امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 فروردين 1392 ساعت 00:30:02
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۲4)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

خشوع قلبی

خاشعاً قلبه

قلب او خاشع است
قلب انسان پارسا عرش خداوند رحمان است تجلیگاه عظمت الهی است، مظهر اسماء جلالی حضرت حق است و معلوم است که چنین قلبی از خوف خداوند نرم و خاشع باشد. دل پارسا خانه خداست و غیر و بیگانه در آن راه ندارد او عاشق خداوند است، قلب او مجلای اسماء جمالی حضرت باری تعالی است و پرپیداست که چنین دلی به یاد او نرم باشد و با شنیدن نام او و تلاوت آیات او اشک بر رخسارش جاری شود:

 وَبَشَّرِ المُخبِتینَ الذینَ اِذا ذُکِراللهُ وَجِلَت قُلُوبِهُم (حج35)

و مژده باد فروتنانی را که به هنگام تذکر یاد خدا دلشان به لرزه آید

 و تَقشَعِرُّ منه جُلودُ الذین آمنوا

 پوستهای بدنشان به جنبش آید.

وَاِذا تُلِیت علیهم آیاتُه زادتهم ایماناً و علی ربهم یتوکلون (انفال2)

با تلاوت آیاتش ایمانشان بیفزاید.

 وَ تَری اَعینهم تَفیضُ مِن الدَمعِ

 و اشک عشق و محبت به هنگام شنیدن آیات الهی چشمانشان را فراگیرد.
و هر مؤمنی باید در این مسیر گام بردارد که قلبش برای خدا بتپد و برای او نرم و خاشع گردد.

اَلم یَأنِ للذین آمنوا أَن تَخشَعَ قُلوبهُم لِذِکرِ الله:

آیا زمان آن فرا نرسیده است که دلهای مؤمنین به یاد خدا نرم شود؟ (حدید16)
قناعت نفس

قانعة نفسُه

  نفس او قانع است.
زیاده طلب نیست، حرص و طمع ندارد چرا که شهوات اسیر اویند نه آن که او اسیر شهوات باشد. بدان چه خداوند از روزی ها و نعمتهای حلال نصیب وی کرده است، راضی است. حاضر نیست به خاطر بهره مندی بیشتر، به روزی­های دیگران دست تعدی و تجاوز دراز کند. رسول خدا (ص) فرمودند: هر آن که می­خواهد بی نیازترین مردم باشد، پس باید بدان چه در دست خداست مطمئن تر باشد تا به آن چه که در دست مردم است. از امام صادق(ع) منقول است که فرمودند در تورات نوشته شده است: ای فرزند آدم هرآن گونه که می­خواهی باش، با تو آن طور رفتار خواهد شد که خود عمل می­کنی، هرآن کس که به روزی کم از سوی خدا راضی باشد، خداوند نیز عمل اندک او را می­پذیرد و هر کس به روزی حلال رضا دهد، سختی اش اندک و کسب و کارش افزونی خواهد گرفت و دچار ستمکاری و تعدی نخواهد شد.
تذکر این نکته لازم است که تلاش و مجاهدت در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی که منافع آن به جامعه بر می­گردد با قناعت نفس منافات ندارد. زیرا که ممکن است فردی به بهره­مندی خود از نتایج و ثمرات تلاش های خود در محدوده رفع نیازهای اولیه و ضروری خویش بسنده کند و قانع باشد لکن ما بقی آن را صرف امور اجتماعی نماید کما این که در سیره معصومین علیهم السلام به ویژه مولی الموحدین علی علیه السلام آمده است که ایشان در عین حال که فردی ثروتمند بودند و در اثر تلاشهای فراوان خود، دارای قنات ها و مزارع فراوان، اما به حداقل بهره مندی شخصی قناعت نموده و ما بقی آن را صرف فقرا و نیازمندان می­کردند. بنابر این منظور از قناعت نفس، اکتفا به رفع نیازمندیهای شخصی در حدود متعارف جامعه است نه این که مراد کاهش کار و فعالیت باشد،

 الکادّ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله.

