امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1390 ساعت 04:06:48
داستان توحيد مفضّل‏ و درسهاي گران بهاي آن براي ما

مفضل بن عمر جعفى بعد از آن كه از انجام نماز عصر در مسجد پيغمبر فارغ شد، همان جا در نقطه‏اى ميان منبر رسول اكرم و قبر آن حضرت نشست و كم كم يك رشته افكار، او را در خود غرق كرد، افكارش در اطراف عظمت و شخصيت عظيم و آسمانى رسول اكرم دور مى‏زد.

 

هرچه بيشتر مى‏انديشيد بيشتر بر اعجابش نسبت به آن حضرت مى‏افزود. با خود مى‏گفت با همه تعظيم و تجليلى كه از مقام والاى اين شخصيت بى‏نظير مى‏شود، درجه و منزلتش خيلى بيش از اينهاست. آن چه مردم از شرف و عظمت و فضيلت آن حضرت به آن پى برده‏اند، نسبت به آن چه پى نبرده‏اند بسيار ناچيز است.

 

مفضل غرق در اين تفكرات بود كه سر و كله ابن ابى العوجاء، مادى مسلك معروف، پيدا شد و آمد و در كنارى نشست. طولى نكشيد يكى ديگر از هم فكران و هم مسلكان ابن ابى العوجاء وارد شد و پهلوى او نشست و با هم به گفتگو پرداختند.

 

در آن تاريخ كه آغاز دوره خلافت عباسيان بود، دوره تحول فرهنگى اسلامى بود. در آن دوره خود مسلمانان برخى رشته‏هاى علمى تأسيس كرده بودند. نيز كتبى در رشته‏هاى علمى و فلسفى از زبانهاى يونانى و فارسى و هندى ترجمه كرده يا مشغول ترجمه بودند. نخله‏ها و رشته‏هاى كلامى و فلسفى به وجود آمده بود. دوره، دوره برخورد عقايد و آراء بود. عباسيان به آزادى عقيده- تا آن جا كه با سياست برخورد نداشت- احترام مى‏گذاشتند. دانشمندان غيرمسلمان، حتى دهريين و ماديين كه در آن وقت به نام «زنادقه» خوانده مى‏شدند، آزادانه عقايد خويش را اظهار مى‏داشتند. تا آن جا كه احيانا اين دسته در مسجد الحرام كنار كعبه، يا در مسجد مدينه كنار قبر پيغمبر، دور هم جمع مى‏شدند و حرفهاى خود را مى‏زدند. ابن ابى العوجاء از اين دسته بود.

 

در آن روز او و رفيقش هر دو، با فاصله كمى وارد مسجد پيغمبر شدند و پيش هم نشستند و به گفتگو پرداختند، اما آن چنان دور نبودند كه مفضل سخنان آنها را نشود.

 

اتفاقا اولين سخنى كه از ابن ابى العوجاء به گوش مفضل خورد، درباره همان موضوعى بود كه قبلا مفضل در آن باره فكر مى‏كرد، درباره رسول اكرم بود. او به رفيق خود گفت:

 

 عجب كارر اين مرد (پيغمبر اكرم) بالا گرفت، رسيد به جايى كه كسى از آن بالاتر نرفته!.

 

رفيقش گفت:

«نابغه بود. ادعا كرد كه با مبدأ كل جهان مربوط است و كارهايى عجيب و خارق العاده هم از او به ظهور رسيد كه عقلها را متحير ساخت. عقلا و ادبا و فصحا و خطبا خود را در برابر او عاجز ديدند و دعوت او را پذيرفتند. بعد ساير طبقات فوج فوج به طرف او آمدند و به او ايمان آوردند. كار به آن جا كشيده كه نام وى همراه با نام ناموسى كه خود را مبعوث از طرف او مى‏دانست همراه شده است

.

اكنون نام او به عنوان «اذان» در همه شهرها و ده‏ها- كه دعوت او به آن جا رسيده- و حتى در درياها و صحراها و كوهستانها برده مى‏شود. همه جا شبانه روزى پنج نوبت گوش هر كسى فرياد «اشهد انّ محمداً رسول اللَّه» را مى‏شنود. در اذان نام اين مرد برده مى‏شود، در اقامه برده مى‏شود. به اين ترتيب هرگز فراموش نخواهد شد.

