوري كه مقاتل بسياري در داستان شهادت حسين بن علي(ع) نوشته شد. 

مقتل ابومخنف و ديگر مقاتل
مقتل‌الحسين شيخ مفيد از كتاب الارشاد در واقع يكي از معتبرترين مقاتل موجود است، چه اينكه مفيد از ثقات شيعه و از منابع معتبر روايي تشيع بوده است. اما بايد دانست كه مقتل او اولين مقتل نبوده و خود مبتني بر قديمي‌ترين مقتل‌الحسين يعني مقتل ابومخنّف (وفات: 158/157 ه.ق) بوده است. درباره مقتل ابومخنّف گفته شده كه حدود 70 سال پس از واقعه عاشورا در حدود 130 ه.ق نگاشته شده و نزديك‌ترين گزارش به اصل واقعه از بين مقاتلي است كه تاكنون باقي مانده است؛ زيرا پيش از كتاب وي، چندين مقاتل در سوگنامه عاشورا تاليف شده كه همگي از بين رفته‌اند و برخي از آنها از اين قرار بوده‌اند: مقتل اصبغ بن نُباته مجاشعي از ياران امام علي كه شيخ طايفه؛ شيخ طوسي (460-385 ه.ق) به مقتل وي اشاره و از آن نقل كرده است؛ مقتل جابر بن يزيد جعفي كوفي (وفات: 128 ه.ق) از شاگردان امام محمد باقر و امام صادق كه در ثقه بودن وي ترديد و اهل اختلاط معرفي شده است؛ مقتل هشام بن محمد بن سائب كلبي (وفات: 146 ه.ق)؛ مقتل محمد بن عمر واقدي (207-130 ه.ق) و مقتل نصر بن مزاحم منقري (وفات: 212 ه.ق). همچنين بخش مربوط به امام حسين از كتاب طبقات ابن‌سعد (230-168 ه.ق)، گزارش قيام كربلا از اخبار الطوال ابوحنيفه دينوري (282-22 ه.ق) و گزارش كتاب الفتوح ابن اعثم كوفي (وفات: بعد از 320 ه.ق) و ... از قديمي‌ترين و معتبرترين گزارش‌هاي مربوط به واقعه عاشورا هستند و اين فهرست، طولاني است. با اين حال اكثر مقاتل بعدي از جمله مقتل‌الحسين شيخ مفيد (الارشاد) به تاسي از مقتل ابومخنّف تأليف شده‌اند كه بخش اعظم اين مقتل در تاريخ طبري و الارشاد شيخ مفيد (به روايت از هشام كلبي) و به صورت مستقل از هم نقل قول شده است. حتي مي‌توان گفت كه مقتل‌الحسين ابومخنّف در واقع نقطه عطف مقتل‌نويسي عاشورا در تاريخ اسلام بوده و اوج اين تاريخ به قرون چهارم و پنجم و مقاتل شيخ صدوق تا شيخ طوسي و پس از آن همچون مقاتل خوارزمي (وفات: 568 ه.ق) و لهوف سيد ابن طاووس (664-589 ه.ق) كه تكرار مقتل خوارزمي است بازمي‌گردد كه قطعا منابع قديمي‌تر همچون الارشاد از وثاقت بيشتري نسبت به آثار متاخرتر برخوردار بوده‌اند.

