امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 19 آذر 1391 ساعت 23:23:53
امام سجاد(ع) و شيعيان

آن چه می خوانید قسمتی از مقاله امام سجاد(ع) و وضعیت شیعیان پس از حادثه کربـلا ، نوشته حجت الاسلام عباس جعفری است.

 

 

امام زين العابدين عليه السلام بعد از ورود به مدينه مشاهده کرد که حادثه کربلا در ميان مردم به خصوص شيعيان(عده اي که بنا بر عللي نتوانستند امام حسين عليه السلام را ياري دهند و يا نخواستند) اثر بدي گذاشته است. چنان چه عده اي گمان مي کردند که ديگر شيعيان نخواهند توانست قد علم کنند و کار آن ها به پايان رسيده است و يا اين که لااقل در صحنه سياسي جامعه و اداره آن نخواهند توانست کاري از پيش ببرند.

 

البته اين درست است که جامعه مسلمين(به خصوص شيعيان) بعد از حادثه کربلا ديگر توان مقابله شديد با دستگاه اموي را نداشت اما آن ها دريافتند که امويان براي رسيدن به اغراض دنيا طلبي خود و حکومت بر مسلمين از انجام هر جنايتي ولو کشتن فرزند پيامبر(ص) باشد دريغ نخواهند نمود!. لذا امام چهارم(ع) دست به فعاليت هاي سازندگي روحي و معنوي مردم مسلمان زد و مبارزات خود با ظلم و ستم اموي را به شکل ديگر(يعني آماده سازي نيرو براي آينده) شروع نمود. گو اين که از اعتراض به جنايات و ظلم هاي حکام اموي نيز غافل نمي شد.

 

در دروان امامت امام زين العابدين عليه السلام چند قيام و شورش اسلامي، شيعي در دفاع از مظلوميت ائمه ی معصومين(ع) و اظهار توبه از عدم حمايت اهل‏بيت پيامبر(ص) صورت گرفت. گرچه در بعضي از آن ها اغراض غير الهي نيز دخالت داشت.

 

يکي از اين قيام ها، نهضت توابين در سال 65 هجری بود که مردم کوفه به رهبري سلیمان بن صرد خزاعي، به همراهي چندين هزار نفر از کوفيان در آن شرکت داشتند. ادعا شده است که رهبري توابين، امامت علي بن الحسين(ع) را پذيرفته بود. [6] آن چه مهم است اين است که آيا آن ها در صورت پيروزي، رهبري و امامت شيعيان را به اهل بيت پيامبر(ص) که مصداق آن در اين زمان، حضرت سجاد(ع) بودند واگذار مي نمودند؟.

 

شروع اين نهضت به طور پنهاني، پس از حادثه ی جان گذار کربلا آغاز شد، اما در سال 65 به اوج خود رسيد و به صورت تهديدي جدي عليه ابن زياد و دستگاه اموي درآمد. توابین مي‏گفتند: ما از عدم حمايت از اهل‏بيت رسول خدا(ص) که به شهادت حضرت حسين بن علي(ع) انجاميد سخت پشيمانيم و لذا براي پاک کردن دامان خود از اين گناه، دست به شمشير برده و بر قاتلين حضرت مي تازيم.

 

 آن ها از ناحيه وجدان خود سخت در عذاب به سر مي بردند و آرامش وجدان خود را شرکت در نهضت خونين و در نهايت کشته شدن مي دانستند و فرياد مي زدند: ما از زندگي در دنيا سخت بيزاريم و هرگز به خاطر آن دست به شورش نزده ايم. [7] سرانجام، در جنگ خونين خود با سپاه اموي درگیر شدند و تمامی آن ها، به همراه فرمانده خودشان به کشته شدند.

 

پس از شکست توابين، «مختار بن ابي عبيده ثقفي» در سال 66 هجری در کوفه حرکتي جديد عليه بني اميه شروع کرد. هدف او اگرچه بيشتر رنگ سياسي داشت، اما در آن موقعيت، نقش مهمي در سوزاندن پايه هاي ستم دستگاه اموي داشت و فکر مي کرد اگر شورش و نهضتش به موفقيت برسد بايد رهبري آن در دست يکي از آل محمّد(علیهم السلام) باشد. لذا نامه اي به حضرت امام سجاد(ع) نوشت و درخواست نمود تا فرماندهي و هدايت نهضت را به عهده بگيرند، ولي امام(ع) امتناع ورزيد.

