امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 16 مهر 1400 ساعت 21:31:40
یادداشتی از: حجت الاسلام رشید داودی
ضعف تاریخ دانی یا عشق مخالف خوانی

جماران: این روزها که در جمهوری اسلامی، بسیاری از مسئولان عالی‌رتبۀ نظام جز برای تایید رفتار و گفتار خود، سخنی از امام خمینی بر زبان جاری نمی‌کنند، و معاندان و مخالفان انقلاب 57، جمهوری اسلامی و شخص امام خمینی، بی محابا می‌تازند و شبهه پراکنی می‌کنند، برخی از فعالان سیاسی و پژوهشگران دینی نیز گویی بهترین فضا برای نقد امام را در همین شرایط جسته‌اند. و شاید دلیل آن این باشد که نقد امام (بر خلاف نقد بسیاری از مسئولان،) هزینه‌ای برای منتقدان ندارد.

از بابت نقدها حرفی نیست چه که منتقدان سزاوار پاسخ علمی هستند نه جواب قهری؛ اگرچه زمان‌شناسی و تشخیص اولویت‌ها توسط منتقدان، خود جای نقد است!

برخی از دوستان یادداشتی از جناب آقای شهاب الدین حائری با عنوان «مقایسه روش پیامبر (ص) و آیت الله خمینی (ره) پس از فتح مکه و پیروزی انقلاب» برای نگارنده ارسال کردند، که نویسندۀ محترم در این یادداشت بر عملکرد امام راحل پس از پیروزی انقلاب را مورد نقد قرار داده است که چرا همچون پیامبر (ص) عفو عمومی ندادند و لوای فتح را به دست فردی همچون صادق خلخالی دادند و او را حاکم شرع قرار دادند؟ در حالی که پیامبر (ص) در فتح مکه، عفو عمومی اعلام کرده و پرچم فتح را از فردی همچون سعدبن عباده گرفته و به امیر المؤمنین علی (ع) داده‌اند تا به جای شعار انتقام ندای رحمت سر دهد؟

جناب آقای حائری در این یادداشت کوتاه دو مدعا مطرح کرده است و متناسب با این دو مدعا نتیجه گرفته و عملکرد امام را به نقد کشیده‌اند. اما اولاً، هر دو مدعای ایشان ناقص و ناتمام است، و ثانیاً، بر فرض صحت و تمام بودن این دو مدعا، باز هم کمیت استدلالشان ناقص است.

مدعای اول: اعلام عفو عمومی توسط پیامبر (ص) و در امان دانستن همۀ دشمنان و مخالفان

مدعای دوم: عدم اعلام عفو عمومی توسط امام پس از پیروزی انقلاب

اما در مورد مدعای اول

اگرچه پیامبر (ص) در فتح مکه اعلام عفو عمومی کردند اما برخی از افراد را از این عفو مستثنی کرده و فرمودند: «آنها را هر کجا دیدید بکشید، اگر چه در زیر پرده‌های کعبه باشد»! برخی از این افراد عبارتند از: عبدالله بن خطل، حویرث بن نقیذ، مقیس بن صباته (ضبابه)، عکرمة بن ابی جهل، صفوان بن امیه، عبدالله بن ابی سرح، اسلم بن زبعری، وحشی بن حرب، هند دختر عتبه، ساره کنیز عمرو بن عبدالمطلب، دو کنیز عبدالله بن خطل و ... . (اگرچه برخی از این افراد همچون وحشی، عکرمه و صفوان و ... توانستند امان نامه گرفته و جان سالم در ببرند ، ولی برخی دیگر نیز توسط مسلمانان کشته شدند.)

اما در مورد ادعای دوم

برخلاف مدعای نویسندۀ محترم امام خمینی (س) پس از پیروزی، بارها اعلام عفو عمومی (به جز موارد خاصی که استثناء شده‌اند) کردند (که اسناد این موارد در دسترس عموم هست و با یک سرچ ساده در اینترنت قابل دسترسی است.) و سرانجام در اسفند ماه سال 58 نیز در نامه‌ای به رئیس جمهوری و دادستان کل انقلاب اعلام عفو عمومی نمودند و در فرازی از پیام خود نوشتند: «من از عموم برادران ایمانی می خواهم که‌‎ ‌‌برای رضای خداوند تعالی از انتقامجویی و بهانه گیری اجتناب کنند، و به پیروی از‌‎ ‌‌رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ عفو و اغماض را شیوۀ خود قرار دهند. و من از جوانان‌‎ ‌‌عزیز می خواهم که از خود عطوفت نشان دهند و از شیوۀ احسان که مرضیِّ خداوند است‌‎ ‌‌و قرآن کریم بر آن تأکید فرموده، پیروی کنند».

ایشان علاوه بر اعلام عفوهای عمومی، با بیان قواعدی همچون «ملاک حال فعلی اشخاص است» زمینۀ اشتغال افرادی که پیش از انقلاب دچار خطا و لغزش شده بودند را نیز فراهم نمودند: «میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند».

