امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 خرداد 1404 ساعت 23:08:07
یادداشتی از: حجت الاسلام سید مهدی حسینی دورود
سازگاری فقه و اخلاق

تأکید آیت الله العظمی صانعی بر پیوند فقه و اخلاق: این رویکرد از ایشان چهره‌ای نواندیش و متعهد به زمانه ترسیم می‌کند که صرفاً در چارچوب نصوص فقهی سنتی توقف نکرده، بلکه دغدغه تطابق احکام فقهی با موازین اخلاقی و عقلانی را نیز داشته است.

سنگ‌بنای شورای فقه‌پژوهی به اشاره آیت الله العظمی شیخ یوسف صانعی رحمت‌الله علیه در سال ۱۳۹۶  نهاده شد.

نشست‌های متعددی در زندگانی آن فقیه نواندیش، در تهران، مشهد، اصفهان و قم، با فراخوان مقاله و حضور اندیشمندان و بزرگان، برگزار گردید. 

حضورِ همراه با سخنرانی آیت‌الله صانعی در برخی از این نشست‌ها حکایت اهمیت این مباحث و ضرورت توجه به آن را داشت.

  « ملاحظاتی در باب نسبت فقه و اخلاق» موضوع هشتمین نشست از سلسله مباحث علمیِ فقه پژوهی بود که در دفتر آیت‌الله العظمی صانعی برگزار شد.

آن‌گونه که مجری این برنامه، آقای دکتر نجفی حکایت کرد:«همواره و در گذر تاریخ در بین فقها و اندیشمندان بر سر مسئله پیوند میان اخلاق و فقه نزاع بوده است و گفت‌وگوها، چالش‌ها و نقدهای جدی وجود داشته و دارد.

 بزرگانی نظیر سید ابن طاووس در قرن هفتم با این‌که فقیهی برجسته بود و با پذیرش نقابت علویان در آغاز دوران مغول، نقشی ماندگار در تاریخ علمی و به‌خصوص سیاسی اسلام داشت، در نقد فقیهان، از نگارش کتاب‌های فقهی سر باز زد و به گردآوری و گسترش گنجینه‌های اخلاقی، دعا و زیارات پرداخت.

 این چالش امروز اما به گونه دیگری فراروی همه دین‌باوران است که نسبت میان اخلاق و فقه، چیست؟ 

بر اساس روایاتی که  از پیامبر اکرم(ص) در منابع شیعی و سنی نظیر«انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یا«علیکم بمکارم الاخلاق فان ربی بعثنی بها». این سوال مطرح می‌شود که اساسا: چه نسبتی بین این دو بخش از آموزه‌ها و ارزش‌های دینی وجود دارد؟ 

افزون براین، امروزه خارج از فضای دینی‌، کسانی معمولا احکام و نظریات فقهی را دور از مبانی و ارزش‌های اخلاقی، تلقی می‌کنند و برآنند که اصولاً فقه در گیرودار و دائرمدار اخلاق نیست، بلکه فقیهان نظریه‌ای را فقط براساس مصالح و مفاسدی که در آیات و روایات آموخته‌اند، مطرح می‌سازند و دغدغه‌ای ندارند که آیا حکم فقهی در شرایط کنونی، اخلاقی هم هست و با ارزش‌های اخلاقی سازگاری دار یا نه؟ 

 بگذریم از این‌که تعارض‌های ظاهری را به شیوه‌های مختلفی حل می‌کند؛ کسانی معتقد به تقدم مطلق فقه بر اخلاقند و گروهی به تأویل اخلاقی نظریات فقهی، باور دارند. کمی که جلوتر بیاییم، شماری از اندیشمندان ما به عنوان نمونه، مرحوم علام طباطبایی یا استاد مطهری، نگاهی نقدآمیز به فقه از نظر ارتباط آن با اخلاق دارند.

به‌هرحال، این، مسأله روز است و به نظر می‌رسد از میان نظرات گوناگون موجود، نیازمند یک داد و ستد، تعامل و رابطه‌ای تکمیلی میان فقه و اخلاقیم تا بشود فرآورده‌های فقهی را در قالب و هاله‌ای از ارزش‌های اخلاقی به جامعه عرضه کرد».

