امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 آبان 1391 ساعت 19:22:32
فرزندان آدم و حوا چگونه ازدواج کردند؟

آیت‌الله  سبحانی در پاسخ به سئوال نحوه ازدواج فرزندان آدم و حوا در حالی که همگی خواهر و برادر بوده‌اند را تشریح کرده‌اند. 

 به گزارش خبرگزاری حوزه متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید  به شرح ذیل است. 

  

سئوال: ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است؟، در حالى كه همگى خواهر و برادر بودند؟ 

  

پاسخ: در اين مورد در روايات و سخنان دانشمندان پاسخهايى  به آن داده شده كه در اين جا ـ بدون گزينش ـ مطرح مى كنيم: 

  

1. ازدواج آنها با خودشان انجام گرفته و مجوز آن، ضرورت آغاز آفرينش و نبودن همسرى ديگر بوده است. 

  

2. خداوند براى هر يك از پسران و دختران، زوجى از فرشتگان آفريد و اولاد آنها با يك ديگر به صورت پسر عمو و دختر عمو درآمدند و تكثير نسل صورت گرفت. 

  

3. آنها با نسل هاى باقى مانده از انسانهاى پيشين ازدواج كرده اند. درست است كه شجره انسان كنونى به آدم ابو البشر مى رسد، ولى آدم، نخستين انسانى نيست كه بر اين پهنه گام نهاده، بلكه پيش از او انسانهايى در روى زمين زندگى مى كرده و منقرض شده اند[1]; چيزى كه هست، بقايايى از آنها در روى زمين وجود داشت كه به تكثير نسل كمك كرد. 

  

چون مسأله مربوط به ما قبل تاريخ مى باشد اظهار نظر قطعى در باره ى آن بسيار مشكل است. 

 

[1] . صدوق،خصال، ص639. 

 

مرحوم علامه طباطبائي به گزينه اول قائل است و دلايل عقلي و نقلي آن را در صفحه 228 جلد چهارم تفسير الميزان بيان مي دارد. وي مي گويد: 

 

تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است كه نتیجه‏اش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر خواهران و برادرانى گردیده است و در این باره بحثى‏نیست، بحث در این است كه طبقه دوم بشر یعنى همین خواهران و برادران چگونه و با چه‏كسى ازدواج كرده‏اند؟آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقى دیگر صورت گرفته‏است؟از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر كه مى‏فرماید:  

"و بث منهما رجالا كثیرا و نساء..."

  

به‏بیانى كه گذشت‏بر مى‏آید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگرى‏دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مى‏داشت، مى‏فرمود: "و بث‏منهما و من غیرهما"، و یا عبارتى دیگر نظیر این را مى‏آورد تا بفهماند كه غیر از آدم و حواموجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل،اقتضا مى‏كند كه در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.

  

و اما اینكه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى كه حكایت‏شده در سایرشرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمى‏زند، براى اینكه تحریم حكمى است‏تشریعى، كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكمى تكوینى(نظیر مستى آوردن شراب) و غیرقابل تغییر، و زمام تشریع هم به دست‏خداى سبحان است، او هر چه بخواهد مى‏كند و هرحكمى بخواهد مى‏راند، چه مانعى دارد كه یك عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح‏كند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى كه جز تجویزش چاره‏اى نیست تجویز كند ودر روزگارى دیگر كه این ضرورت در كار نیست تحریم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كه‏تجویزش باعث‏شیوع فحشا و جریحه‏دار شدن عفت عمومى نمى‏شود تجویز كند و در روزگارى دیگركه باعث این محذور مى‏شود تحریم كند.

  

خواهى گفت كه تجویز چنین ازدواجى هم مخالف با فطرت بشر و همچنین، مخالف باشرایع انبیا است كه آن نیز طبق فطرت است، همچنان كه خداى عز و جل فرموده:  

"فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلك الدین القیم" (1)  

و حاصل مفاد آیه این است كه شرایع الهى همه مطابق با فطرت است و دین پایدار هم دینى است‏كه چنین باشد.

  

در پاسخ مى‏گوئیم: این سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجى را صرفا به خاطر اینكه ازدواج خواهر و برادر است نفى‏نمى‏كند و از آن تنفر ندارد، بلكه اگر نفى مى‏كند و اگر از آن تنفر دارد براى این است كه‏باعث‏شیوع فحشا و منكرات مى‏شود و باعث مى‏گردد غریزه عفت‏باطل گردد و عفت‏عمومى لكه‏دار شود.

    

و پر واضح است كه شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كه‏جامعه گسترده‏اى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى كه در تمامى روى زمین غیر ازچند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیت‏خداى تعالى تعلق‏گرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشابر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست.

   

پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعى نفرت دارد به خاطر علتى است كه‏گفتیم، نه اینكه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینكه مى‏بینیم مجوسیان در قرنهائى‏طولانى(بطورى كه تاریخ ذكر مى‏كند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع مى‏دانستند و از آن‏متنفر نبودند و هم اكنون بطور قانونى در روسیه(بطورى كه نقل شده)و نیز بطور غیر قانونى یعنى‏به عنوان زنا در اروپا انجام مى‏شود.

