امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 اسفند 1391 ساعت 23:18:21
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(15)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

 

حلم و علم

وَ اَمَّا النَّهارُ فَحُلَماء عُلَماء اَبرار اَتقِیا

و اما در روز پارسایان انسانهایی دارای حلم و بردباری، اهل علم و اعمال نیک و دارای صفت تقوا و پرهیزند. حلم یکی از فضائل اخلاقی تحت ملکه شجاعت است و حد وسط بین دو رذیلت احساس حقارت و افراط در قوه غضب است.
حلم از جنود عقل است و سفه و نادانی در مقابل آن، از جنود جهل است و انسان حلیم و بردبار کسی است که حوادث رنج آور موذی بیک باره او را از جای بدر نبرد و منفعل نشود و عکس العمل سریع و بدون تامل از خود نشان ندهد و قوه غضب به سرعت، حکومت سرزمین وجود را در دست نگیرد تا کارهای سفیهانه از او سربزند.
و از نشانه های وجود حلم در شخص آنست که به هنگام بروز حوادث ناگوار جزع و فزع ندارد و هنگام مواخذه غضبناک نشود و حرکات نامنظم از خود نشان ندهد و اظهار برتری بر دیگران ننماید و آن چه از دیدگاه شرع و عقل حفظ آن واجب است کوتاهی نورزد.در احادیث مرویه از معصومین علیهم السلام مضامینی درباره حلم وجود دارد که خلاصه آنها چنین است: حلم زینت است. حلم پرده ای پوشاننده از عیوب آدمی است.حلم مانع و حجاب رسیدن آفات است. حلم راس ریاست است. یعنی فردی که برمقام و مسند رهبری و ریاست تکیه زده است به میزان وسعت مدیریتش، بیش از هر چیزی نیازمند حلم است. حلم نوری است که گوهر و باطن آن عقل است. حلم تمامیت و کمال عقل است.حلم موجب نظام یافتن کارهای مومنین است.
عزتی نافع تر از حلم وجود ندارد.حلم یار و یاور مومن است.انسان به مقام منیع و رفیع عبودیت نمی رسد مگر آن که متصف به صفت حلم گردد. زیبائی و جمال معنوی آدمی به حلم است. و حتی در برخی روایات تذکر داده می شود که اگر حلم در وجودت راسخ نگشته است تحلم بورز یعنی اظهار حلم کن تا به تدریج زمینه های رسوخ این فضیلت فراهم آید.
قال  علی(ع): مَن تَحَلَّمَ حَلُمَ: هرآن که حلم ورزد حلیم شود. در قرآن کریم خداوند ابراهیم علیه السلام را حلیم لقب داده است. اِنَّ ابراهیمَ لَحلیمٌ اَواهٌ مُنیبٌ(توبه114)
در حدیث مولا علی علیه السلام آمده است: حلیم کسی است که با برادران مومن خود بردباری ورزد. باز فرموده اند:حلیم آنست که سختی حلم او را به مشقت نیندازد. در سخنی دیگر از مولی الموحدین آمده است که بدون وقار، انسان به درجه حلم نخواهد رسید و حلم را ثمره علم دانسته اند. یعنی برای رسیدن به مقام حلیمان از جاده علم باید رفت و اما ثمرات حلم: در روایات مأثوره از معصومین علیه السلام نتایج و ثمرات عظیمی برای حلم برشمرده اند:
علی علیه السلام فرمودند: مَن حَلُمَ سادَ : هر آن که حلم ورزد، سیادت و سروری یابد و فرمودند: اَلسِّلمُ ثَمَرَة الحِلمِ: تسلیم و سلامت، از ثمرات حلم است.
امام صادق(ع): یَظفَرُ مَن یَحلُم: انسان حلیم در رسیدن به مقصود موفق خواهد شد.
علی علیه السلام: بِالحلمِ تَکثُرُ الاَنصارُ: حلم موجب کثرت دوستان و یاوران آدمی شود.
در رابطه با تبیین حلم و این که حلم چیست و حلیم کیست، روایات زیبائی وجود دارد که به برخی از آنها اشارت می رود: به امام حسین علیه السلام گفته شد، حلم چیست؟ فرمودند: فرو بردن خشم و مالک نفس بودن.
امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که با افرادی که مجبور به معاشرت است نیک ورزی نکند، حلیم نیست.