مقتل‌نويسي در عصر صفوي و كتاب «روضه‌الشهداء»
 نقطه عطف بعدي در عصر صفويه است كه مقتل‌نويسي تا حدي به انحراف كشيده شده و به ذكر مصيبت و اشك و ناله تقليل مي‌يابد كه اوج آن را در روضه‌الشهداي ملاحسين واعظ كاشفي (وفات: 910 ه.ق) مي‌توان دنبال كرد. پژوهشگران علت عمده اين تقليل و انحراف را رسميت يافتن مراسم عاشورا توسط دولت صفوي و تدوين محتوا براي ذكر مصيبت حسين عليه‌السلام و يارانش عنوان كرده‌اند.  بسياري مقاتل بعدي از جمله كشف الغمه في معرفه الائمه تاليف علي بن عيسي اربلي (وفات: 692 ه.ق) و مثيرالاحزان و منير سبل الاشجان اثر ابن نماي حلّي (وفات: 680 ه.ق) از الارشاد شيخ مفيد تاسي گرفته‌اند و ضمنا برخي اختلافات بين الارشاد و مقتل ابومخنّف دالّ بر اين است كه شيخ مفيد از منابع ديگري نيز سود جسته است و چنانكه اشاره شد، از روايت هشام كلبي از ابومخنّف سود برده است. براي نمونه برخلاف ابومخنّف كه اشاره كرده سنان بن انس سر مبارك امام حسين را از تن جدا كرد، شيخ مفيد در الارشاد اين عمل شنيع را به شمر بن ذوالجوشن نسبت داده است. اين نكته را بايد خاطرنشان ساخت كه مقتلي هم به شيخ صدوق (381-306 ه.ق) استاد شيخ مفيد منسوب است كه ظاهرا از بين رفته، اما صدوق در من لايحضرالفقيه و الخصال به اين كتاب اشاره كرده است. با اين حال، روشن است كه شيخ مفيد در مقاتل خود اشاره‌اي به اين كتاب نداشته است.  اما در بخشي از گزارش الارشاد چنين آمده كه در شب عاشورا كه جنگ قطعي شده بود و وعده شهادت امام حسين(ع) و يارانش در حال تحقّق بود، امام فرمودند:  «يا دهرُ اُفّ لك مِن خليلِ، كم لك بِالاِشراقِ و الاصيلِ، مِن طالب و صاحِب قتيل و الدهرُ لا يقنعُ بِالبديلِ، و كلُّ حي سالِك سبيل، ما اقرب الوعدُ اِلي الرحيلِ، و اِنما الامرُ اِلي الجليلِ». «واي بر تو و تفو بر تو‌ اي روزگار! در هر بامداد و شبانگاهي بسياري از ياران و دوستان را نابود مي‌سازي و به عوض هم اكتفا نمي‌كني! آري سررشته همه در دست خداست و هر ذي‌حياتي به راهي خواهد رفت كه من مي‌روم».

واقعه عاشورا به روايت شيخ مفيد
طبق گزارش شيخ مفيد، پايان تراژدي عاشورا بدين‌ترتيب است كه امام حسين(ع) پس از شهادت ياران و فرزندانش به جنگ پرداخت و برادرزاده‌اش عبدالله بن حسن، پس از آنكه امام حسين توسط لشكر دشمن احاطه شده بود، به سمت عمو رفت ولي توسط ابجر بن كعب زخمي شد و روي سينه حسين(ع) به شهادت رسيد. امام حسين به پيكار ادامه داد اما رمق از او گرفته شده بود و خواهرش زينب(س) لشكر عمربن سعد را عتاب كرد كه شاهد مرگ پسر زهرا(س) هستند و هيچ او را ياري نمي‌كنند؛ اما لشكر روي برگرداند و شمر آنان را تهييج كرد كه به سوي حسين(ع) يورش برند و كار او را يكسره سازند. لشكر يزيديان هر يك به سلاحي بر حسين(ع) يورش آوردند و سنان بن انس با نيزه كار امام را تمام كرد و او بر زمين افتاد و شمر به خولي بن يزيد اصبحي دستور داد سر مبارك را از تنش جدا كند اما خولي ترسيد و خود شمر اين رذيله را مرتكب شد و لشكر به غارت لباس‌هاي امام حسين پرداختند و به خيمه‌گاه امام يورش بردند و درنهايت، با اسب‌ها از روي تن حسين عليه‌السلام و يارانش تاختند و عمربن سعد دستور داد سر مبارك را توسط حميد بن مسلم و خولي اصبحي به سمت ابن زياد گسيل دارند.

