امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 اسفند 1391 ساعت 17:50:52
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱3)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

قرآن

اَمَّا اللَّیلُ فَصافُّونَ اَقدامَهُم، تالینَ لِاَجزاء القُرآنِ

متقین شب هنگام با حالت ایستاده جزءهای قرآن را تلاوت می کنند.

یُرتِّلوُنَهُ تَرتیلا

قرآن را با ترتیل می خوانند یعنی بدون عجله و تندی آن را قرائت می کنند و معانی آیات را برای خود روشن و واضح می گردانند، کمیت تلاوت مرادشان نیست بل کیفیت را ارج بسیار می نهند.

یُحزِّنونَ بِهِ اَنفُسَهُم

 و این نوع قرائت است که تمامی عواطف و احساساتشان را می انگیزاند و متوجه قرآن می کند در روایت کافی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمودند: اِنَّ القُرآنَ نَزَلَ بِالحُزنِ فَاقرَؤوُهُ بِالحُزنِ: قرآن با غم نازل شد پس آن را غمگنانه بخوانید و آمیخته بودن قرآن با حزن امری طبیعی است چرا که قرآن با فطرت و سرشت الهی انسان سخن می گوید، و اگر آدمی پیام قرآن را دریافت بی شک در خود فرو خواهد رفت و دوری و هجران خود را از صاحب پیام احساس خواهد کرد و میل به لقاء سرشک غم برگونه هایش جاری خواهد ساخت.

وَیَستَثیروُنَ بِهِ دَواء دائِهم

در جستجوی داروی دردهاشان هستند درد خطاها، گناهان، جهلها، نادانیها و مجهولات خویش را از داروی شفابخش قرآن شافی می جویند. آلام رذایل نفسانی خود را با داروهای فضائل قرآنی مرهم می نهند. خطاهای عملی از ترک واجبات و انجام محرمات و ترک اولاهای مبتلا به را با تلاوت و تدبر در آیات الهی چاره جویی می کنند. وَنَنزِّلُ مِنَ القرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ و رَحمهٌ للمُؤمنینَ (اسرا82)چرا که قرآن برای مؤمنین شفاء و رحمت است چه در ابعاد فردی و چه در ابعاد اجتماعی متقین و پارسایان به عوض پناه بردن به مکاتب و فرق گوناگون بشری و به ظاهر الهی دست در دامان قرآن و عترت دارند و مشکلات خود را با آنها آسان می نمایند.

فَاذا مَروُّا بآیةِ فیها تشویقٌ رَکَنوا اِلیها طمعاً و تَطَلَّعت نُفوسُهُم اِلَیها شَوقاً وَظَنَّو اَنَّها نَصبُ اَعیُنِهِم

پس آنگاه که به آیات مشوق برمی خورند از روی علاقه بدان میل می کنند و از فرط شوق، چشم جانشان روشن می گردد و یقین می دارند که بهشت و نعمتهای آن در مقابل دیدگانشان است خداوند کریم گوشه ای از دریای بیکران کرم و رحمت خویش را در کلامش به تصویر کشانده است که برای متوسطین از مؤمنین بسیار شیرین و گواراست و موجب چشم روشنی آنان است چرا که ابدی است و بقاء دارد. قُرَّةُ عَینِهِ فیما لایَزُولُ و مومن پس از استقرار در این مرحله است که استعداد ورود به مرحله ای بالاتر می یابد که در آن هنگام فقط طالب بهشت مخصوص خداوندی است. یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة.
ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است
بـردار ز رخ پـرده که مشتاق لقائیم
نیست در لوح دلم جز الف قامت دوست
چه کنم حرف دگر یاد ندارد استادم    
و حق این است که مؤمنین مراتبی دارند. گروهی عبادتشان به انگیزه رهیدن از نار دوزخ است و گروهی به طمع بهشت پیشانی برخاک می سایند و حدود الهی را محترم می دارند و برخی از نوادر نیز فقط دل در گرو او دارند و از دام جنت و نار آزادند و اینان آزادگانند.
مولا علی علیه السلام همین مضمون را فرموده اند: اِلهی ماعَبَدتُکَ خَوفا مِن نارکَ وَلا طَمعاً فی جَنَّتِکَ بَل وَجَدتُکَ اَهلاً لِلعِبادة فَعَبَدتُکَ.