 انسانی که به خاطر خانواده اش زحمت می­کشد، پاداشی همانند مجاهد در راه خدا خواهد داشت.
کم خوری

مَنزوراً اَکله

کم خوراک است.
به حد لازم و ضروری از خوراک بسنده می­کند. هدف او از غذا خوردن رفع نیازهای بدن و حفظ سلامت آن است تا از این طریق قادر به انجام فعالیت های سازنده مادی و معنوی باشد. هدف انسان پارسا از خوردن غذا، لذت بردن، شهوترانی و شکم چرانی نیست.
بنابر این اولا از خوردن غذاهای حرام به طور مطلق دوری می­کند و ثانیاً از صرف اغذیه مشتبه به حرام پرهیز می­کند و ثالثاً به اندازه می­خورد و از افراط درخوردن ابا دارد و قبل از سیر شدن دست از خوردن می­کشد و رابعاً از تجمل و تنوع غذا در سفره های رنگین خودداری می­کند.
چرا که معتقد است این گونه افراطها، علاوه بر ضررهای جسمانی، تاثیرات منفی روحی و روانی نیز در بردارد و او را در انجام فعالیت ها به ویژه در اعمال عبادی کسل و عمرش را تضییع می­کند چه پرخوردن، پرخوابیدن را نیز در پی می آورد. شهوت آدمی را بر می­انگیزد، نیاز به دفع بیشتر نیز از نتایج آنست که اینها همه موجب تباهی و ابطال عمر و علت تقویت بعد حیوانی آدمی است. و لذاست که خداوند سبحان برای میهمانانش در ماه رمضان که بهترین اوقات است با بهترین وجهی پذیرایی می­کند و آن صوم و روزه داری است که مورث تقوی، علم، ایمان، رقت قلب، صفای ذهن، حکمت و قوت اراده انسانی است.
فوائد گرسنگی معتدل
و گرسنگی متعادل را فوائدی است از جمله:
1- برخودداری از ثواب جهاد در راه خدا. از نبی اسلام(ص) روایت شده است که: از راه گرسنگی و تشنگی با نفس اماره مبارزه کنید تا به پاداشی هم چون ثواب مجاهدان در راه خدا دست یابید.
2- جلب محبت خداوند متعال. حضرت محمد(ص): هیچ عملی دوست داشتنی تر از تشنگی و گرسنگی برای خداوند نیست.
3- بلندی مرتبه در روز قیامت. والا مرتبه ترین شما در روز قیامت نزد خداوند، کسی است که بیش از همه گرسنگی و تشنگی توام با اندیشه درباره پروردگار سبحان داشته باشد و نیز حضرت به اسامه فرمودند: اگر می توانی در حالی که فرشته مرگ تو را درمی یابد گرسنه و تشنه باشی، چنین کن، تا ازاین راه، به والاترین منازل رسیده، در ردیف انبیاء قرارگیری، با آمدن فرشتگان شادمان شوی و خداوند به تو درود فرستد.
4-شهود خداوند با دید بصیرت. حضرت محمد(ص): گرسنه باشید، بدنهاتان را لاغر دارید، به امید آن که با چشم دل خدای عزوجل را دریابید.
5-صفای دل. سیری، بخاری در مغز تولید می­کند که حالتی شبیه سکر و مستی آدمی را درمی یابید، و روح در انجام تفکرات و سرعت انتقال، کند گردیده و دل در ادراک کور می­شود.
اما گرسنگی به خلاف آن، موجب صفا و رقت دل گردیده و آماده تفکر می­شود و به معرفت می­رسد و از پیامبر گرامی اسلام روایت است که :

 من اجاع بطنه عظمت فکرته:

  هرکس شکم را گرسنه دارد، تفکر او عظیم شود.
6- انکسار و شکستن نفس اماره. وقتی نفس شکسته و خوار شود برای پروردگارش سکون و خشوع می­یابد و نیروهایی که آدمی را در گناهان مهلک می اندازند تضعیف می­شوند.
7- دفع خواب تباه کننده عمر. سرمایه انسان برای تجارت آخرت، عمر است و چه آسان با خواب زائد بر نیاز ضروری به هدر می­رود و گرسنگی که دافع خواب است، موجب دوام قیام شبانه و باعث وصول آدمی به مقام محمود می­گردد.
8- آسان شدن همه عبادات. کم شدن نیاز به تخلی و تحصیل طعام، قلت ابتلاء به امراض گوناگون و در نتیجه میسرشدن عبادات از دیگر فوائد گرسنگی است.
9- تمکن بر انفاق و زیارات. توانایی بر بذل مال، اطعام، نیکی و حج، زیارت و به طور کلی همه عبادات مالی از ثمرات دیگر جوع و گرسنگی است.
باتوجه به فوائد مذکور، سرّ اختیار خداوند گرسنگی و تشنگی را به عنوان ضیافت معلوم می­گردد. چرا که جوع و عطش در واقع از اسباب قریب معرفت، قرب و لقاء الهی است. البته باید متذکر بود که مراد از گرسنگی مورد بحث، جوع مفرط نیست تا توان آدمی را برای عبادت و تلاش عادی مختل سازد. بلکه منظور گرسنگی متوسط است که در آن حالت گرچه اطلاق سیری صحیح نیست، اما توان برای انجام امور و اندیشیدن کاملا وجود دارد. 

* استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=39895 ممنوع است * 







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 22360
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72605384
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.