 

ابن ابى العوجاء گفت: «در اطراف محمد بيش از اين بحث نكنيم، من هنوز نتوانسته‏ام معماى شخصيت اين مرد را حل كنم. بهتر است بحث را در اطراف مبدأ اول و آغاز هستى كه محمد پايه دين خود را بر آن گذاشت دنبال كنيم.» آنگاه ابن ابى العوجاء برخى در اطراف عقيده مادى خود- مبنى بر اين كه تدبير و تقديرى در كار نيست، طبيعت قائم به ذات است، ازلا و ابدا چنين بوده و خواهد بود- صحبت كرد.

 

همين كه سخنش به اين جا رسيد، مفضل ديگر طاقت نياورد، يك پارچه خشم وبغض شده بود، مثل توپ منفجر شده فرياد برآورد: «دشمن خدا! خالق و مدبر خود را كه تو را به بهترين صورت آفريده انكار مى‏كنى؟! جاى دور نرو، اندكى در خود و حيات و زندگى و مشاعر و تركيب خودت فكر كن تا آثار و شواهد مخلوق و مصنوع بودن را دريابى.»

 

ابن ابى العوجاء كه مفضل را نمى‏شناخت، پرسيد:

 

تو كيستى و از چه دسته‏اى؟ اگر از متكلمينى، بيا روى اصول و مبانى كلامى با هم بحث كنيم. اگر واقعا دلائل قوى داشته باشى ما از تو پيروى مى‏كنيم. و اگر اهل كلام نيستى كه سخنى با تو نيست. اگر هم از اصحاب جعفربن محمدى، كه او با ما اين‏جور حرف نمى‏زند، او گاهى بالاتر از اين چيزها كه تو شنيدى از ما مى‏شنود، اما هرگز ديده نشده از كوره در برود و با ما تندى كند. او هرگز عصبى نمى‏شود و دشنام نمى‏دهد. او با كمال بردبارى و متانت سخنان ما را استماع مى‏كند. صبر مى‏كند ما آن چه در دل داريم بيرون بريزيم و يك كلمه باقى نماند. در مدتى كه ما اشكالات و دلائل خود را ذكر مى‏كنيم، او چنان ساكت و آرام است و با دقت گوش مى‏كند كه ما گمان مى‏كنيم تسليم فكر ما شده است. آنگاه شروع مى‏كند به جواب، با مهربانى جواب ما را مى‏دهد، با جمله‏هايى كوتاه و پرمغز چنان راه را بر ما مى‏بندد كه قدرت فرار از ما سلب مى‏گردد. اگر تو از اصحاب او هستى مانند او حرف بزن.»

 

مفضل با يك دنيا ناراحتى در حالى كه كله‏اش داغ شده بود از مسجد بيرون رفت. با خود مى‏گفت عجب ابتلايى براى عالم اسلام پيدا شده، كار به جايى كشيده كه زنادقه و دهرى مسلكها در مسجد پيغمبر مى‏نشينند و بى‏پروا همه چيز را انكار مى‏كنند. يك سره به خانه امام صادق آمد. امام فرمود:

 

مفضل! چرا اين قدر ناراحتى؟ چه پيش آمده؟

-  يا ابن رسول اللَّه الآن در مسجد پيغمبر بودم. يكى دو نفر از دهريين آمدند و نزديك من نشستند. سخنانى در انكار خدا و پيغمبر از آنها شنيدم كه آتش گرفتم.

 

چنين و چنان مى‏گفتند و من هم اين‏طور جوابشان را دادم.

 

- غصه نخور، از فردا بيا نزد من، يك سلسله درس توحيدى برايت شروع مى‏كنم.

 

آن قدر در اطراف حكمتهاى الهى در خلقت و آفرينش، در قسمتهاى مختلف، در اطراف جاندار و بى‏جان، پرنده و چرنده و خوردنى و غيرخوردنى، نباتات و غيره برايت بحث كنم كه تو و هر دانشجوى حقيقت جو را كفايت كند و زنادقه و دهريين را در حيرت فرو برد. فردا صبح منتظرم.