امام علی علیه السلام: حلمی مانند صبر و سکوت به جا، وجود ندارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: حلم بر پنج صورت گردد: آن که عزیزی ذلیل شود و صادقی متهم شود و دعوت کننده به حقی خوار شود، بی گناهی اذیت شود، طالب حقی مورد مخالفت قرار گیرد که اگر فردی حق هر یک را به نحو شایسته ادا کند حلیم شمرده شود.
درباره مقاربت و همراهی حلم و علم کلمات بلندی از معصومین علیهم السلام آمده است.
 امام صادق علیه السلام: حلیم باش که حلم اساس علم است.
 امام هادی علیه السلام: حلم لباس عالم است بنابراین عاری از آن نباشید.
 امام باقر علیه السلام: چیزی با چیزی آمیخته تر از حلم و علم نیست.
 امام علی علیه السلام: علم ثمر ندهد مگر مقارن حلم شود.
از مولا علی علیه السلام درباره حلیم ترین مردم سؤال شد فرمودند: آن که غضب نمی کند.
 امام رضا علیه السلام: حلیم ترین، آن کسی است که از جاهل ترین مردم بگریزد.
علی علیه السلام: با حیاترین شما حلیم ترین شما است و خداوند نیز حلیم است که در کتاب الهی آمده است: والله غفور حلیم(مائده101) والله غنی حلیم(التغابن17) والله علیم حلیم(نساء12) و باید که دوستدار خداوند همان گونه که توضیح آن رفت متخلق به اخلاق و صفات الهی شود و در این راه از او استعانت جوید. ایاک نعبد و ایاک نستعین.
علماء
مولا علی علیه السلام پس از بیان حلم، صفت علم را قرین آن فرمود که حکایت از نزدیکی این دو صفت در وجود شخص پرهیزگار دارد. مراد آنست که پارسایان حلمشان، اعمال صالحه شان و باورهاشان همه از روی آگاهی و علم است. بدون علم و آگاهی مبادرت به انجام کاری نمی کنند. اعتقادشان به خداوند، ملائکة الله، انبیاء و اوصیاء الهی، کتب الهی، روز رستاخیز، جنت و نار، همه و همه براساس برهان و دلایل قلبی، عقلی و نقلی است.
حقیقت جهان و انسان را به خوبی ادراک نموده اند، قدر و منزلت آدمی و توسعه روحی او را می دانند و آگاهند که آدمی شریفترین موجودات است اگر الهی شود:
 جهانی است بنشسته در گوشه ای
 اعمال و رفتار فردی و اجتماعی که از آنها سرمی زند براساس هواهای نفسانی و مقلدانه و کورکورانه نیست بلکه براساس معیارها و میزانهای عقلی شرعی و فطری است. فضایل و رذایل صفات اخلاقی را به خوبی می شناسند و از مکاید نفس اماره و شیاطین انسی و جنی باخبرند.
و لذا کمتر به دام می افتند و فریب می خورند و این گونه علم است که زینت حلم به دنبال خود دارد و براساس و پایه بردباری می گردد. پارسایان در روز چنیند که در میدان عمل و در صحنه اجتماع حاضر و براعمال جوارحی و جوانحی خویش ناظرند و مراقب.
اَبرار اَتقِیاء
پارسایان از نیکانند و غرق در کارهای نیک، جز نیکی از آنها مشاهده نمی توان کرد چرا که با بِرّ رحیم، خدای کریم، سردوستی دارند و او را طالبند.
بِرّ شامل هر نوع خیر و نیکی شود که در این جا مراد نیکیها و فضائل رفتاری و اخلاقی است. راغب اصفهانی در کتاب«مفردات» خویش گوید که، بَرّ به معنای خشکی است و از این معنا توسع به نظر آمده فلذا توسع و گستردگی در خیر و نیکی را بِرّ گویند و طبق این مفهوم، ابرار کسانی هستند که اعمال خیرشان در جامعه گسترده و شامل است خداوند کریم در قرآن شریف ابرار را بسیار ستوده است و به ما آموخته است که طالب درجه و مقام آنان باشیم: رَبنا لاتُزِغ قُلوبنا بَعد اِذ هَدَیتَنا وَ تَوفَّنا مَعَ الاَبرار(آل عمران8): بار خدایا پس از هدایتی که به ما ارزانی داشتی، قلب ما را ملغزان و ما را با نیکان بمیران.
