امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 اسفند 1391 ساعت 23:34:36
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱9)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

نشاط در مسیر هدایت

وَ نَشاطاً فی هُدیً

پارسایان در طی منازل سلوک به سوی خدا با نشاطند.
سلوک و سفر به کوی دوست، گاه در بعد نظری است و گاه در بعد صفات وخلق و زمانی در وادی عمل و رفتار است.و بهترین حالت آنست که مسافر الی الله هر سه وادی را به موازات هم در نوردد و خود را به مقصد اعلی که مقام عبودیت است برساند.
مرحوم صدرالمتالهین در کتاب گران سنگ خود اسفار، انسان را مسافری می­داند که برای رسیدن به هدف که همانا مرتبه انسان کامل است چهار مرحله را باید بپیماید. ابتدا سفری از مخلوقات اعم از مادی و مجرد به خدا. به این معنا که پس از اندیشه در حقیقت آیات انفسی و آفاقی، خدا را بیابد و در مرحله ثانی سفر از حق به حق را شروع نماید. که تدبر و اندیشه در اسماء حسنی و صفات جمالیه و جلالیه خدای سبحان و استغراق در مرتبه واحدیت آن ذات سبوح قدوسی است.در مرتبه سوم سفر از حق به خلق است که مراتب صدور انوار و تجلی صفات به صورت افعال مورد مطالعه قرار می گیرد. از بالاترین مراتب آن که مقام صادر نخستین و حقیقت محمدیه(ص) است و همین طور مراتب عوالم عقول و نفوس تا پائین ترین مراحل هستی، یعنی جهان ماده و طبیعت به عبارت دیگر قوس نزول یا انالله را ملاحظه می کند.
و در پایان این مرتبه است که سفر چهارم آغاز می گردد سفر از خلق به خلق، انسان در معیت حق حقیقی، آماده طی منزل ولایت می­شود تا به تناسب به مقام نبوت، وصایت و امامت برسد. تا از همان راه که رفته است شرایط اجتماعی را به نحوی تنظیم کند که دیگران نیز در سایه هدایتهای وی، موفق به طی منازل شوند.
و این مسیر تنها یک سفر نظری و فکری نیست بل دو رو دارد نظر و عمل، با بعد نظری ادراک می­کند و باقوه عملیه در وجود خویش پیاده می­کند. و پر پیداست که آغاز و طی چنین سفری بدون نشاط ممکن نیست. و انسان پرهیزگار پس از بیدارشدن و یقظه و دریافتن حقیقت خود و هستی و تدبر در جنایات و معاصی خود و محاسبه دقیق آنها، عاطل و بیهوده ننشیند و صرفاً در آرزوی رفتن نباشد بلکه کمر همت برمیان بندد توبه­ای نصوح کند و با نشاطی تمام در مسیر هدایت جبران مافات کند و با قوت و سرعت گام زند واجبات را اقدام و از محرمات دوری گزیند. و همین طور منازل را یکی پس از دیگری طی کند تا به سرمنزل مقصود نائل آید.
در وادی صفات و اخلاق ابتدا در اثر مشارطه، مراقبه و محاسبه رذائل درون خود را شناسائی کند و سپس اقدام به تخلیه رذائل و به دنبال آن آراسته به فضائل شود و در این تخلیه و تحلیه نیز، سرتا پا نشاط است. و این نشاط می تواند که در پی نیرومندی اعتقادات به وعده های الهی در کتاب آسمانی و مقدس قرآن کریم و سخنان معصومین علیهم السلام باشد.
اگر آدمی با خدای خویش معامله کرد، کاری برای او کرد و در پی جلب رضای او بود و قلبش به او مطمئن شد، یقین خواهد داشت که نه تنها در این معامله ضرری متوجه او نخواهد شد بلکه منافعی عظیم در انتظارش خواهد بود که حتی قابل تصور نیست و لذا در کار دارای نشاط خواهد بود و بر عمل و جدیت خواهد افزود و از تنبلی و کاهلی منافقانه پرهیز خواهد نمود:وَاِذا قاموا اِلیَ الصَّلوةِ قامُوا کُسالی یُراؤونَ الناسَ (نساء142)و به هنگام قیام برای نماز، با حالت کسالت برمی خیزند و ریا کنند.
گوئی اقامه نماز را برایشان تحمیل می کنند و کار و عبادت برای خدا، برایشان بزرگ و سنگین است. وَ استَعینوُا بِالصَّببرِ والصلوة و اِنها لکبیرة اِلا علی الخاشعینَ (بقره45)
تصور جایگاهی که پارسا بدان خواهد رسید و ادراک فضیلت و شرافت آن غایت عظیم، انگیزه و نشاطی بسیار عالی برای مومن پارسا خواهد بود که لحظه ای از یاد آن مقام وصل به جان جانان و مرتبه خلیفة اللهی و انسان کامل و سعادت عظمای ابدی، غافل نخواهد ماند.
در وسائل روایتی از امام صادق علیه السلام درباره انسان ریا کار آمده است که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: ریا کار سه نشانه دارد: هنگامی  که مردم را ببیند در عمل با نشاط است، وقتی تنها شود کسل و بی میل است و دیگر این که، ستایش دیگران را در همه کارهایش دوست می دارد.
گریزانِ از طمع