   

یكى از عادات كه در این ایام در ملل متمدن اروپا و آمریكا معمول است این است‏كه دوشیزگان قبل از ازدواج قانونى و قبل از رسیدن به حد بلوغ سنى ازدواج، بكارت خود را زایل‏مى‏سازند و آمارى كه در این باره گرفته شده به این نتیجه رسیده كه بعضى از این افضاها ازناحیه پدران و برادران دوشیزگان صورت مى‏گیرد.

  

بعضى‏ها گفته‏اند: اینگونه ازدواج با قوانین طبیعى یعنى قوانینى كه قبل از پیدایش‏مجتمع صالح در بشر به منظور سعادتش، در انسان‏ها جارى بوده نمى‏سازد، زیرا اختلاط و انسى‏كه در بین افراد یك خانواده برقرار است غریزه شهوت و عشق ورزى و میل غریزى را در بین‏خواهران و برادران باطل مى‏كند، و به قول مونتسكیو حقوقدان معروف در كتابش روح القوانین:  

"علاقه خواهر برادرى غیر از علاقه شهوانى بین زن و مرد است"لیكن این سخن درست نیست.

   

اولا: به همان دلیلى كه خاطرنشان كردیم و ثانیا: به فرض هم كه قبول كنیم منحصر در مواردمعمولى است، نه در جائى كه ضرورت آن را ایجاب كند، یعنى قوانین وضعى طبیعى نتواندصلاح مجتمع را تامین كند كه در چنین صورتى چاره‏اى جز این نیست كه قوانین غیر طبیعى‏مورد عمل قرار گیرد و اگر قرار باشد بطور كلى جز قوانین طبیعى پذیرفته نشود، باید بیشتر قوانین‏معمول و اصول دایر در زندگى امروز هم دور ریخته شود، (در متن عربى كلمه"لا"در جمله "بما لا تكون"غلط است).

  

بحث روایتى(در باره خلقت آدم، صله رحم و...)

  

در كتاب توحید از امام صادق ع روایتى آورده كه در ضمن آن به راوى‏فرموده: شاید شما گمان كنید كه خداى عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگرى نیافریده، نه، چنین‏نیست، بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید (2) .

   

مؤلف قدس سره: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود حدیثى به این معنا از امام باقرع نقل كرده (3) و صدوق نیز همان را در كتاب خصال خود آورده (4) .

  

و در خصال از امام صادق ع روایت آورده كه فرمود: خداى عز و جل دوازده‏هزار عالم آفریده كه هر یك از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و هیچیك ازاهالى یك عالم به ذهنش نمى‏رسد كه خداى تعالى غیر عالم او عالمى دیگر نیز آفریده باشد (5) .

   

و در همان كتاب از امام باقر ع روایت كرده كه فرمود: خداى عز و جل درهمین زمین از روزى كه آن را آفریده، هفت عالم خلق كرده(و سپس بر چیده)و هیچیك ازآن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خداى تعالى همه آنها را از پوسته روى زمین آفرید و نسلى رابعد از نسل دیگر ایجاد كرد و براى هر یك عالمى بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدم‏ابو البشر را بیافرید و ذریه‏اش را از او منشعب ساخت... (6) .

   

و در نهج البیان شیبانى از عمرو بن ابى المقدام از پدرش ابى المقدام روایت آورده كه‏گفت: من از امام ابى جعفر ع پرسیدم: خداى عز و جل حوا را از چه آفرید؟ فرمود: این‏مردم در این باره چه مى‏گویند؟عرضه داشتم: مى‏گویند او را از دنده‏اى از دنده‏هاى آدم‏آفرید، فرمود: دروغ مى‏گویند، مگر خدا عاجز بود كه او را از غیر دنده آدم خلق كند؟عرضه‏داشتم: فدایت‏شوم پس او را از چه آفرید؟فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل كرده كه گفتند:  

رسول خدا(ص)فرمود: خداى تبارك و تعالى قبضه‏اى(مشتى)از گل را قبضه‏كرد و آن را با دست راست‏خود مخلوط نمود(كه البته هر دو دست او راست است)و آنگاه آدم‏را از آن گل آفرید و مقدارى زیاد آمد حوا را از آن زیادى خلق كرد (7) .

   

مؤلف قدس سره: نظیر این روایت را مرحوم صدوق از عمر و نامبرده نقل كرده و در این‏میان روایاتى دیگر نیز هست كه دلالت دارد بر اینكه حوا را از پشت آدم یعنى از كوتاهترین‏ضلع او(كه سمت چپ او است)خلق كرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تكوین‏چنین آمده، لیكن هر چند چنین چیزى فى نفسه مستلزم محال عقلى نیست، اما آیات كریمه‏قرآن از چیزى كه بر آن دلالت كند خالى است (8) .

