امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 اسفند 1391 ساعت 23:18:21
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(15)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

 

حلم و علم

وَ اَمَّا النَّهارُ فَحُلَماء عُلَماء اَبرار اَتقِیا

و اما در روز پارسایان انسانهایی دارای حلم و بردباری، اهل علم و اعمال نیک و دارای صفت تقوا و پرهیزند. حلم یکی از فضائل اخلاقی تحت ملکه شجاعت است و حد وسط بین دو رذیلت احساس حقارت و افراط در قوه غضب است.
حلم از جنود عقل است و سفه و نادانی در مقابل آن، از جنود جهل است و انسان حلیم و بردبار کسی است که حوادث رنج آور موذی بیک باره او را از جای بدر نبرد و منفعل نشود و عکس العمل سریع و بدون تامل از خود نشان ندهد و قوه غضب به سرعت، حکومت سرزمین وجود را در دست نگیرد تا کارهای سفیهانه از او سربزند.
و از نشانه های وجود حلم در شخص آنست که به هنگام بروز حوادث ناگوار جزع و فزع ندارد و هنگام مواخذه غضبناک نشود و حرکات نامنظم از خود نشان ندهد و اظهار برتری بر دیگران ننماید و آن چه از دیدگاه شرع و عقل حفظ آن واجب است کوتاهی نورزد.در احادیث مرویه از معصومین علیهم السلام مضامینی درباره حلم وجود دارد که خلاصه آنها چنین است: حلم زینت است. حلم پرده ای پوشاننده از عیوب آدمی است.حلم مانع و حجاب رسیدن آفات است. حلم راس ریاست است. یعنی فردی که برمقام و مسند رهبری و ریاست تکیه زده است به میزان وسعت مدیریتش، بیش از هر چیزی نیازمند حلم است. حلم نوری است که گوهر و باطن آن عقل است. حلم تمامیت و کمال عقل است.حلم موجب نظام یافتن کارهای مومنین است.
عزتی نافع تر از حلم وجود ندارد.حلم یار و یاور مومن است.انسان به مقام منیع و رفیع عبودیت نمی رسد مگر آن که متصف به صفت حلم گردد. زیبائی و جمال معنوی آدمی به حلم است. و حتی در برخی روایات تذکر داده می شود که اگر حلم در وجودت راسخ نگشته است تحلم بورز یعنی اظهار حلم کن تا به تدریج زمینه های رسوخ این فضیلت فراهم آید.
قال  علی(ع): مَن تَحَلَّمَ حَلُمَ: هرآن که حلم ورزد حلیم شود. در قرآن کریم خداوند ابراهیم علیه السلام را حلیم لقب داده است. اِنَّ ابراهیمَ لَحلیمٌ اَواهٌ مُنیبٌ(توبه114)
در حدیث مولا علی علیه السلام آمده است: حلیم کسی است که با برادران مومن خود بردباری ورزد. باز فرموده اند:حلیم آنست که سختی حلم او را به مشقت نیندازد. در سخنی دیگر از مولی الموحدین آمده است که بدون وقار، انسان به درجه حلم نخواهد رسید و حلم را ثمره علم دانسته اند. یعنی برای رسیدن به مقام حلیمان از جاده علم باید رفت و اما ثمرات حلم: در روایات مأثوره از معصومین علیه السلام نتایج و ثمرات عظیمی برای حلم برشمرده اند:
علی علیه السلام فرمودند: مَن حَلُمَ سادَ : هر آن که حلم ورزد، سیادت و سروری یابد و فرمودند: اَلسِّلمُ ثَمَرَة الحِلمِ: تسلیم و سلامت، از ثمرات حلم است.
امام صادق(ع): یَظفَرُ مَن یَحلُم: انسان حلیم در رسیدن به مقصود موفق خواهد شد.
علی علیه السلام: بِالحلمِ تَکثُرُ الاَنصارُ: حلم موجب کثرت دوستان و یاوران آدمی شود.
در رابطه با تبیین حلم و این که حلم چیست و حلیم کیست، روایات زیبائی وجود دارد که به برخی از آنها اشارت می رود: به امام حسین علیه السلام گفته شد، حلم چیست؟ فرمودند: فرو بردن خشم و مالک نفس بودن.
امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که با افرادی که مجبور به معاشرت است نیک ورزی نکند، حلیم نیست.
