امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 اسفند 1391 ساعت 23:04:58
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱6)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

خوف الهی

قَد بَراهُمُ الخَوفُ بَری القِداحِ یَنظُرُ اِلَیهِمُ النّاظِر فَیَحسِبُهُم مَرضی وَ ما بِالقَومِ مِن مَرَضٍ وَ یَقولُ لَقَد خولِطُوا وَ لَقَد خالَطَهُم اَمرٌ عَظیمٌ

خوف بر پارسایان غالب آمده و تن آنها را مانند تیری تراشیده است، بیننده پندارد که مریضند در حالی که بیمار نیستند و گویند که رفتارشان از عرف بیرون است اما امری بس بزرگ آنها را به خود مشغول داشته است. حضرت در این فراز شریف اشاره به خوف پارسایان از خداوند دارد که در قرآن کریم نیز مذکور افتاده است: یَخافونَ رَبَّهم مِن فَوقِهِم (نحل 50)
و خوف صحیح همین است که آدمی را به درجات بالایی از عرفان و شهود ترقی می دهد و خوف باطل آن است که انسان، ترس از دست دادن بهره های دنیوی وجودش را فرا گیرد که این گونه شخصی راه به جایی نخواهد برد. مرحوم خواجه عبدالله انصاری خوف صحیح را این گونه تعریف کرده اند:
اَلخَوفُ هُو الاِنخِلاعُ مِن طُمانینةِ  الامنِ بِمُطالَعَهِ الخَبَرِ
خوف عاری شدن از آرامش و امنیت از راه مطالعه و اندیشه در خبرهای تهدید آمیز انبیاء است.
یعنی اندیشه و استحضار در آیات وعید دهنده الهی و سخنان دلالت کننده بر عذابهای اخروی موجب حصول و تحقق این درجه از خوف است.

وخوف درجاتی دارد:

پائین ترین و اولین درجه آن، خوف از عقوبت و کیفر است که پس از ایمان و اعتقاد فرد به اصول عقائد از مبداء و معاد پدید آید و این همان خوف عموم مردم است که خداوند متعال را از ترس آتش عبادت می کنند. برای رسیدن به این درجه، تصدیق و باور قلبی نسبت به وعیدهای خداوند ضرورت دارد و هم چنین به یادآوردن معاصی و گناهان ومداومت بر یاد آخرت از لوازم حتمی و قطعی آنست.
 درجه دوم از خوف، ترس از مکر برای نفوس مستغرق در یقظه و بیداری است که شیرینی و لذت بیداری می چشند و ترسشان از آنست که این حالت زایل شود.
درجه سوم خوف که بالاترین مرتبه آن است و مختص به خواص، وحشت خوف فقط از شدت وصول آنها به اسماء جلالیه حضرت حق و مشاهده عظمت و هیبت وجلال الهی است و این حالت بیشتر در خلوت مناجات و راز و نیاز با محبوب مطلق دست می دهد و همین مشاهده و حالت است که مشاهد را از انبساط باز می دارد و او را به مقام فناء می رساند چنان چه خدای موسی با موسی کرد:
 فَلَمّا تَجَلیّ رَبُّهَ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَکَّا وَ خَرَّ موسی صَعِقا  (اعراف143) زمانی که حضرتش بر کوه تجلی کرد، از هم گسیخت و موسی بیهوش افتاد. و این گونه است که فرد پارسا وقتی عظمت و هیبت حضرت حق را مشاهده کند و به مقام فناء در صفات جلالیه خدای سبحان واصل شود، نفس به واسطه شدت اشتغال از تدبیر بدن غافل ماند و قوای او رو به ضعف گذارند و بدل ما یتحلل آن گونه که رواست تامین نشود و بدن لاغر گردد، مانند تیری تراشیده، و مردم پندارند که بیمار است در حالی که نیست و به موجب غلبه خوف الهی و استغراق در جلال الهی، گاهی سخنانی بر زبان جاری کند که در ظاهر با عرف عموم حاکم بر جامعه نسازد و او را متهم به جنون و حتی کفر و ارتداد کنند چنان که با برخی کردند. و خدای رحیم برای بندگان خائفش که از پیروی هواهای نفسانی روی گردانیده اند بهشت را آماده ساخته است و حقیقت آنست که تا بهشت دو قدم راه است خوف از مقام ربوبیت و مخالفت با هوای نفسانی:
وَ اَمّا مَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهیَ النَفسَ عنِ الهَوی فَاِنَّ الجَنَّة هِیَ المَأوی (نازعات40)
و آنان که به مراتب عالی خوف واصل شده اند علاوه بر جنات عدن راه به جنتی دیگر خواهند یافت که بهشت خود خداوند است و مخصوص مقربین درگاهش: وَلِمَن خافَ مَقامَ رَبّهِ جَنَّتانِ (الرحمان36)
یا اَیَتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارجِعی اِلی رَبِّکِ راضیَهً مَرضیهً فَادخلی فی عِبادی وَ ادخُلی جَنَّتی(الفجر30-27)

