امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 17 فروردين 1392 ساعت 17:46:39
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۲6)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

پرهیز از غفلت در همه حال

اِن کانَ فی الغافلین کُتبَ فی الذاکرینَ و اِن کان فی الذاکرین لم یُکتب من الغافلین

متقین اگر در میان غافلان واقع شوند از جمله ذاکرین محسوب و اگر در بین ذاکران باشند جزو غافلان به حساب نخواهند آمد.
 گاهی پیش می­آید که ذاکری پارسا لحظاتی مجبور و مضطر به گذراندن عمر با غافلین می­شود، اما از ذکر قلبی و بودن با خدا غفلت نمی­کند، خدا را در یاد دارد و آنها توان ممانعت از ذکر قلبی او ندارند، او دائم الذکر است و معلوم است که چنین فردی اگر در میان ذاکران قرار گیرد به طریق اولی، هرگز غافل نبوده و جزو آنها محسوب خواهد شد کونوا فی الناس و لاتکونوا معهم. در میان مردم باشید اما با آنها نباشید.
حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: فرد ذاکر در میان غافلین مانند مجاهدی است در میان محاربین و حضرت رسول(ص) فرموده­اند: کسی که در بازار، خالصانه به یاد خدا باشد در حالی که مردم غافل و مشغول به متاع بازارند، خداوند برای او هزار حسنه بنویسد و در روز قیامت به قدری برای وی ببخشاید که به قلب بشری خطور نکند.
بخشش، عطا، صله با ارحام و دوستان

یَعفو عَمَّن ظَلَمَهُ وَ یُعطی مَن حَرَمَهُ وَ یَصِلُ مَن قَطَعه

از کسانی که بدو ستم کرده اند در می­گذرد و بدانان که او را محروم ساخته اند، عطا می­کند و با آن که پیوندگسسته، واصل می­شود.
 گاهی فردی یا افرادی به انسانی ستم می­کنند و او نیز از طریق قانون آنان را به جزای خویش می­رساند و این مقابله به مثل است و اشکالی هم ندارد بلکه در برخی مواقع امری لازم و حتمی است. زمانی خود انسان به دیگری ظلم روا می­دارد که این شقاوت است و خسران و باید به جزای عمل خویش برسد و کاری است ضد ارزش و اخلاق. و هنگامی فردی به شما ستم می­کند، اما در حالی که توان انتقام دارید عفو می­کنید و در می­گذرید و این ارزش محض است اگر به قصد و نیت جلب رضای خداوند بوده باشد؛ و چه اندکند این گونه انسانهای آزاد منش و بزرگوار.
و پارسایان تربیت شده مکتب مقدس اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، چنینند. ظالمی را که بدانها ستم نموده است عفو می­کنند و آنان را که حق مسلمشان را دریغ داشته­اند، به هنگام قدرت و توانایی از حقوقشان مرحوم نمی­سازند.
البته آن جا که بخشش موجب تجری و جسارت ظالم گردد و پایه های عدالت در معرض خطر سستی قرار گیرد، عدالت براحسان و جود برتری دارد و باید از روی قسط و عدل رفتار کرد تا نظام جامعه از هم گسیخته نگردد.
گاه می­شود دو نفر مؤمن که سالهاست پیوند ایمانی، اعتقادی فکری و اخلاقی دارند، به علت بروز اختلاف سلیقه­هایی در موارد جزئی دچار قهر قوه غضبیه می­شوند به هم پرخاش می­کنند و از هم جدا می­شوند که در بعضی موارد شاید این جدائی تا به آخر عمر ادامه یابد و گاه زمانی طولانی جریان پیدا می­کند. و این گونه مسائل و مصائب، ممکن است فیمابین خویشان و نزدیکان، برادران، خواهران، همسران و امثالهم بروز نماید و روابط خانوادگی را دچار مخاطره سازد و از این راه وحدت واقعی جامعه را از بین ببرد. این امر در صورت شیوع و عدم ممانعت خطری است بس عظیم که با اهداف انبیاء علیهم السلام که برای برقراری اتحاد و یگانگی، الفت و دوستی، برانگیخته شده­اند، منافات دارد. فلذا است که در آموزش های دینی، قطع رحم، اختلاف و درگیری، پرخاش و سپردن زمام نفس به دست قوه غضبیه در حالات افراطی به شدت نهی شده است و عقاب های سختی برای عاملین تشتت و اختلاف در نظر  گرفته شده و تهدیدها و انذارهای شدیدی برای آن داده شده است.
حال بهتر است درباره موارد فوق به چند حدیث از معصومین علیهم السلام گوش جان بسپاریم:
حضرت رسول خدا(ص) در خطبه­ای فرمودند: آیا خبر دهم شما را از بهترین اخلاق دنیا و آخرت: عفو از کسی که به تو ستم کرده، ایجاد رابطه با آن که از تو بریده و نیکی برآن که به تو بدی کرده و عطا نمودن به آن کسی که تو را محروم داشته است.
حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) نیز می فرمایند: آنگاه که روز قیامت فرا رسد خداوند متعال همه خلائق را در زمین واحدی فراهم آورد سپس منادی ندا سردهد که کجایند اهل فضل؟ پس افرادی از مردم بپا می­خیزند، فرشتگان بدانها می­گویند: فضیلت شما چیست؟ پاسخ می­دهند: ما با کسانی که از ما جدا می­شدند، رابطه برقرار می­کردیم، به آنان که ما را از حقمان محروم ساخته بودند، عطا می­نمودیم و آنان را که درباره ما ستم روا داشته بودند عفو می­کردیم. فرمود: پس بدانها گفته می­شود، راست گفتید،داخل بهشت شوید.
 امام محمد باقر علیه السلام می­فرمایند: سه چیز موجب عزت انسان می­گردد: عفو کسی که بدو ستم نموده، اعطاء به کسی که محرومش ساخته و ارتباط با کسی که از او قطع رابطه کرده است.
دوری از ناسزا