امام علی علیه السلام: حلمی مانند صبر و سکوت به جا، وجود ندارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: حلم بر پنج صورت گردد: آن که عزیزی ذلیل شود و صادقی متهم شود و دعوت کننده به حقی خوار شود، بی گناهی اذیت شود، طالب حقی مورد مخالفت قرار گیرد که اگر فردی حق هر یک را به نحو شایسته ادا کند حلیم شمرده شود.
درباره مقاربت و همراهی حلم و علم کلمات بلندی از معصومین علیهم السلام آمده است.
 امام صادق علیه السلام: حلیم باش که حلم اساس علم است.
 امام هادی علیه السلام: حلم لباس عالم است بنابراین عاری از آن نباشید.
 امام باقر علیه السلام: چیزی با چیزی آمیخته تر از حلم و علم نیست.
 امام علی علیه السلام: علم ثمر ندهد مگر مقارن حلم شود.
از مولا علی علیه السلام درباره حلیم ترین مردم سؤال شد فرمودند: آن که غضب نمی کند.
 امام رضا علیه السلام: حلیم ترین، آن کسی است که از جاهل ترین مردم بگریزد.
علی علیه السلام: با حیاترین شما حلیم ترین شما است و خداوند نیز حلیم است که در کتاب الهی آمده است: والله غفور حلیم(مائده101) والله غنی حلیم(التغابن17) والله علیم حلیم(نساء12) و باید که دوستدار خداوند همان گونه که توضیح آن رفت متخلق به اخلاق و صفات الهی شود و در این راه از او استعانت جوید. ایاک نعبد و ایاک نستعین.
علماء
مولا علی علیه السلام پس از بیان حلم، صفت علم را قرین آن فرمود که حکایت از نزدیکی این دو صفت در وجود شخص پرهیزگار دارد. مراد آنست که پارسایان حلمشان، اعمال صالحه شان و باورهاشان همه از روی آگاهی و علم است. بدون علم و آگاهی مبادرت به انجام کاری نمی کنند. اعتقادشان به خداوند، ملائکة الله، انبیاء و اوصیاء الهی، کتب الهی، روز رستاخیز، جنت و نار، همه و همه براساس برهان و دلایل قلبی، عقلی و نقلی است.
حقیقت جهان و انسان را به خوبی ادراک نموده اند، قدر و منزلت آدمی و توسعه روحی او را می دانند و آگاهند که آدمی شریفترین موجودات است اگر الهی شود:
 جهانی است بنشسته در گوشه ای
 اعمال و رفتار فردی و اجتماعی که از آنها سرمی زند براساس هواهای نفسانی و مقلدانه و کورکورانه نیست بلکه براساس معیارها و میزانهای عقلی شرعی و فطری است. فضایل و رذایل صفات اخلاقی را به خوبی می شناسند و از مکاید نفس اماره و شیاطین انسی و جنی باخبرند.
و لذا کمتر به دام می افتند و فریب می خورند و این گونه علم است که زینت حلم به دنبال خود دارد و براساس و پایه بردباری می گردد. پارسایان در روز چنیند که در میدان عمل و در صحنه اجتماع حاضر و براعمال جوارحی و جوانحی خویش ناظرند و مراقب.
اَبرار اَتقِیاء
پارسایان از نیکانند و غرق در کارهای نیک، جز نیکی از آنها مشاهده نمی توان کرد چرا که با بِرّ رحیم، خدای کریم، سردوستی دارند و او را طالبند.
بِرّ شامل هر نوع خیر و نیکی شود که در این جا مراد نیکیها و فضائل رفتاری و اخلاقی است. راغب اصفهانی در کتاب«مفردات» خویش گوید که، بَرّ به معنای خشکی است و از این معنا توسع به نظر آمده فلذا توسع و گستردگی در خیر و نیکی را بِرّ گویند و طبق این مفهوم، ابرار کسانی هستند که اعمال خیرشان در جامعه گسترده و شامل است خداوند کریم در قرآن شریف ابرار را بسیار ستوده است و به ما آموخته است که طالب درجه و مقام آنان باشیم: رَبنا لاتُزِغ قُلوبنا بَعد اِذ هَدَیتَنا وَ تَوفَّنا مَعَ الاَبرار(آل عمران8): بار خدایا پس از هدایتی که به ما ارزانی داشتی، قلب ما را ملغزان و ما را با نیکان بمیران.