برخی در پاسخ به این‌که چرا یک فقیه دغدغه اخلاقی بودن احکام را ندارد می‌گویند: بخش عمده احکام فقهی که رساله‌های عملیه شاهد بر آن است مربوط به عبادات بوده و به رابطه میان خدا و عباد برمی‌گردد و مساله مخالفت با اخلاق در آن معنا ندارد.

همچنین است بخش‌های مرتبط با معاملات و انواع داد و ستدها.

در مقابل، آن‌چه از پاره‌ای نظریات‌ فقهی آیت الله العظمی صانعی در بخش‌هایی از مباحث فقهی به دست می‌آید؛ ایشان موافق نگاه دیگری است که معنای اخلاق را نه در قبال واجب که امر اخلاقی امری مستحبی باشد بلکه معنای فلسفی آن را در نظر گرفته است.

از این منظر ردپای اخلاق و عقل عملی نه در فقه که در عبادیات، معاملات و حتی اعتقادات( اگر به اختیاری بودن باور، اعتقاد داشته باشیم) هم دیده می‌شود.

با این‌فرض، به‌طور کلی مهم نیست که اخلاق در  چند درصد فقه مدخلیت دارد و اساسا بحث بر سر این نیست.

بلکه مهم این است که آیا فقیهان دغدغه اخلاقی بودن احکامی که صادر می‌کنند را دارند یا ندارند؟

این دغدغه‌مندی در رفتار فقهی آیت‌الله صانعی کاملا محسوس و ملموس و این همان امتیاز این فقیه نواندیش آگاه به زمان است.

پس از آن‌که این متن در کانال تلگرامی «عقل ونقل» بارگزاری و در معرض دید قرار گرفت جناب دکتر حمید فغفور مغربی دانش‌ آموخته حوزه‌ه و دانشگاه تا درس خارج و اجتهاد و دکتری فقه و حقوق و ارشد فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و ارشد تاریخ و نویسنده بیش از ده کتاب و ۸۰ مقاله و استاد راهنمای حدود ۷۰ پایان نامه و هیأت علمی بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و شاغل در دانشگاه غیر انتفاعی صدرا در تهران، در یادداشتی در این‌باره نوشت:

پست فوق درباره نسبت فقه و اخلاق، نکات مهمی طرح می‌کند که از منظر فقه تطبیقی، فلسفه دین و اخلاق اسلامی، شایسته توجه عمیق هستند. برخی از نکات کلیدی قابل استخراج از متن عبارت‌اند از:

1. تأکید آیت‌الله صانعی بر پیوند فقه و اخلاق: این رویکرد از ایشان چهره‌ای نواندیش و متعهد به زمانه ترسیم می‌کند که صرفاً در چارچوب نصوص فقهی سنتی توقف نکرده، بلکه دغدغه تطابق احکام فقهی با موازین اخلاقی و عقلانی را نیز داشته است.

2. بازخوانی تاریخی چالش فقه و اخلاق: اشاره به شخصیت‌هایی مانند سید ابن طاووس نشان می‌دهد که این نزاع، مسئله‌ای نوظهور نیست و همواره بخشی از گفت‌وگوهای دینی بوده است.

3. تقابل دیدگاه‌ها درباره تقدم فقه یا اخلاق: برخی تقدم فقه را می‌پذیرند و برخی دیگر، با تأویل اخلاقی احکام فقهی، می‌کوشند تا تعارضات ظاهری را رفع کنند. در اینجا نقطه تمایز آیت‌الله صانعی برجسته می‌شود که فقه را بی‌نیاز از اخلاق نمی‌داند.

4. ضرورت بازاندیشی در حوزه‌های فقهی امروزین: به‌ویژه در مسائلی که با حقوق بشر، عدالت اجتماعی، حقوق زنان، اقلیت‌ها و آزادی‌های فردی مرتبط است، نمی‌توان صرفاً به ظاهر نصوص بسنده کرد و باید اخلاق و عقل عملی را نیز در استنباط احکام دخیل دانست.

