امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1403 ساعت 23:08:03
حجت‌الاسلام هادی سروش:
مقابله با بی حجابی نبايد فراتر از قانون باشد

«امربه معروف و نهي از منکر در حکومت اسلامي برعهده افراد نيست» حجت الاسلام هادي سروش در گفت‌وگو با مردم سالاري با بيان اينکه حجاب از واجبات شرعي است و اين وظيفه شرعي را تنها تذکر مي‌داند که بايد که درجايي که اثر دارد اجرا شود.

مانيا شوبيري: «امربه معروف و نهي از منکر در حکومت اسلامي برعهده افراد نيست» حجت الاسلام هادي سروش در گفت‌وگو با مردم سالاري با بيان اينکه حجاب از واجبات شرعي است و اين وظيفه شرعي را تنها تذکر مي‌داند که بايد که درجايي که اثر دارد اجرا شود.
وي در اين گفت‌وگو به آسيب‌هاي جبران ناپذير رفتار دوگانه درباره گشت ارشاد اجتماعي و مديران نيز اشاره کرده و گفت: رفتار دوگانه هرکجا به هرشکلي در جامعه شکل بگيرد، آسيب‌هاي مختلف هم روي قانون‌مداري شهروندان جامعه مي‌گذارد، هم روي دينداري شهروندان. در ادامه مشروح گفت‌وگوي مردم سالاري با اين استاد حوزه علميه را مي‌خوانيد:
جناب سروش نظر اسلام درباره حجاب چيست؟
مسئله حجاب از احکام ديني ماست و ترديدي در آن وجود ندارد، البته درباره مقدار حجاب اختلاف نظر در فقه وجود دارد که چه مقدار اين حجابي که واجب است بايد رعايت شود. از طرف ديگر حجاب در عين حال که يک مسئله فردي است، اما مي‌تواند آثار اجتماعي نيز داشته باشد. منکر اين موضوع نيستيم که حجاب بازتاب خودش را در جامعه دارد.
موضوع حجاب و بي‌حجابي چه انعکاس و بازتابي مي‌تواند در جامعه داشته باشد؟
در زمينه انعکاس حجاب يا عدم حجاب در جامعه در متون فقهي دستور خاصي نداريم، آن دستوراتي که وجود دارد در مورد حجاب به عنوان يک وظيفه شرعي براي حفاظت از حريم يک شخص است.
طبيعتا کساني که معتقد هستند بازتاب اجتماعي حجاب و بي‌حجابي در جامعه مي‌تواند انعکاس داشته باشد، براساس اينکه حکومت، حکومت ديني است دست به کار مي‌شوند که براي رسيدن به يک نتيجه مثبت درباب حجاب يک قوانين و رفتاري را تعريف کنند.
فرض اينکه ما بازتاب حجاب در جامعه را بپذيريم که البته در همين نقطه مخالفان جدي وجود دارد، در بعضي از متون ديني ما هم آمده است که بازتاب اجتماعي بي‌حجابي کلي نيست.
در متون ديني آمده است که زنان با سن بالا و بانواني که اقليت ديني هستند به هيچ عنوان حجاب از نظر فقهي و ديني براي آنها ضرورتي ندارد. کساني که اين نظريه را دنبال مي‌کنند و يا نظريه پردازي در حوزه حجاب دارند، به اين نکته توجه داشتند که بازتاب حجاب و بي حجابي در جامعه به صورت کلي نمي‌تواند باشد، که اگر به صورت کلي بود دين او را به ما گوشزد مي‌کرد.
در مقابل افرادي هستند که نظر دومي دارند و مي‌گويند ما براساس مسائل مربوط به چالش‌هاي اجتماعي حتي در مورد زناني که سن بالاتري دارند و يا اقليت‌ مذهبي هستند، بر اساس مواجه با چالش‌هاي اجتماعي که داريم براي آنها هم حجاب را ضروري مي‌دانيم. طبيعتا به هر دو نظريه افرادي گرايش دارند.
