امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 11 دي 1391 ساعت 09:08:26
عصمت انبياء و اولياء و درجات آن

...اكنون به توضيح اصل مطلب مي‏پرازيم و آن اين كه روح مجرّدي كه جنبه اصلي انسان را تأمين مي‏كند، نحوه وجود است و اصل حقيقت وجود، از سنخ ماهيت نيست؛ بلكه مقابل آن است و داراي مراتب تشكيك در شدّت و ضعف است كه روح انسان يكي از آن مراتب است. بر پايه حركت جوهري، وجود ضعيف به جانب وجود شديد اشتداد مي‏يابد تا به تجرد تام برسد و ثابت شود. از اين‏رو، ترقّي برخي از ارواح تا رسيدن به قلّه شامخ تكامل وجودي ميسّر مي‏نمايد؛ درست مانند رسيدن به قله بلند ولايت و عصمت و نبوّت و خلافت كه روح انسان با رسيدن به آن‏ها به تجرّد و شايستگي تامّ رسيده است.

  

بنابراين، در اين مقام والا، ديگر سهو و نسيان و لغزش و امثال آن تصور نمي‏شود و ديگر عادةً امكان ندارد بر پيامبران كه به اين مرحله رسيده‏اند، سهو و نسيان و غفلت عارض شود.

  

بر اين اساس است كه بزرگان از انديشمندان و حكيمان و متكلّمان وعلماي اماميّه، سخن درباره عصمت را از شناخت توحيد به‏عنوان مبدأ فاعلي و تجرّد روح انسان به عنوان مبدأ قابلي آغاز كردند و پس از شناخت مقام خلافت و نبوّت و رسالت، به بحث عصمت از سهو و نسيان پرداختند و معتقد شدند كه عادةً امكان ندارد پيامبران سهو و نسيان داشته باشند. 

درجات عصمت

اشاره شد كه ملكه عصمت، وقتي به نصاب لازم رسيد يعني به كمال عقل نظري و تمام عقل عملي بار يافت و در انديشه و انگيزه، مرضّي خداوند شد نفس انسان را از هرگونه گرايش‏هاي مذموم و ناپسند و ناشايسته و غير ارزشي باز مي‏دارد.

  

ملكه عصمت درجاتي دارد، همان‏گونه كه نبوّت و امامت و رسالت و ولايت وخلافت داراي مراتب، و تشكيك بردار است؛ چنان‏كه قرآن مي‏فرمايد: (تلك الرّسلُ فضّلنا بعضهم علي بعضٍ... )[1] و (ولقد فَضَّلنا بعض النّبيين عَلي بعض)[2]. پس، همان‏گونه كه نبوّت و رسالت مراتبي دارد، درجات عصمت پيامبران نيز متفاوت است؛ گرچه همه آنان معصومند.

  

پيامبران «اولوا العزم» در درجه والاتري از عصمت قرار دارند. درجه پيامبر برتر، سبب مي‏شود كسي كه در مرتبه پايين‏تر از اوست، خود را در سنجش با پيامبر فايق مذنب بداند؛ بي‏آن‏كه از او گناه بزرگ يا كوچكي سر زده باشد: «حسناتُ الأبرار سيّئات المقرّبين»[3]؛ يعني پيامبري كه خود را در مرتبه‏اي مي‏نگرد كه نسبت به مرتبه پيامبران اولوا العزم ناقص است، خود را با آنان كه كامل‏ترند مي‏سنجد. ازاين‏رو، مي‏نالد و مي‏گدازد و مي‏گويد: «فارحم عبدك الجاهل»[4]؛ با آن كه خود، انساني بزرگ و معصوم است.

  

انسان‏هاي عادي وقتي در مناجات مي‏گويند: «فارحم عبدك الجاهل»، واقعاً خيلي چيزها را نمي‏دانند و به «حمل شايع» جاهلند، امّا وقتي پيامبر عظيم‏الشأن و شخصيت كامل و برجسته جهان بشريت كه از ناحيه خداوند به مقام (...علّمك ما لم تكن تعلم... )[5] رسيده است چنين نيايشي دارد، معلوم مي‏شود كه او خود را در پيشگاه ذات اقدس خداوندي مي‏بيند و در برابر او، خود را جاهل و گنه‏كار و مذنب و... جلوه مي‏دهد؛ زيرا هرگونه عيب و نقصي از اين منظر، ذنب محسوب مي‏شود. 

------------------------------------ 

[1] ـ سوره بقره، آيه 253.  

[2] ـ سوره اسراء، آيه 55.  

[3] ـ بحارالأنوار، ج 25، ص 204.  

