امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 فروردين 1392 ساعت 10:33:39
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۲8)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

حق و باطل

لایَدخُلُ فی الباطلِ وَ لایَخرُج مِنَ الحَقِّ

فرد پارسا در باطل داخل نشده و از حق خارج نمی­شود.
لازمه تقوی، ملازم حق بودن و عدم ورود در باطل است. خداوند، پارسا را نوری داده است که با آن حق را از باطل تشخیص می­دهد.

اِن تَتَّقوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقاناً (انفال29)

و از آن جا که او تقوایش توأم با علم است، در شناخت اعتقادات حق به بایدها و نبایدهای درست مجهز است. از سویی باطن او پر از انوار فضیلتهاست و نیت او سفر الی الله است، بنابراین تمام مقدمات و شرایط را برای عدم ورود در باطل و خوض در حقائق داراست و هیچ مانعی بیرونی از شیاطین جنی و انسی، توان ایجاد انحراف در روح ملکوتی او را ندارد. فلذا فعل او نشانه حق و ترک وی علامت باطل است. او خود میزان است و در این رابطه است که ائمه هدی علیهم السلام اظهار داشتند که: موازین عدل و قسط مائیم.
سکوت متفکرانه

اِن صَمَت لَم یَغُمَّه صَمتُهُ

اگر سکوت کند، اندوهگین نشود.
مراد از این فراز شریف آن است که چون سکوت او به جا و توأم با تفکر و تدبر است و در واقع در آن هنگام به مطالب جدیدی دست می­یابد و یا ممکن است در همان حال پیوند قلبی با عالم بالا برقرار نموده باشد فلذا سکوت وی نه تنها اندوه زا نیست، بل لذت آور است.
البته آن که بهره ای از تقوا ندارد و به جنباندن چانه، عادت کرده است، سکوت کردن برای او سخت و غم آور است. اما زاهد پارسا با علم به ثمرات دنیا وی و اخروی صمت، هرگز دچار اندوه نشود.
صبر

وَ اِن بُغِیَ علیهِ صَبَرَ حتی یَکونَ اللهُ هوالذی یَنتَقِمُ لَهُ

اگر به او ستم شود صبر پیشه سازد تا خداوند از برای وی انتقام کشد.
این فراز شریف اشاره است به دو آیه از قرآن کریم:

وَ مَن عاقبَ بمثل ما عوقبَ بهِ ثُم بُغِیَ علیه لَیَنصُرَنَّهُ اللهُ (حج60)

هرکس در برابر ستمی که به او شده است، مقابله به مثل نماید، اما بعد از آن مورد ظلم واقع شود، خداوند او را یاری خواهد داد.

وَ اِن عاقَبتُم فَعاقِبوا بِمِثلِ ما عوقِبتُم به وَلَئِن صبرتُم لَهُوَ خیرٌلِلصابرینَ (نحل126)

اگر عقاب کردید، همان گونه که عقاب شده­اید عمل نمائید و اگر صبر کنید آن برای صابران بهتر است.
در این آیات شریفه به چند نکته اشاره شده است:
اول آن که هر مظلومی حق دفاع و مقابله به مثل را دارد البته از طریق قانون و حکم حاکم شرع. دوم آن که در عقاب کردن و مقابله، از مثل تجاوز و تعدی ننماید.
سوم آن که اگر به خاطر خداوند عفو نموده امر را به او واگذار کند، خداوند در دنیا و یا آخرت از برای او انتقام کشد.
چهارم آن که پیشه ساختن صبر و با عفو و صلح برخورد کردن و تفویض نمودن کار به خداوند، بهتر است.
رنج نفس اماره

نفسه منه فی عَناءٍ والناسُ منه فی راحةٍ

نفس اماره او از جانب وی در سختی و تعب، و مردم از دست او در آسایشند.
نفس اماره، شر و بدی و فجور را دوست می دارد.

بَل یُریدُ الانسانُ لِیَفجُرَ اَمامَهُ (القیامه5)

هواهای نفسانی طالب مطلوب خویشند اگرچه موجب اذیت و آزار مردم شود و نفس دائماً در صدد تحمیل خواسته های خود به انسان است. فلذا فرد با تقوا به علت قوت باطنی و خودسازی، مقاومت می­کند و از این راه، مردم از دست و زبان او در امان و راحتی­اند.