جناب سروش قانون شدن حجاب در جامعه بايد چه شرايطي داشته باشد؟
اگر بنا شود حجاب تبديل به قانون شود، اين قانون هم بايد مانند همه قوانين که با جامعه ارتباط مستقيم دارد، نه تنها در تدوين آن بايد از نظرات کارشناسان استفاده شود، بلکه بايد از نظر روانشناسان، جامعه شناسان حتي از نظر کساني که در امر اقتصاد داراي کارشناسي قابل قبولي هستند مورد بررسي قرار گيرد.  قانون بدون کارشناسي جامعه يک قانون سليقه‌اي خواهد بود.
با در نظر گرفتن افکار و نظريه‌هاي مختلفي که مي‌تواند در جامعه موثر باشد به مراحل اوليه‌اي که قانون را تعيين مي‌کنند رسيد و بعد مانند همه قوانين کشور بحث و بررسي شود و به يک قانون جامع رسيده و بعد عرضه شود.
فرض کنيد موضوع حجاب يک امر قانوني شد، قانوني را درباره حجاب پيش نويسش را به قانون گذار عرضه کردند و فرض مي‌کنيم قانون گذار هم قانون حجاب را تدوين و عرضه کرد؛ زماني که اين قانون مي‌خواهد اجرا شود، مثل همه قوانين داراي راهکار مخصوص به خودش است، هر راهکاري غير از راهکاري که قانونگذار قرار داده و روشن بيان کرده است، نمي‌تواند راهکار اين قانون باشد.  غير از اين طبيعتا راهکار سليقه‌اي خواهد بود و راهکار سليقه‌اي نمي‌تواند با پوشش قانون خودش را نشان دهد و نه استناد قانوني خواهد داشت و نه به نتيجه خواهد رسيد.
اگر اين موضوع قانون شد عملا قانون بايد شفاف و صريح باشد و حقوقدان‌ها بتوانند به آن استناد کنند. در همه قوانين اينگونه است، قانون بايد آنقدر شفاف و روشن و مدون باشد که يک حقوقدان به راحتي بتواند به آن استناد کند. اگر قانون داراي شبهه، تيرگي يا نارسايي باشد، قطعا اين قانون در مرحله اجرا با مشکل مواجه مي‌شود.
از طرف ديگر قانون وقتي قانون است که در سراسر کشور افکار عمومي آن را بپذيرند، اگر قانون را افکار عمومي نپذيرند، ما در اجراي آن قانون دچار مشکل خواهيم شد.
اگر قانون در موضوع حجاب مدون شد، همين قانون بايد مشخص کند که مقدار مواجه با بي‌حجابان چه مقدار است، اين موضوع بايد جرم انگاري شود، اولا اين چه نوع جرمي است، چه کيفري دارد، مجري اين حکم قانوني کيست؟ قانون بايد مشخص کند مجري اجراي حکم تا چه اندازه مي‌تواند وارد شود، چون اينها اصلا کار شرعي نيست؛ امر به معروف و نهي از منکر شرايط دارد و اگر يکي از اين شرايط وجود نداشته باشد وجوب از بين مي‌رود.
اگر حجاب قانون است، مجري اين قانون کيست؟ ضابط اين قانون کيست؟ اگر نيروي انتظامي است تا چه ميزان مي‌تواند دخالت کند؟ آيا مي‌تواند فرد را بازداشت کند در صحنه؟ اگر فرد قانون گريز تمرد کرد مي‌تواند با ضرب و شتم او را دستگير کند؟ همه اينها را بايد قانون مشخص کند.
اگر کسي در بحث حجاب قانون را مطرح مي‌کند، بايد در اين قانون همه چيز از 0 تا 100 مشخص شده باشد وگرنه قانون ضمانت اجرايي ندارد. يکي از نقاط مهم اين قانون مسئله ميداني يعني مواجه با بي‌حجاب است.
