بسم اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
::درس شصت و ششم به تاریخ: 27 بهمن 94
::قرار چهل روزه : ترک غیبت
::قرار روز : السلام علیک یا سید الساجدین علیه السلام
::هدیه به : امام سجاد علیه السلام
::تدبر در سوره مبارکه : اعلی/ بخش سوم
تشخیص فضای سخن و جهت هدایتی سوره:
- فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست:
فضای سخن: مخاطب این سیاق رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) است و به جا بودن آیات آن، حاکی از فضای مقتضی تسبیح و تنزیه پروردگار از زبان مبارک ایشان است (آیه ۱) هرچند که وجه این اقتضا از آیات سیاق بعد مشخص می شود.
جهت هدایتی: در این سیاق، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به تسبیح و تنزیه اسم پروردگار بلند مرتبه فرمان داده می شود (آیه ۱) و در دامنه همین فرمان، برخی از اوصاف پروردگار بیان می گردد (آیه ۲ تا ۵). روشن است که فرمان تسبیح، جهت هدایتی است. با این حال، توجه به رویکرد اوصاف مذکور نیز لازم است:
الف.آفریدن، اعتدال بخشیدن، تعیین کردن حدی برای رشد و کمال و هدایت کردن و رساندن مخلوق به حد معین شده، اوصافی عام است که در دامنه فرمان به تسبیح بیان می شود (آیه ۲ و ۳) و جامع این اوصاف، هدایت تکوینی است.
ب.رویاندن چراگاه ها و خشک و تیره ساختن آنها اوصافی خاص است که در این مجال مطرح می گردد (آیه ۴ و ۵). این اوصاف، بیان مصداقی از مخلوقات است که حد رشد آنها، ناچیز و بهره آنها از هدایت تکوینی، کم است.
به این ترتیب، جهت هدایتی سیاق نخست چنین است: «فرمان تسبیح اسم پروردگار به پیامبر(صلی الله علیه وآله): ای رسول ما! اسم پروردگار بلندمرتبه ات را منزّه دان؛ کسی که هدایت تکوینی به دست اوست و همو حد رشد برخی از مخلوقات را ناچیز و بهره آنها را از هدایت تکوینی، کم قرار داده است».
- فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم
فضای سخن: مخاطب این سیاق نیز رسول اکرم(ص) است و آیات آن در فضایی به جاست که آن حضرت برای اقدام به تذکر وحیانی، نیازمند تقویت و تثبیتی از جانب خدا باشد (آیه ۹). نگرانی از توانایی دریافت و حفظ وحی (آیه ۶ و ۷)، احساس دشواری در تبلیغ وحی (آیه 8 ) و ابهام نسبت به آینده تذکر دادن و عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی (آیه ۱۰ تا ۱۳)، عوامل فعلیت یافتن این نیاز است.
جهت هدایتی: درباره این سیاق باید گفت:
الف.ابتدا دو وعده به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) داده شده است: إقراء وحی به گونه ای که آن حضرت فراموش نکند و آماده سازی آن حضرت برای پیمودن راه آسان تبلیغ وحی که جامع این دو وعده، رفع نگرانی نسبت به توانمندی دریافت، حفظ و ابلاغ وحی است.
ب.سپس بر مبنای دو وعده پیشین، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به تذکر دادن فرمان داده می شود و در دامنه همین فرمان، بر سودمندی تذکر تأکید می گردد.
ج.در ادامه، عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به این صورت بیان می شود که اهل خشیت، پذیرندگان تذکر تو هستند و هرکس از تذکر تو دوری کند، شقاوتمندی است که در آتش قرار می گیرد. با توجه به اینکه این عکس العمل خطاب به پیامبر(صلی الله علیه وآله) مطرح می گردد، می توان نتیجه گرفت که در مقام بیان این مهم است که ای رسول! پذیرش تذکر تو تابع خشیت مخاطبان و دوری از آن، به بار آورنده آتش دوزخ برای آنان است؛ یعنی تو نسبت به عکس العمل مردم در قبال تذکر وحیانی مسئول نیستی.
دو وعده ابتدایی، مقدمه فرمان تذکر و بررسی عکس العمل مردمی نیز در دامنه همین فرمان است؛ بنابراین جهت هدایتی این سیاق چنین خواهد بود: «فرمان تذکر وحیانی به رسول الله(صلی الله علیه وآله): ای رسول ما! امکان دریافت، حفظ و ابلاغ وحی را برای تو فراهم می سازیم. تو براساس وحی تذکر بده و بدان که نسبت به عکس العمل مردم در قبال تذکر خود مسئول نیستی».
- فضای سخن و جهت هدایتی سیاق سوم
فضای سخن: مخاطب سیاق سوم کسانی هستند که پیامبر(صلی الله علیه وآله) به سوی آنها مبعوث شده است و آیات این سیاق در فضایی به جاست که آنان از تزکیه دوری جویند (آیه ۱۴)، از یاد خدا غفلت ورزند (آیه ۱۵) و دنیا را بر آخرت ترجیح دهند (آیه ۱۶ و ۱۷).
جهت هدایتی: این سیاق دارای دو مطلب است: آیه ۱۴ – ۱۷ و آیه ۱۸ – ۱۹٫
الف. مطلب اول: رستگاری در گرو تزکیه و یاد خداست، ولی شما حیات دنیا را بر آخرت ترجیح می دهید.
مطلب دوم، توضیحی درباره مطلب نخست است؛ بدین ترتیب، جهت هدایتی این سیاق چنین است: «حقیقتی در همه کتب آسمانی: با ترجیح حیات دنیا بر آخرت، به رستگاری نمی رسید: رستگاری در گرو تزکیه و یاد خداست. کسی که دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، هرگز تزکیه نمی شود و در غفلت از خدا غوطه ور و گرفتار شقاوت خواهد بود».
واسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ف - پورسلطان