امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 تير 1401 ساعت 23:45:04
در نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها؛
علیرضا بهشتی: قانون اساسی سال ۵۸ فرزند زمان خویشتن بود/ هر حکومتی از جمله جمهوری اسلامی باید بتواند در قبال تنوع و تعدد الگوهای زیستی پاسخگو باشد

علیرضا بهشتی در نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تاکید کرد: اگر بخواهیم قانون اساسی جدیدی برای کشور بنویسیم، این قانون باید شهروند محور باشد. یعنی تمام توجه ها باید به این سمت باشد که همه سازوکارهای نظام برای این است که حقوق و آزادی های بنیادین شهروندان را حفظ و حراست کند و علاوه بر آن، شرایطی برای تحقق خواسته ها و مطالبات مردم فراهم شود.

به گزارش جماران؛ علیرضا بهشتی در نشست شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: در علم حکومت که ما از آن به عنوان علوم سیاسی یاد می کنیم، نقاط سرآغازی برای طرح مسأله ای که به وضعیت ما و حتی به وضع دادرسی هایی که در تمام جهان احیانا تجربه موفقیت های بیشتری داشته اند و امروز دچار بحران شده اند، وجود دارد.

وی افزود: مسأله، تعدد و تنوع وجود الگوهای زیستی در میان شهروندان هر جامعه است. زمانی فرض می شد که هر ملتی دارای فرهنگ سیاسی همگن، یکسان و یکنواخت است. دوستان مطلع هستند که به ویژه بعد از جنبش های مدنی در فرانسه و آمریکا در میانه قرن بیستم، مسأله ای به  وجود آمد به نام سیاست هویت. این سیاست، مسأله حق تفاوت را مطرح می کرد، یعنی آن بخش از ایده دموکراسی که مغفول شمرده می شد. قبل از آن یکسان شمردن همه شهروندان و اینکه دارای یک فرهنگ مشترک سیاسی هستند، رایج بود اما به تدریج این مسأله زیر سوال رفت. سیاست هم به دنبال همین مسأله دچار این پرسش های سهمگین شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: آرزوی مدرنیته به ویژه ایدئولوژی سیاسی اش«لیبرالیسم» این بود که یک جامعه ای داشته باشد که حکومتی بر آن مسلط باشد که خنثی یا بی طرف باشد و بر اساس علم سیاست حکومت کند و تفاوت های افراد در بینش ها، نگرش ها و وابستگی هایشان در اینکه تابع چه آموزه های دینی، فلسفی و اخلاقی هستند را کنار بگذارد و شرایطی را فراهم کند که همه شهروندان بتوانند از آن بهره ببرند. 

وی افزود: از نگاه باورمندان به مدرنیته افراد باید از حقوق و آزادی هایشان بهره ببرند. منتها معلوم شد که یکی از این حق ها که حق مهمی هم است، «حق متفاوت بودن»است. بنابراین حکومت ها امروز با این مسأله روبرو هستند که چطور می توان یک چارچوب همکاری عادلانه در یک نظام سیاسی باثبات به وجود آورد که در این چارچوب، شهروندانی که پیروی الگوهای زیستی متفاوتی هستند، ضمن حفظ هویت های متفاوت خودشان با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند و در کنار یکدیگر در همزیستی مسالمت آمیز قرار گیرند.

بهشتی گفت: این صورت مسأله ای است که به اشکال مختلف طرح شده و شاید یکی از اولین صورت بندی های آن را جان لاک، بزرگترین فیلسوف سیاسی لیبرال قرن بیستم طرح کرده باشد. همان جنبش های مدنی، پایه گذار گسترش و تعمیق یک مفهوم با سابقه در علوم سیاسی هستند که ریشه آن به انقلاب کبیر فرانسه برمی گردد و آن «مسأله شهروندی» است. 

