امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 آبان 1391 ساعت 16:43:37
اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه امام هادی (علیه السلام ) و نقش تربیتی ایشان(1)

 پژوهش از: محسن رمضانی گل افزانی
  
مقدمه
با پیشرفت علوم و حرکت سریع جامعه جهانی و همچنین  تلاش قدرتهای بزرگ و صهیونیسم جهانی برای جذب افکار بین المللی به سوی خواسته های خود و تربیت انسانها با توجه به اعتقادات باطلشان که در قالبهای مختف از جمله تلویزیون ، ماهواره و اینترنت انجام می پذیرد؛ لزوم پرداختن به تربیت صحیح و نیز معرفی الگوهای برتر اخلاقی- تربیتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در همین راستا باید بیان کرد که معصومین (ع) بهترین الگوهای رفتاری برای جامعه بشری بوده و هستند چرا که با مطالعه  اوضاع اجتماعی – فرهنگی جوامع بشری در طول تاریخ به این نکته خواهیم رسید که هر چند نیازهای مردم در هر عصر با یکدیگر متفاوت است اما به به دلیل وجود شاخصهای مشترکی در آنها ازجمه امنیت، عزت نفس ، شهوت ، علم آموزی و .... تربیت آنها در یک چارچوب واحد انجام میگیرد بنابراین امروزه مشاهده می کنیم در بسیاری از موارد تربیتی از نظرات دانشمندان قدیمی همچون  سقراط،افلاطون و ارسطو استفاده می شود.
 با توجه به مطالب فوق،مطالعه  اوضاع اجتماعی و فرهنگی دوران معصومین(ع) و نقش تربیتی آن حضرات در اصلاح شرایط موجود وتلاش برای به بلوغ رساندن انسانها و حرکت به سوی کمال اگر با رویکرد تطبیقی با جامعه کنونی ونیز بهره گیری از آن تعالیم برای پرورش نسل امروز صورت پذیرد می تواند نقش موثری در مبارزه با جبهه کفر داشته باشد. با تکیه بر توضیحات مطرح شده برآن شدیم تا با نگاهی هرچند کوتاه به فضای فرهنگی جامعه امام هادی(ع) و نقش تربیتی ایشان علاوه برشناخت بیشتر این امام معصوم که چه در محافل دینی و چه در کتب تاریخی سخنان کمی از  زندگی و دوران امامتشان به میان آمده برنامه های تربیتی ارزشمندی برای مخاطبان و همه کسانی که به دنبال تکامل شخصیت خود هستند ارائه نماییم. 
لازم به ذکر است برای تحقیق درباره این موضوع کتب تاریخی مختلف از جمله تاریخ بعقوبی، تاریخ ابن خلدون و مروج الذهب مطالعه گردید اما به دلیل نثر قدیمی ترجمه های آنها از چکیده آنها که در چند کتاب معاصر آمده است استفاده شده است.
  
مختصری از شرح حال خلفا

 