 

مفضل با يك دنيا مسرت از محضر امام صادق مرخص شد. با خود مى‏گفت اين ناراحتى امروز من عجب نتيجه خوبى داشت. آن شب خواب به چشمش نيامد. هر لحظه انتظار مى‏كشيد كى صبح بشود و به محضر امام صادق بشتابد. به نظرش مى‏آمد كه امشب از هر شب ديگر طولانى‏تر است. صبح زود خود را به در خانه امام رساند. اجازه خواست و وارد شد. با اجازه امام نشست. بعد امام به طرف اطاقى كه افراد خصوصى را در آن جا مى‏پذيرفت حركت كرد. مفضل هم با اشاره امام از پشت سر راه افتاد. آنگاه امام كه به روحيه مفضل آشنا بود فرمود:

گمان مى‏كنم ديشب خوابت نبرده باشد و همه‏اش انتظار كشيده باشى كى صبح بشود كه بيايى اين جا.

 

 بلى همين‏طور است كه مى‏فرماييد.

 

- اى مفضل! خداوند تقدم دارد بر همه موجودات، اول و آخر موجودات اوست

.

-  يا ابن رسول اللَّه، اجازه مى‏دهيد هرچه مى‏فرماييد بنويسم، كاغذ و قلم حاضر است

.

- چه مانعى دارد، بنويس.

 

چهار روز متوالى، در چهار جلسه طولانى، كه حداقل از صبح تا ظهر بود، امام به مفضل درس توحيد القاء كرد و مفضل مرتب نوشت. اين نوشته‏ها به صورت رساله‏اى كامل و جامع درآمد.

 

كتابى كه اكنون به نام «توحيد مفضل» در دست است و از جامعترين بيانها در حكمت آفرينش است، محصول اين جريان و اين چهار جلسه طولانى است.

  

منبع : داستان راستان ، استاد شهيد مطهري

 

