امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 04 آذر 1391 ساعت 01:29:00
شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(۳) – امام حسین(ع) پسر رسول خدا(ص)

السّلام عَلَیکَ یا ابنَ رَسُولِ الله:سلام بر تو، ای پسر رسول خدا
در شرح این جمله­ی مبارک، به دو مورد عنایت فرمایید:
مورد اول:
«ابن» یعنی پسر.
و «رسول» در لغت، به معنای «مرسل» است. یعنی فرستاده شده و پیغمبران را «رسول» می­نامند چون از طرف خدا، به سوی مردم، فرستاده شده اند.
از کلمه­ی «نبی» نیز معنای پیامبر، استفاده می­شود. اما رسول اخص از «نبّی» است. زیرا هر «رسول» را می­توان گفت: «نبّی» وهر «نبّی» را اصطلاحا «رسول» نمی­گویند.
مورد دوم:
از نظر فرقه­ی امامیه، شک نیست که حضرت مجتبی و امام سید الشهدا و سایر ائمه هدی علیه­السّلام   پسران پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم بوده اند. ولی چون بعضی از «اهل سنت و جماعت» در این مسئله مخالف ما هستند باید به ادله­ای که نزد خود آنان معتبر است استدلال نمود. از این رو، به دو آیه از آیات قرآن کریم و چند خبر از کتاب­های مورد قبول اهل تسنّن، استشهاد و استناد می­شود.
آیه­ی اوّل:
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (سوره آل عمران، آیه 61)
خلاصه­ی مضمون آیه­ی کریمه، این است که: «ای پیامبر، اگر کسی با تو، راه مجادله را در پیش گیرد، و – در امر مخلوق بودن عیسی، مانند آدم علیها السّلام بدون پدر- ازدر خصومت درآید، بگو بیایید تا بخوانیم پسران ما و پسران شما را و زنان ما و زنان شما را و خود ما و شما را آن گاه، به درگاه خدا تضرّع و ابتهال نماییم و سپس لعنت و دوری از رحمت الهیّه را نثار دروغگویان سازیم».
این آیه­ی مبارکه، صریحا دلالت دارد که حسنین علیها السّلام  پسران پیغمبرند صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم.
ابن الخطیب فخر الدیّن رازی در تفسیر «مفاتیح الغیب» نقل نموده که چون «وفد نجران» در اعتقاد به آن چه که نصارا می­گفتند، پافشاری و اصرار داشتند، پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم اظهار مباهله فرمود.
ایشان مهلت خواستند و با «عاقب» که رئیس آنان بود، مشورت نمودند ...
پیامبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم بیرون آمد در حالی که کسایی مویین، سیاه رنگ در بر نموده و حسین علیه­السّلام را در بغل گرفته و دست حسن علیه­السّلام را در دست داشت. حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام  از پشت سر می­آمد و علی علیه­السّلام پس از فاطمه حرکت می­کرد.
پیغمبر فرمود: هرگاه من دعا کنم شما آمیین بگویید.
اسقف نجران چون ایشان را دید به کسان خود گفت:
«من، صورت­هایی می­بینم که اگر از خدا مسئلت نمایند که کوهی را از جای برکند، هر آینه چنین خواهد فرمود. هان، از مباهله بپرهیزید تا دستخوش هلاک نشوید.»
بالاخره، كار به مسالمت انجامید. و نصارا، جزیه را بر خود، مقرر داشتند.
یعنی به اصطلاح، «مالیّات» را پذیرفتند که بپردازند. آنگاه، پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم فرمود: «سوگند به آن که جان من در دست اوست همانا هلاک بر اهل نجران، از آسمان آویخته شده بود، و اگر مباهله می­نمودند، یک سره به شکل میمون و خوک مسخ می­شدند ... و این «وادی» بر آنان آتش افروخته می­گشت».
روایت شده پیامبر محترم، این چهار نفر را در زیر «کسا» جای داد و این آیه­ی مبارکه را قرائت فرمود:
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (سوره احزاب، آیه­ی33)
سپس فخر رازی می گوید که، «این روایت، مانند «متّفق علیه» بین اهل تفسیر و علمای اهل حدیث است»...
توضیح یک حدیث مبارکه:
در حدیث صحیح که اهل تسنّن نیز نقل نموده­اند و از جمله «ابن حجر» ناصبی در «منح مکیه» آورده و گویا راوی خبر عمر خطّاب است، می­گوید: رسول گرامی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم فرمود:
«کلّ بنی اثنی عصبتهم لابیهم، ما عدا ولد فاطمة فانّی انا ابوهم و عصبتهم »
«همه فرزندان دختران، خویشاوندی و نسبتشان با پدران آن­ها است مگر فرزندان فاطمه علیها السّلام که من، پدر و واسطه خویشاوندی و نسبت ایشانم».