اَتعَبَ نفسَهُ لِآخِرَتِهِ وَ اَراحَ الناسَ مِن نَفسِهِ

به خاطر آخرتش، خود را به سختی فکند و مردم را از خود آسوده ساخت.
انسان با تقوا شوق به ثواب های اخروی ابدی دارد و می­داند که آن ثواب و رفاه و خوشی درگرو تحمل رنجهای دنیایی است، رنجهایی که از حبس نفس حادث می­شود، سختی هایی که از رفتارهای ناهنجارمردمان متحمل می­شود، مشقت هایی که در اثر عبادات برای وی حاصل می­شود. ناراحتی هایی که از بروز مصائب به وجود می­آید، صبرهایی که در برابر آماده شدن شرایط مساعد برای معصیت و گناه، پیشه می­سازد، همه و همه، تعب و رنج نفسانی است، اما برای رسیدن به زندگانی بی رنج و دارالسلام بهشتی که همه گونه امکانات دلخواه وی در آن جا فراهم است، ضروری و لازم است. البته این مرتبه برای متوسطین از پارسایان است و الاّ:
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر تا چه حدّ است مکان آدمیت
ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است
بـردار ز رخ پرده که مشتاق لقائیم
که در حقیقت اشعار بالا، ترجمان قول مولی­الموحدین علی مرتضاست که فرمودند:

اِلهی ما عَبَدتُکَ خَوفاً مِن نارِکَ وَ لا طَمَعاً فی جَنَّتِکَ، بَل وَجَدتُکَ اَهلاً لِلعبادة فَعَبَدتُکَ

خدایا تو را از ترس آتشت نپرستیدم و برای بهشت عبادت نکردم، بلکه تو را شایسته عبادت دانستم و بندگی نمودم. واضح است که مردم از دست چنین فردی در امنیت و امان کامل باشند.
امام صادق علیه السلام فرموده­اند: هرآن که به هنگام میل، ترس، اشتها، غضب و رضایت مالک نفس خویش باشد، خداوند بدن او را برآتش حرام گرداند. و در وصیت رسول خدا(ص) به علی(ع) آمده است: ای علی، برترین جهادها از آن کسی است که صبح کند اما قصد ستم به احدی نداشته باشد.
دوری و نزدیکی پارسا

بُعدُهُ عَمَّن تَباعَدَ عنهُ زهدً وَ نَزاهةً وَ دُنُّوُهُ مِمَّن دَنامِنهُ لین وَ رَحمَه

انسان با تقوا اگر از کسی دوری می­کند از روی زهد و پاکی است و نزدیک شدنش با افراد نیز به علت نرم خویی و مهربانی اوست. این فراز اشاره دارد به این که، افراد پارسا، جاذبه و دافعه را توأمان دارا می­باشند.
با بعضی قرین و رفیقند اما نه به دلیل طمع در قدرت، ثروت، شهرت یا متاع دنیویشان بلکه به علت صفای باطن، نرم خویی و رحمت درونی خودشان چه همان گونه که اشارت رفت، محبت دنیا را از دل بدر کرده­اند و از برخی نیز کناره می­گیرند، تا زهدشان آلوده نگردد، تا پاک و مقدس بمانند، تا اخلاق نیکویشان معیوب نگردد. رفتارشان ناهنجار نشود، میل به دنیا پیدا نکنند. در معرض اتهام واقع نشوند. فرصتها و عمرشان به هدر نرود.گوشهاشان سخنان بیهوده و باطل نشنوند و چشمانشان منظره های ناخوشایند نبینند.
پسر نوح با بدان بنشست            خاندان نبوتش گم شد
بنابراین دوری­شان ، نه از روی عجب و خودپسندی، کبر و خود بزرگ بینی و استکبار و طغیان، بلکه به دلایل پیش گفته است.

