امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 اسفند 1391 ساعت 23:43:24
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱7)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

قوت دینی

فَمِن عَلامَةِ اَحَدِهِم اَنَّکَ تَری لَهُ قُوَّة فی دینٍ

از علامات دیگر متقین نیرومندی در امور دینی است.
فرد پارسا از آن رو که اعتقادش به دین عالمانه و آگاهانه است، لذا تشکیک ها و شبهات شیاطین انسی و جنی که خناسانه در صدور وسواس دارند؛ در باورهای آنان تاثیر نمی­کند. چه مغالطه­های آنان برای وی آشکار است.­این توانایی را دارد که مکاتب گوناگون را بشناسد و حق و باطل آن را جدا کند از حقیقت تبعیت و از باطل روی گرداند. وَبَشِّرعِبادِیَ الذینَ یَستَمِعونَ القَوَلَ فَیَتَّبعونَ أَحسَنُهُ (زمر18)
بشارت باد بندگان مرا که سخنان را می­شنوند و از بهترین آنها پیروی می­کنند و این یعنی توانایی و نیرومندی در دین و البته پر پیداست که تنها دین پارسای عالم چنین است اما پارسای مقلد چه بسا با یک یا چند شبهه ایمانش تزلزل یابد و در عمل تغییر مسیر دهد. و بالعکس اگر علم همراه با تقوای درونی نباشد چه بسا گرایشها و امیال غریزی او را از جاده صواب بدر برد و اهل باطل و دچار خسران ابدی گردد.
معنای دیگر قوت دینی، نیرومندی در اتصاف به فضایل اخلاقی و برکندن رذایل باطنی است که در طول دوران زندگی به تدریج تبدیل به ملکات اخلاقی زشت گردیده است. انسان مؤمن پارسا زمانی که بیدار شد و خود را شناخت و از این طریق به معرفت مبدا و مقصد نائل آمد و جنایات و معاصی خود را بررسی کرد، عزم خود  را جزم می­کند تا ریشه بدیهای درون را با تبر توبه از بیخ برکند و فرصت رشد و تقویت بدانها ندهد. لذاست وقتی در رفتار متقین دقت می­کنی فضائل درونی او را حس می­نمائی و این معنای دوم قوت در دین است. چه قسمت بزرگی از تعالیم دین در باب تبیین فضائل و رذایل اخلاقی به منظور ترغیب به مکارم اخلاقی و ترهیب از زشتیهای صفات است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اِنَّما بُعِثتُ لِاُتَممَّ مَکارِمَ الأخَلاقِ. مبعوث شدم تا نیکوئی­های اخلاق را به کمال رسانم.
نیرومندی دینی معنای دیگری نیز می­تواند داشته باشد و آن این که پارسای مومن در مقام رفتار نیز کاملا دینی است.رفتارهای فردی و اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی و... همه، حکایت از شدت دینداری او دارد.
به عبارت دیگر رفتار مومن متقی ریشه دینی دارد، افعالش رنگ دینی و صبغه الهی دارد، اوامر قرآن و سنت را در افعال او و نواهی آن را در ترک­های او می توان رویت نمود و او همانست که دیدارش انسان را به یاد خدای اندازد و در روایات امر بدان شده­ایم که با چنین افرادی مجالست کنیم و معنای قوت در این مقام، آن خواهد بود که وقتی عملی را دینی تشخیص داد، ضمن رعایت همه جوانب مورد لزوم امر، عزم را جزم کند و در مقام عمل دچار تردید و دودلی نشود چه می داند که توکل همین است و خداوند متوکلین را دوست می دارد.
 فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَّکَّل علی الله اِنَّ الله یُحِبَّ المُتَوَکلّینَ (آل عمران159)
قوت در دین، معنای دیگری نیز دارد، در مقام دفاع از باورهای دینی سستی نمی­ورزد، به تردیدها و اشکالات مکاتب گوناگون مخالف بی تفاوت نیست و تا آن جا که توان دارد تصمیم بر دفاع آگاهانه و علمی از دین دارد. مسلح به کتاب برهان است، منطق و استدلالات و حکمت می­داند و از دین خود و هم کیشانش با حکمت و موعظه و جدال احسن پاسداری می کند و در این باب بسیار نیرومند است.
اُدعُ الی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظِةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ أحسَنُ.(نحل 125)
دفاع و پاسداری او از دین منحصر به حکمت نظری و عملی نیست بلکه در مقام عمل نیز تا پای جان در میدان و صحنه است، اهل جهاد و طالب شهادت در راه خداست. قیام را بر قعود برتریها می­دهد و تفاوت بسیار بین آن دو قائل است، اشغال به درس و بحث و تفکر و تدبر در کتاب و سنن الهی وی را از رفتن و لقاء و ایثار باز ندارد. چه کتاب را برای رفتن می خواند نه برای ماندن و چسبیدن به زمین.
و آن چه را در زمین است زینت زمین می شمارد نه زینت جان: اِنّا جَعَلنا ما عَلَی الاَرضِ زینَهً لَها لِنَبلُوَهُم اَیُّهُم أَحسَنُ عَمَلاً. (کهف7)
ما هر آن چه بر زمین است،؛ زینت زمین قرار دادیم تا آدمیان را بیازمائیم که کدامشان نیکوتر عمل می­کنند.
 او با خدا معامله کرده است و مشتری جان و مالش خداست: اِنَّ الله اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَ أَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهُ. (توبه 111)
لذا او دفاع از آب و خاک و وطن خود را در مقابل متجاوزان، امری کاملا دینی تلقی می­کند، دفاع از اهل بیت وخانواده خویش را وظیفه ای الهی تلقی می­نماید، حمایت از عقائد و باورهای حقه را واجب خدایی  می­داند و دیانت او عین سیاست اوست و این است مفهوم قوت در دین.  
دوراندیش نرم خوی

