امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1390 ساعت 04:06:48
داستان توحيد مفضّل‏ و درسهاي گران بهاي آن براي ما

مفضل بن عمر جعفى بعد از آن كه از انجام نماز عصر در مسجد پيغمبر فارغ شد، همان جا در نقطه‏اى ميان منبر رسول اكرم و قبر آن حضرت نشست و كم كم يك رشته افكار، او را در خود غرق كرد، افكارش در اطراف عظمت و شخصيت عظيم و آسمانى رسول اكرم دور مى‏زد.

 

هرچه بيشتر مى‏انديشيد بيشتر بر اعجابش نسبت به آن حضرت مى‏افزود. با خود مى‏گفت با همه تعظيم و تجليلى كه از مقام والاى اين شخصيت بى‏نظير مى‏شود، درجه و منزلتش خيلى بيش از اينهاست. آن چه مردم از شرف و عظمت و فضيلت آن حضرت به آن پى برده‏اند، نسبت به آن چه پى نبرده‏اند بسيار ناچيز است.

 

مفضل غرق در اين تفكرات بود كه سر و كله ابن ابى العوجاء، مادى مسلك معروف، پيدا شد و آمد و در كنارى نشست. طولى نكشيد يكى ديگر از هم فكران و هم مسلكان ابن ابى العوجاء وارد شد و پهلوى او نشست و با هم به گفتگو پرداختند.

 

در آن تاريخ كه آغاز دوره خلافت عباسيان بود، دوره تحول فرهنگى اسلامى بود. در آن دوره خود مسلمانان برخى رشته‏هاى علمى تأسيس كرده بودند. نيز كتبى در رشته‏هاى علمى و فلسفى از زبانهاى يونانى و فارسى و هندى ترجمه كرده يا مشغول ترجمه بودند. نخله‏ها و رشته‏هاى كلامى و فلسفى به وجود آمده بود. دوره، دوره برخورد عقايد و آراء بود. عباسيان به آزادى عقيده- تا آن جا كه با سياست برخورد نداشت- احترام مى‏گذاشتند. دانشمندان غيرمسلمان، حتى دهريين و ماديين كه در آن وقت به نام «زنادقه» خوانده مى‏شدند، آزادانه عقايد خويش را اظهار مى‏داشتند. تا آن جا كه احيانا اين دسته در مسجد الحرام كنار كعبه، يا در مسجد مدينه كنار قبر پيغمبر، دور هم جمع مى‏شدند و حرفهاى خود را مى‏زدند. ابن ابى العوجاء از اين دسته بود.

 

در آن روز او و رفيقش هر دو، با فاصله كمى وارد مسجد پيغمبر شدند و پيش هم نشستند و به گفتگو پرداختند، اما آن چنان دور نبودند كه مفضل سخنان آنها را نشود.

 

اتفاقا اولين سخنى كه از ابن ابى العوجاء به گوش مفضل خورد، درباره همان موضوعى بود كه قبلا مفضل در آن باره فكر مى‏كرد، درباره رسول اكرم بود. او به رفيق خود گفت:

 

 عجب كارر اين مرد (پيغمبر اكرم) بالا گرفت، رسيد به جايى كه كسى از آن بالاتر نرفته!.

 

رفيقش گفت:

«نابغه بود. ادعا كرد كه با مبدأ كل جهان مربوط است و كارهايى عجيب و خارق العاده هم از او به ظهور رسيد كه عقلها را متحير ساخت. عقلا و ادبا و فصحا و خطبا خود را در برابر او عاجز ديدند و دعوت او را پذيرفتند. بعد ساير طبقات فوج فوج به طرف او آمدند و به او ايمان آوردند. كار به آن جا كشيده كه نام وى همراه با نام ناموسى كه خود را مبعوث از طرف او مى‏دانست همراه شده است

.

اكنون نام او به عنوان «اذان» در همه شهرها و ده‏ها- كه دعوت او به آن جا رسيده- و حتى در درياها و صحراها و كوهستانها برده مى‏شود. همه جا شبانه روزى پنج نوبت گوش هر كسى فرياد «اشهد انّ محمداً رسول اللَّه» را مى‏شنود. در اذان نام اين مرد برده مى‏شود، در اقامه برده مى‏شود. به اين ترتيب هرگز فراموش نخواهد شد.