اهميت زيارت عاشورا در اصول اعتقادي شيعه
اما روايت غم‌انگيز عاشورا بعدا در مستنداتي كه شيخ طايفه ابوجعفر طوسي فراهم آورد، در زيارت موسوم به زيارت عاشورا خود را بازسازي كرد؛ به عبارتي، زيارت عاشورا به مثابه تسكيني براي زيارت‌كنندگان قبور كشتگان عاشورا و لعن و برائت از قاتلان آنان، در بين اعوان شيعه رواج يافت. به گفته پژوهشگران، شيخ طوسي در كتاب مصباح المتهجّد از سه طريق متن زيارت عاشورا را مستند ساخته است كه با بررسي وثاقت راويان، سند اين زيارت اعتبارسنجي مي‌شود. البته برخي پژوهش‌ها معتقدند كه لعن آخر زيارت بعدا به كتاب طوسي اضافه شده است، اما برخي ديگر اصل لعن و برائت از دشمنان اهل بيت را امري مسلّم و صادق دانسته‌اند و فرضا چنين افزوده‌اي را دليلي بر عدم سنديت و مقبوليت اين زيارت ندانسته‌اند. در هر حال قدر مسلّم، زيارت عاشورا يكي از متون اعتقادي شيعيان است كه اصل دوست‌داري اهل بيت و خاندان پيامبر و ياران آنان و دشمني و برائت از دشمنان‌شان كه در متن زيارت متجلّي است، از اصول اعتقادي شيعيان است كه اولي از هر سنديتي براي اين متن مقدّس است؛ اگرچه در المصباح شيخ طايفه سند اين زيارت نقل شده است. 

سند زيارت عاشورا به روايت شيخ طوسي
اما شيخ طوسي چگونه زيارت عاشورا را مستند ساخته است؟ طوسي سه مرتبه از سند روايت زيارت عاشورا پرده برداشته است كه نهايتا به امام صادق و امام محمدباقر عليهمالسلام ختم مي‌شود. طوسي مي‌گويد: براي كساني كه بخواهند حسين‌بن علي(ع) را از دور يا نزديك زيارت كنند، محمد بن اسماعيل بن بزيع از صالح بن عقبه و او از طريق پدرش از امام باقر عليه‌السلام نقل كرده كه زيارت حسين در روز عاشورا موجب هزاران ثواب پس از مرگ است و نيز ثواب هزار حج و هزار عمره براي او لحاظ خواهد شد. همچنين در روايتي ديگر، از قول صالح بن عقبه و سيف بن عميره نقل شده كه علقمه بن محمد حضرمي از امام باقر درباره زيارت امام حسين در روز عاشورا از دوردست پرسيد و حضرت باقر عليه‌السلام متن زيارت عاشورا را به او ياد داد كه با سلام بر اباعبدالله آغاز و با حمد منقول در سجده آخر زيارت به اتمام مي‌رسد. سپس طوسي در روايت سوم از قول محمد بن خالد طيالسي نقل حديث مي‌كند كه وي باواسطه از امام صادق درباره خواندن زيارت عاشورا در روز عاشورا و زيارت قبر حسين از دوردست نقل كرده است. پژوهشگران درباره قوت يا ضعف راويان تفحص كرده‌اند تا وثاقت اين زيارت را ثابت كنند و با وجود اينكه ثقه بودن طيالسي همچون چند راوي قبلي نيست و از آنها كمتر بوده، اما نهايتا سند اين زيارت را قوي اعلام كرده‌اند، به‌خصوص كه شيخ‌الطايفه بر آن صحّه گذاشته است.  در هر حال، كتاب المصباح المتهجّد شيخ طوسي از مهم‌ترين منابعي است كه درباره سنديت زيارت عاشورا حكم كرده و آن را به مرام تشيع عرضه كرده است. اين زيارت، چنانكه گفته شد، اكنون جزو مرام‌نامه اصلي تشيع است و خواندن آن در مناسك مربوط به ماه محرّم يا مناسبت‌هاي مرتبط ديگر توصيه شده و مرسوم است. 

منابع: 
1- آصفي، محمدمهدي، «دفاع از زيارت عاشورا»، فصلنامه علوم حديث، شماره 53.
2-  «بررسي اسناد زيارت عاشورا»، پايگاه شفقنا، 18 مهر 1395.
3- جعفريان، رسول، «درباره منابع تاريخ عاشورا»، 1380. 
4- شيخ طوسي، مصباح المتهجّد، 1411 ه.ق/1991م.
5- شيخ مفيد، الارشاد، ترجمه محمد باقر بن حسين ساعدي خراساني، 1413 ه.ق.
6- صافي، حامد، «بررسي روايت شيخ مفيد و ابي‌مخنّف از شهادت امام حسين(ع)»، گزارش ايكنا (خوزستان) در 22 مرداد 1400.
7- طباطبايي، سيد محمدكاظم، موسوي، سيدحميد، «اعتبارسنجي كتب مقاتل امام حسين»، مجله آيت بوستان (پژوهش‌نامه معارف حسيني)، بهار 1395، سال اول، شماره 1 
8-  «مقتل‌الحسين، كتاب مفقودشده شيخ صدوق»، پايگاه تخصصي امام حسين عليه‌السلام 
9- يوسفي غروي، محمدهادي، سخنراني در دومين جلسه از سلسله نشست‌هاي علمي عاشورايي (1392؛ گزارش ايرنا در 20 آبان 1392).

