امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 27 بهمن 1394 ساعت 14:44:00
اختصاصی / تدبّر در قرآن (66)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ 

::درس شصت و ششم به تاریخ: 27 بهمن 94 

::قرار چهل روزه : ترک غیبت 

::قرار روز : السلام علیک یا سید الساجدین علیه السلام 

::هدیه به : امام سجاد علیه السلام 

::تدبر در سوره مبارکه : اعلی/ بخش سوم

تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره:

  • فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست:

    فضای سخن: مخاطب این سیاق رسول مکرم اسلام(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) است و به جا بودن آیات آن، حاکی از فضای مقتضی تسبیح و تنزیه پروردگار از زبان مبارک ایشان است (آیه ۱) هرچند که وجه این اقتضا از آیات سیاق بعد مشخص می شود.

    جهت هدایتی: در این سیاق، رسول خدا(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) به تسبیح و تنزیه اسم پروردگار بلند مرتبه فرمان داده می­ شود (آیه ۱) و در دامنه همین فرمان، برخی از اوصاف پروردگار بیان می گردد (آیه ۲ تا ۵). روشن است که فرمان تسبیح، جهت هدایتی است. با این حال، توجه به رویکرد اوصاف مذکور نیز لازم است:

الف.آفریدن، اعتدال بخشیدن، تعیین کردن حدی برای رشد و کمال و هدایت کردن و رساندن مخلوق به حد معین شده، اوصافی عام است که در دامنه فرمان به تسبیح بیان می شود (آیه ۲ و ۳) و جامع این اوصاف، هدایت تکوینی است.

‌ب.رویاندن چراگاه ها و خشک و تیره ساختن آنها اوصافی خاص است که در این مجال مطرح می­ گردد (آیه ۴ و ۵). این اوصاف، بیان مصداقی از مخلوقات است که حد رشد آنها، ناچیز و بهره­ آنها از هدایت تکوینی، کم است.

به این ترتیب، جهت هدایتی سیاق نخست چنین است: «فرمان تسبیح اسم پروردگار به پیامبر(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله): ای رسول ما! اسم پروردگار بلندمرتبه ات را منزّه دان؛ کسی که هدایت تکوینی به دست اوست و همو حد رشد برخی از مخلوقات را ناچیز و بهره آنها را از هدایت تکوینی، کم قرار داده است».

  • فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم

    فضای سخن: مخاطب این سیاق نیز رسول اکرم(ص) است و آیات آن در فضایی به جاست که آن حضرت برای اقدام به تذکر وحیانی، نیازمند تقویت و تثبیتی از جانب خدا باشد (آیه ۹). نگرانی از توانایی دریافت و حفظ وحی (آیه ۶ و ۷)، احساس دشواری در تبلیغ وحی (آیه 8 ) و ابهام نسبت به آینده تذکر دادن و عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی (آیه ۱۰ تا ۱۳)، عوامل فعلیت یافتن این نیاز است.

    جهت هدایتی: درباره این سیاق باید گفت:

الف.ابتدا دو وعده به رسول خدا(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) داده شده است: إقراء وحی به گونه ای که آن حضرت فراموش نکند و آماده سازی آن حضرت برای پیمودن راه آسان تبلیغ وحی که جامع این دو وعده، رفع نگرانی نسبت به توانمندی دریافت، حفظ و ابلاغ وحی است.

‌ب.سپس بر مبنای دو وعده پیشین، رسول خدا(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) به تذکر دادن فرمان داده می­ شود و در دامنه همین فرمان، بر سودمندی تذکر تأکید می گردد.

‌ج.در ادامه، عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی رسول خدا(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) به این صورت بیان می­ شود که اهل خشیت، پذیرندگان تذکر تو هستند و هرکس از تذکر تو دوری کند، شقاوتمندی است که در آتش قرار می­ گیرد. با توجه به اینکه این عکس العمل خطاب به پیامبر(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) مطرح می­ گردد، می ­توان نتیجه گرفت که در مقام بیان این مهم است که ای رسول! پذیرش تذکر تو تابع خشیت مخاطبان و دوری از آن، به بار آورنده آتش دوزخ برای آنان است؛ یعنی تو نسبت به عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی مسئول نیستی.

دو وعده ابتدایی، مقدمه فرمان تذکر و بررسی عکس العمل مردمی نیز در دامنه همین فرمان است؛ بنابراین جهت هدایتی این سیاق چنین خواهد بود: «فرمان تذکر وحیانی به رسول الله(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله): ای رسول ما! امکان دریافت، حفظ و ابلاغ وحی را برای تو فراهم می سازیم. تو براساس وحی تذکر بده و بدان که نسبت به عکس العمل مردم در قبال تذکر خود مسئول نیستی».

  • فضای سخن و جهت هدایتی سیاق سوم

    فضای سخن: مخاطب سیاق سوم کسانی هستند که پیامبر(صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) به سوی آنها مبعوث شده است و آیات این سیاق در فضایی به جاست که آنان از تزکیه دوری جویند (آیه ۱۴)، از یاد خدا غفلت ورزند (آیه ۱۵) و دنیا را بر آخرت ترجیح دهند (آیه ۱۶ و ۱۷).