5. نگاه جامع به اخلاق: برخلاف تصور رایج که اخلاق را صرفاً در حوزه مستحبات و فضائل می‌بیند، آیت‌الله صانعی آن را در تمام لایه‌های فقهی ـ اعم از عبادات، معاملات و حتی اعتقادات ـ مؤثر می‌داند.

در مجموع، این نوع نگاه می‌تواند راهگشای گفت‌وگوهایی نو و ثمربخش در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باشد، به‌ویژه برای بازسازی تصویر دین در جامعه‌ای که نسبت به عدالت و اخلاق، انتظارات بالاتری دارد.

در پایان ضمن تشکر از ایشان از خدای بزرگ، برای آن مرجع والامقام که دریچه‌ای نو از فهم اخلاقی به روی فقه گشودند، درجات عالیه و برای دست‌اندرکاران این مجموعه ارزشمند به‌خصوص فرزند عالم و دانشمند و رهرو ایشان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صانعی که در استمرار نشست‌های فقه پژوهی اهتمام جدی دارند سلامت و توفیقات روز افزون مسئلت دارم.

*جماران





  تعداد بازديدها: 111


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام" "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
کریدور زنگزور یعنی دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی بدون نیاز به ایران؟ / «اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟
ضربات مهلک ایران بر پیکر رژیم صهیونیستی
افشای نقشه سیاه نتانیاهو توسط شاهزاده سعودی!
یادداشتی از: سید علی حسینی
لبنان و خلع سلاح حزب‌الله؟!
عکس:
عیادت سید حسن خمینی از دکتر سید محمود علوی
روزنامه اسرائیلی: سیگنال آمادگی جنگ از سوی ایران
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
گزارشگر ویژه سازمان ملل: حماس یک جریان سیاسی است که پس از پیروزی در «دموکراتیک‌ترین انتخابات»، قدرت را در دست گرفت
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
امپریالیسم تو کیست؟!
زیاده عرضی نیست!
کی به کی شبیه است؟ پزشکیان به بنی صدر یا خودتان به کشمیری؟
واکاوی ابعاد فنی توافق ارمنستان-آذربایجان؛ ابهامات و چالش ها
باهنر: ۸۵ درصد مردم می خواهند زندگی کنند و نمی توانند مثل حزب اللهی ها فکر کنند/ بعضی‌ها می‌گویند شورای نگهبان پیامبر را هم شاید رد صلاحیت کند
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟
راه برون‌رفت نوحه‌خوانی از موقعیت نامناسب کنونی؛ رویکرد به گذشته برای پل زدن به آینده
واکنش مطهری به اظهارات استاندار مازندران؛ او دولت پزشکیان را با یک دولت سکولار اشتباه گرفته است
محمد مهاجری: احمدی نژاد در سال1382 حتی قبل از اینکه شهردار شود، خود را رئیس جمهور بعدی می دانست/ او برحلاف تصوری که ایجاد شده بود تندخو و بددهن بود
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
چرا ایران برای مقابله با کریدور زنگزور روی کمک پوتین نمی‌تواند حساب باز کند؟ / منبع روس: مسکو فعلا اهرم فشار ندارد / «مسیر ترامپ» بدترین سناریو است که منجر به جدایی ایروان از تهران می‌شود / اگر ارمنی‌ها به سمت غرب بچرخند و از کریدور شمال - جنوب چشم بپوشد، ممکن است ایران محاصره شود
مقام حزب‌الله: شیخ نعیم قاسم تهدید نکرد؛ بلکه گفت اگر مجبور شویم، آماده نبردی کربلایی هستیم / سلاح‌های خود را تسلیم نخواهیم کرد / دولت لبنان در حال خدمت به پروژه اسرائیلی است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
رئیس جهاد دانشگاهی: نگاه امام خمینی(س) به دانشگاه را بازخوانی و تکرار کنیم
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2927
تعداد بازدید دیروز: 6838
بازدید کل: 76562298
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.