به نظر شما برخوردهاي فيزيکي نيروهايي تحت عنوان طرح نور در خيابان‌ها چه آسيب‌هاي در پي خواهد داشت؟ چه از نظر اجتماعي چه از نظر ديني؟
نيروهاي طرح نور مي‌گويند اجراي قانون مي‌کنند، ولي اجراي دين و شرع به عهده پليس و نيروهاي امنيتي نيست؛ بلکه در امر دين و شرع است و تحت پوشش امر به معروف و نهي از منکر قرار مي‌گيرد، از طرف ديگر امر به معروف داراي ضوابط فقهي خاصي دارد.  براي امر به معروف و نهي از منکر فقه‌هاي ما تا 8 شرط را برشمرده‌اند.
اينکه آمر به معروف بايد منکر را بشناسد، بايد احتمال تطهير دهد، نبايد ضرر به شخص در امر به معروف و نهي از منکر ايجاد شود، نبايد باعث نفرت آفريني به دين شود و... اينها شرايط امر به معروف و منکر است.
طبيعتا کساني که وارد عرصه مقابله با مسئله بي‌حجابي شده‌اند و به گفته خودشان به صورت قانوني اينکار را انجام مي‌دهند، نمي‌تواند امر به معروف و نهي از منکر باشد. چون تحت ضوابط فقهي امر به معروف و نهي از منکر نميگجد.
امر به معروف و نهي از منکر تنها تذکر است، آنهم در جاي که تاثير کند و اصلا در حکومت اسلامي بر عهده افراد نيست.
مقابله با بي حجابي فراتر از قانون، بي قانوني صرف است و به هيچ عنوان تاثير مثبت روي ساختارهاي ما در کشور نخواهد داشت و ما با عوارض و آسيب‌هاي ديگري رو به رو خواهيم شد. چون وقتي فرد قانون گريزي از قانوني گريخت و ضابط قانون بخواهد او را به قانون برگرداند، خودش هم قانون را رعايت نخواهد کرد.
فردي هم که با قانون گريز برخورد مي‌کند بايد پايبند به قانون باشد در غير اينصورت شايد دومي از اولي گريزش از قانون بدتر باشد، اولي يک قانون مدون را اجرا نکرده ولي دومي با ابزار قدرت از قانون فرار مي‌کند، طبيعتا دومي از اولي مشکل بيشتري از نظر ديدگاه حقوقي و قانوني ايجاد مي‌کند.
اين رفتار قانون شکنانه از سمت مجريان قانون چه تاثيري در افکار عمومي دارد؟
تاثير هرگونه رفتار فراتر از قانون آسيب جدي به قوانين يک کشور مي‌زند. يعني اينطور نيست که اگر يک نفر برخلاف قانون حرمت شخصي را شکست و با او برخورد فيزيکي کرد، تنها به اين موضوع آسيب بزند.
رفتارهاي بيرون از قانون، فقط قانون حجاب را از بين نمي‌برد، بلکه هرگونه رفتار ضد قانوني توسط ماموراني که بايد مجسمه قانون باشند، منجر مي‌شود که همه قوانيني که در يک کشور حاکم است و بايد براساس آن قوانين، نظم آن کشور رعايت شود، در شکل‌هاي گوناگون شکسته خواهد شد.
يعني وقتي قانون گريزي، قانون شکني، در مقابله با حجاب در مقابله با بي‌حجابي شکل بگيرد، مانند يک بيماري سرايت مي‌کند و اندام و اعضاي جامعه را خواهد گرفت؛ يعني ما در امر اقتصاد هم شاهد بي قانوني خواهيم بود، در امر امنيت و سياست شاهد بي قانوني خواهيم بود.
آسيب دوم اين است که چون حجاب به دين ما وصل است، چون يک زاويه آن با دين ارتباط دارد، هرچه کارشناس دين هم بيايد بگويد که اين رفتار مورد تاييد دين نيست، اين برخوردهاي فراقانوني به پاي دين نوشته مي‌شود و وقتي به پاي دين نوشته مي‌شود، نه تنها گريز از قانون در موارد ديگر پيش مي‌آيد، بلکه ما با گريز از دين نيز مواجه مي‌شويم.