وَتَحَرُّجاً عَن طَمَعٍ

از طمع گریزانند
متقین طمع را نتیجه حرص می­دانند و حرص را از وجود خود برکنده­اند تا به تقوا رسیده­اند چه دل واحد ، جای دو محبوب نتواند بود. آن که در قلبش محبت دنیا را دارد حب و عشق به خدا را در دل نخواهد داشت و آن که دلباخته حبیب حقیقی شد، نتواند که دوستدار دنیا و وابسته بدان باشد، چه رسد بدان که در آن طمع ورزد.
کار عاقل نیست با یک دل دو دلبر داشتن
یا ز جانان یا ز جان باید که دل برداشتن
فرد پارسا محبت دنیا را ریشه و راس همه خطایا می­شمارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: رَأسُ کُلَّ خَطیئه حُبُّ الدُّنیا  (اصول کافی)
در لسان معصومین علیهم السلام سخنان فراوانی درباره طمع، برحذر بودن از آن، مایه بندگی و ذلت بودن آن در مقابل غیرخدا وجود دارد که اگر چکیده آنها را بخواهیم گزارش کنیم به صورت ذیل خواهد بود:
 طمع زداینده حکمت از قلبهای دانشمندان است.
 طمع اندک می تواند تقوای زیاد را فاسد گرداند.
 چیزی مانند طمع آدمی را به فساد نمی­کشاند.
 اگر خواهان خیردنیا و آخرت هستی، چشم طمع را از آن چه در دستان مردمان است بپوشان.
 میوه طمع شقاوت و بدبختی است.
 از ویژگیهای منافقین است که متوسل به طمع شوند، تا بازارهای خود را بدان رونق بخشند.
 از طمع بدور باش و از آن چه در دست مردم است مأیوس شو. چه، طمع کلید ذلت و موجب فقدان عقل و جوان مردی و علم است.
 شدت حرص و آز، موجب آلودگی قلب و نهاده شدن مهر محبت دنیا برآن است و آن کلید هرگناه و ریشه هر خطایی و سبب از بین رفتن هر حسنه­ای است.
طمع، سبب بردگی ابدی انسان است. چه بد بنده ایست، آن که طمع راهبر او باشد.
 هر آن که طالب زندگانی آزاد است، نباید طمع را در خانه قلب ساکن گرداند. برده مطامع، بنده ای است که هرگز روی آزادگی نبیند.
 چه زشت است برای مومن که دارای میلی باشد و آن میل او را به خواری کشد.
بیشترین مهلکه های عقول آدمیان، زیربرقهای مطامع است.
 تاثیر خمر در زوال عقول انسانها، از اثر طمع در عقلهای آنان بیشتر نیست.
 علاج طمع با اشتغال به ضد آن، ورع، میسر است. رأس ورع، ترک طمع است. طمع چهار شعبه دارد: شادمانی، غرور و فریفتگی، لجاجت، تکاثر.
مولا علی علیه السلام در نامه شماره31 نهج البلاغه آورده اندکه:
«برحذر باش تا مرکبهای طمع تو را با سرعت داخل چشمه های هلاکت نکند. چه، تو به روزی مقسوم خود خواهی رسید و سهم خویش دریافت خواهی نمود و بدان که اندکی روزی از سوی خداوند، برتر و بالاتر از روزی افزونی است که از سوی مردم به تو رسد اگر چه همه روزیها از اوست.»