   جهت هدایتی: این سیاق دارای دو مطلب است: آیه ۱۴ – ۱۷ و آیه ۱۸ – ۱۹٫

الف. مطلب اول: رستگاری در گرو تزکیه و یاد خداست، ولی شما حیات دنیا را بر آخرت ترجیح می دهید.

مطلب دوم، توضیحی درباره مطلب نخست است؛ بدین ترتیب، جهت هدایتی این سیاق چنین است: «حقیقتی در همه کتب آسمانی: با ترجیح حیات دنیا بر آخرت، به رستگاری نمی رسید: رستگاری در گرو تزکیه و یاد خداست. کسی که دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، هرگز تزکیه نمی شود و در غفلت از خدا غوطه ور و گرفتار شقاوت خواهد بود».

واسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

 





  تعداد بازديدها: 5274


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کاترین شکدم، معمایی دو چهره: از حامی مقاومت تا نویسنده تایمز اسرائیل
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ایران؛ دو انقلاب و 4 قانون اساسی طی تنها 80 سال
عبرت چین از آنچه در روزهای جنگ بر ایران گذشت؛ به روسیه اعتماد نکن!
کنایه محمد مهاجری به علم الهدی!
بیانیه‌ مهم وزارت اطلاعات : ترور ۲۳ مسئول کشور خنثی شد | بازداشت ۲۰ جاسوس موساد
علامه حسن‌زاده آملی: أبد در پیش داریم، خودت را فراموش نکن
نظر آیت الله سیستانی درباره صله رحم با افرادی که خمس نمی‌دهند
پوستر:
نگاهی به سوابق دو عنصر معدوم گروهک تروریستی منافقین!
«بن گویر»: تنها باید یک چیز به غزه ارسال شود؛ بمب!
نگاه اسلام به میهن دوستی/ عشق به وطن در سخنان پیامبر هم دیده می شود
سخنگوی دولت درباره لایحه «مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»: کسانی که نقد دارند، لایحه را کامل بخوانند
در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی؛
سید حسن خمینی: دشمنان خواب آشفته‌ای برای کشور دیده بودند/ اگر انسجام، همدلی و قدرت ملی ما نبود، ممکن بود خون‌ شهدا به هدر رود
در جریان سفر به استان قم مطرح کرد؛
پزشکیان: اگر در بمباران جلسه شورای امنیت ملی شهید می‌شدیم، برایمان فوز بزرگی بود، اما این نامردها کشور را به‌هم می‌ریختند
یادداشتی از: خانم شبنم جهان‌میر *
درنگی بر پیام تاریخی امام خمینی(س) در سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸
جهانگیری: هیچ یک از فرماندهان گوشی هوشمند نداشتند؛ مهم‌ترین نقطه ضعف ما، جاسوس‌ها است
عقب‌نشینی ارمنستان از طرح اجاره ۱۰۰ ساله زنگه‌زور توسط آمریکا
گزارش الجزیره از دلایل حمله نزدیک اسرائیل به ایران
روزنامه اصولگرا: چگونه می‌توان انتظار انسجام داشت و همزمان تریبون نماز جمعه را به فردی داد که خانواده‌اش پرونده مالی دارند؟/ این تحقیر افکار عمومی است
داروهای ضروری را جا نگذارید؛ زائران اربعین بخوانند
حسن یزدانی: اگر انسان باشیم، دلمان برای هر کودکی می‌سوزد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
همسنگر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مرحوم مغفورحبیب الله احمدلو به سرای باقی شتافت
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرهنگ علی راضی
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
توضیحات وزیر اطلاعات درباره آمار جاسوسان بازداشتی
مسیح مهاجری: سپردن تریبون نمازجمعه به کسی که افکارعمومی خواهان کنارگذاشتن اوست، لجبازی با مردم است
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
حکم دارالافتاء مصر درباره اقامه نماز در مساجد دارای ضریح
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
توصیه به بازگشت به "اخلاقِ سجادی" بعد از جنگ ۱۲ روزه
در برنامه تلویزیونی راهبرد؛
سید حسن خمینی: ما یک ملت هستیم/ به حرف فرمانده کل قوا گوش کنیم/ دست بچه‌های موشکی را باید بوسید؛ اگر موشکی نبود انسجام نبود و اگر این انسجام نبود موشکی نبود/ ما هم می توانستیم مراکز هسته ای اسرائیل را بزنیم، اما به خاطر تشعشعات این کار را نکردیم
جنایت بی‌سابقه در اوین: اژه‌ای از جزئیات حمله اسرائیل پرده برداشت
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران
پوستر:
اطلاعیه مراسم تشییه و نکوداشت درگذشت دکتر احمد توکلی
نامه‌ای سراسر مهر از مراد به مرید
متن کامل وصیت نامه شهید حاجی زاده
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران:
ترکیه از راه دالان زنگزور، وارد دریای کاسپین می‌شود | برای ترکیه، قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا اهمیت زیادی دارد
پشت پرده درخواست اروپا از ایران چیست؟
هزینه سفرهای اربعین نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟
آثار ضربات موشکی ایران بر مراکز مهم صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4228
تعداد بازدید دیروز: 6028
بازدید کل: 76391365
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.