وَحَزما فی لینٍ

متقین در عین دوراندیشی در عواقب امور و رعایت جانب احتیاط در برخورد با مردم، نرم خویند. نه آن گونه­اند که تحت تسلط دیگران قرار گیرند و دچار مهانت و ذلت شوند و نه به آن صورتند که مردم را ا زخود بگریزانند.
در روایات منقول از معصومین علیهم السلام اجمالا آمده است که حزم، کیاست است و صناعت و موجب سلامت. حزم آنست که آدمی در عاقبت امور اندیشه کند و سپس اقدام نماید و هر آن که در پایان امور نیندیشد، خود را در سختیها خواهند افکند و تدبیر در عواقب کارهاست که آدمی را از پشیمانی مصون می دارد و نتایج امور را نیکو می­گرداند.
در نظر معصومین(ع) عاقل ترین مردم، متدبرترین آنها در پایان افعال است و فیروزی انسان در اخذ تصمیم های مبتنی بر حزم است چه صحت عزم در گرو دوراندیشی و حزم است. بنابراین در عزم بدون حزم، جز خسران و ضرر برای فرد، چیزی دیگر نخواهد بود. از رسول خدا(ص) پرسیدند که حزم چیست؟ فرمود: مشاورت با اصحاب فکر و رای و پیروی از آن.
و دوراندیشی، آنگاه بهتر سود دهد که همراه با حفظ تجربیات باشد و حزم خاص دینی طاعت خداوند و عصیان در برابر نفس اماره است و در واقع حازم حقیقی آن است که فریفته دنیا نشود و از عمل آخرت باز نماند و به هنگام بلا و سختی مدهوش نشود و به وقت اقبال نعمت از کار برای آخرت غافل نگردد و در زمان تسلط غضب، عقوبت را به تاخیر اندازد. و اما پیشوایان معصوم مکتب مقدس اسلام، درباره دوراندیش ترین مردم فرموده اند: دوراندیش ترین مردم، فرو خورنده ترین آنها به هنگام خشم است و مهیاترین افراد برای پذیرش مرگ.
زاهدترین کسان، احزم مردمانند و فرموده اند هرآن که صبر و تدبیرش در عواقب کارها شعار و لباس او باشد، دوراندیش ترین مردمان است و کسانی که به وعده های خویش وفا کنند و کار امروز به فردا نیفکنند از احزم ناس به شمار آمده اند.
و عبارت مولا این گونه القاء می کند که مبادا حزم و دوراندیشی دچار افراط و تفریط شود و رابطه فرد را با دیگران دچار مخاطره کند و موجب بدبینی به افراد و در نتیجه خشونت و عدم مدارا با خلق شود. بلکه آن حزمی مقبول است که همراه با نرمی و رفق و مدارا و موجب جلب و جذب مردمان باشد و پیداست که مراد از نرمی، تواضع مطلوب است که در ذیل فراز مشیهم التواضع شرح آن مذکور افتاد، نه آن تواضعی که به حقیقت مهانت و خواری و ذلت باشد.
و رعایت عدل در برخورد با خلق همین است.

