امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 02 مرداد 1403 ساعت 15:41:42
یادداشتی از: محمد کاظم تقوی
ولایت کبری و نیابت از معصوم

امام خمینی(ره) از یک سو احیاگر اندیشه حکومت اسلامی در عصر خود و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده و وظیفه چنین حکومت و نظامی را اجرای احکام و ارزش‌های اسلامی و حفظ و تأمین مصالح ملت و کشور می دانست و اختیار حکومت برای دستیابی به این اهداف را محدود به احکام فرعی و فقهی نمی‌دانست و اقدامات حکومت اسلامی در مسائلی مانند خیابان کشی، مالیات و نظام وظیفه را مشروع و مواجه میدانست چرا که حکومتی که دستانش بسته باشد به اهداف و وظایف خود نمی‌تواند جامع عمل بپوشاند. و اما از سوی دیگر ایشان انذار و هشدار می دهد که نباید میان مقامات معنوی اولیای خاص الهی و مناصب اعتباری فقهای واجد شرایط خلط نمود و پنداشت آنان هم از مقامات معنوی و خلافت کبرای الهی حظی دارند.

امام خمینی (س) در تاریخ اول آبان ماه ۱۳۶۴ خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای نوشت و با قلمی ملاطفت آمیز آنها را از بی توجهی و غفلت نسبت به عدم حفظ حریم های فکری - اعتقادی بر حذر داشته و مرقوم داشتند: «لازم است عرض کنم آیات و روایاتی وارد شده است که مخصوص به معصومین(علیهم السلام) است و فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شرکت ندارند تا چه رسد به مثل اینجانب. هر چند فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین نیابت در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی دارند و تولّی امور در غیبت کبری موکول به آنان است این امر غیر ولایت کبری است که مخصوص به معصومین است». (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۰۳) حضرت امام برای جلوگیری از سوء تفاهم در بین مردم این مهم را متذکر شده و به نمایندگان مجلس می گوید:

«تقاضای اینجانب آن است که در صحبت هایی که می شود و پخش می گردد ابهامی نباشد و مرزها از هم جدا باشد.»( همان)

 از این نامه بسیار مهم امام خمینی دو نکته درس آموز را باید آموخت؛ یک نکته اخلاقی و آن دیگری نظری و از جنس اندیشه. درس اخلاقی این نامه آنجاست که ایشان می گوید آیات و روایاتی وارد شده است که مخصوص به معصومین (علیهم السلام) است و فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شرکت ندارند تا چه رسد به مثل این جانب. و یا در پایان نامه با کمال تواضع می‌گوید: « مرزها از هم جدا باشد.»

این سخنان را یکی از بزرگ‌ترین فقها و حکمای اسلامی به قلم آورده و از علمای بزرگ با احترام یاد می کند و خود را از حلقه آنها خارج می‌داند و رهبری که نفوذ کلام او در قلوب دوستداران و پیروانش از نمونه های نادر در نوع خود بوده، فرمان نمی دهد بلکه فرامین را با خواهش و تقاضا مطرح می کند و این خود راهبری و تربیت است تا رهبری آمرانه و فرمان محور.

مهم این است که خواننده گرامی توجه داشته باشد، حضرت امام با همه اشتغالات و مشکلات کشور و ملت که یکی از مهمترین آنها جنگ تحمیلی بوده و بار معنوی همه آن تعهد ها و مسئولیت ها بر دوش او سنگینی می کرده، جریان امور مجلس قانونگذاری را که به تعبیر خودشان در راس امور بوده است، از نزدیک پیگیری می‌کند و خطاهای این چنینی را متذکر شده تا اصلاح گردد.

 اما نکته دومی که این نامه در خود دارد تفاوت میان «ولایت کبری» که مخصوص معصومین است با «نیابت عامه» فقهای جامع الشرایط در عصر غیبت امام زمان(عج) می باشد. نباید پنداشت که این فکر و اندیشه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای امام خمینی پیدا شده است، خیر آنچه در این مکتوب آمده عصاره بحث های استدلالی در کتاب های تخصصی فقه ایشان می باشد در کتاب البیع این گونه آمده است: «برای فقهای جامع شرایط در جهات مربوط به حکومت همان اختیاراتی می باشد که انبیا یا ائمه(علیهم السلام) داشته اند اما فضائل معنوی چیزی است که غیر آنان با آنان شریک نمی باشند». (کتاب البیع، ج2، ص625)