امام هادی ـ علیه السلام ـ با شش تن از خلفای عباسی، هم عصر بودند، که به ترتیب عبارتند از : معتصم (برادر مأمون)؛ واثق بالله  (پسر معتصم)؛ متوکل علی الله (برادر معتصم)؛ منتصربالله (پسر متوکل)؛ مستعین بالله (پسر عموی منتصر) و معتزبالله  (پسر متوکل).
معتصم در سال ۲۱۸ ه‍ ق با مرگ مأمون به خلافت رسید و تا سال ۲۲۷ ه‍ ق حکمرانی کرد. محمد بن عبد الملک تا پایان عمر وزیر او بود1پس از درگذشت او، فرزندش، «الواثق بالله هارون بن ابی اسحاق» ـ که مادرش، کنیزی به نام «قراطین» بود ـ به خلافت دست یافت. او نیز در دوران خلافت خود به سان پدرش به ترکها اقتدار فراوان بخشید.2
او در سنگدلی و بی‌رحمی، رویه مأمون و پدرش را پیش گرفته بود و جان افراد بسیاری را در مسئله حدوث یا قدم قرآن گرفت. بسیاری را شکنجه کرد یا به زندان افکند و سرانجام در سال ۲۳۲ ه‍ ق درگذشت.3 و برادرش «جعفر بن محمد بن هارون»، معروف به «المنتصر بالله» قدرت یافت که «احمد بن ابی داوود» او را «المتوکل علی الله» خواند.4 متوکل بسیار تندخو و بی رحم بود که همگان را با تندی از خود می راند، تا اندازه ای که هرگز محبت او به کسی دیده نشد. او می گفت: «حیا موجب شکستگی است و مهربانی، زبونی و سخاوت، احمقی است». از این رو همواره همگان از او به بدی و بدنامی یاد می‌کردند.5 او در دوران خلافت خود جنایتهای بسیاری انجام داد. این دوران، سخت ترین روزگار برای شیعیان وعلویان در دوره عباسی، بلکه در سراسر تاریخ تشیع به شمار می‌رود. او کینه وصف ناپذیری از خانواده پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در دل داشت و این کینه سبب تجاوز و ستم به شیعیان آنان نیز شد؛ به گونه ای که همگی با به قدرت رسیدن او آواره و بی خانمان شدند. در دوران او، امام هادی ـ علیه السلام ـ به سامرا تبعید شد. یکی از اعمال ننگین او، ویران کردن مزار مطهر حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ در سال ۲۳۶ ه‍ ق بود که خشم شیعیان را به شدت برانگیخت؛ به گونه‌ای که مردم بغداد؛ در و دیوار و مساجد را از شعار علیه او آکندند و شاعران در هجو او شعرها سرودند. زندگی ننگین او در سال ۲۴۷ ه‍ ق پایان یافت و فرزندش محمد «المنتصر» به قدرت رسید. او بر خلاف نیاکان خود به کارهای شایسته رغبت نشان می داد و ستم روا نمی‌داشت و به علویان احسان می کرد.
او برادران خود، معتز و مؤید را که در زمان خلافت پدرش، ولایت عهدی پذیرفته بودند، خلع کرد.  در نخستین اقدام حکومتی خود، «صالح بن علی» را که از ستمگران و کینه توزان به آل علی ـ علیه السلام ـ بود، از حکمرانی مدینه برکنار کرد و «علی بن الحسین» که فردی خوش رفتار با شیعیان بود، به جای او گمارد.
وی فدک را به فرزندان امام حسن و امام حسین ـ علیهما السلام ـ بازگردانید و آنچه را از ایشان به دست حاکمیت ضبط شده بود، به آنان برگرداند. هم چنین اموالی را برای بخشیدن به علویان در مدینه فرستاد و زیارت مرقد مطهر ابا عبد الله الحسین ـ علیه السلام ـ را که در زمان متوکل ممنوع بود، آزاد کرد. البته دوران حکومت او به درازا نیانجامید و او را پس از شش ماه خلافت، مسموم کردند و به قتل رساندند6پس از او، «المستعین احمد بن محمد بن معتصم»، روی کار آمد که سخت شهوت پرست و اسراف کار بود و شیوه سخت گیریهای خلفای پیشین را از سر گرفت و فساد و عیاشی فراگیر شد7دوران حکومت او نیز چندان به درازا نکشید و در سال ۲۵۲ ه‍ . ق به دستور معتز در سامرا به قتل رسید.8 معتز، خونخوار دیگری از این طایفه بود که دست خود را به خون امام علی النقی ـ علیه السلام ـ آغشت و وی را به شهادت رساند. دوران امام هادی ـ علیه السلام ـ ، فاصله انتقال میان دو عصر متفاوت از دوران حکومت عباسیان به حساب می آید
زندگى سياسى
 زندگى سياسى9 در عصر امام هادى عليه السّلام، بسيار زشت و بدنما بود، امنيت و آسايش از تمام نقاط دنياى اسلامى رخت بربسته بود، افسارگسيختگى در همه جا به چشم مى‏خورد، زيرا سلطه خلفاى عباسى به سستى گراييده بود و از آن همه قدرت و شوكتى كه در زمان منصور و هارون الرشيد و مأمون داشت خبرى نبود، اما علل اين ضعف و سستى به شرح زير است:
تسلّط تركها بر حكومت‏
