امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1391 ساعت 23:04:58
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱6)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

خوف الهی

قَد بَراهُمُ الخَوفُ بَری القِداحِ یَنظُرُ اِلَیهِمُ النّاظِر فَیَحسِبُهُم مَرضی وَ ما بِالقَومِ مِن مَرَضٍ وَ یَقولُ لَقَد خولِطُوا وَ لَقَد خالَطَهُم اَمرٌ عَظیمٌ

خوف بر پارسایان غالب آمده و تن آنها را مانند تیری تراشیده است، بیننده پندارد که مریضند در حالی که بیمار نیستند و گویند که رفتارشان از عرف بیرون است اما امری بس بزرگ آنها را به خود مشغول داشته است. حضرت در این فراز شریف اشاره به خوف پارسایان از خداوند دارد که در قرآن کریم نیز مذکور افتاده است: یَخافونَ رَبَّهم مِن فَوقِهِم (نحل 50)
و خوف صحیح همین است که آدمی را به درجات بالایی از عرفان و شهود ترقی می دهد و خوف باطل آن است که انسان، ترس از دست دادن بهره های دنیوی وجودش را فرا گیرد که این گونه شخصی راه به جایی نخواهد برد. مرحوم خواجه عبدالله انصاری خوف صحیح را این گونه تعریف کرده اند:
اَلخَوفُ هُو الاِنخِلاعُ مِن طُمانینةِ  الامنِ بِمُطالَعَهِ الخَبَرِ
خوف عاری شدن از آرامش و امنیت از راه مطالعه و اندیشه در خبرهای تهدید آمیز انبیاء است.
یعنی اندیشه و استحضار در آیات وعید دهنده الهی و سخنان دلالت کننده بر عذابهای اخروی موجب حصول و تحقق این درجه از خوف است.

وخوف درجاتی دارد:

پائین ترین و اولین درجه آن، خوف از عقوبت و کیفر است که پس از ایمان و اعتقاد فرد به اصول عقائد از مبداء و معاد پدید آید و این همان خوف عموم مردم است که خداوند متعال را از ترس آتش عبادت می کنند. برای رسیدن به این درجه، تصدیق و باور قلبی نسبت به وعیدهای خداوند ضرورت دارد و هم چنین به یادآوردن معاصی و گناهان ومداومت بر یاد آخرت از لوازم حتمی و قطعی آنست.
 درجه دوم از خوف، ترس از مکر برای نفوس مستغرق در یقظه و بیداری است که شیرینی و لذت بیداری می چشند و ترسشان از آنست که این حالت زایل شود.
درجه سوم خوف که بالاترین مرتبه آن است و مختص به خواص، وحشت خوف فقط از شدت وصول آنها به اسماء جلالیه حضرت حق و مشاهده عظمت و هیبت وجلال الهی است و این حالت بیشتر در خلوت مناجات و راز و نیاز با محبوب مطلق دست می دهد و همین مشاهده و حالت است که مشاهد را از انبساط باز می دارد و او را به مقام فناء می رساند چنان چه خدای موسی با موسی کرد:
 فَلَمّا تَجَلیّ رَبُّهَ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَکَّا وَ خَرَّ موسی صَعِقا  (اعراف143) زمانی که حضرتش بر کوه تجلی کرد، از هم گسیخت و موسی بیهوش افتاد. و این گونه است که فرد پارسا وقتی عظمت و هیبت حضرت حق را مشاهده کند و به مقام فناء در صفات جلالیه خدای سبحان واصل شود، نفس به واسطه شدت اشتغال از تدبیر بدن غافل ماند و قوای او رو به ضعف گذارند و بدل ما یتحلل آن گونه که رواست تامین نشود و بدن لاغر گردد، مانند تیری تراشیده، و مردم پندارند که بیمار است در حالی که نیست و به موجب غلبه خوف الهی و استغراق در جلال الهی، گاهی سخنانی بر زبان جاری کند که در ظاهر با عرف عموم حاکم بر جامعه نسازد و او را متهم به جنون و حتی کفر و ارتداد کنند چنان که با برخی کردند. و خدای رحیم برای بندگان خائفش که از پیروی هواهای نفسانی روی گردانیده اند بهشت را آماده ساخته است و حقیقت آنست که تا بهشت دو قدم راه است خوف از مقام ربوبیت و مخالفت با هوای نفسانی:
وَ اَمّا مَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهیَ النَفسَ عنِ الهَوی فَاِنَّ الجَنَّة هِیَ المَأوی (نازعات40)
و آنان که به مراتب عالی خوف واصل شده اند علاوه بر جنات عدن راه به جنتی دیگر خواهند یافت که بهشت خود خداوند است و مخصوص مقربین درگاهش: وَلِمَن خافَ مَقامَ رَبّهِ جَنَّتانِ (الرحمان36)
یا اَیَتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارجِعی اِلی رَبِّکِ راضیَهً مَرضیهً فَادخلی فی عِبادی وَ ادخُلی جَنَّتی(الفجر30-27)