[4] ـ مفاتيح‏الجنان، دعاي افتتاح.  

[5] ـ سوره نساء، آيه 113. 

------------------------------------ 

ذاتي و انحصاري نبودن عصمت

ملكه عصمت، نه ذاتي است و نه انحصاري؛ بلكه اختياري است و غير از پيامبران و پيشوايان دين(عليهم‌السلام) ديگران نيز مي‏توانند به اين ملكه دست يازند؛ زيرا راه رياضت و تلاش و مجاهدت‏هاي نفساني براي همگان باز است و دست آوردهاي آن، عام و براي عموم است: (...إن تتّقوا اللّه يجعل لكم فرقاناً... )[1].

   

با تهذيب نفس و رعايت تقوا و مواظبت بر اعضا و جوارح و خاطره‏هاي نفساني و شيطاني و با خوردن غذاي حلال و مراقبه و محاسبه و...، مي‏توان در علم و عمل، به اين ملكه شكوهمند رسيد و اراده‏اي پولادين كسب كرد.

   

گفتني است كه هر پيامبر و امامي معصوم است، ولي هر معصومي پيامبر و امام نيست؛ زيرا ملكه عصمت، در حدّ خود، چونان ساير كمالات وجودي، درجات دارد و مقول به تشكيك و شدّت و ضعف است؛ امّا آنچه انحصاري است، مقام نبوّت و رسالت و امامت است: (...اللّه أعلم حيث يجعل رسالته... )[2]. خداوند، سِمَت‏هاي كليدي و پست‏هاي حسّاس نمايندگي از طرف خود را به هر كس، حتي به هر معصوم فعلي نمي‏دهد.

 اكتسابي بودن عصمت 

همان‏گونه كه قبلاً اشاره شد، عصمت پيامبران و پيشوايان دين(عليهم‌السلام) ذاتي نيست. ازاين‏رو، صدور گناه از آنان ممتنع ذاتي نمي‏باشد؛ زيرا اگر ممتنع ذاتي و محال بالذات بود، مقدور نمي‏بود و اگر مقدور نمي‏بود، مورد تكليف قرار نمي‏گرفت.

   وانگهي، اگر گناه و معصيت ذاتاً محال باشد، اطاعت و فرمان‏برداري، ذاتاً ضروري خواهد شد؛ در اين صورت، اطاعت نيز مورد تكليف قرار نمي‏گيرد و ديگر 

------------------------------------ 

[1] ـ سوره انفال، آيه 29.  

[2] ـ سوره انعام، آيه 124.

----------------------------------- 

مجالي براي انذار و تبشير و وعد و وعيد باقي نخواهد ماند. ازاين‏روست كه فرشتگان مكلّف نيستند؛ چون عصمت ذاتي دارند، نه عصمت اختياري.

   

امّا در ملكه عصمت اكتسابي و غير ذاتي، «اختيار» وجود دارد ومي‏توان فعل و ترك را قبل از انجام آن، به صورت «قضيّه ممكنه» به معصوم نسبت داد؛ ولي پس از انجام، مثلاً نسبت آن فعل به معصوم ضروري و عدم آن ممتنع مي‏شود. اين‏گونه امتناع، «امتناع بالاختيار» است كه با داشتن اختيار منافات ندارد؛ مثلاً قبل از انجام كاري گفته مي‏شود: «إنّ المعصوم يُطيع بالإمكان ويعصي بالإمكان»، ولي پس از انجام طاعت، گفته مي‏شود: «إنّ المعصوم، مطيع بالضرورة»؛ يعني در واقع، به صورت قضيه «ضرورت به شرط محمول» است.

   

اين همه، به اين دليل است كه شخص معصوم، درون آتشبار گناه را مي‏بيند و به هيچ وجه، سهو و نسياني به او رخ نمي‏دهد، هرچند در خواب باشد؛ چنان كه پيامبر اسلام‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «تنام عيناي ولاينام قلبي»[1]؛ چشمانم مي‏خوابد، ولي قلبم نمي‏خوابد، و اگر او توان انجام معصيت را نداشت، خداوند نمي‏فرمود: (...لئن أشركت ليحبطنّ عملك... )[2]. با اين وجود، او معصوم است و خواطرش، همه رحماني است، نه نفساني و نه شيطاني. غرض آن‏كه ملكه عصمت، مانند ساير ملكات علمي و عملي با اختيار انسان حاصل مي‏شود و ممكن است با اختيار وي نيز زايل شود.