وی بیان کرد: امروزه فهم ما از شهروندی با آنچه ۴ دهه گذشته شاهدش بودیم، بسیار متفاوت و گسترده است. برخی از متفکران علوم سیاسی، شهروندی و شهروندان را قوه چهارم حکومت تلقی می کنند. این قوه شهروندی، تحولاتی را هم در عرصه نظری و عملی به وجود آورده است. از جمله افول نقش احزاب سیاسی در دموکراسی ها که دلایل متعدد دارد. تجربه سیاسی دموکراسی ها این تصویر را در اذهان عمومی به وجود آورده که احزاب برای منافع گروهی یا سازمانی خودشان فعالیت می کنند و تلاش می کنند مطالبات مردم را به گونه ای ترجمه کنند که به اهداف خودشان برسند. همچنین یک نوع بی اعتمادی نسبت به سیاستمداران در دموکراسی ها به وجود آمده است. البته بخش مهمی از این مسأله به دلیل تغییر جایگاه شهروندی بوده است.  

این استاد دانشگاه گفت: شهروندی، آگاه، مسئول، فعال و مکلف که می تواند نقش ایفا کند به دلیل ظهور نظام اقتصادی نئولیبرالی است که ما از ۱۹۷۸ به این سو به خصوص بعد از ظهور تاچر و ریگان به عنوان یک الگوی فراگیر «که البته در هر کشوری رفت رنگ و بوی آن کشور را گرفته است»، استفاده کردیم. امروز نئولیبرالیسم چینی، روسی، سنگاپوری، اروپایی و... وجود دارد. بنابراین، این ها نتایج ظهور نظام نئولیبرالیسمی هستند که امروز در چشم انداز آن، ابرهای تیره افول و شکست مشهود است. 

بهشتی گفت: باید این تحولات را در نظر داشته باشیم و اینکه هر فرد این حق را دارد که بتواند آنگونه که انتخاب می کند، زندگی کند تا جایی که به حق آزادی انتخاب دیگران لطمه ای وارد نکند. 

او بیان کرد: قانون اساسی سال ۱۳۵۸، فرزند زمان خویشتن بود یعنی اینکه انقلابی در ایران رخ داد و با ایمانی که مردم به رهبری امام خمینی داشتند و اعتمادی که بین ایشان و مردم به وجود آمد، مردم صدای خودشان را از گلوی امام خمینی شنیدند و این واقعیتی است که نمی توانیم انکار کنیم. من به هیچ وجه با تئوری هایی که اعلام می کند امام خمینی تزویر کرد نظر سازگاری ندارم.

وی افزود: انقلابی در ایران رخ داد و بدنه اصلی آن را تشکیلات روحانیت در برگرفته بود. تشکیلاتی که نه به مثابه یک تشکیلات، بلکه شبکه عمل می کرد و دارای تنوع و تعدد بود. در زمانه ای هم رخ داد که احزاب و سازمان های سیاسی به محاق رفته بودند و بعد از اینکه این حرکت به وجود آمد، آنها هم پیوستند و انقلاب به پیروزی رسید. از این رو، رفراندومی برگزار شد و مردم نیز به کلیات جمهوری اسلامی رای دادند. 

او ادامه داد: طبیعتاً این فرض برای تدوین قانون اساسی برآمده از انقلاب، متصور بود که این قانون قرار است برای کسانی نوشته شود که اکثریتی مسلمان و غالب آنها هم شیعه هستند. این قانون اساسی دارای مشروعیت بود زیرا بزرگترین اجماع حقیقی فقهای شیعی و کارشناسان غیرفقیه شیعه و غیر شیعه در تاریخ اسلام به شمار می رفت. یعنی هیچ گاه در تاریخ اسلام چنین اجماع حقیقی به وقوع نپیوسته است و همه اجماع ها فردی بوده اند. 

بهشتی ادامه داد: این قانون اساسی تدوین و بر اساس نظریه ولایت فقیه پایه گذاری شد. این نظریه فقط هم منحصر به امام خمینی نبود و دوستان می توانند کتاب بسیار ارزشمند مستندات قانون اساسی نوشته «سیدجواد ورعی» را مطالعه کنند تا در این باره اطلاعات بیشتری بدست آورند. در هنگام انتشار پیش نویس قانون اساسی در کیهان تا زمان شکل گیری مجلس خبرگان، اشخاصی چون آیت الله العظمی گلپایگانی و جناب حجت الاسلام محمد خاتمی و بسیاری دیگر خواستار طرح و بسط این نظریه در قانون اساسی شده اند. لذا این یک فضای فکری است که در آن برهه وجود دارد، وقتی فضای مجلس خبرگان را هم در آن مقطع نگاه می کنیم می بینیم که بیشتر نگرانی ها از دیکتاتوری رئیس جمهور بود تا ولی فقیه. 