(استفاده از اين مطلب بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
گزارشی از: رسول سلیمی:
چگونه آنکارا جایگزین نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در بغداد و دمشق شد؟ / نفوذ فزاینده ترکیه در عراق و سوریه علیه پ‌ک‌ک و داعش
وحشت اسراییل از تصمیم جدید ایران
آیت الله حیدری نماینده خوزستان در خبرگان: حادثه‌ای که برای جوان اهوازی اتفاق افتاد باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود/ برخورد چماقی با اهداف انقلاب و اخلاق اسلامی سازگاری ندارد/ مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، توجه به محرومان بود
در دیدار مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛
واکنش سید حسن خمینی به انتخاب شهردار جدید نیویورک
وزیر دفاع اسرائیل به دنبال تعطیلی رادیو ارتش / نارضایتی از انتقاد از کابینه نتانیاهو
انتخابات عراق: مشارکت 56 درصدی/ فهرست نخست وزیر در صدر
اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) در مشهد آغاز شد
«تقریظ» چیست و امام بر کدام کتاب آیت الله سبحانی تقریظ نوشتند؟
یادداشتی از: آیت الله سيد محمد علی ایاذی
رابطه میان بلایای طبیعی و گناه
یادداشتی از: مهرداد خدیر
شورای عالی جوانان و نوجوانان؛ آفتابه لگن هفت‌دست، شام و ناهار هیچی!
ابراز تأسف استاد انصاریان از وضعیت حجاب در سطح جامعه
بررسی مناظره جنجالی پیرامون فیلترینگ «تلگرام»
رفع فیلترینگ مطالبه مردم
مسعود یا سعید جمهور؛ دو رئیس جمهور در یک اقلیم؟ یکی در سایه و یکی در روشنایی/ خیز دلواپسان برای انتخابات ۱۴۰۷
در گفت‌وگو با عليرضا مجيدي انتخابات عراق
ماراتن شیعیان در عراق
رد پای سیاست و سیاست‌گذاری های غلط در «بحران آب»
تحلیل راز زمیت پژوهشگر اسرائیلی حوزه ایران:
اسرائیل به این زودی‌ها وارد درگیری مجدد با ایران نمی‌شود / «مدیریت درگیری» فعلی بین تهران و تل‌آویو دوام خواهد داشت تا زمانی که دیگر دوام نیاورد / هیچکس فعلا راه‌حل ایده‌آلی ندارد / برنامه اتمی ایران قابل انهدام نیست / چند نکته درمورد گزارش اخیر نیویورک‌تایمز
رویترز: ریاض به واشنگتن اطلاع داده که موضعش درباره عادی سازی روابط با اسرائیل تغییر نکرده، تنها در صورتی به این روند می‌پیوندد که نقشه‌راهی روشن برای تشکیل کشور مستقل فلسطین مورد توافق قرار گیرد
حجت الاسلام سید جواد ورعی: مرحوم نائینی استبداد را درد مشترک امت اسلامی می‌دانست
استقبال محمود صادقی از رویکرد جدید قوه قضائیه در خصوص پرونده‌های امنیتی
مسجد جامعی: همۀ صداها باید شنیده شود/ چرا اینقدر فاصله‌گذاری می‌کنید؟/ امنیتِ مبتنی بر حضور مردم، واقعی و ماندگار است/ پرسش، انتقاد و اعتراض لازمه زیست اجتماعی است/ با ابزارها و شیوه‌های چند دهۀ قبل می‌خواهیم مسألۀ امروز را حل کنیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
درگذشت جانسوز مجاهد فی سبیل الله، همرزم و رفیق شفیقمان، کربلایی حسین هاشم خانلو
حضرت فاطمه (س) چگونه به شهادت رسیدند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی: ذات استکباری آمریکا چیزی جز تسلیم را قبول نمی‌کند/ ایران قوی؛ تنها راه حل مشکلات است
در مراسم گرامیداشت سالروز تسخیر لانه جاسوسی؛
سید علی خمینی: اگر سفارت آمریکا تسخیر نشده بود امروز جمهوری اسلامی نبود و اگر بود موشک و انرژی هسته ای نداشتیم/ مهمترین پیام عملی تسخیر لانه جاسوسی این بود که در عمل نشان دهد آمریکا تصمیم گیر مطلق نیست
آیا حضرت آیت الله سیستانی به جوانان توصیه کردند بجای حوزه به دانشگاه بروند؟
اختصاصی:
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)، با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
پاسخ دفتر حسن روحانی به هجمه‌های صداوسیما
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
دیپلماسی امام خمینی(س)
فراخوان بخش نمایشنامه نویسی «چهارمین جشنواره ملی تئاتر روح الله»
دیک چنی درگذشت + سوابق
عکس:
کربلای معلّا ، باب القبله ، حرم حضرت ابوالفضل (ع) ، امروز
جنگ نزدیک است؟/ آمریکا در حال بازسازی پایگاه استراتژیک متروکه
روزنامه جمهوری اسلامی:رئیس رسانه ملی و مدیران ارشد آن باید با سواد باشند/ این صداوسیما در حد مکتبخانه های قدیمی هم نیست چه برسد به اینکه دانشگاه باشد
پزشکیان: اگر باران نبارد، احتمالاً آب از آذر ماه در تهران جیره‌بندی می‌شود/ اگر باز هم نبارد، باید تهران را خالی کنیم
پاسخ حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ رباط به اظهارات رئیس ستاد امربه معروف در باره درآمد زباله گردی/ جای تاسف است که آن را نشانه پیشرفت می دانید
آیا منبع شایعه علیه فرزند رهبر معظم انقلاب ، صدا و سیماست؟
یادداشتی از: غلامرضا خارکوهی
سفارت آمریکا کانون توطئه
دبیر کل سازمان ملل: 700 میلیون نفر در جهان از فقر شدید رنج می برند
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی: هر سخنی که به نظام آسیب برساند، مصداق جهل است/ حوزه و دانشگاه باید علاوه بر تعلیم، مسئولیت خود را در شناسایی و مقابله با جهل ایفا کند/ جهل‌زدایی تنها وظیفه نهادهای آموزشی نیست و مسئولان و مردم نیز در این مسیر نقش دارند
تلفن وزیر جنگ آمریکا به وزیر دفاع عراق: یک عملیات نظامی در راه است و بغداد نباید هیچ واکنشی نظامی به این عملیات نشان دهد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3203
تعداد بازدید دیروز: 12392
بازدید کل: 77295220
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.