امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 بهمن 1391 ساعت 22:27:52
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۱1)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

صبر

صَبَروُا اَیاماً قَصیرة اَعقَبَتهُم راحة ً طَویلةً یَسَّرها لهم رَبُّهم

اهل تقوا در ایام کوتاه و زودگذر دنیا بر ترک لذتهای دنیایی، سختیها و رنجها، مصیبتها و بلایا و طاعات و عبادات و مشقتهای آنها در مقابل خواهش های نفس اماره مقاومت ورزیدند و در مقابل، به سعادت و راحت طولانی و ابدی که پروردگارشان برایشان مهیا ساخته بود دست یازیدند. حکیم و عارف بزرگ عبدالرزاق کاشانی در شرح منازل السائرین مرحوم خواجه عبدالله انصاری در باب صبر مطالبی نیکو دارد که عصاره آن چنین است: خدای سبحان فرمود: وَاصبر وَ ما صَبرُکَ اِلاّ بالله:صبر پیشه کن و صبر تحقق نمی یابد مگر به استعانت ازخدا زیرا که صبر با قدرت و قوت امکان پذیر است و هر قوه ای از آن خداوند است. اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَمیعاً (بقره65)
ماهیت صبر
و صبر را چنین تعریف کرده اند: الصبرُ حَبسُ النفسِ علی جَزَعٍ کامِن علی الشَکوی یعنی صبر، حبس نفس از اظهار جزع و شکایت نزد دیگری است. چرا که اگر بنده ای شکوی به نزد خدا برد مذموم نیست. حضرت ایوب علیه السلام به پیشگاه خدای شکوه برد: اَنیّ مَسَّنیَ الشَّیطانُ بِنُصبِ و عذابٍ (ص41)در حالی که پروردگار وی را ستود و صابرش خواند: اِنّا وَجَدناه صابِراً نِعمَ العَبدُ اَنَّهُ اَوّابٌ (ص44) و هم چنین است که یعقوب علیه السلام با وجود صابر بودنش به خدا شکوه می برد. اِنّما اَشکوا بَثّی و حُزنی اِلی الله: من دردها و رنجهایم را برخدا عرضه می کنم.(یوسف86).
 صبر از سخت ترین مراحل برای عامه مردم است زیرا که تمرین بر ریاضت ندارند و عادت بر بلاء و سختی نداشته و اهل مجاهدات نفسانی نیستند و از سویی دگر اهل عشق و محبت هم نیستند تا از رنج و بلاء لذت برند.
هرکه در این بزم مقرب تراست                   جام بلا بیشترش می دهند   
بنابراین هرگاه خدای منان او را با سختی و بلا به امتحان کشد تاب نیاورد و فریاد جزع و فزع بردارد چرا که نفس او به مقام اطمینان نرسیده است.
صبر و محبت متنافی و ناسازگارند، اقتضای محبت به خدا لذت بردن از بلاست، زیرا که محب در حال چشیدن بلا، خود را غرق در یادخدا می یابد فلذا نزدیکی و انس او را به پروردگار افزایش می دهد در حالی که صبر، مکروه شمردن بلا را اقتضا دارد. پس کراهت بلا، منافی انس و محبت است. صبر در طریق توحید حقیقی نیز مرغوب الیه نیست، چرا که صابر ادعای قوت در ثبات دارد و آن از تجلیات نفس است که اثبات منیت کند در حالی که توحید حقیقی، طالب فنای نفس و عدم اثبات آن است.
درجات صبر
درجه اول: صبر از معصیت است که آدمی به هنگام قدرت و توان بر معصیت صبر پیشه کرده و از گناه دوری جوید و آن حاصل نیاید مگر به دوام نظر در وعیدهای خداوند و عدم غفلت از آنها تا از این میان بتواند ایمانش را از آفات مصون دارد و حرمتهای الهی را پاس داشته حدود وی را حافظ باشد. البته مرتبه بالاتر آن است که انگیزه صبر از معصیت، حیاء باشد نه خوف، چرا که به هنگام حیاء، آدمی حشمت خدای را شهود می کند و مخالفت با وی را جایز نمی شمرد و آن در جائی است که انسان خود را با حضرت حق و در محضر او بیابد. در صورتی که اگر انگیزه ترک گناه، خوف از عقاب باشد، انسان در مقام حفظ نفس است  از خدای غائب، و روشن است که بین آن دو فرقی است عظیم. حیاء و شرم از حشمت الهی، علامت آزادگان و اشراف و خوف، از نشانه های عبید و بردگان است.
درجه دوم: صبر بر طاعت است با محافظت مداوم برآن و این مرحله بالاتر از مرحله قبل است. چرا که صبر بر طاعت مستلزم آن است. اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الَفحشاءِ و المُنکرِ   به ویژه آن که اگر انسان طاعات را از آفات محفوظ دارد و در اوقات خاص آنها اقدام نماید و در شرائط و ارکان آن احتیاط نماید و آن را از ریاء و نقص مصون دارد و با اخلاص و خشوع و حضور قلب قرین نماید و در آداب و سنن و هیآت آن اخلال نورزد، قلب صفا و نورانیت یابد و خویشتن را در محضر خدا احساس کند و خدای، نور عصمت را بدو ارزانی دارد تا از معاصی مصون شود.
صابر بر طاعت، قلبش متلقی الهامات الهی است در حالی که صابر از معصیت، درگیر وساوس نفسانی و مجاهده با آن است و همین نشانه برتری این مرتبه بر مرحله قبل است.
درجه سوم: صبر در بلاء است که آن نیز به چند طریق حاصل می آید نخست آن که حسن جزاء صبر بر بلا را ملاحظه نماید و آن چه از ثوابهای نیکو در قرآن و روایات آمده مطالعه کند و مقام و کرامتشان را در نزد خدا تامل نموده، ثناء و مدح الهی در شأن ایشان را دقت فرماید تا موجب تقویت قلب و کاهش مشقت صبر گردد. و ثانی آن که در انتظار نسیم گشایش و فرج الهی باشد که این به نوبه خود عبادت دیگری است. و ثالث آن که کثرت نعمتهای الهی را بر خویشتن به یاد آورد و به هنگام مقایسه دریابد که ایام سختی در مقابل نعمتهای الهی قابل ذکر نیست و همین موجب آسانی تحمل شدائد و بلایا شود.
در روایت است که به ایوب علیه السلام گفته شد که: خدا را بخوان تا سختی و بلاء از تو بدارد، وی فرمود: خوشی و رفاه چند است؟ و آیا آن بیشتر است یا روزهای رنج و سختی؟ گفتند: ایام خوشی و رفاه بیشتر باشد، پس فرمود: از خدا آزرم دارم که بدو شکوه برم. آیه شریفه یا ایها الذین آمنو اصبِرُوا وَ صابِروا وَ رابِطوا  نیز در بیان همین درجات سه گانه صبر نازل آمده است: اصبروا یعنی صبر کنید در بلاء و صابروا یعنی از معصیت، زیرا در آن معنای مجاهده و مقاومت مستتر است و رابطوا یعنی صبر کنید بر طاعت، زیرا نفس به هنگام طاعت و ریاضت و مجاهده با شیطان، مشابه انسان مرزداری است که مراقب اوضاع است. 

*استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=36459 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/22
توافق بزرگ ایران و روسیه/ اروپا شوکه شد
انتقال اورانیوم غنی شده به کشورهای منطقه خلیج فارس تحت نظارت امارات و عربستان، به سود ایران است؟
اقدام نماینده ایرانی‌تبار کنگره آمریکا درباره نام خلیج فارس/انصاری:از تغییر نام خلیج فارس تا پذیرفتن هواپیمای اختصاصی لوکس،همه به هم ربط دارند!
در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) مطرح شد:
علی لاریجانی: برای فهم هویت انقلاب باید به فکر امام توجه کرد
یادداشتی از: خانم سمیرا فرخ منش
از لابی تا لفاظی/ پشت پرده ورود ناگهانی تام کاتن در ماجرای نام جعلی برای خلیج فارس
گروسی اعتراف کرد
ناتوانی در نابودی صنایع اتمی ایران
حجت‌الاسلام سروش تشريح کرد
پيامک‌های تذکر حجاب نه شرعی است و نه قانونی
واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس
در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران؛
تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه: با چشمان باز در حال پیش‌بردن مذاکرات هستیم/ حرف‌های ضد و نقیض زیادی از آن‌ها می‌شنویم که کار را سخت می‌کند/ هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است/ دشمنانی هستند که نمی‌خواهند این مسیر به جایی برسد
ویژگی عبادت در شب پانزدهم ماه ذیقعده چیست؟
دیدار آیت‌الله جوادی آملی با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف
الجولانی در نشست سران عرب در بغداد حضور نمی‌یابد
اختصاصی:
لا حول ولا قوه الا بالله... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
شیخ نعیم قاسم: غیرممکن است نتانیاهو بتواند فلسطینی‌ها را از خاکشان محروم کند
فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی:
آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد
ظریف: اگر توافق نشود، مقصرش طرف آمریکایی است
وزیر خارجه عمان: ایده‌های مفید و ابتکاری در مذاکرات امروز، نشان‌دهنده تمایل ایران و آمریکا به توافق است
سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات
گزارشی از: مصطفی آرانی
۱۴ سالمند در غزه از گرسنگی جان دادند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/2/18
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
کربلا؛ عشق سرخ، وفاداری جاودان
بنی اسرائیل به مکه و مدینه باز خواهد گشت؟/ بن سلمان، هرتزوگ و شهر نئوم اضلاع عادی سازی روابط
یادداشتی از: علی نجومی
دکتر دونالد یا مستر ترامپ؟ مسأله این است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18406
تعداد بازدید دیروز: 21222
بازدید کل: 75675625
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.