خدای سبحان در آیه 177 سوره بقره اعتقاد و ایمان به خود و جهان بازپسین، فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبران علیهم السلام و انفاق مال و ثروت را در عین دوستی آن، به نزدیکان و خویشان، یتیمان، مساکین،در راه ماندگان، سائلین و هم چنین برپا دارندگان نماز و دهندگان زکات و وفاکنندگان به پیمانها و صابرین در تنگناها و سختیها را ازنیکان صادق و با تقوا به شمار آورده است:
وَلکنَّ البِرَّ مَن آمنَ باللهِ وَالیَومِ الاخِرِ وَ الملائِکهِ وَ الکتابِ و النبیینَ و آتیَ المالَ علی حُبِّهِ ذَوِی القُربی و الیتامی وَ المَساکینَ و ابنَ السبیلِ وَ السائلینَ و فیِ الرِّقابِ وَ اَقامَ الصلاة و آتیَ الزَکوة و الموفونَ بِعَهدهِم اِذا عاهَدوا وَ الصابرین فی البَأساء وَ الضَراء وَ حینَ الباسِ اوُلئکَ الذینَ صَدَقوا وَ اُولئکَ هُمُ المُتقونَ.
در حقیقت مشخصات اعتقادی و خصوصیات اخلاقی و رفتاری ابرار در آیه شریفه مورد توجه قرار می گیرد. نیکی در حق پدر و مادر نیز از مصادیق بِرّ تلقی شده است و ستمگری و عصیان، در مقابل آن نهاده شده است.
وَبَرّاً بِوالِدَیهِ وَ لَم یَکُن جَبّارا عَصِیّاً(مریم14)
و کتاب ابرار در جایگاهی رفیع به نام علیین است که خداوند فرموده است: اِنّ کتابَ الاَبرارِ لَفی عِلِیینَ وَ ما اَدریکَ ما عِلّیونَ کّتابٌ مَرقُومٌ یَشهَدُهُ المُقَرَّبونَ(سوره مطففین21-18)
در آیاتی از سوره مبارکه الانسان که در شأن و مرتبت علی علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهما السلام آمده است، ضمن برشمردن نعمتهای بهشتی برای ایشان، آنان را از ابرار دانسته است که ایشان شریفترین و برترین نیکانند.
و در واقع در این سوره شریفه اوصاف ابرار و نعمتهایی که خداوند برای آنها آماده کرده است مورد توجه قرار می گیرد.
خداوند سبحان از آن رو که خیر مطلق است، خود را بَرّ نامیده است. اِنَّهُ هُوَ البَرُّ الرَّحیمُ.
و باید هر آن که مردم را دعوت به نیکی ها می کند خود نیز عامل بدانها باشد وخویشتن را به دست فراموشی نسپارد و تلاوت کتاب و تدبر در آن در این امر بسیار اهمیت دارد: اَتَأمُرُونَ الناسَ بِالبِّرِ وَ تَنسَونَ اَنفُسَکُم وَ اَنتُم تَتلوُنَ الکِتابَ اَفَلا تَعقِلوُنَ(بقره44)
و البته کار نیک آن است که اولا براساس تقوای باطنی بوده باشد و ثانیاً به جا و مناسب بوده و از راه شرعی و عقلانی صورت گیرد:
لَیسَ البِرُّ بِاَن تَاتُوا البُیُوتَ مِن ظُهُورها ولکنَّ البِرَّ مَنِ اتَّقی وَاتواُ البُیُوتَ مِن اَبوابِها
انفاق و بخشش آن چه که مورد علاقه و محبت انسان است در رسیدن به مقام ابرار نقشی عمده دارد و به تعبیر آیه شریفه حتی بدون آن به این قله عالی و رفیع هرگز نتوان رسید:
لَن تَنالوُا البِرَّ حتی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّونَ(آل عمران92)
بر و نیکی گسترده پرهیزگاران، صفتی فرشته ای است و خداوند بَرّ رحیم، فرشتگان کاتب اعمال آدمی را با وصف بَرَرَة  یعنی نیکان یاد کرده است: بِاَیدی سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَة(عبس16)
بنابراین پارسایان در وصول به درجه ابرار یک دیگر را یاری می دهند و از همکاری در گناه و آلودگی پرهیز دارند.
وَ تَعاوَنوُا عَلی البِرِّ وَ التَّقوی وَ لا تَعانوُا علی الاِثمِ و العُدوانِ(مائده2)