بعیداً فُحشه

صدور فحش از انسان پارسا بسیار دور است.
مراد از فحش، سخن ناسزا، بیهوده، اضافی و قبیح است که به حد حرام نرسیده باشد، زیرا که صدور حرام از انسان پارسای عادل منافی ملکه عدالت اوست و اگر معنای ظاهری فحش منظور باشد، باید دانست که در لسان اخبار و روایات به شدت از ارتکاب آن نهی و حتی وعید آتش داده شده است.
حضرت امام صادق(ع) می­فرمایند: از نشانه های شراکت شیطان در اعمال آدمی آن است که فحاش باشد یعنی از آن چه می­گوید و یا به او گفته می­شود، شرم ندارد.
رسول خدا (ص) فرموده­اند: از بدترین بندگان کسی است که به خاطر فحاشی­اش مردم، هم نشینی با او را ناخوش می­دارند.    
نرم سخنی

لیناً قولُه

نرم کلام است.
از نشانه های فروتنی، نرم سخن گفتن است به هنگام محاوره، موعظه، معامله با مردم و زمانی که می خواهد آنان را امر به معروف و نهی از منکر کند. چرا که سخن نرم و زیبا موجب جلب محبت، الفت و انس است و لذا سبب جلب وجذب مردم به سوی حقیقت. به خلاف سخن تند، خشن، غلیظ و شدید که باعث تنفر طبایع و گریز مردم می­شود.
خدای سبحان وقتی موسی و هارون را به سوی فرعون مأمور می­کند، دستور می­دهد که با وی به نرمی سخن گویند، تا بهتر و سریعتر مؤثر واقع شود. و در خطاب به نبی مکرم(ص) می­فرمایند: اگر تو خشن و قسی القلب بودی، مردم از اطراف تو پراکنده می­شدند؟

لو کنتَ فظاً غلیظَ القلب لَانَفضّوا مِن حَولک (آل عمران159)

 بنابراین از عوامل موثر در جلب دوستی مردم نسبت به خود و دین الهی، همانا خوش سخن ونرم گوی بودن است. در حالات رسول خدا(ص) نیز آمده است که بسیار نرم، آهسته و شمرده سخن می­گفتند به طوری که حتی تعداد کلمات ایشان قابل شمارش بود.
غیبت منکر با حضور معروف