این جا باید گفت که مقصود حضرت از «عصبتهم لابیهم» معنایی غیر از فرزندی و پدری است. زیرا گفتیم و ثابت است که همه­ی نوه­های دختری، فرزند و محرم با پدربزرگ می­باشند و پیامبر محترم و حضرت زهرا علیها السّلام نیز در این حکم، با دیگران شریکند و استثنایی نیست. پس چگونه فرمودند: اولاد حضرت زهرا علیها السّلام خصوصیت دیگری دارند و از دیگران مستثنا هستند؟!
من عرض می­کنم: گویا منظور حضرت، همان نسبت و انتسابی است که گفتیم فقط از طرف پدر، ثابت می شود نه از مادر.
ظاهرا آقا می خواهند بفرمایند: در مورد حضرت زهرا علیها السّلام یک حکم استثنایی جاری است که فرزندان این بانو را – چه دختری و چه پسری- می توان بلکه باید به رسول گرامی، نسبت داد و گفت: محمّدی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم.
آیا به فرزندان دختر حضرت علی علیه­السّلام می توانیم بگوییم: «علوی»؟!
ظاهرا: نه چون قرار شد نسبت، از طرف پدران باشد، نه مادران.
ولی در مورد حضرت زهرا علیها­ السّلام به خاطر شدت علاقه و وابستگی رسول اسلام به این دختر عزیز و فرزندان او علیهم ­السّلام و به موجب تشابه کامل این بانو با پدر بزرگوار خویش، و این که بی بی انبیا علیها ­السّلام آینه جمال و کمال آن پدر مرحوم بوده – و یا به هر سبب دیگر- فرمودند:
«فرزندان حضرت زهرا علیها ­السّلام را به من، نسبت دهید.»
و این حکم البته استثنایی است و به اجازه خاص نبی مکرم صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم می­باشد که به اولاد و نوه­ها و نتیجه­های حضرت زهرا – پسری و دختری- بگوییم: «محمّدی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم .»
و در دیگران این حکم جاری نخواهد بود. یعنی اولاد دختران را به پدر دختر نسبت نمی­دهند، اما نه که محرم هم نباشد، یا فرزندان او به حساب نیایند و احکتم و امتیازات استثنایی برای حضرت زهرا علیها السّلام بسیار است...
معنای سیّد و شریف
در زمان ما و بسیاری از زمان­ها، اولاد پسری حضرت علی و زهرا علیهم السّلام را «سیّد» یا «شریف» می­نامیده­اند و می­نامند.
در بعضی از دوران­ها، اولاد پسری حضرت امام حسن علیه السّلام را «شریف» و اولاد پسری حضرت امام حسین علیه السّلام را «سیّد» می­خوانده­اند.
و در بسیاری از اوقات هم، برای هر دو گروه هر دو کلمه بکار می بردند و می­بَرند، مانند:
سید مرتضی و شریف مرتضی ... سید رضی و شریف رضی ... و امروز (سال 1381 هـ.ش) کلمه­ی «سیّد» برای هر دو گروه –چه سادات حسنی و چه حسینی- متداول و رایج­تر است.
«سیّد» در یک جا به معنی «آقا» یعنی «مرد» در برابر «بانو» استفاده می شود.
امروزه معمولاً در بلاد عربی، پشت پاکت یا بالای نامه­ها برای آقایان می نویسند: «سیّد» و برای بانوان : «سیّدة» یا بر سر درِ «دارالتجمیل» یعنی آرایشگاه­ها و یا بعضی گرمابه­ها  می­نویسند: «للسّادات» یعنی برای  آقایان یا: «للسّیّادات» یعنی: برای بانوان.
پس گاهی کلمه­ی «سیّد» و «سیّدة» را به معنای «آقا» و «خانم» به کار می بریم و گاهی در مقام تجلیل و به رسم ادب و این که طَرَف دارای مقامی ارجمند است و در جهت تکریم او استفاده می­کنیم که حتماً در مورد فرزندان پسر حضرت علی و زهرا علیهم السّلام نیز همین معنای احترام و ستایش منظور و مقصود است.
و گاهی کلمه «سیّد» در مورد حضرت علی علیه السّلام یا «سیّده» درباره­ی حضرت زهرا علیها السّلام –به خصوص- به کار می رود و معنایی والاتر و مقامی شامختر و ارجمندتر در نظر گرفته می­شود.
«معانی الاخبار صدوق رحمة الله، ج1، ص244 و245» با اسناد، از سعید بن جبیر از عایشه نقل می­کند که:
«قالت کنت عندالنبی صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  فاقبل علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام  فقال صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم : هذا سیّد العرب»:«نزد رسول خدا صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  بودم که امیرالمومنین علی عَلَیهِ السَّلام  وارد شد. پیامبر صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  فرمود: این، سیّد عرب است».