 

ابن ابى العوجاء گفت: «در اطراف محمد بيش از اين بحث نكنيم، من هنوز نتوانسته‏ام معماى شخصيت اين مرد را حل كنم. بهتر است بحث را در اطراف مبدأ اول و آغاز هستى كه محمد پايه دين خود را بر آن گذاشت دنبال كنيم.» آنگاه ابن ابى العوجاء برخى در اطراف عقيده مادى خود- مبنى بر اين كه تدبير و تقديرى در كار نيست، طبيعت قائم به ذات است، ازلا و ابدا چنين بوده و خواهد بود- صحبت كرد.

 

همين كه سخنش به اين جا رسيد، مفضل ديگر طاقت نياورد، يك پارچه خشم وبغض شده بود، مثل توپ منفجر شده فرياد برآورد: «دشمن خدا! خالق و مدبر خود را كه تو را به بهترين صورت آفريده انكار مى‏كنى؟! جاى دور نرو، اندكى در خود و حيات و زندگى و مشاعر و تركيب خودت فكر كن تا آثار و شواهد مخلوق و مصنوع بودن را دريابى.»

 

ابن ابى العوجاء كه مفضل را نمى‏شناخت، پرسيد:

 

تو كيستى و از چه دسته‏اى؟ اگر از متكلمينى، بيا روى اصول و مبانى كلامى با هم بحث كنيم. اگر واقعا دلائل قوى داشته باشى ما از تو پيروى مى‏كنيم. و اگر اهل كلام نيستى كه سخنى با تو نيست. اگر هم از اصحاب جعفربن محمدى، كه او با ما اين‏جور حرف نمى‏زند، او گاهى بالاتر از اين چيزها كه تو شنيدى از ما مى‏شنود، اما هرگز ديده نشده از كوره در برود و با ما تندى كند. او هرگز عصبى نمى‏شود و دشنام نمى‏دهد. او با كمال بردبارى و متانت سخنان ما را استماع مى‏كند. صبر مى‏كند ما آن چه در دل داريم بيرون بريزيم و يك كلمه باقى نماند. در مدتى كه ما اشكالات و دلائل خود را ذكر مى‏كنيم، او چنان ساكت و آرام است و با دقت گوش مى‏كند كه ما گمان مى‏كنيم تسليم فكر ما شده است. آنگاه شروع مى‏كند به جواب، با مهربانى جواب ما را مى‏دهد، با جمله‏هايى كوتاه و پرمغز چنان راه را بر ما مى‏بندد كه قدرت فرار از ما سلب مى‏گردد. اگر تو از اصحاب او هستى مانند او حرف بزن.»

 

مفضل با يك دنيا ناراحتى در حالى كه كله‏اش داغ شده بود از مسجد بيرون رفت. با خود مى‏گفت عجب ابتلايى براى عالم اسلام پيدا شده، كار به جايى كشيده كه زنادقه و دهرى مسلكها در مسجد پيغمبر مى‏نشينند و بى‏پروا همه چيز را انكار مى‏كنند. يك سره به خانه امام صادق آمد. امام فرمود:

 

مفضل! چرا اين قدر ناراحتى؟ چه پيش آمده؟

-  يا ابن رسول اللَّه الآن در مسجد پيغمبر بودم. يكى دو نفر از دهريين آمدند و نزديك من نشستند. سخنانى در انكار خدا و پيغمبر از آنها شنيدم كه آتش گرفتم.

 

چنين و چنان مى‏گفتند و من هم اين‏طور جوابشان را دادم.

 

- غصه نخور، از فردا بيا نزد من، يك سلسله درس توحيدى برايت شروع مى‏كنم.

 

آن قدر در اطراف حكمتهاى الهى در خلقت و آفرينش، در قسمتهاى مختلف، در اطراف جاندار و بى‏جان، پرنده و چرنده و خوردنى و غيرخوردنى، نباتات و غيره برايت بحث كنم كه تو و هر دانشجوى حقيقت جو را كفايت كند و زنادقه و دهريين را در حيرت فرو برد. فردا صبح منتظرم.

 

مفضل با يك دنيا مسرت از محضر امام صادق مرخص شد. با خود مى‏گفت اين ناراحتى امروز من عجب نتيجه خوبى داشت. آن شب خواب به چشمش نيامد. هر لحظه انتظار مى‏كشيد كى صبح بشود و به محضر امام صادق بشتابد. به نظرش مى‏آمد كه امشب از هر شب ديگر طولانى‏تر است. صبح زود خود را به در خانه امام رساند. اجازه خواست و وارد شد. با اجازه امام نشست. بعد امام به طرف اطاقى كه افراد خصوصى را در آن جا مى‏پذيرفت حركت كرد. مفضل هم با اشاره امام از پشت سر راه افتاد. آنگاه امام كه به روحيه مفضل آشنا بود فرمود:

گمان مى‏كنم ديشب خوابت نبرده باشد و همه‏اش انتظار كشيده باشى كى صبح بشود كه بيايى اين جا.