 

امام سجاد(ع) به خوبي مختار و اغراض خاص او را مي شناخت و موقعيت جامعه آن روز را نيز آماده قيام نمي ديدند. مختار نامه اي به «جناب محمّد بن حنفيه» نگاشت که گفته می شود ایشان جواب منفي نداد.

 

مختار کار خود را شروع نمود. او در مرحله اول، با جمع آوري لشکر فراوان، به دنبال قاتلان درجه اول شهداي کربلا رفت و سرهاي ناپاک عبیدالله بن زياد، عمر بن سعد، شمر، خولی و... را از بدن آن ها جدا کرده و نزد امام سجاد(ع) فرستاد و امام با دیدن آن ها، با انجام سجده شکر خدا را انجام داده و فرمودند: خداي مختار را جزاي خيردهد...[8]

 

البته قابل ذکر است که بعضي از تاريخ نويسان مي گويند، مختار از محمد بن حنفيه سوء استفاده کرد و حتي او را مهدي موعود! ناميد و از آن زمان [بیشتر از سوی ابوهاشم، پسر محمد بن حنفیه] عده اي به نام "کيسانيه"، فرقه جديدي درست کردند و قائل به امامت محمد بن حنفيه شدند!. ولي بنا بر آن چه در منابع شيعه آمده است، محمد بن حنفيه از اصول اعتقادي تشيّع منحرف نبود و امام سجاد(ع) را به عنوان حجت خدا قبول داشت.

 

به هرحال قيام مختار نيز تا مدت زيادي دوام نياورد و در سال 67 هـ . ق توسط آل زبير سرکوب شد. در مجموع مي توان گفت: مختار گرچه خدماتي براي شيعه انجام داده است و در اين جهت مورد رضايت و تاييد ائمه بوده است[9] ولي درست شدن فرقه کيسانيه و مطرح کردن محمد بن حنفيه به عنوان مهدي موعود(ع) [10] و يا غرض هاي غير الهي در سر داشتن و توجه زياد به احساسات نمودن و حتي غافل کردن مردم از دشمن اصلي، هيچ گاه مورد تائيد ائمه اطهار(ع) نبوده و حتي مورد مذمّت نيز واقع شد. [11]

 

پاورقی ها :

 [6] طبري، تاريخ الامم و الملوک ج2 ص455 .

[7] کشّي، معرفۀ الرجال ص84؛ المختار الثقفي ص124.

[8] پيشين ص84؛ طوسي، رجال ص125.

[10- 9] ابن سعد، الطبقات، ج5 ص213 و285.

[11] طبري، تاريخ الامم والملوک ج5 ص245.

 

منبع : http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&id=370926

 







 
نظرات خوانندگان:

20 آذر 1391   
admin
با عرض سلام خدمت استاد گرامي و ضمن عرض تسليت متقابل به استحضار ميرساند در مورد نقش امام سجاد عليه السلام در تجديد حيات فرقه ناجيه شيعه قبلا مقالاتي درج گرديده و بهتر ديديم قسمتي را كه سابق به آن كمتر پرداخته شده درج شود. بسيار از الطاف شما سپاسگزاريم.