  كتاب «الارشاد» اندكي پيش از مرگ مفيد در سال 411 ه.ق تاليف شده و از منابع مهم روايي شيعه است. به گواه پژوهشگران، دقت در ذكر حوادث و مستند ساختن وقايع به منابع معتبر و نيز پرهيز از گزافه‌گويي و تعصب مذهبي از ويژگي‌هاي بارز اين كتاب بوده است كه با توجه به محيط تربيت فرهنگي و اجتماعي مفيد در كلان‌شهر بغداد كه محل تضارب آرا و افكار گوناگون بود و ذهن متفحّص و جست‌وجوگر را به پرسش و تدبّر و تامّل و تسامح وامي‌داشت، مي‌توان عقل‌محوري و پژوهش‌مسلكي و تعهّد مفيد به مخاطب كلام خود را به نيكويي استنباط كرد؛ چه اينكه شيخ مفيد روش‌مندي و دوري از تعصب در نقل را بسيار محترم مي‌شمرد.
 كتب مقاتل يا مقتل‌نويسي بخش مهمي از تاريخنگاري اعراب و مسلمانان است كه به واقعه مرگ اشخاص مهم اشاره داشته و از براي مرگ عمر و عثمان گرفته تا امام علي بن ابيطالب(ع) و صحابه آن حضرت از جمله حجر بن عدي و ديگران نوشته شده است. با توجه به اينكه ماجراي شهادت حسين بن علي(ع) و مرگ حزن‌انگيز او و ياران و خاندانش بخش مهمي از تاريخ اسلام و به‌خصوص تاريخ تشيع را دربرمي‌گيرد، مقتل حسين عليه‌السلام جايگاه خاص خود را در تاريخنگاري اسلامي يافت و حتي عنوان عمومي مقتل به مقتل‌الحسين اختصاص يافت، به‌طوري كه مقاتل بسياري در داستان شهادت حسين بن علي(ع) نوشته شد. 
 حتي مي‌توان گفت كه مقتل‌الحسين ابومخنّف در واقع نقطه عطف مقتل‌نويسي عاشورا در تاريخ اسلام بوده و اوج اين تاريخ به قرون چهارم و پنجم و مقاتل شيخ صدوق تا شيخ طوسي و پس از آن همچون مقاتل خوارزمي (وفات: 568 ه.ق) و لهوف سيد ابن طاووس (664-589 ه.ق) كه تكرار مقتل خوارزمي است بازمي‌گردد كه قطعا منابع قديمي‌تر همچون الارشاد از وثاقت بيشتري نسبت به آثار متاخرتر برخوردار بوده‌اند.
 مقتل‌الحسين شيخ مفيد از كتاب الارشاد در واقع يكي از معتبرترين مقاتل موجود است، چه اينكه مفيد از ثقات شيعه و از منابع معتبر روايي تشيع بوده است. اما بايد دانست كه مقتل او اولين مقتل نبوده و خود مبتني بر قديمي‌ترين مقتل‌الحسين يعني مقتل ابومخنّف (وفات: 158/157 ه.ق) بوده است. درباره مقتل ابومخنّف گفته شده كه حدود 70 سال پس از واقعه عاشورا در حدود 130 ه.ق نگاشته شده و نزديك‌ترين گزارش به اصل واقعه از بين مقاتلي است كه تاكنون باقي مانده است؛ زيرا پيش از كتاب وي، چندين مقاتل در سوگنامه عاشورا تاليف شده كه همگي از بين رفته‌اند.
   «واي بر تو و تفو بر تو ‌اي روزگار! در هر بامداد و شبانگاهي بسياري از ياران و دوستان را نابود مي‌سازي و به عوض هم اكتفا نمي‌كني! آري سر رشته همه در دست خداست و هر ذي‌حياتي به راهي خواهد رفت كه من مي‌روم».

*اعتماد





  تعداد بازديدها: 1337


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9877
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72571073
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.