 

لایَرضَونَ مِن اَعمالِهِمُ القَلیل

متقین از اعمال اندک خود راضی نیستند چه، تصور شرف غایتشان که همانا رسیدن به مقام عبودیت است و مقایسه  این مقدار اعمال با آن هدف عظیم، عدم رضایت ازاعمال اندک را به دنبال دارد. فلذا این گونه نگرش است که خواب و راحتی را از پارسا برمی گیرد و او را فردی مجاهد در صحنه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی قرار می دهد، شبها را به نماز و روزها را به صیام و کار برای خدا وا می دارد و از همین روست که دائم در تکامل و ترقی است، ابن الوقت و فرصت طلب است و سرمایه عمر را تباه نمی سازد و حتی به قول امام صادق علیه السلام دو ساعت و دو روزش مساوی نیست. از این رهگذر است که با اراده ای قوی منازل عملی عرفان را طی می کند و در نهایت به مقام فناء فی الله و بقا بالله می رسد.
یا اَیُّها الاِنسانُ اِنَّکَ کادِحٌ اِلی رَبِّکَ کَدحا فَمُلاقیهِ : ای انسان تو می کوشی تا به خدا رسی و خواهی رسید.
از امام علی علیه السلام روایت شده است که رسول خدا(ص) ده سال قائم بود به نحوی که پاهایش متورم و رویش زرد شده بود و همه شب برمی خاست تا آن جا که خدای متعال او را سرزنش کرد و فرمود: طه ما اَنزَلنا عَلَیکَ القُرآنَ لِتَشقی: ای محمد ما قرآن را برتو فرو نفرستادیم تا به سختی افتی.
توصیف عبادات معصومین علیهم السلام و کملین از اولیاء در این مقال مختصر نگنجد و مطلب در این باب بسیار است.

وَلایَستَکثِرونَ الکَثیر

و اعمال فراوان خود را زیاده نشمرند یعنی دچار عجب و خودپسندی نمی شوند چه، عَظُمَ الخالِقُ فی اَنفُسِهِم فَصَغُرَ مادُونَهُ فی اَعینُهُم، عظمت خداوند منان را ادراک نمودند و خردی و کوچکی غیر او را اعم از اشیاء، اشخاص، اعمال و صفات مشاهده نمودند فلذا طبیعی است که در مقابل آن عظمت، کثرتی نیابند مگر آن که بسیار قلیل باشد. اگر چه اعمال خودشان بوده باشد و در حقیقت این امر تضمینی است برای مومنان با تقوا که سفرشان تا لقاء الهی ادامه دارد و در هیچ منزلی توقف نمی کنند و به هیچ مقامی رضایت نمی دهند مگر مقام عبودیت که غایت سیر انسان است.
وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ اِلاّلِیَعبُدُونَ.
 امام صادق علیه السلام فرموده اند: سه چیز پشت آدمی را می شکنند: فردی که عمل خود را زیاد بیند. مردی که گناهانش را به دست نسیان سپارد و دیگر آن که به نظر و رأی خود اکتفا کند و ازمشورت پرهیز دارد و در این سه حالت است که کثرت اعمال به هر میزان که باشد موجب ناراحتی ابلیس نخواهد شد.
در حدیثی قدسی خداوند سبحان خطاب به حضرت داود فرموده است که صدیقین را هشدار ده که به واسطه اعمالشان دچار عجب و خودپسندی نشوند چه، بنده ای در معرض محاسبه من قرار نگیرد مگر آنکه هلاک شود.
بنابراین مطلب است که حضرت در فراز بعد فرمایند:

