امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 27 ارديبهشت 1400 ساعت 00:55:24
یادداشتی از: محمدرضا بیاتی
ماکیاولیست‌های سیاست و شخصیت‌های تاریک

محمدرضا بیاتی: هر بار که نگاهی به تذکره الاولیاء عطار می‌انداختم ناخواسته به یاد خاطرات همسر حمید باکری از او می‌افتادم. شیفتگی عاشقانه به خدمت تا پای جان و میل به گمنامی همان مجاهدت با نفسی بود که عطار در سرگذشت اولیاء عشق روایت می‌کند. چهل سال گذشته است. گذشتگان، چهل را عدد کمال می‌دانستند و ما امروز شیفتگی به خدمت را در برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هواداران‌شان می‌بینیم! ظاهراً دروغ، تهمت و تخریب کمترین کاری است که آمادگی انجام آن را دارند. آن‌چه در برخی نمایان است حتی تشنگی به قدرت نیست نوعی جنون قدرت است.

دیوار-نوشته‌های دهه‌ی شصت یکی از نمادهای چشمگیر ِ آن انقلاب بود؛ حداقل برای ما کودکان و نوجوانان آن سال‌ها. چشم می‌چرخاندی خوشنویس هنرمندی را می‌دیدی از بالابری بالا رفته و جملات قصار می‌نویسد. ما که عقل‌مان نمی‌رسید انقلاب چیست اما خیلی از بزرگ‌ترهای انقلابی کمالات شخصی جذابی برای کوچک‌ترها داشتند. از اخلاق خوش تا خط خوش. گاهی می‌ایستادم و دقایقی به خط زیبای نستعلیق آن دیوار-نوشته‌ها خیره می‌ماندم. ماندگارترین ِ آن‌ها که در حافظه‌ام حک شد آن جمله‌ی معروف شهید آیت‌الله بهشتی است: ما شیفتگان خدمت‌ایم نه تشنگان قدرت. نمی‌دانم چرا. وزن و قافیه‌ی مُسَجّعِ کلمات؟ شاید. احتمالاً بی‌تأثیر نبوده. اما این جمله صرفاً شعاری شورانگیز بنظر نمی‌رسید. معنای نهفته در این کلماتِ همنشین، هر ذهن کنجکاوی را درگیر می‌کرد. تنها با چهار کلمه‌‌ی شیفتگی، خدمت، تشنگی و قدرت. هرکدام را جابه جا کنی جهان معنا زیر و رو می‌شود.

درست است  که امروز بسیاری از انقلابیونِ آن دوران به نقد دیدگاه‌ها و عملکردهای دهه‌ی شصت نشسته‌اند ولی خلوص و از خودگذشتگی یا شیفتگی به خدمت برای برافراشتن پرچم آرمان‌شهر، قابل انکار نیست. مصطفی چمران‌ها و  حمید باکری‌ها کم نبودند. بعدها که بزرگ شده بودم هر بار که نگاهی به تذکره الاولیاء عطار می‌انداختم ناخواسته به یاد خاطرات همسر حمید باکری از او می‌افتادم. شیفتگی عاشقانه به خدمت تا پای جان و میل به گمنامی همان مجاهدت با نفسی بود که عطار در سرگذشت اولیاء عشق روایت می‌کند.

ما امروز شیفتگی به خدمت را در برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هواداران‌شان می‌بینیم! ظاهراً دروغ، تهمت و تخریب کمترین کاری است که آمادگی انجام آن را دارند. آن‌چه در برخی نمایان است حتی تشنگی به قدرت نیست نوعی جنون قدرت است. بعضی از این قدرت‌پرستان کسانی هستند که سال‌ها مدعی بوده‌اند آرمان‌شهرِ آن‌ها همان حکومت امام علی (ع) است. اگر مقصود از امام علی (ع) کسی است که سخنان ایشان در نهج البلاغه آمده، هرکسی این کتاب را خوانده باشد می‌داند که دیدگاه ایشان درباره‌ی سیاست، یک شاه‌بیت دارد: «برای کسب و حفظ قدرت هرگز هیچ فضیلتی را پایمال نخواهم کرد. قدرتی که لازمه‌ی آن لگدمال کردنِ اخلاق و حقوق الهی و انسانی باشد از لنگه کفشی پاره، بی‌ارزش‌تر است.» آیا آن‌چه این روزها -و در این سال‌ها- می‌بینیم نسبتی با دیدگاه یادشده دارد؟ بله دارد. دقیقاً معکوسِ آن است! آن‌چه پیش چشم ما می‌گذرد مصداق دقیقِ هدف، وسیله را توجیه می‌کند یا ماکیاولیسم است. با این مقدمه‌ی بلند، به پژوهش‌های تازه درباره‌ی شخصیت‌ ماکیاولیستی اشاره می‌کنم. شاید که مفید واقع شود و بکار آید.