غلامان ترك زمام امور را در دست داشتند و بر تمامى دستگاههاى دولتى به نحوى مسلّط بودند كه براى خليفه عباسى هيچ نفوذ و يا قدرتى باقى نمانده بود، بلكه قدرت حكومت در دست تركها بود و بس، آنها بودند كه هر كدام از خلفا را مى‏خواستند به كار مى‏گماشتند و هر كه را نمى‏خواستند، بركنار مى‏كردند، تا چه رسد به وزرا و كارگزاران دولت.
ناآگاهى تركها
تركها هيچ گونه اطّلاعى از امور حكومتى و ادارى نداشتند، و از امور سياسى و اقتصادى ناآگاه بودند، و در تمام راه و رفتارشان نظير مردم بيابان‏نشين بودند.
آرى، امور دولت اسلامى به دست اين مردم تندخو و جفا كار افتاده بود كه هيچ نوع سابقه تمدّن و صنعت نداشتند. اين بود كه كشور را با آن گستاخى دچار بحرانهاى خطرناك و مشكلات طاقت فرسا نمودند و به بسيارى از مصائب و حوادث گرفتار كردند.
فساد دستگاه حكومت‏
از نتايج مستقيم استيلاى تركها بر دستگاه خلافت، فساد حكومت و از بين رفتن مسئوليت بود، و از بارزترين انواع فساد، همگانى شدن رشوه و اختلاس اموال مردم به وسيله كارمندان دولت بود كه وزرا و استانداران و منشيان خراجها و مالياتها و آنچه از شهرهاى مختلف، براى دولت مى‏فرستادند، اختلاس مى‏كردند.
واثق، در سال (229 ه) اموال منشيان ديوانى را مصادره كرد و از ايشان قريب به دو ميليون دينار گرفت و متوكّل، اموال ابن زيّات، را كه اختلاس كرده بود، مصادره كرد، همچنان كه اموال منشى خود- عمر بن فرج رخجى- را مصادره نمود. و مى‏گويند: متوكل آنچه از مال وى گرفت، معادل يكصد و بيست هزار دينار و از مال برادرش، برابر صد و پنجاه هزار دينار بود  همان طورى كه از قاضى القضاة يحيى بن اكثم، صد و هفتاد و پنج هزار دينار شد.
استانداران سرزمينهاى اسلامى‏
اما استانداران نواحى مختلف اسلامى، وظايف و مقامات خويش را از وزرا مى‏خريدند، خاقانى وزير، استاندارى كوفه را در يك روز به نوزده استاندار فروخت و از هر كدام رشوه گرفت.
نارضايتى مردم از حكومت عباسى‏
مسلمين با انواع جهت‏گيرى و گرايشها، همگى از حكومت عباسيان ناراضى بودند و هر لحظه آرزوى نابودى آنان را داشتند، به دليل سياستهاى نادرستى كه اعمال مى‏كردند و هيچ يك از موارد آن با احكام شريعت اسلامى توافق نداشت و سياستى بود كه آزادگان را خوار و اشرار و نابكاران را به سيادت رسانده بود.
شكنجه علويان‏
از بدترين شكل سياست احمقانه‏اى كه عباسيان پيش گرفته بودند، شكنجه كردن بزرگان علوى، مناديان اصلاح و عدالت اجتماعى در جامعه اسلامى بود، آنان به بدترين مصائب دچار آمده و ستمهايى را ديدند كه هيچ فردى در جهان اسلام بويژه در زمان متوكل نديده بود، كه متوكل هر چه توانست به ايشان ستم روا داشت و ظلم كرد و سيلى از غم و گرفتارى را بر سر ايشان ريخت. به طورى كه مورّخان نقل مى‏كنند عبيد اللّه بن يحيى بن خاقان وزير متوكل اين ظلم و ستم بر علويان را به وى سفارش و تأكيد مى‏كرد اينك به اختصار برخى از موارد ظلم و جور بر علويان را در عصر متوكل بازگو مى‏كنيم:
حصر اقتصادى‏
متوكل، دستور داد، علويان را محاصره اقتصادى كنند، رسما نيكى و احسان به ايشان را ممنوع اعلام كرد، اگر به اطلاع متوكل مى‏رساندند كه كسى به علويان نيكى كرده- هر چند اندك- او را به دست مجازات مى‏سپرد و بايد تاوان سنگينى را مى‏پرداخت  مردم از ارتباط و احترام به علويان و رساندن هر نوع حقى از حقوق شرعى به ايشان، از ترس سيطره و مجازات طاغوت، خوددارى كردند.
محاصره اقتصادى، بزرگان علوى را سخت آزرد، و تا حد غير قابل وصفى‏آنها را تضعيف كرد كار آنها به جايى رسيد كه چند زن علويه تنها يك پيراهن داشتند و ناچار آن يك پيراهن را در وقت نماز به نوبت مى‏پوشيدند و در اوقات ديگر بدون پيراهن و برهنه در خانه‏هايشان به سر مى‏بردند. در حالى كه طاغوت زمان، متوكّل براى خوشگذرانيهاى خود ميليونها دينار صرف مى‏كرد و بى‏حساب هزاران دينار به خوانندگان، نوازندگان و رقاصان مى‏داد. خوانندگان و نوازندگان و رقّاصان در ميان لباسهاى حرير و ابريشم مى‏خراميدند، اما اولاد رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- و عترت پاك آن حضرت را مانع بود از اين كه كسى حقوق آنها را بپردازد و به اين ترتيب فقر و تنگدستى و محروميت همه آنها را فرا گرفت.