فَهُم لِاَنقُسِهِم مُتَّهِمونَ وَ مِن اَعمالِهِم مُشفُقُونَ: آنها خود را متهم به قصور و تقصیر در اعمال می کنند و از اعمالشان ترسانند. 

پر پیداست اگر کسی از اعمال اندکش راضی نبود و کارهای زیاد او نیز موجب خودپسندی وی نگشت، خود را متهم به قصور و تقصیر نماید و بیشتر تلاش کند و ترس از آن دارد که آیا اعمالش منطبق با موازین بوده است و آیا رضایت معبود مطلق را فراهم آورده است یا خیر.

اِذا زُکَّیَ اَحَدُهُم خافَ مِمّا یُقالُ لَهُ فَیَقُولُ اَنَا اَعلَمُ بِنَفسی مِن غَیری وَ رَبّی اَعلَمُ مِنّی بِنَفسی، اَللهُمَّ لا تُواخِذنی بِما یَقُولوُنَ وَاجعَلنی اَفضَلَ مِمّا یَظُنُّونَ وَاغفِر لی مالا یَعلَمُونَ:

 آن هنگام که یکی از ایشان مدح شود، از آن چه درباره او گفته آید هراسان گردد و گوید: من خود را از دیگران بهتر می شناسم و پروردگارم از خودم به من آگاهتر است و سپس این گونه نیایش دارند که خدایا مرا به واسطه کلام آنها مگیر و از آن چه می پندارند بالاترم گردان و آن چه را از من نمی دانند ببخشای. معمولا چنین است که افراد عادی، مدح و ستایش دیگران را دوست می دارند وحتی به انحاء مستقیم و غیرمستقیم سعی در فراهم آوردن مقدمات آن دارند و به هنگام مدح غیر، حالت انبساطی غریزی و در حقیقت کاذب، درونشان ایجاد می شود که منشاء عجب و به دنبال آن کبر و غرور و تکبر و در نهایت هلاکت معنوی آنان می گردد و شاید به خطا دچار چنین پنداری شوند که فردی منشاء اثر و بسیار با اهمیت هستند و توالی فاسد در پی آن. اما پارسایان بدین خطر واقفند فلذا اولاً مدح دیگران را به هیچ روی جدی نپندارند و در ثانی عکس العمل مناسب از خود نشان می دهند و جلوی مداح را می گیرند تا دچار لوازم خطرناک آن نشوند و آن گونه که مذکور افتاد از خداوند حاضر و ناظر طلب غفران می کنند و بنابر همین نکته است که خداوند رحمان از تزکیه نفس و مدح آن نهی فرموده است:
فَلا تُزَکُّوا اَنفُسَکُم هُوَ اَعلََمُ بَِمنِ اتَّقی (نجم32) خویشتن را به خاطر پاکی عمل و کثرت خیر و طهارت از گناهان و بدیها، ثنا و مدح گوئید چه او پرهیزگار را داناتر است.
از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: کسی از شما به خاطر زیادتی نماز و روزه و زکات و عبادات افتخار نکند چه، خدای عز و جل به پرهیزگاران از شما داناتر است.  