دولت در ابتداي کار خود مدعي بود که گشت ارشاد مديران را راه اندازي خواهد کرد، اما شاهد بوديم که در جرياناتي مانند چاي دبش، حوزه علميه ازگل و ... سکوت کرد و رفتار منفعلانه داشت، اما در باب مقابله با بي حجابي شاهد بازگشت گشت ارشاد بوديم؛ اين تناقضات چه ذهنيتي را به افکار عمومي خواهد داد؟
هر رفتار دوگانه‌اي آسيب‌هاي جدي به شخص و محلي که رفتار دوگانه فرد بازتاب پيدا کند ميزند. چرا دين به ما مي‌گويد رياکاري نکنيد؟ چون رياکاري يک رفتار دوگانه است و رفتار دوگانه مورد تاييد دين نيست حتي در عبادات شخصي.
رفتار دوگانه، روحيه نفاق را در شخصيت انسان شکل مي‌دهد، اين روحيه نفاق روحيه‌اي است که قرآن و سنت پيامبر و اهل بيت کاملا با آن مبارزه کرده‌اند، اين رفتار دوگانه اگر از فرد بيرون آمده و بخواهد به جامعه برسد ديگر آسيب تنها به فرد نيست، روحيه نفاق کل جامعه را در برمي‌گيرد.
اين که در مواجهه با يک ناهنجاري قانوني به نام بي‌حجابي شدت عمل خرج شود، هزينه‌هاي زياد مادي و معنوي صرف شود، اما در مقابل فسادهاي کلان يک کشور که بازتاب‌هاي داخلي و خارجي داشته، اما در مقابله با آن، آن حجم فعال بودن نيروهاي انساني، فعال بودن هزينه‌هاي مورد نياز در مواجه با آن فساد کلان ديده نشود مي‌شود رفتار دوگانه.
اين رفتار دوگانه از ديدگاه من، نفاق است. وقتي دوگانگي تبديل به نفاق شود، همان خطري جامعه را تهديد مي‌کند که همواره قرآن و رهبران الهي اين چالش را متذکر شدند.
طبيعتا رفتار دوگانه هرکجا به هرشکلي در جامعه شکل بگيرد آسيب‌هاي مختلف هم روي قانون‌مداري شهروندان جامعه مي‌گذارد، هم روي دينداري شهروندان. اين مي‌تواند خسارت بسيار بزرگي باشد که جبران آن زمان و هزينه زيادي خواهد داشت. بهتر اين است که در تمام ناهنجاري‌هاي اجتماعي، فساد چاي دبش، فساد مربوط به يک روحاني در حوزه علميه، فساد زباني يک روحاني در رسانه ملي و ... ضابطين قانون بدون هيچگونه چشم پوشي و با يک چشم نگاه کردن به موارد فساد را رصد کرده و با آن مقابله کنند. بايد معيار قانون باشد در برخورد با همه.





