امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 15 بهمن 1391 ساعت 21:29:20
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(5)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

علم نافع
وَ وَقَفوا اَسماعَهُم عَلَی العِلمِ النافعِ لَهُم. متقین گوشهای خود را برای کسب دانشهای سودمند اختصاص دادند.
البته دانش از جهت دانش بودنش، همواره سودمند است زیرا که آگاهی، امری است وجودی و وجود خیر است و در حقیقت منشأ همه برکات مادی و غیرمادی عالم، علم است اما کدامین علم؟
آیا علمی که در دست انسان تابع قوای غضبی و شهوی قرار می گیرد و موجب فساد و تباهی و قتل و غارت و شیطنت می شود، علم نافع است؟
آن گونه که از عبارت به دست می آید علم به دو نوع نافع و غیرنافع تقسیم می شود و برای این که به ماهیت علم نافع پی بریم باید دید که خدای سبحان این نیروی عظیم و شریف را که موجب سلطه انسانها بر آسمانها و زمین می شود، چرا در نهاد آدمی قرار داد؟ با قدری تامل معلوم می شود که اولین فایده علم، خودشناسی است یعنی یافتن خود که من هستم. انسان از دوران کودکی متوجه عالم خارج می شود محیط اطراف را با حواس پنجگانه خود در می یابد و رفته رفته حواس باطنی او از تخیل و توهم و حافظه و... شکل می گیرد و بعد از مدتی زمینه های اولیه تعقل در او پدید می آید.
عقل معاد
در روایتی عقل را به دو قسم تقسیم کرده اند: عقل معاد و عقل معاش، با دقت در آن روشن می گردد که علم نافع در واقع همین است مراد از عقل معاد آنست که انسان ابتدا خود را می شناسد که من کیستم و چیستم قوای من کدام است ترتیب این قوا چگونه است چه نوع استعدادهایی دارم؟ و اگر در این راه به درستی پیش رفت یعنی خود را شناخت، خدا را نیز خواهد شناخت. مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَدعرف رَبَّهُ. او را به عنوان مبدا و آفریننده وجود خویش در خواهد یافت و لذا متوجه او خواهد شد و در صفات و افعال او و ارتباط او با مخلوقاتش اندیشه خواهد کرد و حاصل آن، تحقق علم توحید که با ارزشترین و والاترین علوم است خواهد بود. پس از آن که فهمید چیست و از کجا آمده است در این فکر خواهد بود که غایت و نهایت حرکت من کجاست؟ با توجه به دانشهایی که در باب انسان شناسی و توحید به دست آورده، متوجه خواهد شد، همان گونه که از اوست (انالله) به سوی او نیز خواهد شد (اناالیه راجعون) لذا مقصد نیز برایش معلوم می گردد و آنگاه است که مراحل آن مقصد را از لحظه احتضار تا قرار گرفتن در جایگاه ابدی (بهشت یا دوزخ) را مورد مطالعه قرار خواهد داد و این همان علم معادشناسی یا شناخت مقصد و جهان بازپسین است. وقتی مبداء و مقصد برای انسان هویدا گشت اکنون این سوال رخ می نماید که چگونه باید بروم تا به مقصد برسم کدامین راه را باید انتخاب کنم تا سریعتر و مطمئنتر به مقصد واصل گردم؟ که مساله نبوت و ولایت به عنوان پاسخ درست مطرح می شود و اینها در واقع همان علم اصول دین است که مولوی به صورت سوال در اشعار خویش بدان اشارت دارد:
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
زکـجـا آمـده ام آمـدنـم بـهر چـه بـود
به کـجا می روم آخـر ننمایی وطنم
مسلم است علومی که اشتغال به این مطالب دارد چه از ناحیه عقل، علوم تجربی، دین و شهود، از نافع ترین علوم و از مصادیق علم نافع است. مولا علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که اَوَّلُ الدینِ مَعرفهُ الجبار و باز فرموده اند که: اَنفَعُ المَعارِفّ مَعرِفَهُ النفسِ.
شناخت نبوت و ولایت در واقع همان شناخت صراط و راه است که از آن به دین تعبیر می شود.
 دین به نیازهای انسان در دنیا و نحوه زندگانی او توجه تام دارد و هر آن چه را نیازمندی حقیقی انسان است به طور کلی و گاهی به نحو جزئی معلوم می دارد. لذا با دقت در مطالب دینی، قرآن و سنت به دست  می آید که دین در زمینه معاملات اقتصادی، روابط حقوقی داخلی مسلمین و روابط خارجی، مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، نظامی، اخلاقی و غیره نظرات دقیق دارد که پیاده کردن و رعایت آنها موجب پیدایش عدالت واقعی اجتماعی و در نتیجه زندگی معقول و درست خواهد شد و پیداست که علم داشتن نسبت به این ابعاد، از علوم نافع و ضروری است.
عقل معاش
و اما عقل معاش آن است که انسان بداند برای حفظ بقاء و سلامت خویش نیازمند به مسکن و مواد غذایی، مرکب، بهداشت مناسب و غیره است. و باید که برای رسیدن به آنها و استفاده معقول از نعمتهای خدا دادی عقل خود را به کار اندازد و انسان نیز جبراً این کار را کرده است.