  فرق عصمت افراد عادي با عصمت پيامبران

اشاره شد كه مردم عادي نيز با تهذيب نفس مي‏توانند به عصمت دست يازند. اين عصمت به سه صورت شكل مي‏گيرد: 

----------------------------------- 

[1] ـ نهج الفصاحة، ش 1180؛ بحارالأنوار، ج 22، ص 27.  

[2] ـ سوره زمر، آيه 65.

----------------------------------- 

1. در اثر نزديك نشدن به گناه، همراه با عدم گرايش قلبي به گناه. 

2. در اثر دوري جستن از گناه، همراه با گرايش قلبي شخص به گناه. 

3. در اثر دوري جستن از گناه، وقت احساس خطر، همراه با گرايش قلبي شخص به گناه.

   

امّا در مورد همه پيامبران، به ويژه پيامبر مكرم اسلام‏صلي الله عليه و آله و سلم جهات مثبت صورت‏هاي سه‏گانه فوقْ ثابت است، و جهت منفي آن‏ها منتفي كه بعداً به آن اشاره مي‏شود. خداوند سبحان در اين خصوص مي‏فرمايد: (لولا أن ثبّتناك لقد كدت تركن إليهم شيئاً قليلاً)[1]؛ و تو اي پيامبر! نه تنها دخل و تصرّف در آيات نكردي، بلكه نزديك به ميل هم نشدي و اگر تثبيت الهي نبود، نزديك بود كه گرايش كمي به آن‏ها پيدا كني؛ بلكه عصمت الهي مانع از اين كار شد.

   

همچنين از آيه (...لنصرف عنه السوء والفحشاء... )[2] به دست مي‏آيد كه هرگز تمايل و گرايش به گناه، نزديك يوسف(عليه‌السلام) نشد و خداوند، زشتي و فحشا را از يوسف بازداشت؛ نه اين كه خدا او را از بدي و منكر منصرف كرده باشد؛ يعني در حقيقت، خداوند فحشا را كه وسوسه شيطاني است از محدوده حيات نوراني حضرت يوسف و همه پيامبران و پيشوايان دور كرده است؛ به‏گونه‏اي كه گناه و گرايش به آن، اجازه ندارند كه به جانب اين بزرگواران نزديك شود.

  

غرض آن‏كه: 1. پيامبر، گناه نمي‏كند. 2. پيامبر، نزديك گناه نمي‏شود كه برخي از مبادي و مقدمات آن را فراهم كند. 3. پيامبر، گرايش قلبي به گناه ندارد. 4. پيامبر در فضاي روح و صحنه دل، نزديك گرايش قلبي هم نمي‏رود. 5. نزديكي به گرايش قلبي نيز جرأت حضور در صحيفه دل پيامبر را ندارد.

--------------------------------------

[1] ـ سوره اسراء، آيه 74.

[2] ـ سوره يوسف، آيه 24.

-------------------------------------

منبع : وحي و نبوت در قرآن ، آيت الله جوادي آملي ،صفحه207 و 208

 

