امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 بهمن 1391 ساعت 22:27:52
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱1)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

صبر

صَبَروُا اَیاماً قَصیرة اَعقَبَتهُم راحة ً طَویلةً یَسَّرها لهم رَبُّهم

اهل تقوا در ایام کوتاه و زودگذر دنیا بر ترک لذتهای دنیایی، سختیها و رنجها، مصیبتها و بلایا و طاعات و عبادات و مشقتهای آنها در مقابل خواهش های نفس اماره مقاومت ورزیدند و در مقابل، به سعادت و راحت طولانی و ابدی که پروردگارشان برایشان مهیا ساخته بود دست یازیدند. حکیم و عارف بزرگ عبدالرزاق کاشانی در شرح منازل السائرین مرحوم خواجه عبدالله انصاری در باب صبر مطالبی نیکو دارد که عصاره آن چنین است: خدای سبحان فرمود: وَاصبر وَ ما صَبرُکَ اِلاّ بالله:صبر پیشه کن و صبر تحقق نمی یابد مگر به استعانت ازخدا زیرا که صبر با قدرت و قوت امکان پذیر است و هر قوه ای از آن خداوند است. اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَمیعاً (بقره65)
ماهیت صبر
و صبر را چنین تعریف کرده اند: الصبرُ حَبسُ النفسِ علی جَزَعٍ کامِن علی الشَکوی یعنی صبر، حبس نفس از اظهار جزع و شکایت نزد دیگری است. چرا که اگر بنده ای شکوی به نزد خدا برد مذموم نیست. حضرت ایوب علیه السلام به پیشگاه خدای شکوه برد: اَنیّ مَسَّنیَ الشَّیطانُ بِنُصبِ و عذابٍ (ص41)در حالی که پروردگار وی را ستود و صابرش خواند: اِنّا وَجَدناه صابِراً نِعمَ العَبدُ اَنَّهُ اَوّابٌ (ص44) و هم چنین است که یعقوب علیه السلام با وجود صابر بودنش به خدا شکوه می برد. اِنّما اَشکوا بَثّی و حُزنی اِلی الله: من دردها و رنجهایم را برخدا عرضه می کنم.(یوسف86).
 صبر از سخت ترین مراحل برای عامه مردم است زیرا که تمرین بر ریاضت ندارند و عادت بر بلاء و سختی نداشته و اهل مجاهدات نفسانی نیستند و از سویی دگر اهل عشق و محبت هم نیستند تا از رنج و بلاء لذت برند.
هرکه در این بزم مقرب تراست                   جام بلا بیشترش می دهند   
بنابراین هرگاه خدای منان او را با سختی و بلا به امتحان کشد تاب نیاورد و فریاد جزع و فزع بردارد چرا که نفس او به مقام اطمینان نرسیده است.
صبر و محبت متنافی و ناسازگارند، اقتضای محبت به خدا لذت بردن از بلاست، زیرا که محب در حال چشیدن بلا، خود را غرق در یادخدا می یابد فلذا نزدیکی و انس او را به پروردگار افزایش می دهد در حالی که صبر، مکروه شمردن بلا را اقتضا دارد. پس کراهت بلا، منافی انس و محبت است. صبر در طریق توحید حقیقی نیز مرغوب الیه نیست، چرا که صابر ادعای قوت در ثبات دارد و آن از تجلیات نفس است که اثبات منیت کند در حالی که توحید حقیقی، طالب فنای نفس و عدم اثبات آن است.
درجات صبر
درجه اول: صبر از معصیت است که آدمی به هنگام قدرت و توان بر معصیت صبر پیشه کرده و از گناه دوری جوید و آن حاصل نیاید مگر به دوام نظر در وعیدهای خداوند و عدم غفلت از آنها تا از این میان بتواند ایمانش را از آفات مصون دارد و حرمتهای الهی را پاس داشته حدود وی را حافظ باشد. البته مرتبه بالاتر آن است که انگیزه صبر از معصیت، حیاء باشد نه خوف، چرا که به هنگام حیاء، آدمی حشمت خدای را شهود می کند و مخالفت با وی را جایز نمی شمرد و آن در جائی است که انسان خود را با حضرت حق و در محضر او بیابد. در صورتی که اگر انگیزه ترک گناه، خوف از عقاب باشد، انسان در مقام حفظ نفس است  از خدای غائب، و روشن است که بین آن دو فرقی است عظیم. حیاء و شرم از حشمت الهی، علامت آزادگان و اشراف و خوف، از نشانه های عبید و بردگان است.
درجه دوم: صبر بر طاعت است با محافظت مداوم برآن و این مرحله بالاتر از مرحله قبل است. چرا که صبر بر طاعت مستلزم آن است. اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الَفحشاءِ و المُنکرِ   به ویژه آن که اگر انسان طاعات را از آفات محفوظ دارد و در اوقات خاص آنها اقدام نماید و در شرائط و ارکان آن احتیاط نماید و آن را از ریاء و نقص مصون دارد و با اخلاص و خشوع و حضور قلب قرین نماید و در آداب و سنن و هیآت آن اخلال نورزد، قلب صفا و نورانیت یابد و خویشتن را در محضر خدا احساس کند و خدای، نور عصمت را بدو ارزانی دارد تا از معاصی مصون شود.
صابر بر طاعت، قلبش متلقی الهامات الهی است در حالی که صابر از معصیت، درگیر وساوس نفسانی و مجاهده با آن است و همین نشانه برتری این مرتبه بر مرحله قبل است.
درجه سوم: صبر در بلاء است که آن نیز به چند طریق حاصل می آید نخست آن که حسن جزاء صبر بر بلا را ملاحظه نماید و آن چه از ثوابهای نیکو در قرآن و روایات آمده مطالعه کند و مقام و کرامتشان را در نزد خدا تامل نموده، ثناء و مدح الهی در شأن ایشان را دقت فرماید تا موجب تقویت قلب و کاهش مشقت صبر گردد. و ثانی آن که در انتظار نسیم گشایش و فرج الهی باشد که این به نوبه خود عبادت دیگری است. و ثالث آن که کثرت نعمتهای الهی را بر خویشتن به یاد آورد و به هنگام مقایسه دریابد که ایام سختی در مقابل نعمتهای الهی قابل ذکر نیست و همین موجب آسانی تحمل شدائد و بلایا شود.
در روایت است که به ایوب علیه السلام گفته شد که: خدا را بخوان تا سختی و بلاء از تو بدارد، وی فرمود: خوشی و رفاه چند است؟ و آیا آن بیشتر است یا روزهای رنج و سختی؟ گفتند: ایام خوشی و رفاه بیشتر باشد، پس فرمود: از خدا آزرم دارم که بدو شکوه برم. آیه شریفه یا ایها الذین آمنو اصبِرُوا وَ صابِروا وَ رابِطوا  نیز در بیان همین درجات سه گانه صبر نازل آمده است: اصبروا یعنی صبر کنید در بلاء و صابروا یعنی از معصیت، زیرا در آن معنای مجاهده و مقاومت مستتر است و رابطوا یعنی صبر کنید بر طاعت، زیرا نفس به هنگام طاعت و ریاضت و مجاهده با شیطان، مشابه انسان مرزداری است که مراقب اوضاع است. 

