امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 بهمن 1391 ساعت 22:27:52
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱1)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

صبر

صَبَروُا اَیاماً قَصیرة اَعقَبَتهُم راحة ً طَویلةً یَسَّرها لهم رَبُّهم

اهل تقوا در ایام کوتاه و زودگذر دنیا بر ترک لذتهای دنیایی، سختیها و رنجها، مصیبتها و بلایا و طاعات و عبادات و مشقتهای آنها در مقابل خواهش های نفس اماره مقاومت ورزیدند و در مقابل، به سعادت و راحت طولانی و ابدی که پروردگارشان برایشان مهیا ساخته بود دست یازیدند. حکیم و عارف بزرگ عبدالرزاق کاشانی در شرح منازل السائرین مرحوم خواجه عبدالله انصاری در باب صبر مطالبی نیکو دارد که عصاره آن چنین است: خدای سبحان فرمود: وَاصبر وَ ما صَبرُکَ اِلاّ بالله:صبر پیشه کن و صبر تحقق نمی یابد مگر به استعانت ازخدا زیرا که صبر با قدرت و قوت امکان پذیر است و هر قوه ای از آن خداوند است. اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَمیعاً (بقره65)
ماهیت صبر
و صبر را چنین تعریف کرده اند: الصبرُ حَبسُ النفسِ علی جَزَعٍ کامِن علی الشَکوی یعنی صبر، حبس نفس از اظهار جزع و شکایت نزد دیگری است. چرا که اگر بنده ای شکوی به نزد خدا برد مذموم نیست. حضرت ایوب علیه السلام به پیشگاه خدای شکوه برد: اَنیّ مَسَّنیَ الشَّیطانُ بِنُصبِ و عذابٍ (ص41)در حالی که پروردگار وی را ستود و صابرش خواند: اِنّا وَجَدناه صابِراً نِعمَ العَبدُ اَنَّهُ اَوّابٌ (ص44) و هم چنین است که یعقوب علیه السلام با وجود صابر بودنش به خدا شکوه می برد. اِنّما اَشکوا بَثّی و حُزنی اِلی الله: من دردها و رنجهایم را برخدا عرضه می کنم.(یوسف86).
 صبر از سخت ترین مراحل برای عامه مردم است زیرا که تمرین بر ریاضت ندارند و عادت بر بلاء و سختی نداشته و اهل مجاهدات نفسانی نیستند و از سویی دگر اهل عشق و محبت هم نیستند تا از رنج و بلاء لذت برند.
هرکه در این بزم مقرب تراست                   جام بلا بیشترش می دهند   
بنابراین هرگاه خدای منان او را با سختی و بلا به امتحان کشد تاب نیاورد و فریاد جزع و فزع بردارد چرا که نفس او به مقام اطمینان نرسیده است.
صبر و محبت متنافی و ناسازگارند، اقتضای محبت به خدا لذت بردن از بلاست، زیرا که محب در حال چشیدن بلا، خود را غرق در یادخدا می یابد فلذا نزدیکی و انس او را به پروردگار افزایش می دهد در حالی که صبر، مکروه شمردن بلا را اقتضا دارد. پس کراهت بلا، منافی انس و محبت است. صبر در طریق توحید حقیقی نیز مرغوب الیه نیست، چرا که صابر ادعای قوت در ثبات دارد و آن از تجلیات نفس است که اثبات منیت کند در حالی که توحید حقیقی، طالب فنای نفس و عدم اثبات آن است.
درجات صبر
درجه اول: صبر از معصیت است که آدمی به هنگام قدرت و توان بر معصیت صبر پیشه کرده و از گناه دوری جوید و آن حاصل نیاید مگر به دوام نظر در وعیدهای خداوند و عدم غفلت از آنها تا از این میان بتواند ایمانش را از آفات مصون دارد و حرمتهای الهی را پاس داشته حدود وی را حافظ باشد. البته مرتبه بالاتر آن است که انگیزه صبر از معصیت، حیاء باشد نه خوف، چرا که به هنگام حیاء، آدمی حشمت خدای را شهود می کند و مخالفت با وی را جایز نمی شمرد و آن در جائی است که انسان خود را با حضرت حق و در محضر او بیابد. در صورتی که اگر انگیزه ترک گناه، خوف از عقاب باشد، انسان در مقام حفظ نفس است  از خدای غائب، و روشن است که بین آن دو فرقی است عظیم. حیاء و شرم از حشمت الهی، علامت آزادگان و اشراف و خوف، از نشانه های عبید و بردگان است.
درجه دوم: صبر بر طاعت است با محافظت مداوم برآن و این مرحله بالاتر از مرحله قبل است. چرا که صبر بر طاعت مستلزم آن است. اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الَفحشاءِ و المُنکرِ   به ویژه آن که اگر انسان طاعات را از آفات محفوظ دارد و در اوقات خاص آنها اقدام نماید و در شرائط و ارکان آن احتیاط نماید و آن را از ریاء و نقص مصون دارد و با اخلاص و خشوع و حضور قلب قرین نماید و در آداب و سنن و هیآت آن اخلال نورزد، قلب صفا و نورانیت یابد و خویشتن را در محضر خدا احساس کند و خدای، نور عصمت را بدو ارزانی دارد تا از معاصی مصون شود.
صابر بر طاعت، قلبش متلقی الهامات الهی است در حالی که صابر از معصیت، درگیر وساوس نفسانی و مجاهده با آن است و همین نشانه برتری این مرتبه بر مرحله قبل است.
درجه سوم: صبر در بلاء است که آن نیز به چند طریق حاصل می آید نخست آن که حسن جزاء صبر بر بلا را ملاحظه نماید و آن چه از ثوابهای نیکو در قرآن و روایات آمده مطالعه کند و مقام و کرامتشان را در نزد خدا تامل نموده، ثناء و مدح الهی در شأن ایشان را دقت فرماید تا موجب تقویت قلب و کاهش مشقت صبر گردد. و ثانی آن که در انتظار نسیم گشایش و فرج الهی باشد که این به نوبه خود عبادت دیگری است. و ثالث آن که کثرت نعمتهای الهی را بر خویشتن به یاد آورد و به هنگام مقایسه دریابد که ایام سختی در مقابل نعمتهای الهی قابل ذکر نیست و همین موجب آسانی تحمل شدائد و بلایا شود.
در روایت است که به ایوب علیه السلام گفته شد که: خدا را بخوان تا سختی و بلاء از تو بدارد، وی فرمود: خوشی و رفاه چند است؟ و آیا آن بیشتر است یا روزهای رنج و سختی؟ گفتند: ایام خوشی و رفاه بیشتر باشد، پس فرمود: از خدا آزرم دارم که بدو شکوه برم. آیه شریفه یا ایها الذین آمنو اصبِرُوا وَ صابِروا وَ رابِطوا  نیز در بیان همین درجات سه گانه صبر نازل آمده است: اصبروا یعنی صبر کنید در بلاء و صابروا یعنی از معصیت، زیرا در آن معنای مجاهده و مقاومت مستتر است و رابطوا یعنی صبر کنید بر طاعت، زیرا نفس به هنگام طاعت و ریاضت و مجاهده با شیطان، مشابه انسان مرزداری است که مراقب اوضاع است. 

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=36459 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11180
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72594204
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.