لَیسَ تَباعُدُهُ بِکِبرٍ وَ عَظَمَهٍ وَ لا دُنُوُّهُ بِمَکرٍ وَ خَدیعَةٍ

دوری کردن او از روی کبر و خود بزرگ بینی نبوده ، چنان که در نزدیک شدنش نیز قصد حیله و نیرنگ نیست.
عروج ملکوتی همّام

وَصَعق هَمّامُ صَعقَهَ کانَت نَفسُهُ فیها، فقال امیرُالمُؤمنینَ أَمّا وَاللهِ کُنتُ أَخافُها عَلَیهِ ثم قال(ع): هکَذا تَصنَعُ المَواعِظُ البالِغَهُ بِاَهلِها

فقال لَهُ قائلً: فَما بالُکَ یا اَمیرَالمؤمنین، فَقال انَّ لِکُلَ أَجَلٍ وَقتاً لایَعدوهُ وَ سَبَباً لایَتَجاوَزُهُ، فَمَهلاً لا تَعُد لِمِثلِها فَاِنَّما نََفَثَ الشَیطانُ عَلی لِسانِکَ.

وقتی کلام فصیح و بلیغ مولا بدین جا رسید. همّام فریادی کشید وجان به جان آفرین تسلیم کرد. پس امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به خدا قسم که از این امر براو می­ترسیدم سپس فرمودند: مواعظ بلیغ این گونه در اهلش اثر می­گذارند. مردی به وی گفت: ای امیرمؤمنان، پس چگونه است که این سخنان در شما چنین تاثیری نمی­گذارد؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! موت هر انسانی وقت معین و سببی معلوم دارد که از آن در نمی­گذرد. پس توقف کن و دیگر به مانند چنین سخنی باز نگرد که شیطان بر زبان تو دمید.
والسلام
**************************************************
بدين وسيله از استاد گران­قدر و بلند­پايه جناب آقاي محبتي كه اجازه انتشار ترجمه و شرح خطبه همام را به ما دادند صميمانه تشكر نموده و براي ايشان از خداوند متعال پاداش مي­طلبيم.
* استفاده بدون ذكر نام نويسنده و نشاني : http://www.hankh.ir/?p=40495 ممنوع است *






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/22
توافق بزرگ ایران و روسیه/ اروپا شوکه شد
انتقال اورانیوم غنی شده به کشورهای منطقه خلیج فارس تحت نظارت امارات و عربستان، به سود ایران است؟
اقدام نماینده ایرانی‌تبار کنگره آمریکا درباره نام خلیج فارس/انصاری:از تغییر نام خلیج فارس تا پذیرفتن هواپیمای اختصاصی لوکس،همه به هم ربط دارند!
در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) مطرح شد:
علی لاریجانی: برای فهم هویت انقلاب باید به فکر امام توجه کرد
یادداشتی از: خانم سمیرا فرخ منش
از لابی تا لفاظی/ پشت پرده ورود ناگهانی تام کاتن در ماجرای نام جعلی برای خلیج فارس
گروسی اعتراف کرد
ناتوانی در نابودی صنایع اتمی ایران
حجت‌الاسلام سروش تشريح کرد
پيامک‌های تذکر حجاب نه شرعی است و نه قانونی
واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس
در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران؛
تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه: با چشمان باز در حال پیش‌بردن مذاکرات هستیم/ حرف‌های ضد و نقیض زیادی از آن‌ها می‌شنویم که کار را سخت می‌کند/ هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است/ دشمنانی هستند که نمی‌خواهند این مسیر به جایی برسد
ویژگی عبادت در شب پانزدهم ماه ذیقعده چیست؟
دیدار آیت‌الله جوادی آملی با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف
الجولانی در نشست سران عرب در بغداد حضور نمی‌یابد
اختصاصی:
لا حول ولا قوه الا بالله... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
شیخ نعیم قاسم: غیرممکن است نتانیاهو بتواند فلسطینی‌ها را از خاکشان محروم کند
فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی:
آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد
ظریف: اگر توافق نشود، مقصرش طرف آمریکایی است
وزیر خارجه عمان: ایده‌های مفید و ابتکاری در مذاکرات امروز، نشان‌دهنده تمایل ایران و آمریکا به توافق است
سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات
گزارشی از: مصطفی آرانی
۱۴ سالمند در غزه از گرسنگی جان دادند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
کربلا؛ عشق سرخ، وفاداری جاودان
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/2/18
بنی اسرائیل به مکه و مدینه باز خواهد گشت؟/ بن سلمان، هرتزوگ و شهر نئوم اضلاع عادی سازی روابط
علی درستکار: گفتند زیاد از مرحوم هاشمی دلبری کردی ممنوع‌الفعالیتم کردند!/ دیگر تلویزیون نمی‌بینم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 728
تعداد بازدید دیروز: 21222
بازدید کل: 75657947
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.