 و اِذا مَروُّا بِآیةٍ فیها تَخویفٌ اَصغو اِلَیها مَسامِعَ قُلوبِهِم وَ ظَنُّوا اَنَّ زَفیرَ جَهنَّمَ و شَهیقَها فی اُصوُلُ آذانِهِم.

و هنگام ترتیل به آیاتی برمی خورند که ترساننده اند، آنگاه گوش جان می سپارند گویا صدای دم و بازدم آتش جهنم با اهلش، در بیخ گوششان است و شرح این ماجرا در فرازهای قبلی گذشت. در روایت است که به هنگام قرائت آیات خوف انگیز قرآن، از خدا طلب خیر و عافیت از نار نمائید و در حالات علی بن الحسین(ع) آمده است که وقتی به قرائت مالک یوم الدین می رسید آن قدر تکرار می نمود که نزدیک بود جان به جان آفرین تسلیم کند و باز در حدیث است که امام صادق(ع) فرمودند: شایسته بنده است که به هنگام نماز، در قرائتش ترتیل کند و به هنگام مرور برآیاتی که ذکر بهشت و دوزخ در آن رفته است از خدا جنت بطلبد و از شر آتش به خدا پناه برد.
جان کلام این که پارسایان فقط به قرائت ظاهری آیات الهی اکتفا نمی کنند بلکه چنان ترتیل می کنند کانه آیات الهی اینک برآنها نازل شده است و بهترین شیوه برخورد با کتاب الهی همین است که باید همراه با تدبر و اندیشیدن باشد و در این صورت است  که آدمی می تواند داروی دردهای فکری، اخلاقی و عملی خود را از قرآن بجوید و زندگی فردی و اجتماعی خویش را براساس آن تنظیم نماید.
خداوند منان در قرآن کریم بدین مطلب اشارت دارند که: وَنُنَزِّلُ مِنَ القرآنِ ما هُوَ شِفاءُ وَ رَحمهٌ للمُؤمنینَ: و آن چه از آیات قرآن نازل می کنیم شفا و رحمت برای مؤمنین است، البته بدان شرط که همراه با تدبر باشد. اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآنَ اَم علی قُلوبٍ اَقفالها آیا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند یا بر قلبها قفل نهاد شده است؟ مولا علی علیه السلام در قسمتی از خطبه 175 نهج البلاغه شریف، درباره قرآن کریم و روش استفاده از آن چنین می فرمایند: «بدانید که این قرآن، ناصحی است امین و حیله نمی ورزد. هدایتگری است که گمراه نمی کند سخنگویی است که دروغ نمی گوید احدی در کنار سفره قرآن ننشست مگر آن که با زیادت و نقصانی برخاست. زیادت در هدایت و نقصان از کوری و سفاهت. و بدانید هیچ کس را بعد از قرآن نیازی نیست و قبل از آن بی نیازی نه، پس شفای دردهای خود را از آن بجوئید و در رفع گرفتاریها و سختیهایتان بدان پناه برید چرا که شفا یافتن از بزرگترین دردها ، که کفر و نفاق و گمراهی است، در آنست.پس خدا را به آن خواهید و با دوستی آن، به خدا روی آرید و بدان از مردم سؤال نکنید و بندگان با هیچ چیز مثل قرآن به خدا توجه نکردند و بدانید که قرآن شافع است و شفاعتش مقبول حق. گوینده ای است که تصدیقش می کنند و هرکه را قرآن در روز قیامت شفاعت کند، مقبول اوفتد و آن که قرآن او را به روز رستاخیز زشت شمارد، علیه وی کارگر شود. در روز قیامت منادی ندا دهد که: آگاه باشید هر کشتگری دچار کشت خویش است مگر کشت کنندگان قرآن. پس از کشتگران و پیروان قرآن باشید و با آن به خدا راه یابید و آن را ناصح بر خویشتن قرار دهید آرائتان را برآن عرضه دارید و به هنگام تدبر در آن خود را از هواهای نفسانی خالی دارید.»
  * استفاده بدون ذكر نام نويسنده و نشاني : http://www.hankh.ir/?p=36847 ممنوع است *






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11384
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72594408
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.