و در طول زمان تجربه ها اندوخته و آن تجربه ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و مکتوب گردیده است و مورد تامل و بررسی قرار گرفته و هر شاخه ای از این نیازها به یک یا چند رشته علمی تبدیل گردیده است و روشن است که این علوم به شرط استفاده معقول و انسانی و الهی از آنها در چارچوب شناختهای حاصل از عقل معاد، کاملا لازم، ضروری و نافع است و باید که در به دست آوردن آنها به تناسب استعدادها و علائق افراد، برنامه ریزی کرد و تلاش مستمر داشت.
و برای آن که عقل معاش از مسیر طبیعی و اصلی خود خارج نشود ناچار باید تکیه به عقل معاد داشته باشد یعنی متکی به دین و آن هم کاملترین دین یعنی دین مقدس اسلام باشد. والا این عقل معاش، تنها وسیله ای در دست جباران و حیوانات درنده انسان نما خواهد بود تا موجب نابودی حرث و نسل گردد. همان گونه که نمونه عینی آن را در جهان امروز مشاهد می کنیم.
مصادیق علم نافع به طور اجمالی مشخص گردید و متقین کسانی هستند که گوش جان بدین علوم می سپارند و چون فراگرفتن همه آنها برای یک فرد مقدور نیست لذا نظام اجتماعی باید به گونه ای تنظیم گردد تا هر فردی بتواند براساس استعدادها و علائق خود، یک یا چندی از این علوم را فراگیرد و موجبات کمال خود و جامعه را فراهم آورد.
نشانه های علم نافع
برای علم نافع علاماتی می توان برشمرد از جمله آن که:
علم نافع نباید موجب غرور انسان شود و عالِم، احساس استغناء از رشد و تعالی نداشته باشد چرا که اِنَّ الانسانَ لَیَطغی اَن رَاهُ استَغنی
آدمی به هنگام احساس بی نیازی است که طغیان می کند و طغیان همان سقوط است علم سودمند هرگز موجب سدّ خودشناسی نخواهد شد، بنابراین طالب علم باید که اشتغالات او اگر چه زیاده باشد، مقدمات خود فراموشی و در نتیجه خدا فراموشی او را فراهم نیاورد که خدا فراموشی همان و در غلتیدن به وادی فسق و فساد، همان.
لاتکونوا کالذَّینَ نَسوا الله فَاَنسیهُم اَنفُسَهُم اوُلئک هُمُ الفاسقونِ(حشر19)
علم اگر نافع شد همان گونه که او را به مبدا می پیوندد با آخرت و معاد و غایت و پایان نیز او را مرتبط می سازد. علم سودمند همواره توام با عمل است تا از طریق عمل، مقدمات تکامل فرد و جامعه فراهم آید و خیرات و برکات نازل شود. جان کلام این که هر عالمی باید اوصاف عالم ربانی را تحصیل نماید و در این صورت است که علم او حقیقتاً نافع خواهد بود.

* استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=35510 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/22
توافق بزرگ ایران و روسیه/ اروپا شوکه شد
انتقال اورانیوم غنی شده به کشورهای منطقه خلیج فارس تحت نظارت امارات و عربستان، به سود ایران است؟
اقدام نماینده ایرانی‌تبار کنگره آمریکا درباره نام خلیج فارس/انصاری:از تغییر نام خلیج فارس تا پذیرفتن هواپیمای اختصاصی لوکس،همه به هم ربط دارند!
در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) مطرح شد:
علی لاریجانی: برای فهم هویت انقلاب باید به فکر امام توجه کرد
یادداشتی از: خانم سمیرا فرخ منش
از لابی تا لفاظی/ پشت پرده ورود ناگهانی تام کاتن در ماجرای نام جعلی برای خلیج فارس
گروسی اعتراف کرد
ناتوانی در نابودی صنایع اتمی ایران
حجت‌الاسلام سروش تشريح کرد
پيامک‌های تذکر حجاب نه شرعی است و نه قانونی
واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس
در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران؛
تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه: با چشمان باز در حال پیش‌بردن مذاکرات هستیم/ حرف‌های ضد و نقیض زیادی از آن‌ها می‌شنویم که کار را سخت می‌کند/ هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است/ دشمنانی هستند که نمی‌خواهند این مسیر به جایی برسد
ویژگی عبادت در شب پانزدهم ماه ذیقعده چیست؟
دیدار آیت‌الله جوادی آملی با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف
الجولانی در نشست سران عرب در بغداد حضور نمی‌یابد
اختصاصی:
لا حول ولا قوه الا بالله... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
شیخ نعیم قاسم: غیرممکن است نتانیاهو بتواند فلسطینی‌ها را از خاکشان محروم کند
فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی:
آمریکا می‌داند هزینه توافق از هزینه عدم توافق بسیار کمتر است؛ نمی‌توان ایران را از حق غنی‌سازی محروم کرد
ظریف: اگر توافق نشود، مقصرش طرف آمریکایی است
وزیر خارجه عمان: ایده‌های مفید و ابتکاری در مذاکرات امروز، نشان‌دهنده تمایل ایران و آمریکا به توافق است
سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات
گزارشی از: مصطفی آرانی
۱۴ سالمند در غزه از گرسنگی جان دادند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/2/18
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
کربلا؛ عشق سرخ، وفاداری جاودان
بنی اسرائیل به مکه و مدینه باز خواهد گشت؟/ بن سلمان، هرتزوگ و شهر نئوم اضلاع عادی سازی روابط
یادداشتی از: علی نجومی
دکتر دونالد یا مستر ترامپ؟ مسأله این است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 25482
تعداد بازدید دیروز: 21222
بازدید کل: 75682701
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.