خدای سبحان در آیه 177 سوره بقره اعتقاد و ایمان به خود و جهان بازپسین، فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبران علیهم السلام و انفاق مال و ثروت را در عین دوستی آن، به نزدیکان و خویشان، یتیمان، مساکین،در راه ماندگان، سائلین و هم چنین برپا دارندگان نماز و دهندگان زکات و وفاکنندگان به پیمانها و صابرین در تنگناها و سختیها را ازنیکان صادق و با تقوا به شمار آورده است:
وَلکنَّ البِرَّ مَن آمنَ باللهِ وَالیَومِ الاخِرِ وَ الملائِکهِ وَ الکتابِ و النبیینَ و آتیَ المالَ علی حُبِّهِ ذَوِی القُربی و الیتامی وَ المَساکینَ و ابنَ السبیلِ وَ السائلینَ و فیِ الرِّقابِ وَ اَقامَ الصلاة و آتیَ الزَکوة و الموفونَ بِعَهدهِم اِذا عاهَدوا وَ الصابرین فی البَأساء وَ الضَراء وَ حینَ الباسِ اوُلئکَ الذینَ صَدَقوا وَ اُولئکَ هُمُ المُتقونَ.
در حقیقت مشخصات اعتقادی و خصوصیات اخلاقی و رفتاری ابرار در آیه شریفه مورد توجه قرار می گیرد. نیکی در حق پدر و مادر نیز از مصادیق بِرّ تلقی شده است و ستمگری و عصیان، در مقابل آن نهاده شده است.
وَبَرّاً بِوالِدَیهِ وَ لَم یَکُن جَبّارا عَصِیّاً(مریم14)
و کتاب ابرار در جایگاهی رفیع به نام علیین است که خداوند فرموده است: اِنّ کتابَ الاَبرارِ لَفی عِلِیینَ وَ ما اَدریکَ ما عِلّیونَ کّتابٌ مَرقُومٌ یَشهَدُهُ المُقَرَّبونَ(سوره مطففین21-18)
در آیاتی از سوره مبارکه الانسان که در شأن و مرتبت علی علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهما السلام آمده است، ضمن برشمردن نعمتهای بهشتی برای ایشان، آنان را از ابرار دانسته است که ایشان شریفترین و برترین نیکانند.
و در واقع در این سوره شریفه اوصاف ابرار و نعمتهایی که خداوند برای آنها آماده کرده است مورد توجه قرار می گیرد.
خداوند سبحان از آن رو که خیر مطلق است، خود را بَرّ نامیده است. اِنَّهُ هُوَ البَرُّ الرَّحیمُ.
و باید هر آن که مردم را دعوت به نیکی ها می کند خود نیز عامل بدانها باشد وخویشتن را به دست فراموشی نسپارد و تلاوت کتاب و تدبر در آن در این امر بسیار اهمیت دارد: اَتَأمُرُونَ الناسَ بِالبِّرِ وَ تَنسَونَ اَنفُسَکُم وَ اَنتُم تَتلوُنَ الکِتابَ اَفَلا تَعقِلوُنَ(بقره44)
و البته کار نیک آن است که اولا براساس تقوای باطنی بوده باشد و ثانیاً به جا و مناسب بوده و از راه شرعی و عقلانی صورت گیرد:
لَیسَ البِرُّ بِاَن تَاتُوا البُیُوتَ مِن ظُهُورها ولکنَّ البِرَّ مَنِ اتَّقی وَاتواُ البُیُوتَ مِن اَبوابِها
انفاق و بخشش آن چه که مورد علاقه و محبت انسان است در رسیدن به مقام ابرار نقشی عمده دارد و به تعبیر آیه شریفه حتی بدون آن به این قله عالی و رفیع هرگز نتوان رسید:
لَن تَنالوُا البِرَّ حتی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّونَ(آل عمران92)
بر و نیکی گسترده پرهیزگاران، صفتی فرشته ای است و خداوند بَرّ رحیم، فرشتگان کاتب اعمال آدمی را با وصف بَرَرَة  یعنی نیکان یاد کرده است: بِاَیدی سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَة(عبس16)
بنابراین پارسایان در وصول به درجه ابرار یک دیگر را یاری می دهند و از همکاری در گناه و آلودگی پرهیز دارند.
وَ تَعاوَنوُا عَلی البِرِّ وَ التَّقوی وَ لا تَعانوُا علی الاِثمِ و العُدوانِ(مائده2)

 *استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی: http://www.hankh.ir/?p=37294 ممنوع است*  







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 13666
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72596690
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.