 

 بلى همين‏طور است كه مى‏فرماييد.

 

- اى مفضل! خداوند تقدم دارد بر همه موجودات، اول و آخر موجودات اوست

.

-  يا ابن رسول اللَّه، اجازه مى‏دهيد هرچه مى‏فرماييد بنويسم، كاغذ و قلم حاضر است

.

- چه مانعى دارد، بنويس.

 

چهار روز متوالى، در چهار جلسه طولانى، كه حداقل از صبح تا ظهر بود، امام به مفضل درس توحيد القاء كرد و مفضل مرتب نوشت. اين نوشته‏ها به صورت رساله‏اى كامل و جامع درآمد.

 

كتابى كه اكنون به نام «توحيد مفضل» در دست است و از جامعترين بيانها در حكمت آفرينش است، محصول اين جريان و اين چهار جلسه طولانى است.

  

منبع : داستان راستان ، استاد شهيد مطهري

 

(استفاده از اين مطلب بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از جعفر محمدی*
سخنی با خانم سخنگو که پرسید: «کدام انزوا؟» / همانی که پزشکیان می گفت!
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
وزیر دفاع ایتالیا: بررسی تحریم اسرائیل / می خواهیم مردم اسرائیل را از دولت بی عقلش نجات دهیم
یادداشتی از: حسین ربیعی*
خلع سلاح حزب‌الله و دگرگونی‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای
پنج کشور مسلمان که شریک اقتصادیِ قاتلان مردم غزه هستند
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اعلام آمادگی دولت نروژ برای بازداشت نتانیاهو
واکنش عربستان به خبر محاصره کشتی سعودی حامل سلاح برای تل‌آویو
نخست‌وزیر استرالیا: نتانیاهو رنج مردم غزه را انکار می‌کند
ادعای عجیب سفیر آمریکا در اسرائیل: در غزه کسی گرسنه نیست
دستگیری ۱۲۷ زندانی در حال فرار از اوین پس از حمله موشکی اسرائیل
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
کیومرث یزدان‌پناه، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران، تحلیل کرد؛
۷ نکته درمورد ماجرای زنگزور، ایران و «آلاسکای» قفقاز / معامله اخیر، تهران را از بازیگر حداقلی به بازی‌پذیر ثانوی تبدیل می‌کند/ ایران با اصرار بر ابراز خشم به همسایگان، باید سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی را هم به جان بخرد / تهران تا دیر نشده راهبرد‌های منطقه‌ای و جهانی خود را تغییر دهد
انتقادات صریح کرباسچی در گفت‌وگو با «انتخاب»:
گویا پزشکیان فقط با عارف وفاق کرده؛ دقیقا مخاطب شعار وفاق کیست؟/ مملکت را به جایی رسانده‌اند که اگر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت می‌شود، همه باید جشن بگیریم؟! / همان‌ جان‌فداهای دولت رئیسی اکنون در دولت پزشکیان نشسته‌اند و حكم معاونت و مشاور دارند؛ چه کسی می‌گوید حذف شده‌اند؟ / وضعیت رسانه‌ها به هیچ‌وجه نسبت به دوران رئیسی بهتر نشده، معلوم نیست این ده‌کوره رسانه چند کدخدا دارد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
فلاحت‌پیشه: کریدور زنگزور نقض تمامیت ارضی ایران است/ روسیه پشتیبان راهبردی ایران نبوده و نخواهد بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
صلوات "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
دفتر آیت‌الله سیستانی: استفاده از تصاویر مرجعیت در اماکن عمومی ممنوع است
نظر رهبر معظم انقلاب درباره حضور بانوان در مراسم پیاده‌روی اربعین
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
افشاگری نماینده تهران درباره طرح عدم کفایت سیاسی پزشکیان/ شک دارم که ادعای طرح بی‌کفایتی پزشکیان با چند واسطه، دستپخت موساد، MI6 و سیا نباشد!
انتقاد بی‌سابقه آلمان از اسرائیل
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
زیاده عرضی نیست!
بله آقای رسایی! خیلی وقت است که سر کاریم
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4867
تعداد بازدید دیروز: 7974
بازدید کل: 76514916
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.