 

لایَرضَونَ مِن اَعمالِهِمُ القَلیل

متقین از اعمال اندک خود راضی نیستند چه، تصور شرف غایتشان که همانا رسیدن به مقام عبودیت است و مقایسه  این مقدار اعمال با آن هدف عظیم، عدم رضایت ازاعمال اندک را به دنبال دارد. فلذا این گونه نگرش است که خواب و راحتی را از پارسا برمی گیرد و او را فردی مجاهد در صحنه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی قرار می دهد، شبها را به نماز و روزها را به صیام و کار برای خدا وا می دارد و از همین روست که دائم در تکامل و ترقی است، ابن الوقت و فرصت طلب است و سرمایه عمر را تباه نمی سازد و حتی به قول امام صادق علیه السلام دو ساعت و دو روزش مساوی نیست. از این رهگذر است که با اراده ای قوی منازل عملی عرفان را طی می کند و در نهایت به مقام فناء فی الله و بقا بالله می رسد.
یا اَیُّها الاِنسانُ اِنَّکَ کادِحٌ اِلی رَبِّکَ کَدحا فَمُلاقیهِ : ای انسان تو می کوشی تا به خدا رسی و خواهی رسید.
از امام علی علیه السلام روایت شده است که رسول خدا(ص) ده سال قائم بود به نحوی که پاهایش متورم و رویش زرد شده بود و همه شب برمی خاست تا آن جا که خدای متعال او را سرزنش کرد و فرمود: طه ما اَنزَلنا عَلَیکَ القُرآنَ لِتَشقی: ای محمد ما قرآن را برتو فرو نفرستادیم تا به سختی افتی.
توصیف عبادات معصومین علیهم السلام و کملین از اولیاء در این مقال مختصر نگنجد و مطلب در این باب بسیار است.

وَلایَستَکثِرونَ الکَثیر

و اعمال فراوان خود را زیاده نشمرند یعنی دچار عجب و خودپسندی نمی شوند چه، عَظُمَ الخالِقُ فی اَنفُسِهِم فَصَغُرَ مادُونَهُ فی اَعینُهُم، عظمت خداوند منان را ادراک نمودند و خردی و کوچکی غیر او را اعم از اشیاء، اشخاص، اعمال و صفات مشاهده نمودند فلذا طبیعی است که در مقابل آن عظمت، کثرتی نیابند مگر آن که بسیار قلیل باشد. اگر چه اعمال خودشان بوده باشد و در حقیقت این امر تضمینی است برای مومنان با تقوا که سفرشان تا لقاء الهی ادامه دارد و در هیچ منزلی توقف نمی کنند و به هیچ مقامی رضایت نمی دهند مگر مقام عبودیت که غایت سیر انسان است.
وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ اِلاّلِیَعبُدُونَ.
 امام صادق علیه السلام فرموده اند: سه چیز پشت آدمی را می شکنند: فردی که عمل خود را زیاد بیند. مردی که گناهانش را به دست نسیان سپارد و دیگر آن که به نظر و رأی خود اکتفا کند و ازمشورت پرهیز دارد و در این سه حالت است که کثرت اعمال به هر میزان که باشد موجب ناراحتی ابلیس نخواهد شد.
در حدیثی قدسی خداوند سبحان خطاب به حضرت داود فرموده است که صدیقین را هشدار ده که به واسطه اعمالشان دچار عجب و خودپسندی نشوند چه، بنده ای در معرض محاسبه من قرار نگیرد مگر آنکه هلاک شود.
بنابراین مطلب است که حضرت در فراز بعد فرمایند:

فَهُم لِاَنقُسِهِم مُتَّهِمونَ وَ مِن اَعمالِهِم مُشفُقُونَ: آنها خود را متهم به قصور و تقصیر در اعمال می کنند و از اعمالشان ترسانند. 

پر پیداست اگر کسی از اعمال اندکش راضی نبود و کارهای زیاد او نیز موجب خودپسندی وی نگشت، خود را متهم به قصور و تقصیر نماید و بیشتر تلاش کند و ترس از آن دارد که آیا اعمالش منطبق با موازین بوده است و آیا رضایت معبود مطلق را فراهم آورده است یا خیر.

اِذا زُکَّیَ اَحَدُهُم خافَ مِمّا یُقالُ لَهُ فَیَقُولُ اَنَا اَعلَمُ بِنَفسی مِن غَیری وَ رَبّی اَعلَمُ مِنّی بِنَفسی، اَللهُمَّ لا تُواخِذنی بِما یَقُولوُنَ وَاجعَلنی اَفضَلَ مِمّا یَظُنُّونَ وَاغفِر لی مالا یَعلَمُونَ:

 آن هنگام که یکی از ایشان مدح شود، از آن چه درباره او گفته آید هراسان گردد و گوید: من خود را از دیگران بهتر می شناسم و پروردگارم از خودم به من آگاهتر است و سپس این گونه نیایش دارند که خدایا مرا به واسطه کلام آنها مگیر و از آن چه می پندارند بالاترم گردان و آن چه را از من نمی دانند ببخشای. معمولا چنین است که افراد عادی، مدح و ستایش دیگران را دوست می دارند وحتی به انحاء مستقیم و غیرمستقیم سعی در فراهم آوردن مقدمات آن دارند و به هنگام مدح غیر، حالت انبساطی غریزی و در حقیقت کاذب، درونشان ایجاد می شود که منشاء عجب و به دنبال آن کبر و غرور و تکبر و در نهایت هلاکت معنوی آنان می گردد و شاید به خطا دچار چنین پنداری شوند که فردی منشاء اثر و بسیار با اهمیت هستند و توالی فاسد در پی آن. اما پارسایان بدین خطر واقفند فلذا اولاً مدح دیگران را به هیچ روی جدی نپندارند و در ثانی عکس العمل مناسب از خود نشان می دهند و جلوی مداح را می گیرند تا دچار لوازم خطرناک آن نشوند و آن گونه که مذکور افتاد از خداوند حاضر و ناظر طلب غفران می کنند و بنابر همین نکته است که خداوند رحمان از تزکیه نفس و مدح آن نهی فرموده است:
فَلا تُزَکُّوا اَنفُسَکُم هُوَ اَعلََمُ بَِمنِ اتَّقی (نجم32) خویشتن را به خاطر پاکی عمل و کثرت خیر و طهارت از گناهان و بدیها، ثنا و مدح گوئید چه او پرهیزگار را داناتر است.
از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: کسی از شما به خاطر زیادتی نماز و روزه و زکات و عبادات افتخار نکند چه، خدای عز و جل به پرهیزگاران از شما داناتر است.  