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=37454 ممنوع است*







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
وزیر دفاع ایتالیا: بررسی تحریم اسرائیل / می خواهیم مردم اسرائیل را از دولت بی عقلش نجات دهیم
یادداشتی از: حسین ربیعی*
خلع سلاح حزب‌الله و دگرگونی‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای
پنج کشور مسلمان که شریک اقتصادیِ قاتلان مردم غزه هستند
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اعلام آمادگی دولت نروژ برای بازداشت نتانیاهو
واکنش عربستان به خبر محاصره کشتی سعودی حامل سلاح برای تل‌آویو
نخست‌وزیر استرالیا: نتانیاهو رنج مردم غزه را انکار می‌کند
ادعای عجیب سفیر آمریکا در اسرائیل: در غزه کسی گرسنه نیست
دستگیری ۱۲۷ زندانی در حال فرار از اوین پس از حمله موشکی اسرائیل
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
کیومرث یزدان‌پناه، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران، تحلیل کرد؛
۷ نکته درمورد ماجرای زنگزور، ایران و «آلاسکای» قفقاز / معامله اخیر، تهران را از بازیگر حداقلی به بازی‌پذیر ثانوی تبدیل می‌کند/ ایران با اصرار بر ابراز خشم به همسایگان، باید سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی را هم به جان بخرد / تهران تا دیر نشده راهبرد‌های منطقه‌ای و جهانی خود را تغییر دهد
انتقادات صریح کرباسچی در گفت‌وگو با «انتخاب»:
گویا پزشکیان فقط با عارف وفاق کرده؛ دقیقا مخاطب شعار وفاق کیست؟/ مملکت را به جایی رسانده‌اند که اگر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت می‌شود، همه باید جشن بگیریم؟! / همان‌ جان‌فداهای دولت رئیسی اکنون در دولت پزشکیان نشسته‌اند و حكم معاونت و مشاور دارند؛ چه کسی می‌گوید حذف شده‌اند؟ / وضعیت رسانه‌ها به هیچ‌وجه نسبت به دوران رئیسی بهتر نشده، معلوم نیست این ده‌کوره رسانه چند کدخدا دارد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
فلاحت‌پیشه: کریدور زنگزور نقض تمامیت ارضی ایران است/ روسیه پشتیبان راهبردی ایران نبوده و نخواهد بود
سلیمی نمین: جماعت متوهم پایداری همواره یکدیگر را در درون تشکیلات خود تأیید می‌کنند/ می‌خواستند قالیباف را از هستی سیاسی ساقط کنند
حضور لاریجانی در محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش
گزارش اختصاصی گاردین از شلیک‌های هدفمند ارتش اسرائیل برای عقیم‌سازی فلسطینی‌ها در صف‌های غذا
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
امام جمعه بغداد: عراق ۲۰ سال بعد از سرنگونی رژیم صدام همچنان تحت سلطه آمریکا است
اختصاصی:
صلوات "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
دفتر آیت‌الله سیستانی: استفاده از تصاویر مرجعیت در اماکن عمومی ممنوع است
نظر رهبر معظم انقلاب درباره حضور بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
افشاگری نماینده تهران درباره طرح عدم کفایت سیاسی پزشکیان/ شک دارم که ادعای طرح بی‌کفایتی پزشکیان با چند واسطه، دستپخت موساد، MI6 و سیا نباشد!
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتقاد بی‌سابقه آلمان از اسرائیل
زیاده عرضی نیست!
بله آقای رسایی! خیلی وقت است که سر کاریم
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:
تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس/ واحد پول ملی "ریال" می ماند
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
واعظی: بازگشت لاریجانی اگر گام نخست تغییر رویکرد باشد، اقدامی سازنده است/ کنار گذاشته شدن جلیلی با استقبال بخش قابل توجهی از جامعه روبرو می شود
محاسبات چین و روسیه در جنگ ایران و اسرائیل


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6703
تعداد بازدید دیروز: 8459
بازدید کل: 76508778
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.