وَ ایماناً فی یَقینٍ

و ایمان پارسایان بر پایه یقین است.
اما ایمان به معنای تصدیق قلبی است و در شریعت مطهر اسلام، تصدیقی خاص مراد است و آن تصدیق مبدا و معاد و آن چه ایمان بدان ضروری و لازم است، می­باشد. و ایمان در افراد مختلف به وجوه گوناگون موجود است که حکایت از شدت و ضعف و ذو مراتب بودن آن دارد. پائین ترین درجه ایمان، باور از روی تقلید در پذیرش اصول عقائد است که فرد بدون علم و آگاهی به دلیل و موجب، مومن می­شود و مطابق آن، عمل نیر می­کند. مرتبه بالاتر آنست که اعتقاد از روی علم و آگاهی نسبت به دلیل باشد. و درجه بالاتر از آن مرحله ای است که علاوه بر علم و آگاهی نسبت به دلیل و موجب، بدان جا رسد که جز این باور، اعتقاد مناقض یا متضاد دیگری، صحت ندارد. البته از روی برهان و استدلال و این مرحله علم الیقین است که از طریق تعقل، تحصیل، تمرین و ممارست علمی به دست می­آید.
اما رهروان عاشق بلند پرواز در این حد نیز توقف ندارند و طالب مرتبه شهود و رویت حقند و خواستار طرد و براندازی حجابهای دنیائی و اعراض کلی از آنها و راه رسیدن به این مقام همانا مسیر عبادت، تزکیه و ریاضات شرعیه­ای است که سالکان طریق، منازل آن را در مکتوبات خویش شرح داده اند و باید بدان جا مراجعت نمود. بنابراین،پارسایان از ایمانی برخوردارند که تزلزل نپذیرد و احتمال و شاید و اگر و اما در آن رسوخ نیابد.
امام رضا علیه السلام از قول امام صادق علیه السلام فرموده اند که: ایمان یک درجه بالاتر از اسلام و تقوی یک مرتبه بالاتر از ایمان و یقین یک مرحله بالاتر از تقواست و خداوند چیزی را کمتر از یقین در بین مردم تقسیم نفرموده است.
از امام صادق علیه السلام سوال شد. چه چیز یقین است (یا نشانه های یقین کدامند؟)
فرمودند: توکل بر خداوند، خود را بدو سپردن، راضی به قضای الهی شدن، کارها را بدو تفویض نمودن و در جستجوی دانش بودن. 
*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=37947 ممنوع است*  






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/22
توافق بزرگ ایران و روسیه/ اروپا شوکه شد
انتقال اورانیوم غنی شده به کشورهای منطقه خلیج فارس تحت نظارت امارات و عربستان، به سود ایران است؟
اقدام نماینده ایرانی‌تبار کنگره آمریکا درباره نام خلیج فارس/انصاری:از تغییر نام خلیج فارس تا پذیرفتن هواپیمای اختصاصی لوکس،همه به هم ربط دارند!
در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) مطرح شد:
علی لاریجانی: برای فهم هویت انقلاب باید به فکر امام توجه کرد
یادداشتی از: خانم سمیرا فرخ منش
از لابی تا لفاظی/ پشت پرده ورود ناگهانی تام کاتن در ماجرای نام جعلی برای خلیج فارس
گروسی اعتراف کرد
ناتوانی در نابودی صنایع اتمی ایران
حجت‌الاسلام سروش تشريح کرد
پيامک‌های تذکر حجاب نه شرعی است و نه قانونی
واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس
در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران؛
تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه: با چشمان باز در حال پیش‌بردن مذاکرات هستیم/ حرف‌های ضد و نقیض زیادی از آن‌ها می‌شنویم که کار را سخت می‌کند/ هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است/ دشمنانی هستند که نمی‌خواهند این مسیر به جایی برسد
ویژگی عبادت در شب پانزدهم ماه ذیقعده چیست؟
دیدار آیت‌الله جوادی آملی با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف
الجولانی در نشست سران عرب در بغداد حضور نمی‌یابد
اختصاصی:
لا حول ولا قوه الا بالله... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
شیخ نعیم قاسم: غیرممکن است نتانیاهو بتواند فلسطینی‌ها را از خاکشان محروم کند
فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی:
آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد
ظریف: اگر توافق نشود، مقصرش طرف آمریکایی است
وزیر خارجه عمان: ایده‌های مفید و ابتکاری در مذاکرات امروز، نشان‌دهنده تمایل ایران و آمریکا به توافق است
سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات
گزارشی از: مصطفی آرانی
۱۴ سالمند در غزه از گرسنگی جان دادند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
کربلا؛ عشق سرخ، وفاداری جاودان
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/2/18
بنی اسرائیل به مکه و مدینه باز خواهد گشت؟/ بن سلمان، هرتزوگ و شهر نئوم اضلاع عادی سازی روابط
یادداشتی از: علی نجومی
دکتر دونالد یا مستر ترامپ؟ مسأله این است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12052
تعداد بازدید دیروز: 21222
بازدید کل: 75669271
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.