امام خمینی خلافت را دارای دو معنا و دو اصطلاح می‌داند یکی خلافت الهی تکوینی که به خالص ترین اولیاء الهی اختصاص دارد؛ یعنی انبیاء مرسلین و ائمه طاهرین(سلام الله علیهم). و آن دومی خلافت اعتباری و جعلی می باشد [که برای فقهای واجد شرایط قرار داده شده] ایشان این خلافت و ولایت اعتباری و ظاهری را همانی می‌داند که ائمه(ع) بدان بی اعتنا بوده و تنها برای اجرای حق آن را می خواستند. و اگر علی(علیه السلام) فرمودند به خداوند قسم که این کفش بی قیمت، پیش من محبوب تر از حکومت بر شما میباشد؛ مقصودشان همین حکومت ظاهری بوده است «و اما مقام الخلافه الکبری الالهیه فلیس هیّناً عنده، ولاقابلاً للرفض و الاهمال و إلقاء الحبل علی غار بها.»(همان، ص ۶۲۶) یعنی مقام خلافت کبری الهی که نزد علی(ع) بی ارزش نیست تا آن را رها سازد و افسار آن را بر پشتش نهد ایشان مجدداً در این بحث تصریح می‌کند که فقیه عادل تمامی اختیارات رسول اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) در امر حکومت و سیاست را دارا می باشد و تفاوت قائل شدن در این امر معقول نیست، چرا که والی و حاکم یا حکومت، مجری احکام شریعت است و حدود الهی را اقامه می‌کند و وظایف مالی و آنچه به صلاح مسلمانان از تصرف است انجام می دهد، چه پیامبر باشد و چه امام(ع) و چه فقیه واجد شرایط، همه این حاکمان و والیان مجرم را به یک اندازه کیفر می‌دهند و مالیات را به یک منوال می گیرند و با اقتضاء مساله، مردم را به اموری فرمان می دهند که اطاعت آن فرامین حکومتی واجب است.(همان)

این که حکومت اسلامی برای اداره جامعه اسلامی و اجرای احکام و ارزش های الهی و نیز تأمین مصالح مسلمانان، اختیارات وسیعی دارد همان است که حضرت امام در نامه ۱۶ دی ماه ۱۳۶۶ نیز بدان پرداخته:

 «تعبیر به آنکه اینجانب گفته‌ام حکومت در چهارچوب احکام الهی دارای اختیارات است به کلی بر خلاف گفته های اینجانب بود اگر اختیارات حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بی معنا و محتوا باشد.»(صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۴۵۱)

ایشان در این مسئله نظرشان با دیدگاه فقهای سنتی حوزه و حتی فقهای شورای نگهبان متفاوت بوده و دست حکومت را در چارچوب رعایت مصالح کشور و اسلام باز می‌داند تا امر حکمرانی را انجام دهد.(همان ۴۵2)

باید توجه نمود که این تذکر و روشنگری و رهبری و تربیت امام خمینی به معنای جلوگیری از اظهار نظر و سلب آزادی بیان نمی باشد چرا که اندیشه و عمل او این بود که: «البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه میگوییم و میکنیم کسی را حق اشکال نیست اشکال بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها.»(همان ۴۵۱)