  تعداد بازديدها: 130


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
مناظره ایران و جهان امروز
معمای پدیده انتخابات ۱۴۰۳
چرا نتایج نظرسنجی های انتخاباتی تا این حد با هم متفاوت است؟/ عباس عبدی پاسخ می دهد
شیوه آیت الله قاضی طباطبایی در گرامیداشت غدیر چه بود؟
امام خمینی(ره): حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده/قضیه غدیر قضیه جعل حکومت است
کلمبیا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع و سفیر آن را اخراج کرد
روحانیت و امتحانی دیگر
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
غدیر و سه توصیه ضروری
کمبود‌این ویتامین به‌قیمت جانمان تمام می‌شود
چه بخواهیم چه نخواهیم مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند
پاس‌کاری نمایندگان و زارع‌پور ؛ چه کسی فیلترشکن‌فروشی را گردن می‌گیرد؟
یادداشتی از: احمد توکلی
وقتی در جنگ اقتصادی، رئیس جمهور اقتصاددان نیست، چه باید کرد؟
خاطره ناگفته از روزهای ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی/ محمد هاشمی: جامعه برای تغییر گام پیش بگذارد/ دولت آینده با بحران بیکاری روبرو است / پول پاشی راه حل عبور از بحران نیست/ انگیزه کارشناس صداوسیما، عصبانی کردن فاضلی بود
روحانی: قانون راهبردی مجلس ۳۰۰ میلیارد دلار به کشور ضرر زد
یادداشت رسیده
برای بچه هایِ امروز نگرانم
اختصاصی:
"علی ولی الله " خطاطی آیینی از آقای محمّد مسلم خانی
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن عیدالاکبر غدیر خم در هیئت انصارالخمینی(ره)
از عجائب جریان "حامیان وضع موجود" / زمان روحانی: توسعه اینترنت فساد آور است / زمان تبلیغات اینترنتی: قبلی ها اینترنت را توسعه ندادند، ما دادیم
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: مسائلی مانند حجاب و امثال آن با بگیر و ببند حل نمی‌شود/ اختلاس و نجومی در کشور نباشد مردم هم به قانون احترام می‌گذارند
" ساقی میخانه " غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در توصیف شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهدای کربلای حزب جمهوری اسلامی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان قوه ‌قضائیه:
قوه ‌قضائیه بگونه ای عمل کند که عدالت خانه باشد
شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی
اندیشه در خدمت عشق و خرد در خدمت دل

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزیده ی یادداشتی از: آقای حاج حسن وفایی
مقام معظم رهبری: بنده هیات مذاکره‌ کننده را امین، غیور، شجاع، متدین می‌دانم
گزارش تصویری:
برگزاری دعای عرفه در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/3/27
اختصاصی:
سه اثر خطاطی آیینی از آقای محمّد مسلم خانی
پیام مقام معظم رهبری به حجاج بیت‌الله الحرام
یادداشتی از: آقای حاج حسن وفایی
اظهارات آشفته ی اقتصادی
دیدار جمعی از مدال‌آوران المپیادهای علمی با رهبر انقلاب
دیدار جمعی از وزیران و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛
حسن روحانی: هدف از توهین‌ها در مناظرات انتخاباتی، مبارزه با تفکر ماست
آیت الله ایازی: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند تعامل مناسب را با سایر قوا داشته باشد/ اگر شرایط برای حضور عادلانه فراهم است، تردید کردن و شرکت نکردن‌ کمک به حل مشکلات جامعه نمی‌کند
تخلف انتخاباتی سعید جلیلی روی آنتن زنده تلویزیون؟
مراسم تجدید میثاق وزیر و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با آرمان‌های امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: هرکس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت به حضور در انتخابات مسئول است/ هیچ کس نمی‌تواند مقابل سیل خروشان اراده ملی بایستد
قالیباف زیر آوار مشاوران
مراسم تجدید میثاق رئیس و کارکنان قوه قضاییه با آرمان های امام؛
سید حسن خمینی: کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد؛ دولت‌ بر آمده از پشتوانه رأی ضعیف توان حل این مشکلات را ندارد/ اژه ای: امروز نماد حضور، مشارکت و تکریم مردم‌، انتخابات است/ برخی مشکلات موجود در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست
کنایه محمد مهاجری به قالیباف؛ خسته نباشی دلاور!
شاهد اقتصاد رفاقتی غارتی هستیم!
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا
مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد
بررسی ابعاد نشست محرمانه نظامی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی در بحرین
درباره حمله ناشیانه زاکانی به پزشکیان
بازگشت به تورم 9 درصد و دلار 3600 تومانی: کابوس یا رویا؟!
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن عیدالاکبر غدیر خم در هیئت انصارالخمینی(ره)
کیهان خطاب به نامزدهای اصولگرا: مبادا هوای نفس باعث شود کنار نروید و اتفاق سال۹۲ تکرار شود
بیانیه سران کشورهای گروه هفت:
تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع خواهیم کرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 44034
تعداد بازدید دیروز: 34836
بازدید کل: 68464587
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.