* استفاده فقط با ذكر نشاني سايت جايز است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
استرالیا و نیوزلند نیز کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند / ترامپ تهدید کرد
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام علی(ع) مردم را دعوت به اظهار نظر می‌کرد و آنان را تهدید به محدودیت و جرم نگاری نکرد
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
4 نکته درباره پس گرفتن لایحه "خلاف واقع" / دولت، مالک واقعیت نیست / به نام خبر جعلی، علیه اظهارنظر
اعلام شرایط ادامه مذاکره با آمریکا / عراقچی: پرداخت غرامت و تضمین عدم حمله به ایران در طول مذاکرات / من باید مقام‌های ارشد را قانع کنم
بیانیه بی‌سابقه علیه اسرائیل در سازمان ملل/۱۴۲ کشور فلسطین را برسمیت شناختند/ضرب‌الاجلی ۱۵ ماهه برای تشکیل کشور فلسطین
توهین رژیم صهیونیستی به احمد الطیب/ الازهر واکنش نشان داد
انتقاد از نماینده پرحاشیه مجلس در روزنامه اصولگرا: هم خطای اخلاقی است، هم ضد کرامت انسانی،هم انحراف در تفکر
توصیه هایی پلیس فتا برای زائران اربعین
کلاهبرداران سایبری چگونه اطلاعات بانکی و هویتی زائران را سرقت می‌کنند؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/6
مرد «عاشق‌پیشه» نقشه حمله اسرائیل به تهران را لو داد: پهپادهای اسرائیلی از مسیر جمهوری آذربایجان به ایران آمدند
در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان؛
پزشکیان: با هواپیما و بمباران مگر می‌شود مملکتی را تسخیر کرد؟ دشمنان تصور می‌کردند مردم از روی نارضایتی از حاکمیت، با تهاجم آنها همراهی کرده و به خیابان خواهند آمد، اما مردم دقیقا برعکس عمل کردند/ اگر قدر مردم را بدانیم همین مردم مشکلات را حل خواهند کرد
برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای جنگ تحمیلی اخیر با حضور و سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی
آقای دادستان؛ به ادعای گم شدن یک میلیون تن برنج ورود کنید
رد پای هکرهای هندی موساد در نفوذ سایبری به کشورهای اسلامی
پیغام "غزلی تقدیم به ساحت مقدس حضرت رقیّه (س) سروده علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
کاترین شکدم، معمایی دو چهره: از حامی مقاومت تا نویسنده تایمز اسرائیل
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ایران؛ دو انقلاب و 4 قانون اساسی طی تنها 80 سال
عبرت چین از آنچه در روزهای جنگ بر ایران گذشت؛ به روسیه اعتماد نکن!
کنایه محمد مهاجری به علم الهدی!
بیانیه‌ مهم وزارت اطلاعات : ترور ۲۳ مسئول کشور خنثی شد | بازداشت ۲۰ جاسوس موساد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرهنگ علی راضی
جنایت بی‌سابقه در اوین: اژه‌ای از جزئیات حمله اسرائیل پرده برداشت
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
توصیه به بازگشت به "اخلاقِ سجادی" بعد از جنگ ۱۲ روزه
در برنامه تلویزیونی راهبرد؛
سید حسن خمینی: ما یک ملت هستیم/ به حرف فرمانده کل قوا گوش کنیم/ دست بچه‌های موشکی را باید بوسید؛ اگر موشکی نبود انسجام نبود و اگر این انسجام نبود موشکی نبود/ ما هم می توانستیم مراکز هسته ای اسرائیل را بزنیم، اما به خاطر تشعشعات این کار را نکردیم
پوستر:
اطلاعیه مراسم تشییه و نکوداشت درگذشت دکتر احمد توکلی
متن کامل وصیت نامه شهید حاجی زاده
نامه‌ای سراسر مهر از مراد به مرید
در جریان سفر به استان قم مطرح کرد؛
پزشکیان: اگر در بمباران جلسه شورای امنیت ملی شهید می‌شدیم، برایمان فوز بزرگی بود، اما این نامردها کشور را به‌هم می‌ریختند
اختصاصی:
دو اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
پیام مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران به مناسبت چهلمین روز شهادت جمعی از هم‌میهنان، سرداران نظامی و دانشمندان هسته‌ای
سید حسن خمینی درگذشت احمد توکلی را تسلیت گفت
یادداشتی از: خانم شبنم جهان‌میر *
درنگی بر پیام تاریخی امام خمینی(س) در سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸
موشک قاره‌پیما خرمشهر ۵ شلیک شد، پیام غیرمستقیم ایران به آمریکا
گزارشی از: رضا غبیشاوی
12 ویژگی جنگ 12 روز اسرائیل - ایران / از میانجیگری ترامپ تا خودداری از حمله به شهر قدس - اورشلیم
در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی؛
سید حسن خمینی: دشمنان خواب آشفته‌ای برای کشور دیده بودند/ اگر انسجام، همدلی و قدرت ملی ما نبود، ممکن بود خون‌ شهدا به هدر رود
حمله سنگین پسر بایدن به نتانیاهو: او یک هیولا است/او ۲۲ سال است که می گوید ایران در آستانه سلاح هسته‌ای است/پدر من به او بمب سنگرشکن نداد
دیدار جمعی از اعضای جبهه اصلاحات ایران:
پزشکیان: مسیر اصلاحات را با صبوری، عقلانیت و انسجام ملی دنبال کنیم/ دستگاه‌های امنیتی نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که یکی از ترفندهای دشمن، انگ‌زنی به نخبگان و طرد آن‌ها از مسائل کلان کشور است/ امروز حتی آمادگی داریم با اپوزیسیون نیز گفت‌وگو کنیم
یادداشتی از: قادر باستانی تبریزی
اصلاح اجتماعی از جام‌جم شروع شود
روایتی از ازدواج و جدایی سارا زیباکلام و زهیر توکلی؛
توصیف هم‌بندی پیش از انقلاب احمد توکلی از شخصیت و زندگی او/ زیباکلام: آنقدر که به پاکی و صداقت دکتر توکلی باور داشتم به خودم اعتماد ندارم
نظر آیت الله سیستانی درباره صله رحم با افرادی که خمس نمی‌دهند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 893
تعداد بازدید دیروز: 5117
بازدید کل: 76408413
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.