مرحوم مولوی در این باب سروده است:
گر جهان را پر دُرمکنون کنی
روزی تو چون نباشد چون کنی
بردل خود کم نه اندیشه معاش
رزق کم ناید تو بردرگاه باش
نعمت از دنیا خورد عاقل، نه غم
جاهلان محروم مانده درندم
چون درافتد درگلوشان حبل دام
دانه خوردن گشت برجمله حرام
باز مرغان خبیر هوشمند
کرده­اند از دانه خود را خشک بند
کاندر این دام آن نه دانه زهرهاست
کور آن مرغی که در فخ دانه خواست
مرغ عاقل کی خورد دانه ز دام
هم چنان کز دام دنیا این عوام
دانه کمتر خور مکن چندین رفو
چون کلوا خواندی بخوان لاتُسرِفوا
تا خوری دانه نیفتی تو به دام
این بود علم قناعت والسلام
و در بیان شوم بودن حرص گوید:
حرص تو چون آتشست اندر جهان
باز کرده هر زبانه صد زبان   
حرص نابیناست بیند مو به مو
عیب خلقان را بگوید کو به کو
حرص و شهوت مرد را احول کند
ز استقامت مرد را مبدل کند
پس کلان حبلی که حرص است و حسد
یاد کن فی جیدِها حَبلٌ مَسَدٌ
و طمع این خاصیت دارد که دیده دل بپوشاند مَن کانَ فی هذِهِ اعمی فَهُوَ فی الآخرة أعمی وَ اَضَلُّ سَبیلاً (إسراء72).
مولوی در این باره گوید:
صاف خواهی چشم و عقل و سمع را
بردران تو پرده های طمع را
هر کرا باشد طمع الکن شود
با طمع کی چشم دل روشن شود
هرکه ازدیدار برخوردار شد
این جهان درچشم او مردار شد
و آن که پوشیدش طمع آن چشم و دل
می دهد جان در هوای آب و گل
از طمع هر مرغ در دام اوفتاد
کام جست از طمع و ناکام اوفتاد
ای بسا مرغ پریده دانه جو
که بریده حلق او هم حلق او
ای بسا قاضی حبر نیک خو
از پی حرص گلو شد زرد رو
ای بسا مستور در پرده بده
شومی فرج و گلو رسوا شده
و باید توجه داشت که در کار خدا حریص بودن، نه تنها مذموم نیست بل ممدوح است که در ذیل فراز و حرصاً فی علمٍ بدان اشارت رفت.
مولوی نیز بدین نکته عنایت دارد:
حرص اندر عشق از فخر است و جاه
حرص اندر غیر او ننگ و تباه
هم چو مستسقی کز آبش سیر نیست
برهر آن چه یافتی والله مایست
بنابراین فرد پارسا، از آن­رو که ماهیت طمع را با بهره گیری از تعالیم منور قرآن و اهل بیت(ع) شناخته است، عمق رذیلت آن را می شناسد، فروع و شاخه های آنرا می­داند و آثار سوء و منفی آن را در اندیشه ها و صفات و رفتار، عالم است. فلذا، یک سره از این رذیلت دوری می­جوید تا دچار ذلت و خواری کینه ورزی، دشمنی و غیبت، تملق و چاپلوسی در مقابل اهل دنیا و معاصی و نفاق و ریا نشود و تیغ بران زبانش در امر به معروف و نهی از منکر، کند نگردد.   