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=37454 ممنوع است*







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پشت پرده درخواست اروپا از ایران چیست؟
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
آثار ضربات موشکی ایران بر مراکز مهم صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد
آکسیوس: نتانیاهو از کنترل خارج شده و مثل دیوانه‌ها رفتار می‌کند
نقطه ضعف بمب‌ سنگرشکن آمریکا پیدا شد / سلاحی برای مقابله با «GBU-57»
پس از ایران نوبت به قاهره می‌رسد؟/ آماده‌باش کامل ارتش مصر برای مقابله با اسرائیل
پیش‌بینی سرمقاله ۷۷ سال پیش روزنامه اطلاعات درباره رژیم صهیونیستی
برای افغان‌هایی که از ایران می‌روند اشک تمساح نریزید/ طالبان در ایران جنایت کرد، صداوسیما ساکت بود
انتقاد روزنامه اطلاعات از یک مداح که به حوزه علمیه اهانت کرد
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
گذرگاه زنگزور؛ نقشه راه 100 میلیارد دلاری آمریکا برای مدیریت ترانزیت در عصر تحریم‌ها
ارتش: بخشی از سامانه‌های پدافندی ما در جنگ آسیب دیدند؛ اما سامانه‌های آسیب‌دیده جایگزین و در محل‌های از پیش تعیین‌شده مستقر شدند
ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) اعلام کرد
زمان شروع و پایان رسمی عملیات اجرایی مدیریت اعزام زوار اربعین
عباس عبدی، فیاض زاهد، محمد مهاجری: وحدت امر یکسویه نیست که فقط مردم آن را اجرا کنند/نمی‌شود پاسخ مردم را با تعابیری مثل آغل یا حمله به ناف ترامپ داد
عراق در تهدید یک سناریوی دوگانه خطرناک/ حشدالشعبی در حالت آماده‌باش قرار دارد/ حوادث سویدای سوریه فراتر از مرزها است
توضیحات وزیر اطلاعات درباره آمار جاسوسان بازداشتی
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
همسنگر دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مرحوم مغفورحبیب الله احمدلو به سرای باقی شتافت
پروفسور جان میرشایمر: اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند جنگ و نسل‌کشی را ادامه دهد
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
اطلاعیه تشییع ، مراسم و تسلیت:
پدرهمسرگرامی قاری ارجمند جناب آقای سعید علیزاده به دیدار دوست شتافت
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
تصاویر:
بیلبوردهای پاکستانی‌ها در همبستگی با ایران با جمله«اسرائیل فقط دشمن فلسطین نیست، دشمن جهان اسلام است»
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
راهپیمایی سی امین سالگرد کشتار "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین/ آسوشیتدپرس
شمس‌الواعظین:حرف رهبر انقلاب درست از آب درآمد/ ما وقتی سوریه را از دست دادیم مجبور شدیم در تهران با اسرائیل بجنگیم
عناصر الجولانی مناطق علوی‌نشین را به آتش کشیدند
جزئیات آمار جمعیت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴
رییس جمهور برزیل به ترامپ: فکر نکن کلانتر جهان هستی!
دیدگاه صاحب‌نظر روس درباره پیشنهاد انتقال آب از دریای سیاه برای نجات خزر
۷ نکته درباره مسئله «نفوذ»
در نقد مناظره «کواکبیان ـ خضریان»/ چرا صداوسیما وارد این مسیر غلط می‌شود؟
افشای میانجیگری امارات برای مسلح کردن سوریه جهت درگیری با حزب‌الله لبنان
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
وزیر دفاع فرانسه:می‌گویند مشکل ایران را می‌توانیم در عرض ۲ روز حل کنیم و سپس با خیال راحت به تعطیلات برویم!من می‌گویم ایران را دست‌کم نگیرید....


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7454
تعداد بازدید دیروز: 7633
بازدید کل: 76284987
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.