او اظهار داشت: تحولات و تجربه چهل و چند ساله اخیر، به ویژه تحولی که در سی و چند ساله اخیر در مفهوم شهروندی در جهان به وجود آمده و روی فرهنگ عمومی ما هم به درجات مختلف تاثیر گذاشته، فضای فکری را متفاوت کرده است. امروزه مسأله مطالبه حق متفاوت بودن بسیار جدی است. هر حکومتی از جمله جمهوری اسلامی باید بتواند در قبال تنوع و تعدد الگوهای زیستی پاسخگو باشد. این مسأله ای بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. این در قانون اساسی سال ۵۸ دیده نشده بود و نباید هم دیده می شد چون همانطور که عرض کردم آن قانون فرزند زمان خود بود. بگذریم از اینکه بازنگری سال ۶۸ نیز به جای آنکه یک گام به جلو باشد، دو گام به عقب بود. 

بهشتی گفت: در آخرین جلسات مجلس خبرگان، مرحوم آیت الله منتظری و دیگران این بحث را مطرح می کنند که بیایید راه تغییر و اصلاح قانون اساسی را تعیین کنیم و برای این کار یکسری از اصول را به عنوان اصول لایتغیر مطرح کنیم. اما مرحوم شهید بهشتی با این دیدگاه مخالفت می کند و می گوید شما حق چنین کاری را ندارید. برای اینکه منبع و منشاء مشروعیت این قانون، خواست و رای مردم است و اگر همین مردم، روزی روزگاری بخواهند بخشی از این قانون یا همه آن را و یا اصلا اصل نظام را تغییر دهند، هیچ چیزی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد همچنان که این قانون اساسی تنها به دلیل متکی بودن بر خواست مردم مشروعیت خواهد داشت. به نظرم بر خلاف آنچه گفته می شود که ضعف قانون اساسی ۵۸ فقدان راهکاری برای اصلاح خودش بود، اتفاقا شرایط به گونه ای بود که چقدر خوب شد تصمیمی در این باره گرفته نشد. بعداً در سال ۶۸ این تصمیم گرفته شد و ما امروز با یک قفل شدگی و انسداد در اصلاح قانون اساسی مواجه ایم. 

این استاد دانشگاه گفت: قانون اساسی در سال ۵۸ با نگاه شکل دادن به سازمان حکومت نوشته شد و کاری به میزان موفقیتش ندارم. اما به همین دلیل می بینیم که فصل سوم آن که مربوط به حقوق ملت است عملا به محاق رفت. حتی جنبش سال ۸۸ نیز عملا نتوانست با درخواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی راه به جایی ببرد زیرا یک نوع قفل شدگی در بازنگری سال ۶۸ برای اصلاح قانون اساسی تعبیه شده است. بعدها تبدیل به قانون شدن نظارت استصوابی نیز چرخه ای را به وجود آورد که خارج شدن از این دور باطل را مسدود کرد. 

علیرضا بهشتی گفت: اگر بخواهیم قانون اساسی جدیدی برای کشور بنویسیم، این قانون باید شهروند محور باشد. یعنی تمام توجه ها باید به این سمت باشد که همه سازوکارهای نظام برای این است که حقوق و آزادی های بنیادین شهروندان را حفظ و حراست کند و علاوه بر آن، شرایطی برای تحقق خواسته ها و مطالبات مردم فراهم شود. طرح تغییر قانون اساسی می تواند راه را برای در کانون قرار دادن حقوق شهروندی باز کند در حالی که با هر نوع دستکاری در قانون اساسی موجود، امکان دسترسی به حقوق شهروندی بسیار نازل است.





  تعداد بازديدها: 638


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12937
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72574133
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.