ماکیاولی و ماکیاولیسم

همه می‌دانند در جهان سیاست، بدنام‌تر از نیکولو ماکیاولی نیست. او در 500 سال گذشته نماد شرارت، اخلاق‌ستیزی و شیطان‌صفتی بوده است؛ گفته‌اند شکسپیر یکی از مخالفان نامدارِ ماکیاولی بود و حتی شخصیت بداندیش و دسیسه‌چین ِ یاگو در تراژدی اُتللو را با الهام از ماکیاولی خلق کرده است. فردریش کبیر پادشاه پروس در قرن هجدهم نیز از دشمنان سرسخت ماکیاولی بود و  با تسلطی که بر زبان فرانسوی داشت کتابی با نام آنتی ماکیاولی نوشت که می‌گویند ولتر پس از خواندن آن از شادی گریست! کلیسا هم در اهریمن‌سازی از ماکیاولی نقشی اساسی داشت؛ اما هم کلیسا و هم فردریش کبیر برخلاف نظریه‌های آرمانی و اخلاقی‌شان در عمل همان کردند که ماکیاولی را متهم به آن می‌کردند؛ برای کسب و حفظ قدرت از هیچ رذیلتی و شرارتی فرو نگذاشتند. در واقع، ماکیاولی بیش از آن‌که آموزگار سیاستِ غیراخلاقی یا ایدئولوگِ قدرت‌پرستی باشد یک روان‌شناس اجتماعی تیزبین بود که نقاب از ماهیت حقیقی قدرت برمی‌داشت و از نمایشِ چهره‌ی نازیبا و کریه آدمیان پروایی نداشت و نور بر نیمرخ تاریک آن‌ها می‌انداخت. بنابراین، از قرن نوزدهم به بعد بزرگانی مانند هگل، دیلتای، نیچه و دیگران آثار او را بازخوانی کردند و آن داغِ خباثت از پیشانی ماکیاولی تا حدی پاک شد تا آن‌جا که امروز برخی او را بنیانگذار سیاست مدرن می‌دانند. ماکیاولی فسلفه‌دان نبود و درباره‌ی قدرت و سیاست، نظریه‌پردازی فلسفی نکرد اما در پسِ پشتِ آموزه‌های او بینشی فلسفی نهفته بود که می‌توان آن را سرچشمه‌ی نظریه‌های قدرت مدرن دانست. با این همه، و برغم این تبرئه و تطهیر نسبی، نیمرخ تاریک ماکیاولی تا امروز در قلمرو عمومی زنده ماند و سیاست‌ورزیِ اهریمنی با نام او مترادف شد. پس متعجب نمی‌شویم وقتی که بدانیم موسولینی پیشگفتاری بر شهریار ماکیاولی نوشت و گفته‌اند شهریار، کتاب بالینی هیتلر نیز بوده است. بنابراین برای رفع تعارض بین این دو خوانشِ متفاوت،  پژوهشگران ماکیاولی را از ماکیاولیسم تفکیک کرده‌اند؛ اولی، یک شخصیت واقعی است با افکار و آموزه‌های مثبت و منفی؛ و دومی، نامی است بر یک تلقی تاریخی از سیاست‌ورزیِ ضد-اخلاقی. آن‌چه در پژوهش‌های تازه با عنوان ماکیاولیسم یا ماکیاولی‌مداری  یاد می‌شود ناظر به این تلقی تاریخی از شرارت سیاسی است.

شخصیت‌های تاریک

آن‌چه در پژوهش‌ها درباره‌ی ماکیاولی‌مداری یا ماکیاولیانیسم (Machiavellianism) تازه است این است که بررسی‌های علمی نشان می‌دهد بین چهار گونه‌ شخصیت بدخواه و بداندیش، همسانی و همپوشانی وجود دارد که می‌توان آن را چهار گانه‌ی تاریک (dark tetrad) نامید. باکِلز (Buckels) و همکاران‌اش (2013) چهارگانه‌ی تاریک را  این‌چنین خلاصه می‌کنند: ماکیاولی‌مداری، خودشیفتگی (narcissism)،  جامعه‌ستیزی (psychopathy) و دیگرآزاری (sadism)؛ ماکیاولی مداری با دغلکاری، بدبینی و بدگمانی تعریف می‌شود؛ خودشیفتگی با خودبزرگ‌نمایی، سلطه‌گری، برترانگاری و خود-سزاواری توصیف می‌شود؛ ؛ جامعه‌ستیزی با سنگدلی، تکانشی‌بودن (ناتوانی در مهار رفتار)، فقدان همدلی، وجدان و صمیمیت؛ و سرانجام دیگرآزاری را با لذت از آسیب زدن به دیگران تعریف می‌کنند.