پس، امام خمینی از یک سو احیاگر اندیشه حکومت اسلامی در عصر خود و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بوده و وظیفه چنین حکومت و نظامی را اجرای احکام و ارزش‌های اسلامی و حفظ و تأمین مصالح ملت و کشور می دانست و اختیار حکومت برای دستیابی به این اهداف را محدود به احکام فرعی و فقهی نمی‌دانست و اقدامات حکومت اسلامی در مسائلی مانند خیابان کشی، مالیات و نظام وظیفه را مشروع و مواجه میدانست چرا که حکومتی که دستانش بسته باشد به اهداف و وظایف خود نمی‌تواند جامع عمل بپوشاند. و اما از سوی دیگر ایشان انذار و هشدار می دهد که نباید میان مقامات معنوی اولیای خاص الهی و مناصب اعتباری فقهای واجد شرایط خلط نمود و پنداشت آنان هم از مقامات معنوی و خلافت کبرای الهی حظی دارند. فقهای جامع الشرایط دو شرط اسلام شناسی و برخورداری از ملکه عدالت و تقوا را دارند و بر اساس این دو ویژگی و نیز توان مدیریت و تدبیر جامعه، وظیفه اداره امور ملت را دارند ولی نباید درباره آنها به بالاتر از تقوا و عدالت تفوّه نمود. اگر بر اساس این مبانی و اندیشه حرکت شود، سخنان بی اساسی مانند «عصمت ظلیّه» و مانند آن جای طرح و گفت و شنود ندارد همان گونه که در نظر و اجتهاد هر مجتهد و فقیهی بحث علمی و مخالفت و موافقت روشمند موجه است در رفتار و عمل او هم میشود و مجاز است از سر نصیحت و خیرخواهی انتقاد کرد و پیشنهادات را مطرح کرد تا روند امور به سوی صلاح و سداد به پیش رود. اگر کسانی که به نام اسلام و با عنوان عالمان و سخنگویان اسلام سخن می گویند و یا عملی را انجام می دهند که در نگاه دیگران نظر اسلام تلقی می شود الزاماً باید سخن استوار بیان کنند و کردار و رفتار سالم و از سر صداقت داشته باشند، چنین سخن سدید و عمل صادقانه و مفیدی نه تنها به دین گریزی جوانان و غیر جوانان منجر نمی شود که مصداق بارز سخن معصوم می‌شود که فرمود با غیر از زبانتان مردم را به اسلام دعوت کنید.(کافی، ج 2، ص ۲۷۸) امام صادق(علیه السلام) در این سخن سازنده میفرماید وقتی دیگران از شما خیر و خوبی ببینند همین عمل خوبتان خود دعوت کننده است. پس هم به هنگام سخن گفتن به نام اسلام باید حدود و حریم ها پاس داشته شود و غیر معصومین را در جایگاه آنان ننشاند و هم با نیک اندیشی و خیرخواهی اشکالات و نواقص و انحرافات را بیان کرد تا انحرافات اصلاح گردد و ارزشهای اسلامی تحقق یابد و مصالح ملت و کشور نیز حفظ گردد. و باید دانست که تخطی از این رهنمودهای راهگشا و سازنده رهبر و راهنمای انقلاب و نظام و ملت عواقب خسارت بار و پیامدهای پشیمان کننده خواهد داشت.