... بارى آن روزگار سياه به سر آمد و زندگى متوكّل با صفحات تيره و ننگين تاريخش به وسيله گناهانى كه در شكنجه بر عترت پيامبر- صلّى اللّه عليه و آله- مرتكب شده بود، در هم پيچيد.
صرف اموال در راه شكست علويان‏
متوكل مبالغ زيادى را به شعراى جيره‏خوارى كه اهل بيت عليهم السّلام را دشنام مى‏دادند، بذل و بخشش مى‏كرد، از جمله به شاعر جيره‏خوار مروان بن ابى الجنوب، احسان زيادى كرد و او را در طلا و اموال غرق كرد و فرمانروايى يمامه و بحرين را به او داد، و تمام اينها صرفا به خاطر كينه‏توزى و بد گويى وى از علويان بود
گرفتارى علويان‏
از ميان همه گرفتاريهاى سخت و دشوارى كه علويان در روزگار طاغوت، متوكّل، دچار شدند، در بند افتادن بيشتر آنان و شكنجه آنها در سياهچالهاى زندان بود بدون آن كه هيچ گناهى مرتكب شده باشند و تنها جرم آنها مطالبه حقوق مردم و بيان هدفها و آرمانهاى جامعه بود، و از جمله علويانى كه در زمان متوكل گرفتار شدند عبارت بودند از:
1- محمد بن صالح‏
نسب شريف اين بزرگوار به امام زكى حسن به على- سيد شباب اهل الجنة و ريحانه رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله- مى‏رسد. سيد محمد، از جهت فضل، ادب و شجاعت از جمله مفاخر خاندان پيامبر بود، كه طاغوت زمان، متوكل در سرمن‏رأى او را زندانى كرد.
2- محمد بن محمد بن جعفر حسينى‏
وى از مبلّغان حسن بن زيد بود و عبد اللّه بن طاهر، يكى از كارگزاران متوكّل او را گرفت و در نيشابور زندانى كرد و در زندان ماند، تا اجلش فرا رسيد.
قيام يحيى شهيد10
شهيد جاويد، يحيى بن عمر بن حسين بن زيد در برابر ظلم و ستم به منظور مطالبه حقوق مظلومان و ستمديدگان و رنج‏كشيدگان قيام كرد در حالى كه مردم را بپا داشتن حكم خدا در روى زمين دعوت مى‏كرد، وى به جميع صفات بزرگى و خصلتهاى والا آراسته بود. مردى دلاور و شجاع و دور از سبكسريهاى جوانى و ديگر نقيصه‏هايى بود كه هم‏سن‏وسالان او داشتند.
مردم او را دوست داشتند و به وى اخلاص مى‏ورزيدند، زيرا كه آغاز كار خود را با جلوگيرى از خونريزى و پرهيز از گرفتن چيزى از اموال مردم شروع كرد و عدل و انصاف را رواج داد.
اما علت قيام وى به خاطر ظلمى بود كه به او شد و مصيبتى بود كه در زمان متوكّل و ديگران از جانب تركها به وى رسيد ، گروهى از افراد مختلف كوفه دور او را گرفتند و در روزگار مستعين خليفه عباسى به همراه آنها قيام‏ كرد تا اين كه محمد بن طاهر براى جنگ با وى تعيين شد و او با سپاه زيادى يورش برد و پس از نبرد هولناكى يحيى كشته شد و با قتل وى صفحه‏اى از صفحات جهاد مقدس در اسلام در هم پيچيد و محمد بن طاهر به خاطر كشتن ذريّه رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- مجلس جشن عمومى آراست و اوباش و اطرافيانش اظهار مسرّت و شادى مى‏كردند و به او براى پيروزى و نصرت بر كشتن فرزند رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- تبريك مى‏گفتند.
ويران كردن قبر امام حسين‏
از فاجعه‏هاى هولناكى كه در آن زمان بر سر مسلمين آمد، اقدام متوكل طاغوت بر ويران ساختن قبر امام حسين عليه السّلام بود زيرا كه اين قبر راز و رمز كرامت انسانى و تمام فضيلتهاى عالم و هر نوع ارزش والايى را كه در نظر انسانها محترم است، مى‏باشد.
منع مسلمانان از زيارت امام حسين‏
متوكل رسما مسلمانان را از زيارت قبر ريحانه رسول خدا- صلى اللّه عليه و آله- و سيد جوانان اهل بهشت، امام غريب مظلوم منع كرد و افراد مسلّح و كمين‏گاههايى تجهيز كرد و جاسوسانى را براى پيگيرى و شكار كردن زائران گسيل داشت و آنها را مأمور كرد كه بدترين مجازاتها از جمله كشتن و دار زدن و بريدن دست و پا و انواع شكنجه‏هاى ديگر را روا دارند. با اين همه، به رغم اجراى اين همه شكنجه مسلمانان از زيارت قبر نواده پيامبر (ص) خوددارى نكردند و بر آن قبر شريف هجوم آوردند، همين كه متوكل از اين پايدارى مردم مطلع شد، يكى از سران سپاه خود را مأمور كرد و سپاه انبوهى را نيز در اختيار او گذاشت تا جلو زيارت مردم را بگيرند. توده مردم بر او شوريدند و گفتند: اگر همه ما را بكشى از زيارت او دست برنمى‏داريم، ناگزير وى جريان را به متوكل نوشت و سرانجام او دستور داد، كارى به ايشان نداشته باشند.
 