در واقع چندین قرن پس از آن‌که ماکیاولی گفت آدم‌ها سرشتی بدخواه، بی‌انصاف و غیر قابل اعتماد (تاریک) دارند شاید نخستین پژوهش چشمگیر درباره‌ی ماکیاولی‌باوری، مطالعه‌ی کریستی و گایس (1970) بود. این دو پژوهش‌گر معتقد بودند که منظومه‌ای از خصیصه‌های شخصیتی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بدخواهی و بدنهادی غیربالینی آدمی دانست؛ یعنی بدون آن که بتوان این خصیصه‌ها را بیماری تلقی کرد (غیربالینی) شخصیت‌ ماکیاولی‌مدار کسی است که رفتار غیراخلاقی دارد، در روابط بین شخصی دغل‌باز است و استراتژی اصلی او کمین کردن برای سوءاستفاده از اشتباهات دیگران و بهره‌برداری شخصی از افراد و موقعیت‌هاست.

اما بنظر می‌رسد که مفهوم شخصیت‌های تاریک با مقاله‌ی اندیشه‌ساز ِ  ویلیامز و پالِس (2002)  آغاز شد و پژوهشگران دیگری تا امروز از جنبه‌های مختلفی به آن پرداخته‌اند. در واقع، مطالعات با سه گانه تاریک (dark triad) آغاز شد که حاکی از آن بود که بین ماکیاولی‌مداری، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی، عناصر مشترک و همبستگی‌های معنی‌دار وجود دارد (خصیصه‌ی تاریک چهارم، یعنی دیگرآزاری، بعدها اضافه شد). در این پژوهش‌ها حتی آزمون ماک (MACH TEST) -با ابعاد و مقیاس‌های مختلف- ساخته شده است که اشاره به آن‌ها در حوصله‌ی این یادداشت نیست، با این وجود،  نگاهی کوتاه به برخی از این یافته‌ها می‌تواند روشنگر و آگاهی‌بخش باشد.

برای نمونه، در پژوهشی که از یک مقیاس  16 آیتمی استفاده می‌شود برای ارزیابی ماکیاولی‌‌مداری به چهار ویژگی اساسی و مرتبط باهم که شاخص این گونه‌ی شخصیتی است اشاره می‌کنند؛ بی‌اخلاقی  مثل  کارشکنی در  کار دیگران چون رقیب یا تهدیدی برای هدفی هستند که ماکیاولیست‌ها سودای آن را دارند؛ جاه‌طلبی، سلطه‌طلبی و بدگمانی و به دیگران. در مطالعه‌ای دیگر بر انعطاف‌پذیری ذاتی، شکل‌پذیری یا موم‌مانندی و دمدمی‌مزاجی ماکیاولیست‌ها تأکید می‌شود و برآن هستند که این خصیصه نسخه‌ای دغل‌کارانه، گزافه و بی‌رحمانه از عمل‌گرایی است و هدف استراتژیک‌اش آمادگی برای بهره‌برداری سوءاستفاده‌گرانه از هر موقعیتی است. اما دیگرآزاری (سادیسم)، یا لذت از آسیب‌زنی به دیگران -که بعدها سه گانه را به چهارگانه‌ی تاریک تبدیل کرد- را دیگرآزاری روزمره (everyday sadism) نامیده‌اند تا این نوع دیگرآزاری را از نوع جنسی و بیمارگونه‌ی آن متمایز کنند. پژوهشی دیگر  نشان می‌دهد که ماکیاولیست و جامعه‌ستیز هر دو در دغل‌بازی و فریبکاری باهم مشترک هستند درحالی که خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی در خودبزرگ‌نمایی و خود-سزاواری همسان‌اند؛ اما هرسه‌ی آن‌ها یک عنصر مشترک دارند و آن سنگدلی، ناجوانمردی، بهره‌کشی برای دستیابی سریع به خواسته‌هاست.

روزهای داغ سیاست در راهند. پیشنهاد می‌کنم فهرستی از خصیصه‌های بالا را پیش چشم بگذارید. اگر سیاست‌مدار، فعال یا هوادارِ افرادی هستید که در این فهرست می‌گنجند در جهان چهارگانه‌ی شخصیت‌های تاریک نفس می‌کشید.

*کارشناس ارشد زبان شناسی





  تعداد بازديدها: 1051


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5250
تعداد بازدید دیروز: 24496
بازدید کل: 72612770
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.