عایشه پرسید:« و ما السّیّد؟»:«سیّد، یعنی چه؟ »
 فرمود:«من افترضت طاعته کما افترض طاعتی»:«کسی که اطاعت از او مانند اطاعت از من، واجب می­باشد».

 منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفا الصدور فی زیارة العاشور، نوشته آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجة الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 74 تا 76 و  100 تا 103

 

 * استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=29910 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پیغام "غزلی تقدیم به ساحت مقدس حضرت رقیّه (س) سروده علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
کاترین شکدم، معمایی دو چهره: از حامی مقاومت تا نویسنده تایمز اسرائیل
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ایران؛ دو انقلاب و 4 قانون اساسی طی تنها 80 سال
عبرت چین از آنچه در روزهای جنگ بر ایران گذشت؛ به روسیه اعتماد نکن!
کنایه محمد مهاجری به علم الهدی!
بیانیه‌ مهم وزارت اطلاعات : ترور ۲۳ مسئول کشور خنثی شد | بازداشت ۲۰ جاسوس موساد
علامه حسن‌زاده آملی: أبد در پیش داریم، خودت را فراموش نکن
نظر آیت الله سیستانی درباره صله رحم با افرادی که خمس نمی‌دهند
پوستر:
نگاهی به سوابق دو عنصر معدوم گروهک تروریستی منافقین!
«بن گویر»: تنها باید یک چیز به غزه ارسال شود؛ بمب!
نگاه اسلام به میهن دوستی/ عشق به وطن در سخنان پیامبر هم دیده می شود
سخنگوی دولت درباره لایحه «مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»: کسانی که نقد دارند، لایحه را کامل بخوانند
در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی؛
سید حسن خمینی: دشمنان خواب آشفته‌ای برای کشور دیده بودند/ اگر انسجام، همدلی و قدرت ملی ما نبود، ممکن بود خون‌ شهدا به هدر رود
در جریان سفر به استان قم مطرح کرد؛
پزشکیان: اگر در بمباران جلسه شورای امنیت ملی شهید می‌شدیم، برایمان فوز بزرگی بود، اما این نامردها کشور را به‌هم می‌ریختند
یادداشتی از: خانم شبنم جهان‌میر *
درنگی بر پیام تاریخی امام خمینی(س) در سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸
جهانگیری: هیچ یک از فرماندهان گوشی هوشمند نداشتند؛ مهم‌ترین نقطه ضعف ما، جاسوس‌ها است
عقب‌نشینی ارمنستان از طرح اجاره ۱۰۰ ساله زنگه‌زور توسط آمریکا
گزارش الجزیره از دلایل حمله نزدیک اسرائیل به ایران
روزنامه اصولگرا: چگونه می‌توان انتظار انسجام داشت و همزمان تریبون نماز جمعه را به فردی داد که خانواده‌اش پرونده مالی دارند؟/ این تحقیر افکار عمومی است
داروهای ضروری را جا نگذارید؛ زائران اربعین بخوانند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
همسنگر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مرحوم مغفورحبیب الله احمدلو به سرای باقی شتافت
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرهنگ علی راضی
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
مسیح مهاجری: سپردن تریبون نمازجمعه به کسی که افکارعمومی خواهان کنارگذاشتن اوست، لجبازی با مردم است
توضیحات وزیر اطلاعات درباره آمار جاسوسان بازداشتی
حکم دارالافتاء مصر درباره اقامه نماز در مساجد دارای ضریح
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
در برنامه تلویزیونی راهبرد؛
سید حسن خمینی: ما یک ملت هستیم/ به حرف فرمانده کل قوا گوش کنیم/ دست بچه‌های موشکی را باید بوسید؛ اگر موشکی نبود انسجام نبود و اگر این انسجام نبود موشکی نبود/ ما هم می توانستیم مراکز هسته ای اسرائیل را بزنیم، اما به خاطر تشعشعات این کار را نکردیم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
توصیه به بازگشت به "اخلاقِ سجادی" بعد از جنگ ۱۲ روزه
جنایت بی‌سابقه در اوین: اژه‌ای از جزئیات حمله اسرائیل پرده برداشت
پوستر:
اطلاعیه مراسم تشییه و نکوداشت درگذشت دکتر احمد توکلی
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران
نامه‌ای سراسر مهر از مراد به مرید
متن کامل وصیت نامه شهید حاجی زاده
پشت پرده درخواست اروپا از ایران چیست؟
آثار ضربات موشکی ایران بر مراکز مهم صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران:
ترکیه از راه دالان زنگزور، وارد دریای کاسپین می‌شود | برای ترکیه، قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا اهمیت زیادی دارد
هزینه سفرهای اربعین نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8078
تعداد بازدید دیروز: 6028
بازدید کل: 76395215
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.