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=36459 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ... دو اثر قرآنی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/6/24
سردار کرمی: باید در سواد رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی کوشا باشیم
توضیحات مهم در مورد مکانیسم ماشه: رأی‌گیری فردا یک رأی‌گیری رویه‌ای است درباره قطعنامه‌ای که کره جنوبی موظف بود مطرحش کند؛ قطعنامه‌ای که پیشنهاد می‌کند تحریم‌های ایران لغو باقی بمانند/ این قطعنامه رد خواهد شد یا وتو می‌شود این به معنای آغاز «اسنپ‌بک» نیست
در نشستی با جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران؛
پزشکیان: تلاش ما این است که اسنپ‌بک فعال نشود/ ناترازی‌ها به ما ارث رسیده/ ‌دولت صرفه‌جویی در انرژی را از خودش آغاز کرده است
نور عجیب در آسمان چند استان؛ علت پدیده، آزمایش موشکی داخلی بود (+عکس)
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
نظام آموزشی ایران، دستگاه تولید نابرابری/ ۷۰ هزار طلبه در مدارس: طرحی که نتیجه نداد/ معلمان با حقوق کم و بخشنامه‌های زیاد خفه شده‌اند/ درباره «کوروش کبیر» فقط یک سطر و نیم نوشته‌اند/ گردش مالی ۴۵ هزار میلیاردی مؤسسات کنکوری/ به امید آشتی مدارس با موسیقی
عروس و دامادهای ۲ مذهب؛ تایلند و تولد نسل تازه مسلمانان
شرط ارتش لبنان برای خلع سلاح مقاومت
سازمان بهشت زهرا (س) اطلاعیه داد
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
در حاشیه تعطیلی مجلس: بررسی پر حاشیه توافق با گروسی در کمیسیون خارجی و امنیت ملی/ محسنی ثانی: متن توافقنامه با آژانس منطق با مصوبه مجلس است/ تلاش می‌کنیم زمینه مذاکرات را فراهم کنیم تا اسنپ بک صورت نگیرد
وزیر انرژی اسرائیل: رهبران حماس را بار دیگر هدف قرار می دهیم/ هر یک از رهبران حماس می‌دانند که ساعتی شنی بالای سرشان قرار دارد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج
مجمع عمومی سازمان ملل : تصویب طرح حمایت از شناسایی دولت فلسطین و خلع سلاح حماس / ایران در رای گیری حاضر نشد
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1629
تعداد بازدید دیروز: 15189
بازدید کل: 76870179
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.