دو نکته

یک: هیچ یک از حضرات معصومین (علیهم السلام) در اتخاذ روش‌های عملی و سیرۀ رفتاری خود، دقیقاً مطابق دیگر معصومان (علیهم السلام) عمل ننموده‌اند بلکه همگی این بزرگواران مطابق قواعد عقلی و عقلایی، در مواجهۀ با مصادیق مختلف، عملکردی متناسب با آن مصداق و شرایط موجود، انجام داده‌اند. لذا می‌بینیم که امیر المؤمنین علی (ع) در مقطعی سکوت و عزلت را انتخالب می‌کنند و در بازه‌ای از زمان به حکومت می‌رسند و در مقابل آنها که خواستار کناره‌گیری ایشان از قدرت هستند، می‌ایستند، امام مجتبی (ع) علی‌رغم به حکومت رسیدن، صلح را می‌پذیرند، امام حسین (ع) قیام می‌کنند، برخی از ائمه (علیهم السلام) نهضت علمی به راه می‌اندازند، امام رضا (ع) ولایتعهدی مأمون را می‌پذیرند و ...  

حتی هر یک از این بزرگواران در موارد مختلفی که با آن مواجه می‌شدند نیز عملکرد متفاوت داشته‌اند؛ مثلاً عملکرد پیامبر (ص) در فتح مکه (و اعلام عفو عمومی) ، هرگز قابل مقایسه با مواجهۀ ایشان با یهودیان بنی قریظه و پیشنهاد حکمیت سعد بن معاذ و پذیرش حکم او نیست!

حال، (حتی بر فرض صحت دو ادعای فوق الذکر،) چگونه برخی انتظار دارند که بیش از هزار سال از آن دوران، امام خمینی (س) بدون در نظر گرفتن شرایط روزگار خود و مقتضیات زمانۀ خویش، مطابق روش پیامبر (ص) آنهم تنها روش ایشان در فتح مکه (نه دیگر موارد)، رفتار کنند؟! 

دو: در طول تاریخ همواره مسئولانی از طرف حاکمان برای انجام اموری، نصب شده و خواهند شد، و طبیعی است که عملکرد این مسئولان ابتداءً متوجه خود این افراد است و در صورت عملکرد ناصواب و خطای آنها، بر حاکمان لازم است که برخورد مناسب داشته باشند.

اما جناب حائری،  نصب فردی همچون صادق خلخالی (با آن سوابق انقلابی) به عنوان حاکم شرع از سوی امام  را به عنوان عدم پیروی ایشان از سیرۀ پیامبر (ص) قلمداد کرده‌اند! مطابق منطق ایشان، می‌بایست خطای عبدالله بن جبیر (فرماندۀ تیراندازانی که پیامبر (ص) در جنگ احد، برای حفاظت از عقبۀ لشکر در کوه احد گماشته بودند) باید متوجه پیامبر (ص) باشد! یا خطای کارگزاران امیر المؤمنین (ع) در دوران حکومت ایشان، باید متوجه ایشان باشد!

ضمن این‌که امام در حکم خود به آقای خلخالی، تصریح دارند که : «جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ صادق خلخالی- دامت افاضاته‌

به جنابعالی ماموریت داده می‌شود تا در دادگاهی که برای محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل می‌شود، حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه، با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کنید». و روشن است که هرگونه قصور و تقصیر در عملکرد ایشان باید متوجه خود ایشان باشد. ضمن اینکه جناب آقای رازینی نقل می کنند که امام نیز پس از اطلاع از برخی گزارش‌ها و انتقادات در مورد عملکرد آقای خلخالی، «و ایشان [امام خمینی] هم بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که اشکال وارد است. لذا نه تنها ادامه دادگاه های آقای خلخالی را به مصلحت ندیدند بلکه به شهید قدوسی دستور دادند که حتی پرونده های قبلی را هم بررسی کنند.» 

علاوه بر این، تشبیه آقای خلخالی (که عملکرد قضایی ایشان پس از انتصاب روشن شد) به «سعدبن عباده» (که در روز فتح مکه، آن روز را روز انتقام می خواند؛) تشبیهی است که مع‌الفارق می‌نماید!

سخن پایانی

علاوه بر نا تمام بودن دو مدعای جناب حائری و عدم مطابقت آنها با استنادات تاریخی، نتیجه‌گیری ایشان نیز بر خلاف موازین شرعی در مورد قضایای خارجی ، و حکم عقل و بنای عقلا در تشخیص احکام و عملکردها متناسب با مصادیق و موارد مختلف است. لذا شایسته است تا ایشان خطای صورت گرفته را جبران کرده و در انتساب ناصواب خود به امام راحل، تجدید نظر نمایند.





  تعداد بازديدها: 2079


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 17275
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72600299
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.