امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 04 آذر 1391 ساعت 01:29:00
شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(۳) – امام حسین(ع) پسر رسول خدا(ص)

السّلام عَلَیکَ یا ابنَ رَسُولِ الله:سلام بر تو، ای پسر رسول خدا
در شرح این جمله­ی مبارک، به دو مورد عنایت فرمایید:
مورد اول:
«ابن» یعنی پسر.
و «رسول» در لغت، به معنای «مرسل» است. یعنی فرستاده شده و پیغمبران را «رسول» می­نامند چون از طرف خدا، به سوی مردم، فرستاده شده اند.
از کلمه­ی «نبی» نیز معنای پیامبر، استفاده می­شود. اما رسول اخص از «نبّی» است. زیرا هر «رسول» را می­توان گفت: «نبّی» وهر «نبّی» را اصطلاحا «رسول» نمی­گویند.
مورد دوم:
از نظر فرقه­ی امامیه، شک نیست که حضرت مجتبی و امام سید الشهدا و سایر ائمه هدی علیه­السّلام   پسران پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم بوده اند. ولی چون بعضی از «اهل سنت و جماعت» در این مسئله مخالف ما هستند باید به ادله­ای که نزد خود آنان معتبر است استدلال نمود. از این رو، به دو آیه از آیات قرآن کریم و چند خبر از کتاب­های مورد قبول اهل تسنّن، استشهاد و استناد می­شود.
آیه­ی اوّل:
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (سوره آل عمران، آیه 61)
خلاصه­ی مضمون آیه­ی کریمه، این است که: «ای پیامبر، اگر کسی با تو، راه مجادله را در پیش گیرد، و – در امر مخلوق بودن عیسی، مانند آدم علیها السّلام بدون پدر- ازدر خصومت درآید، بگو بیایید تا بخوانیم پسران ما و پسران شما را و زنان ما و زنان شما را و خود ما و شما را آن گاه، به درگاه خدا تضرّع و ابتهال نماییم و سپس لعنت و دوری از رحمت الهیّه را نثار دروغگویان سازیم».
این آیه­ی مبارکه، صریحا دلالت دارد که حسنین علیها السّلام  پسران پیغمبرند صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم.
ابن الخطیب فخر الدیّن رازی در تفسیر «مفاتیح الغیب» نقل نموده که چون «وفد نجران» در اعتقاد به آن چه که نصارا می­گفتند، پافشاری و اصرار داشتند، پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم اظهار مباهله فرمود.
ایشان مهلت خواستند و با «عاقب» که رئیس آنان بود، مشورت نمودند ...
پیامبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم بیرون آمد در حالی که کسایی مویین، سیاه رنگ در بر نموده و حسین علیه­السّلام را در بغل گرفته و دست حسن علیه­السّلام را در دست داشت. حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام  از پشت سر می­آمد و علی علیه­السّلام پس از فاطمه حرکت می­کرد.
پیغمبر فرمود: هرگاه من دعا کنم شما آمیین بگویید.
اسقف نجران چون ایشان را دید به کسان خود گفت:
«من، صورت­هایی می­بینم که اگر از خدا مسئلت نمایند که کوهی را از جای برکند، هر آینه چنین خواهد فرمود. هان، از مباهله بپرهیزید تا دستخوش هلاک نشوید.»
بالاخره، كار به مسالمت انجامید. و نصارا، جزیه را بر خود، مقرر داشتند.
یعنی به اصطلاح، «مالیّات» را پذیرفتند که بپردازند. آنگاه، پیغمبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم فرمود: «سوگند به آن که جان من در دست اوست همانا هلاک بر اهل نجران، از آسمان آویخته شده بود، و اگر مباهله می­نمودند، یک سره به شکل میمون و خوک مسخ می­شدند ... و این «وادی» بر آنان آتش افروخته می­گشت».
روایت شده پیامبر محترم، این چهار نفر را در زیر «کسا» جای داد و این آیه­ی مبارکه را قرائت فرمود:
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (سوره احزاب، آیه­ی33)
سپس فخر رازی می گوید که، «این روایت، مانند «متّفق علیه» بین اهل تفسیر و علمای اهل حدیث است»...
توضیح یک حدیث مبارکه:
در حدیث صحیح که اهل تسنّن نیز نقل نموده­اند و از جمله «ابن حجر» ناصبی در «منح مکیه» آورده و گویا راوی خبر عمر خطّاب است، می­گوید: رسول گرامی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم فرمود:
«کلّ بنی اثنی عصبتهم لابیهم، ما عدا ولد فاطمة فانّی انا ابوهم و عصبتهم »
«همه فرزندان دختران، خویشاوندی و نسبتشان با پدران آن­ها است مگر فرزندان فاطمه علیها السّلام که من، پدر و واسطه خویشاوندی و نسبت ایشانم».