*جماران





  تعداد بازديدها: 157


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
5 نکته درباره وامی که امیر حسین ثابتی نگرفت: از گزارش روزانه مجلس تا آگهی استخدام مترجم 4 زبانه
وام عشقی که چیزی نیست: یک رئیس جمهور در روز آخر، 5 میلیون دلار برداشته بود و یک خطیب جمعه باغ 1000 میلیارد تومانی!
روایت آیت‌الله هاشمی از رحلت آیت‌الله طالقانی
جوابیه دفتر رئیس‌جمهوری به گزارش کیهان درباره بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی؛ رفتارهای فراقانونی و سلیقه‌ای را تحمل نمی‌کنیم/ مسیری که با اراده مردم آغاز شده با فضاسازی ها متوقف نخواهد شد
فرمانده کل سپاه: ۱۲ کشتی اسرائیلی را زدیم /بعد از ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی در بحران شدیدی بودیم اما.../ترامپ دست کمی از کرونا نداشت
جزئیات عجیب از وام عشقی 3 میلیارد تومانی منتشر شد
وزیر رفاه: ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند
کشته شدن مسئول میز ایران گروه پ‌ک‌ک از سوی ترکیه
واکنش معاون پارلمانی دولت سیزدهم به وام میلیاردی عشقی
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
فشردگی انتخابات آمریکا؛ ائتلاف استراتژیک نتانیاهو و ترامپ
تسلیت سید حسن خمینی به خداداد عزیزی
یادداشتی از: هومان دوراندیش
کاش تختی هم مثل مدوید 87 سال می‌زیست
واکنش تند خبرگزاری تسنیم به مواضع روسیه؛ دالان موهوم زنگزور ایجاد نخواهد شد/ وزارت خارجه روسیه دچار توهم است
وام ۱۰ میلیاردی هیات مدیره بورس به خودشان ؛ سود ۴ درصد، بازپرداخت ۱۰ ساله و ضمانت چک شخصی (+سند) / واکنش همتی وزیر اقتصاد: برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم
وزیر کشور: ساماندهیِ اتباع خارجی به‌زودی آغاز می‌شود / نخستین گام در این زمینه، اخراج اتباع غیر قانونی و بدون مجوز است / این طرح با در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ای و همسایگی اجرا خواهد شد
کدام کشور بالاترین سرعت اینترنت موبایل را دارد؟
حسین (ع) " پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی "
یادداشتی از: عبدالرضا فرجی راد
دولت جدید ابتکار عمل در تنش زدایی از رابطه با اروپا را به دست بگیرد/ دیدار عراقچی و بورل می تواند راهگشا باشد
در سخنرانی شب شهادت امام رضا(ع) در کانون توحید؛
آیت‌الله سروش محلاتی: سروصدای پیاده‌روی ما دنیا را گرفته، اما امام رضا کجای زندگی ماست؟/ امام رضا شهید عدالت بود/ مانع مهم عدالت، حکومت‌هایی هستند که با عدالت ناسازگارند/ امام علی فتوحات خلفا را قبول نداشته و ائمه هیچ جا با این روش همراه نبوده‌اند
پزشکیان: از مقاومت ملت فلسطین حمایت می‌کنیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه :
مراسم سوگواری ایام آخر ماه صفر، در هیئت انصارالخمینی (ره)
یادداشتی از: حجت الاسلام حسین بنیادی*
عینیت تحجر و ارتجاع در نگاه امام خمینی (ره)
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدهادی حاضری*
تعطیلی شنبه‌ها؛ تشخیص موضوع
اختصاصی:
محمد(ص) شمع جمع آفرینش "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم
پزشکیان: وضعیت استادان اخراج شده یا لغو قراردادی را بازنگری کنید/ دانشجویان حق اعتراض و سؤال دارند
فراق مصطفی(ص) "سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در سوگ پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمّد (ص)"
بمناسبت ایام شهادت آیت‌الله قدوسی
الگوی علم و عمل
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
گاهی دلم برای خودم تنگ می شود
حکم اخراج برای مدیر مرکز اسلامی هامبورگ / «مفتح» تا 23 شهریور باید از آلمان برود
اختصاصی:
بمناسبت ایام آخر ماه صفر "سه نقاشی خط آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: آیت الله سید محمد هاشمی اصفهانی
پیامبری که نمی‌خواهد ترکش‌های شرک به کسی آسیب رساند
در هیئت رزمندگان اسلام، مشهد مقدس؛
قالیباف: برخی قلبشان راضی نیست دولت موفق شود/ کمین‌کردن برای شکست دولت خلاف رضایت حضرت آقاست/ مواضع من یواشکی یا مبهم نیست/ در انتخابات رقیب بودم، اما امروز موفقیت دولت موفقیت اسلام و مردم است
یادداشتی از: خانم نهال موسوی
محمد علی بهمنی ؛ رودخونه‌ها رودخونه‌ها منم می‌خوام راهی بشم ...
در دیدار جمعی از فعالان سیاسی خراسان رضوی؛
پزشکیان: اگر مسئولان فعلی را به صرف اینکه متعلق به جناح ما نیستند حذف کنیم، مثل کسانی عمل کرده‌ایم که به آنها انتقاد می‌کنیم/ اصلاح را از خودمان آغاز کنیم و اگر در معرض انتخابی بودیم که شایسته آن نبودیم، کنار بکشیم/ دشمن می‌خواهد ایران بزرگ تکه‌تکه شود
در مراسم تکریم و معارفه معاون حقوقی رئیس جمهور؛
عارف: عدم اجرای قانون اساسی یکی از معضلات کشور است/ از اجرای سیاست های کلی نظام غفلت شده/ سند برنامه هفتم توسعه مهمترین قانون در اختیار دولت چهاردهم است
دیوان محاسبات:
9 دستگاه اجرایی، حقوق کارکنان را بیش از 20 درصد ضریب سالانه افزایش دادند
یادداشتی از: امان‌الله قرایی‌مقدم
دستور خوب و اعتماد عمومی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/6/13
یادداشتی از: مهرداد خدیر
باز هم دو خط موازی به هم رسیدند!/ اشتراک براندازان خارج‌نشین و رادیکال‌های داخلی بر سر پاسخ پزشکیان دربارۀ عراق
حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی: رئیس‌جمهور متخلق به تقوا و متدین هستند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5724
تعداد بازدید دیروز: 35993
بازدید کل: 70659930
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.