   

و در احتجاج از امام سجاد ع آمده كه در حدیثى و گفتگوئى كه با مردى‏قرشى داشته سخن بدینجا رسانده كه: "هابیل"، با"لوزا"خواهر همزاى"قابیل"ازدواج كرد و" قابیل"با"اقلیما"، همزاى هابیل، راوى مى‏گوید: مرد قرشى پرسید: آیا هابیل و قابیل‏خواهران خود را حامله كردند؟فرمود: آرى، مرد عرضه داشت: اینكه عمل مجوسیان امروزاست، راوى مى‏گوید: حضرت فرمود: مجوسیان اگر این كار را مى‏كنند و ما آن را باطل‏مى‏دانیم براى این است كه بعد از تحریم خدا آن را انجام مى‏دهند، آنگاه اضافه نمود: منكراین مطلب نباش براى اینكه درستى این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حكم خدا است‏كه چنین جارى شده، مگر خداى تعالى همسر آدم را از خود او خلق نكرد؟در عین حال‏مى‏بینیم كه او را بر وى حلال نمود، پس این حكم شریعت آن روز فرزندان آدم و خاص آنان‏بوده و بعدها خداى تعالى حكم حرمتش را نازل فرمود... (9) .

   

مؤلف قدس سره: مطلبى كه در این حدیث آمده موافق با ظاهر قرآن كریم و هم موافق‏با اعتبار عقلى است، ولى در این میان روایات دیگرى است كه معارض با آن است و دلالت‏دارد بر اینكه اولاد آدم با افرادى از جن و حور كه برایشان نازل شدند ازدواج كردند، (و این‏روایات با اعتبار عقلى درست در نمى‏آید، زیرا خلقت جن و حوریان بهشتى مادى نیست و غیرمادى نمى‏تواند فرزند مادى بزاید)و خواننده محترم از آنچه گذشت‏حق مطلب را دریافت نمود.

   

پى‏نوشت‏ها:

 

1) "سوره روم آیه 30"

2) توحید ص 277 ح 2 طبع طهران.

3) شرح نهج البلاغة ابن میثم ج 1 ص 173.

4) خصال ج 2 ص 652 ح 54.

5) خصال ج 2 ص 639 ح 14.

6) خصال ج 2 ص 358 ح 45.

7) تفسیر برهان ج 1 ص 336 ح 10.

8- علل الشرایع ج 1 ص 17 ب 17 ح 1.

9) احتجاج طبرسى ج 2 ص 44 طبع نجف.

 

به نقل از : http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=17257&threadID=37635&forumID=455







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ... دو اثر قرآنی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/6/24
سردار کرمی: باید در سواد رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی کوشا باشیم
توضیحات مهم در مورد مکانیسم ماشه: رأی‌گیری فردا یک رأی‌گیری رویه‌ای است درباره قطعنامه‌ای که کره جنوبی موظف بود مطرحش کند؛ قطعنامه‌ای که پیشنهاد می‌کند تحریم‌های ایران لغو باقی بمانند/ این قطعنامه رد خواهد شد یا وتو می‌شود این به معنای آغاز «اسنپ‌بک» نیست
در نشستی با جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران؛
پزشکیان: تلاش ما این است که اسنپ‌بک فعال نشود/ ناترازی‌ها به ما ارث رسیده/ ‌دولت صرفه‌جویی در انرژی را از خودش آغاز کرده است
نور عجیب در آسمان چند استان؛ علت پدیده، آزمایش موشکی داخلی بود (+عکس)
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
نظام آموزشی ایران، دستگاه تولید نابرابری/ ۷۰ هزار طلبه در مدارس: طرحی که نتیجه نداد/ معلمان با حقوق کم و بخشنامه‌های زیاد خفه شده‌اند/ درباره «کوروش کبیر» فقط یک سطر و نیم نوشته‌اند/ گردش مالی ۴۵ هزار میلیاردی مؤسسات کنکوری/ به امید آشتی مدارس با موسیقی
عروس و دامادهای ۲ مذهب؛ تایلند و تولد نسل تازه مسلمانان
شرط ارتش لبنان برای خلع سلاح مقاومت
سازمان بهشت زهرا (س) اطلاعیه داد
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
در حاشیه تعطیلی مجلس: بررسی پر حاشیه توافق با گروسی در کمیسیون خارجی و امنیت ملی/ محسنی ثانی: متن توافقنامه با آژانس منطق با مصوبه مجلس است/ تلاش می‌کنیم زمینه مذاکرات را فراهم کنیم تا اسنپ بک صورت نگیرد
وزیر انرژی اسرائیل: رهبران حماس را بار دیگر هدف قرار می دهیم/ هر یک از رهبران حماس می‌دانند که ساعتی شنی بالای سرشان قرار دارد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج
مجمع عمومی سازمان ملل : تصویب طرح حمایت از شناسایی دولت فلسطین و خلع سلاح حماس / ایران در رای گیری حاضر نشد
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3516
تعداد بازدید دیروز: 12337
بازدید کل: 76856877
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.