این جا باید گفت که مقصود حضرت از «عصبتهم لابیهم» معنایی غیر از فرزندی و پدری است. زیرا گفتیم و ثابت است که همه­ی نوه­های دختری، فرزند و محرم با پدربزرگ می­باشند و پیامبر محترم و حضرت زهرا علیها السّلام نیز در این حکم، با دیگران شریکند و استثنایی نیست. پس چگونه فرمودند: اولاد حضرت زهرا علیها السّلام خصوصیت دیگری دارند و از دیگران مستثنا هستند؟!
من عرض می­کنم: گویا منظور حضرت، همان نسبت و انتسابی است که گفتیم فقط از طرف پدر، ثابت می شود نه از مادر.
ظاهرا آقا می خواهند بفرمایند: در مورد حضرت زهرا علیها السّلام یک حکم استثنایی جاری است که فرزندان این بانو را – چه دختری و چه پسری- می توان بلکه باید به رسول گرامی، نسبت داد و گفت: محمّدی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم.
آیا به فرزندان دختر حضرت علی علیه­السّلام می توانیم بگوییم: «علوی»؟!
ظاهرا: نه چون قرار شد نسبت، از طرف پدران باشد، نه مادران.
ولی در مورد حضرت زهرا علیها­ السّلام به خاطر شدت علاقه و وابستگی رسول اسلام به این دختر عزیز و فرزندان او علیهم ­السّلام و به موجب تشابه کامل این بانو با پدر بزرگوار خویش، و این که بی بی انبیا علیها ­السّلام آینه جمال و کمال آن پدر مرحوم بوده – و یا به هر سبب دیگر- فرمودند:
«فرزندان حضرت زهرا علیها ­السّلام را به من، نسبت دهید.»
و این حکم البته استثنایی است و به اجازه خاص نبی مکرم صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم می­باشد که به اولاد و نوه­ها و نتیجه­های حضرت زهرا – پسری و دختری- بگوییم: «محمّدی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم .»
و در دیگران این حکم جاری نخواهد بود. یعنی اولاد دختران را به پدر دختر نسبت نمی­دهند، اما نه که محرم هم نباشد، یا فرزندان او به حساب نیایند و احکتم و امتیازات استثنایی برای حضرت زهرا علیها السّلام بسیار است...
معنای سیّد و شریف
در زمان ما و بسیاری از زمان­ها، اولاد پسری حضرت علی و زهرا علیهم السّلام را «سیّد» یا «شریف» می­نامیده­اند و می­نامند.
در بعضی از دوران­ها، اولاد پسری حضرت امام حسن علیه السّلام را «شریف» و اولاد پسری حضرت امام حسین علیه السّلام را «سیّد» می­خوانده­اند.
و در بسیاری از اوقات هم، برای هر دو گروه هر دو کلمه بکار می بردند و می­بَرند، مانند:
سید مرتضی و شریف مرتضی ... سید رضی و شریف رضی ... و امروز (سال 1381 هـ.ش) کلمه­ی «سیّد» برای هر دو گروه –چه سادات حسنی و چه حسینی- متداول و رایج­تر است.
«سیّد» در یک جا به معنی «آقا» یعنی «مرد» در برابر «بانو» استفاده می شود.
امروزه معمولاً در بلاد عربی، پشت پاکت یا بالای نامه­ها برای آقایان می نویسند: «سیّد» و برای بانوان : «سیّدة» یا بر سر درِ «دارالتجمیل» یعنی آرایشگاه­ها و یا بعضی گرمابه­ها  می­نویسند: «للسّادات» یعنی برای  آقایان یا: «للسّیّادات» یعنی: برای بانوان.
پس گاهی کلمه­ی «سیّد» و «سیّدة» را به معنای «آقا» و «خانم» به کار می بریم و گاهی در مقام تجلیل و به رسم ادب و این که طَرَف دارای مقامی ارجمند است و در جهت تکریم او استفاده می­کنیم که حتماً در مورد فرزندان پسر حضرت علی و زهرا علیهم السّلام نیز همین معنای احترام و ستایش منظور و مقصود است.
و گاهی کلمه «سیّد» در مورد حضرت علی علیه السّلام یا «سیّده» درباره­ی حضرت زهرا علیها السّلام –به خصوص- به کار می رود و معنایی والاتر و مقامی شامختر و ارجمندتر در نظر گرفته می­شود.
«معانی الاخبار صدوق رحمة الله، ج1، ص244 و245» با اسناد، از سعید بن جبیر از عایشه نقل می­کند که:
«قالت کنت عندالنبی صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  فاقبل علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام  فقال صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم : هذا سیّد العرب»:«نزد رسول خدا صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  بودم که امیرالمومنین علی عَلَیهِ السَّلام  وارد شد. پیامبر صَلّی اللهُ عَلَیهِ وآلِه وَ سَلَّم  فرمود: این، سیّد عرب است».
عایشه پرسید:« و ما السّیّد؟»:«سیّد، یعنی چه؟ »
 فرمود:«من افترضت طاعته کما افترض طاعتی»:«کسی که اطاعت از او مانند اطاعت از من، واجب می­باشد».

 منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفا الصدور فی زیارة العاشور، نوشته آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجة الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 74 تا 76 و  100 تا 103

 

 * استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=29910 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عکس:
کربلای معلّا ، باب القبله ، حرم حضرت ابوالفضل (ع) ، امروز
از شهردار شدن «ممدانی» ذوق زده نشوید؛ ساختار امریکا به هم نریخته؛ او با حمایت اوباما پیروز شده
مجرم کیست؟ دعانویس یا مراجعش؟
پارلمان استرالیا در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران ایران را تروریستی اعلام کرد
علیرضا زندیان از ابعاد پیدا و پنهان پرونده بابک زنجانی می گوید:
بابک زنجانی چقدر بدهکار است؟/ عضو کمیسیون اقتصادی: زنجانی برای تسویه بدهی «دو ماه» فرصت دارد/ پیگیری روند بازگشت بیت المال از جانب دو کمیسیون مجلس
پکن چگونه توانست ترامپ را وادار به توافق تجاری کند؟
چگونه دیپلماسی ترامپ را رام کرد؟ / اعتماد به نفس چینی در برابر قلدری امریکایی/ چین در برابر امریکا ایستاد و با مذاکره از حقوق خود دفاع کرد
آیا منبع شایعه علیه فرزند رهبر معظم انقلاب ، صدا و سیماست؟
کدام فراموشی نشانه ابتلا به آلزایمر است؟
آیا حضرت آیت الله سیستانی به جوانان توصیه کردند بجای حوزه به دانشگاه بروند؟
پاسخ حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ رباط به اظهارات رئیس ستاد امربه معروف در باره درآمد زباله گردی/ جای تاسف است که آن را نشانه پیشرفت می دانید
مرگ دیک چنی؛ معمار جنگ عراق و نماد عصر دروغ و خون
فراخوان بخش نمایشنامه نویسی «چهارمین جشنواره ملی تئاتر روح الله»
مجیدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه: احتمال حمله به لبنان جدی است/ در صورت گسترش پیمان ابراهیم، سوریه اولین کشوری خواهد بود که به آن می‌پیوندد
5 نکته طلایی برای داشتن معده و روده سالم
فرانس 24 عربی: زهران ممدانی، دشمن ترامپ و نخستین شهردار مسلمان در تاریخ نیویورک
السودانی: گروه‌های مسلح فقط با خروج آمریکا خلع سلاح می‌شوند
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
رفع فیلتر یوتیوب در دانشگاه تهران ؛ یک گام به جلو
دیک چنی درگذشت + سوابق
دبیر کل سازمان ملل: 700 میلیون نفر در جهان از فقر شدید رنج می برند
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
دیپلماسی امام خمینی(س)

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان حضرت امام درگذشت
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
آیت الله هادوی تهرانی: انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه ملت احساس کنند جایگاه مناسب خود را دارند/ برای تحقق چنین احساسی، باید اندیشه‌های مختلف امکان عرضه مناسب داشته باشند
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
سوره‌هایی که بهتر است سر مزار اموات بخوانیم
سیره نبوی در آینه منابع مشترک شیعه و سنی بازخوانی می‌شود
کمساری: اندیشه امام خمینی (ره) همچنان زنده و تأثیرگذار است/ رسالت کانون‌های مساجد معرفی تفکر امام به نسل امروز است/ ملانوری: ایراد از ماست که در شناخت مکتب و سیره امام خمینی با کاستی‌هایی مواجه هستیم
اطلاعیه:
درگذشت جانسوز مجاهد فی سبیل الله، همرزم و رفیق شفیقمان، کربلایی حسین هاشم خانلو
در بازدید از سازمان انرژی اتمی ایران؛
پزشکیان: تأسیسات هسته‌ای را دوباره و با قدرت بیشتری می‌سازیم/ اراده ایران برای گسترش صنعت هسته‌ای پاسخ به نیازهای کشور است نه تولید سلاح/ متأسفانه تبلیغات جهت‌دار به گونه‌ای القا کرده که «هسته‌ای» مترادف ساخت سلاح اتمی است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها
سید حسن خمینی به آیت‌الله اشرفی شاهرودی تسلیت گفت
آمریکا یک مفسر انگلیسی را به دلیل انتقاد از اسرائیل بازداشت کرد
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
صدها فروند موشک از مسیر سوریه به حزب الله رسید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
حق با قالیباف بود اگر مجلس او 6 درصدی نبود!/ اگر عطش 20 سالۀ ریاست جمهوری در او فرونشسته بود/ اگر رقیب رییس جمهور سابق و فعلی نبود...
حضرت امام خمینی(ره): فاطمه زهرا(س) تمام نسخه انسانیت


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9025
تعداد بازدید دیروز: 8573
بازدید کل: 77193794
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.