  *استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی: http://www.hankh.ir/?p=38202 ممنوع است* 







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پشت پرده درخواست اروپا از ایران چیست؟
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
آثار ضربات موشکی ایران بر مراکز مهم صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد
آکسیوس: نتانیاهو از کنترل خارج شده و مثل دیوانه‌ها رفتار می‌کند
نقطه ضعف بمب‌ سنگرشکن آمریکا پیدا شد / سلاحی برای مقابله با «GBU-57»
پس از ایران نوبت به قاهره می‌رسد؟/ آماده‌باش کامل ارتش مصر برای مقابله با اسرائیل
پیش‌بینی سرمقاله ۷۷ سال پیش روزنامه اطلاعات درباره رژیم صهیونیستی
برای افغان‌هایی که از ایران می‌روند اشک تمساح نریزید/ طالبان در ایران جنایت کرد، صداوسیما ساکت بود
انتقاد روزنامه اطلاعات از یک مداح که به حوزه علمیه اهانت کرد
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
گذرگاه زنگزور؛ نقشه راه 100 میلیارد دلاری آمریکا برای مدیریت ترانزیت در عصر تحریم‌ها
ارتش: بخشی از سامانه‌های پدافندی ما در جنگ آسیب دیدند؛ اما سامانه‌های آسیب‌دیده جایگزین و در محل‌های از پیش تعیین‌شده مستقر شدند
ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) اعلام کرد
زمان شروع و پایان رسمی عملیات اجرایی مدیریت اعزام زوار اربعین
عباس عبدی، فیاض زاهد، محمد مهاجری: وحدت امر یکسویه نیست که فقط مردم آن را اجرا کنند/نمی‌شود پاسخ مردم را با تعابیری مثل آغل یا حمله به ناف ترامپ داد
عراق در تهدید یک سناریوی دوگانه خطرناک/ حشدالشعبی در حالت آماده‌باش قرار دارد/ حوادث سویدای سوریه فراتر از مرزها است
توضیحات وزیر اطلاعات درباره آمار جاسوسان بازداشتی
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
همسنگر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مرحوم مغفورحبیب الله احمدلو به سرای باقی شتافت
پروفسور جان میرشایمر: اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند جنگ و نسل‌کشی را ادامه دهد
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
اطلاعیه تشییع ، مراسم و تسلیت:
پدرهمسرگرامی قاری ارجمند جناب آقای سعید علیزاده به دیدار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
تصاویر:
بیلبوردهای پاکستانی‌ها در همبستگی با ایران با جمله«اسرائیل فقط دشمن فلسطین نیست، دشمن جهان اسلام است»
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
راهپیمایی سی امین سالگرد کشتار "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین/ آسوشیتدپرس
عناصر الجولانی مناطق علوی‌نشین را به آتش کشیدند
شمس‌الواعظین:حرف رهبر انقلاب درست از آب درآمد/ ما وقتی سوریه را از دست دادیم مجبور شدیم در تهران با اسرائیل بجنگیم
جزئیات آمار جمعیت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴
رییس جمهور برزیل به ترامپ: فکر نکن کلانتر جهان هستی!
دیدگاه صاحب‌نظر روس درباره پیشنهاد انتقال آب از دریای سیاه برای نجات خزر
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
در نقد مناظره «کواکبیان ـ خضریان»/ چرا صداوسیما وارد این مسیر غلط می‌شود؟
افشای میانجیگری امارات برای مسلح کردن سوریه جهت درگیری با حزب‌الله لبنان
۷ نکته درباره مسئله «نفوذ»
ترامپ - فغانی؛ فغان از بی‌وطنی!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1483
تعداد بازدید دیروز: 7638
بازدید کل: 76286654
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.