شكوه مسلمين‏
مسلمانان، نهايت شكوه را از متوكل داشتند و او را در مجامع عمومى و مجالس دشنام مى‏دادند و در مساجد و بر در و ديوار خيابانهاى بغداد و جاهاى ديگر دشنام بر او را نوشته بودند و در بين طبقات مختلف و توده‏هاى مردم اشعار در نكوهش وى گسترش يافت و مردم آنها را حفظ كردند.
زندگى اقتصادى عمومى‏11
اما وضع اقتصاد مردم در كشورهاى اسلامى، بى‏نهايت بد بود، اغلب مردم در چنگال فقر و تنگدستى گرفتار بودند و در تنگنا و سختى فوق العاده به سر مى‏بردند و ثروت عمومى منحصرا در اختيار خوانندگان و هرزه‏درايان و اطرافيان و كارگزاران خليفه بويژه تركها بود، اينها بودند كه خانه‏هايشان از اموالى انباشته بود كه نمى‏دانستند چگونه مصرف كنند، و هيچ نوع از انواع كاميابى و شهوترانى را فروگذار نكردند مگر آن كه آن همه اموال فراوان را سخاوتمندانه خرج كردند و هرگاه از نوعى شهوترانى دل‏زده مى‏شدند به سراغ نوع ديگرى مى‏رفتند و همين طور عمرشان در هرزگى و نوازندگى و انعقاد مجالس مى‏گسارى در كاخهاى مجلّلى كه از اموال فقرا و محرومان و بيچارگان فراهم شده بود، مى‏گذشت.
به هر حال، زندگى اقتصادى در بين بيشتر طبقات جهان اسلام فلج شده و نگران‏كننده بود و اين خود يكى از عواملى بود كه مصلحان اجتماعى را به قيام مسلحانه در برابر حكومت عباسى واداشت.
تيره روزى عمومى‏
اكثريت قاطع از توده‏هاى مسلمان در طول روزگار خلافت عباسى دچار بيچارگى، فقر و محروميت بودند، شكوه‏هاى دانشمندان، اديبان و انديشمندان از وضع بد زندگى اقتصاديشان بالا گرفت.
اوضاع دينى‏12
اما وضع دينى در زمان امام هادى عليه السّلام، پريشان و مضطرب بود.
بسيارى از شكوك و اوهام در پيرامون عقايد اسلامى به وجود آمد كه تمام اينها را نيروهاى كينه‏توز و مخالف اسلام به وجود آوردند، از طرفى دانشمندان اسلامى و در پيشاپيش همه، امام هادى عليه السّلام، تضعيف و رد و بطلان آنها را بر عهده گرفتند كه ما در مباحث كلامى امام عليه السّلام، آنها را بيان خواهيم كرد.
                                                                                     ادامه دارد

 

منابع:

  1. مروج الذهب و معادن الجوهر، ابو الحسن علی بن الحسین، ابو القاسم پاینده، ج۲، ص۴۵۹٫
  2. تاریخ الیعقوبی، ابن ابی یعقوب، احمد، ، ج۲، ص ۵۱۰٫
  3. همان، ص ۵۱۱٫
  4.  مروج الذهب، ج۲، ص۴۹۵٫
  5.  تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص ۵۱۳٫
  6. .تتمه المنتهی الی الوقایع ایام خلفاء، شیخ عباس قمی ، ج۲، ص۳۵۲٫
  7.  همان، ص ۳۵۳٫
  8.  مروج الذهب، ج۲، ص۵۶۸٫
  9. تحليلى از زندگانى امام هادى(ع) ،شریف قرشی، باقر، ترجمه محمد رضا عطایی، ص 393   

10.همان

11.همان

12.همان

** استفاده از اين مقاله بدون يادكرد نام تويسنده و نشاني سايت ممنوع است **






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12096
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72573292
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.