 *استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی: http://www.hankh.ir/?p=37294 ممنوع است*  







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
کیومرث یزدان‌پناه، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران، تحلیل کرد؛
۷ نکته درمورد ماجرای زنگزور، ایران و «آلاسکای» قفقاز / معامله اخیر، تهران را از بازیگر حداقلی به بازی‌پذیر ثانوی تبدیل می‌کند/ ایران با اصرار بر ابراز خشم به همسایگان، باید سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی را هم به جان بخرد / تهران تا دیر نشده راهبرد‌های منطقه‌ای و جهانی خود را تغییر دهد
انتقادات صریح کرباسچی در گفت‌وگو با «انتخاب»:
گویا پزشکیان فقط با عارف وفاق کرده؛ دقیقا مخاطب شعار وفاق کیست؟/ مملکت را به جایی رسانده‌اند که اگر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت می‌شود، همه باید جشن بگیریم؟! / همان‌ جان‌فداهای دولت رئیسی اکنون در دولت پزشکیان نشسته‌اند و حكم معاونت و مشاور دارند؛ چه کسی می‌گوید حذف شده‌اند؟ / وضعیت رسانه‌ها به هیچ‌وجه نسبت به دوران رئیسی بهتر نشده، معلوم نیست این ده‌کوره رسانه چند کدخدا دارد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
فلاحت‌پیشه: کریدور زنگزور نقض تمامیت ارضی ایران است/ روسیه پشتیبان راهبردی ایران نبوده و نخواهد بود
سلیمی نمین: جماعت متوهم پایداری همواره یکدیگر را در درون تشکیلات خود تأیید می‌کنند/ می‌خواستند قالیباف را از هستی سیاسی ساقط کنند
حضور لاریجانی در محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش
گزارش اختصاصی گاردین از شلیک‌های هدفمند ارتش اسرائیل برای عقیم‌سازی فلسطینی‌ها در صف‌های غذا
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
سازمان اطلاعاتی شبه فراماسونری و رقیب ساواک در عصر پهلوی/ امیر اسدالله علم را کوک کردند
سخنگوی دولت: حذف چهار صفر از پول ملی در هیات دولت تصویب شد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
روزنامه اطلاعات: جنگ داخلی در لبنان به‌زودی آغاز می‌شود/ دامنه جنگ به کدام کشورها سرایت خواهد کرد؟
هراس منافقین از افشای سند همکاری‌ اطلاعاتی آنها با اسرائیل
پاسخ معنادار زارعی به توییت معاون رئیسی/ یک نفر از دولت آن شهیدِ وحدت بخش نمانده که حرمت عقل، انصاف و وحدت را نگه دارد؟!
یادداشتی از: عبدالرضا فرجی راد
نگاهی به تفاهم میان ارمنستان و آذربایجان در کاخ سفید

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
امام جمعه بغداد: عراق ۲۰ سال بعد از سرنگونی رژیم صدام همچنان تحت سلطه آمریکا است
اختصاصی:
صلوات "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
دفتر آیت‌الله سیستانی: استفاده از تصاویر مرجعیت در اماکن عمومی ممنوع است
نظر رهبر معظم انقلاب درباره حضور بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
افشاگری نماینده تهران درباره طرح عدم کفایت سیاسی پزشکیان/ شک دارم که ادعای طرح بی‌کفایتی پزشکیان با چند واسطه، دستپخت موساد، MI6 و سیا نباشد!
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتقاد بی‌سابقه آلمان از اسرائیل
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
در گفت و گو با فایننشال تایمز؛
عراقچی: به اروپایی‌ها گفته‌ایم مکانیسم ماشه دیگر خیلی مهم نیست/ هیچ آتش‌بس رسمی وجود ندارد و همه چیز ممکن است و فقط ایران نیست که باید نگران و دلواپس باشد/ کنسرسیوم منطقه‌ای ایده خوبی است، اما نمی‌تواند جایگزین غنی‌سازی خودمان شود
در بیستمین سالگرد آخرین حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد:
چاره کار از نگاه «مصطفی معین»؛ نخبگان واقعی به جای پخمگان سیاسی‌کار
یادداشتی از: رحیم عبادی
جامعه مدنی قدرتمند، دولت پاسخ‌گو
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:
تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس/ واحد پول ملی "ریال" می ماند
زیاده عرضی نیست!
بله آقای رسایی! خیلی وقت است که سر کاریم
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
یادداشتی از: اسفندیار خدایی*
مکانیسم ماشه ؛ کاغذپاره یا توپخانهٔ پر از گلوله؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5378
تعداد بازدید دیروز: 8264
بازدید کل: 76498994
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.