غائباً مُنکَرُهُ، حاضراً معروفُه، مُقبِلاً خَیرُهُ، مُدبراً شَرُهُ

زشتی­اش ناپیدا و نیکی­اش هویداست . خیرش روی آورنده و شرش پشت کننده است، از آن رو که ملکه تقوا و عدالت ملازم جان اوست حفظ حدود الهی از نشانه های اوست. بنابراین در صفات اخلاقی اش رذایل ناپیدا، در گفتارش مکروه و حرام غایب و در کردارش، زشتی، تعدی از حدود واجب و ارتکاب حرام و مکروه ناهویدا است. بلکه هر آن چه از صفات، گفتار و رفتار وی را بنگری عین فضیلت و معروف است.
صابر با وقار در شدائد و شاکر در سرائر

فی الزلازل وَقور و فی المَکاره صبور و فی الَرخاء شَکور

به هنگام وقوع حوادث بزرگ بسیار متین و با وقار، در سختیها صبور و در حالت خوشی و رفاه شکور است.
 انسان های عادی خود ناساخته غالباً به هنگام بروز وقایع و حوادث بزرگ اعم از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و یا مصائبی از قبیل از دست دادن زن، فرزند، خویشان و اقرباء و امثالهم، وقار و متانت خود را از کف می­دهند و ناخواسته دچار رعب، وحشت و اضطراب شده، از حالت عادی و رفتار معقولانه بدر می­روند. در بروز سختی ها و شداید زندگی صبر و شکیبایی خود را باخته و دچار جزع و فزع می­گردند.
و بالعکس، هنگام راحتی، رفاه و خوشی نیز، خدا را به دست فراموشی سپرده، خود حقیقی خویشتن را نیز غافل می­شوند و از حدود الهی خارج گشته، استکبار می­ورزند و طغیان می­کنند:

 ان الانسان لیطغی اَن رآه استغنی (علق7-6)

اما حالات پارسای زاهد، درست نقطه مقابل عکس العمل های پیش گفته است. حوادث اگرچه عظیم و بزرگ، در مقابل دریا دلی او چون قطره ای است و او را از جای بدر نمی­برد.

 المؤمن کالجبل الراسخ لایحرکه العواصف،

 مانند کوهی است استوار، که تندبادها او را از جای نمی­کَند، متانت و وقار او را درهم نمی­ریزد، به داد و فریاد و سینه چاک کردن وادارش نمی­سازد، تغییری در روان او ایجاد نمی­کند. چونان دریایی که کشتی های غول پیکر را در خود غرقه می­سازد، اما خم به ابرو نمی آورد. سختی های روزگار او را به زانو در نمی­آورد، تاب او را در هم نمی­شکند و به هنگام روی آوردن نعمت ها نیز از فرط خوشی و شادمانی از جاده اعتدال خارج نمی­شود.

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=40152 ممنوع است*







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
موافقت دادگاه امریکا با محاکمه مقام ارشد ساواک
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
آیا پزشکیان نباید واقعیت را می گفت؟
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
افشاگری مشاور عراقچی درباره دلیل حملات اخیر تندروها به پزشکیان
یادداشتی از: خانم مهسا مژدهی
عراق بر لبه یک بحران فراگیر/ چه کسانی به دنبال خلع سلاح حشدالشعبی تا پیش از انتخابات آبان هستند؟ / آرایش سیاسی در عراق در آستانه انتخابات پارلمانی
موسوی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان: باید در توافق ارمنستان و آذربایجان بازنگری صورت گیرد
داریوش صفرنژاد کارشناس ارشد قفقاز
ترکیه نقش پررنگی در کریدور زنگزور دارد
رئیس ستاد ارتش اسرائیل طرح اشغال غزه را برای اجرا امضا کرد
یادداشتی از جعفر محمدی*
سخنی با خانم سخنگو که پرسید: «کدام انزوا؟» / همانی که پزشکیان می گفت!
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
وزیر دفاع ایتالیا: بررسی تحریم اسرائیل / می خواهیم مردم اسرائیل را از دولت بی عقلش نجات دهیم
یادداشتی از: حسین ربیعی*
خلع سلاح حزب‌الله و دگرگونی‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای
پنج کشور مسلمان که شریک اقتصادیِ قاتلان مردم غزه هستند
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اعلام آمادگی دولت نروژ برای بازداشت نتانیاهو

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از عبدالرضا داوری
خوانشی هگلی از بازگشت لاریجانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8538
تعداد بازدید دیروز: 9820
بازدید کل: 76528407
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.