20 آذر 1391   
عباس جعفری
با سلام و عرض تسلیت، چرا کامل مقاله را استفاده نکرده اید؟
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/3
گزارش:
همنوایی تأمل برانگیز تندروهای داخلی و براندازان خارجی/ منشاء شایعه استعفای رئیس‌جمهور کجاست؟
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
بوی کباب در مشام سیا!
یادداشتی از: احسان اقبال سعید
اشکم ولی به پای عزیزان چکیده ام / در باب تَر دیدگی رئیس جمهور
روزنامه اعتماد بررسي كرد
تحولات شام يك معادله و چند مجهول
عارف: حق نداریم در زندگی مردم تجسس کنیم
دعوت رسمی جولانی از امیر قطر برای سفر به دمشق
یادداشتی از: حسین حقگو
وقتی نهادها درست کار نمی‌کنند
یادداشتی از:علی بیگدلی*
از لباس رزم تا کت‌وشلوار
حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه:
فرصت ویژه احیای روابط با اعراب
آیت الله العظمی جوادی آملی
باید از نظر فکری یک خانه تکانی کنیم
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
شجاعت پرهیز از ظاهرسازی
یادداشتی از: احسان هوشمند
ترکیه با تأسیس شبکه فارسی‌زبان در پی چیست؟
اطلاعیه:
برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت شادروان حاج حسن پورسلطان
در جلسه معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: احترام به قانون باید از دوران کودکی آموزش داده شود/ بسیاری از مسائل فرهنگی باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد/ ارتقاء سطح دانش حقوقی شهروندان بر هیچکس پوشیده نیست؛این امر شرط لازم برای زیست قانونمند شهروندان است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
نه خانم سخنگو! آقای پزشکیان اولین رییس جمهور عذرخواه ایران نیست
یادداشتی از: مرتضی نجفی قدسی
تأملی در ضایعه ی درگذشت آیت الله سید محمد علی شیرازی در مشهد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آقای علم‌الهدی! وارونه نگویید/ شکل فعلی حجاب در زمان دولت مرحوم رییسی رایج شد/ دولت پزشکیان زیر بار برخورد چماقی نرفته نه که آزاد کرده باشد
سقوط جنگنده «اف 18» آمریکایی بر فراز آب‌های یمن
نخستین جرقه‌های اعتراضات علیه جولانی با تظاهرات در ادلب و حلب

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
روزنامه اعتماد بررسي كرد
تحولات شام يك معادله و چند مجهول
یاد باد آن روزگاران یاد باد
تصویری از حجت الاسلام حاج سید جلال محبی و ...
در دیدار جمعی از استانداران سابق؛
روحانی: وقایع سوریه از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی ‌شده بود/ باید استراتژی‌مان را تغییر دهیم و تصحیح و تکمیل کنیم/ اظهارنظرهای ناپخته درباره تغییر دکترین هسته‌ای به نفع تندروهای آمریکا و اسرائیل است/ مصوبه مجلس درباره حجاب با قرآن و قانون اساسی منطبق نیست
دوبیتی " با دلی آرام" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در رسای پدر عزیزشان زنده یاد حاج حسن پورسلطان و ملاحظه هوش مصنوعی
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دوستانه و دینمدارانه درمورد قانون حجاب
پوستر:
اطلاعیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) جهت برگزاری جشن بزرگ شب یلدا و میلاد حضرت زهرا(س) در منطقه محروم ویره شهریار
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان
یاد باد آن روزگاران یاد باد
تصویری از شهید والامقام مهرداد بیات و... در مسجد امام خمینی (ره)
حجت الاسلام مرتضوی لنگرودی، تولیت حوزه علمیه حاج ابوالفتح تهران:
مردم معتقدند، مسئولین به حرف ما وقعی نمی‌نهند/ می‌خواهند انتقاد کنند، ولی جای خاصی برای آن وجود ندارد/ از راه عدم رعایت حجاب، مخالفت‌شان را نشان می‌دهند
در دیدار با وزیر علوم؛
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اگر در کشور نجومی بگیر و اختلاسی نباشد مردم به قانون احترام می‌گذارند
وصیت‌ مهم امام(ره) به حاج احمدآقا چه بود؟
محقق داماد: نمی‌توان حجاب را با چکش درست کرد
چراغ‌های حرم حضرت زینب (س) خاموش شد
اینفوگرافیک | نظر برخی از مراجع عظام تقلید و علما به اجرای قانون جدید عفاف و حجاب
پزشکیان: با آدم‌های ریاکار نمی‌توان به جایی رسید
کوشنر: ۱۰ کشور به توافق‌های عادی سازی روابط با اسرائیل می‌پیوندند
ابهامات موجود در لایحه عفاف و حجاب!
در کمال بهت و اندوه باطلاع میرساند:
رزمنده دلاور حاج علی اصغر عامری به دیار باقی شتافت
تصویر بنری که با محتوایی علیه ایران در بازار دمشق نصب شده است
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/26


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 21461
تعداد بازدید دیروز: 24445
بازدید کل: 73394961
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.