امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 تير 1391 ساعت 22:15:28
جهاد اقتصادی : راهکارها و چالشها (3)

پژوهش از: محسن رمضانی گل افزانی (فروردین ۱۳۹۰) 

  

 

نحوه كسب روزي و مديريت در صرف نمودن آن 

 

يكي از مسائلي كه بايد در راستاي جهاد اقتصادي و پيشبرد وضع جامعه به ويژه در جوامع اسلامي مورد توجه قرار گیرد، چگونگي كسب روزي و برنامه ريزي براي خرج نمودن آن است كه اسلام در اين زمينه مباني مشخصي دارد.

 

ابو محمد على بن الحسين (ع) گفت: انسان بايد با حفظ اقتصاد، راه انفاق را در پيش بگيرد. يعنى ابتدا حدّ كفاف خود را تأمين‏ كند كه به نيازمنديهاى او رسا باشد و بعد از حد كفاف، سهمى از درآمد اضافى را به مستمندان ببخشد تا زاد و توشه آخرت او باشد. با حفظ اين روش، نعمت او پاينده‏تر و فضل و كرم الهى نزديكتر مى‏شود و براى عافيت زندگى نافعتر است. ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: اگر كسى دار و ندار خود را در راه خدا انفاق كند، به شيوه پسنديده و موفّقى دست نيافته است، چرا كه خداوند تبارك و تعالى مى‏گويد: «در راه خدا انفاق كنيد، اما سرمايه خود را به نابودى نكشانيد و راه نيكى و احسان بپوئيد كه خداوند اهل احسان را دوست مى‏دارد». يعنى كسانى كه ميانه‏رو باشند و با انفاق خود، سرمايه اصلى را به خطر نيندازند. ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: اسراف و زياده‏روى موجب فقر و نيازمندى است و اقتصاد و ميانه‏روى مايه دولت و بى‏نيازى‏است. ایشان فرمود: اگر خداوند تبارك و تعالى باران رحمت خود را بر شما فرو ريخت، شما نيز دست خود را به جود و بخشش باز كنيد. و اگر باران رحمت خود را از شما باز گرفت، شما نيز دست از جود و كرم باز داريد مبادا در صدد برآئيد كه در جود و كرم، بر خدا پيشى بگيريد كه خداوند از همه كس به جود و كرم شايسته‏تر است و اگر صلاح نباشد باران رحمت خود را باز نمى‏گيرد.14

 

هم چنین فرمود: چه بسا فقيرى كه از مردمان غنى بيشتر اسراف مى‏كند. مردمان غنى از دارائى خود انفاق مى‏كنند، اما مرد فقيرى كه اسراف مى‏كند، دار و ندار خود را از دست مى‏دهد. مردى به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: اين آيه را توضيح بدهيد كه مى‏گويد: «و حق برداشت را در روز برداشت محصول ادا كنيد، اما اسراف مكنيد كه خدا مردمان مسرف را دوست نمى‏دارد».ابو عبد اللَّه گفت: يك نفر از أنصار مدينه درخت خرمائى داشت و چون موقع چيدن فرا مى‏رسيد، همه محصول درخت را ميان فقرا و مساكين تفريق مى‏كرد و براى اهل و عيال او چيزى نمى‏ماند. خداوند با نزول اين آيه، شيوه او را اسراف و ناپسند خواند.15

 

ابو عبد اللَّه صادق (ع) اين آيه را تلاوت كرد: «بندگان خدا كسانى باشند كه چون انفاق كنند، راه افراط و تفريط نپويند و در ميانه افراط و تفريط راه پايندگى بجويند». ابو عبد اللَّه به منظور تفسير آيه، مشتى ريگ از زمين برداشت و محكم در دست خود فشرد، و گفت: اين است‏ راه تفريط كه با تنگ‏چشمى و خسّت از انفاق و هزينه دريغ ورزند. سپس مشتى ريگ برداشت و پنجه‏ها را سست گرفت تا آن حدّ كه بيشتر ريگها بر زمين فرو ريخت، و گفت: اين است راه افراط و اسراف كه در انفاق و هزينه زندگى زياده‏روى نمايند. و نوبت آخر، مشتى ريگ برداشت و پنجه‏ها را تا آن حدّ باز گرفت كه قسمتى از ريگها فرو ريخت و قسمتى در مشت او باقى ماند، و گفت: مايه قوام نعمت و پايندگى عافيت اين است. به ابو الحسن امام كاظم (ع) گفتم: بر اهل و عيال خود چه گونه انفاق كنم؟ ابو الحسن گفت: راهى در پيش بگير كه ميانه افراط و تفريط باشد، چرا كه افراط و تفريط هر دو ناپسند است. ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: با اسراف و زياده‏روى، بركت اموال رو به كاهش مى‏رود. 16

 

 و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: كسى كه زكات واجب را از مال خود بپردازد، و دست عطا در قوم خود بگشايد، بخيل نيست، بلكه بخيل «حقيقت بخيل» كسى است كه زكات واجب را از مال خود نپردازد، و دست عطا در قوم خود نگشايد در حالى كه در موارد ديگر تبذير كند.17

 

 و از فضل بن ابى قرّه سمندى روايت شده است، كه گفت: امام صادق عليه السّلام مرا فرمود: آيا ميدانى شحيح كيست؟ گفتم: او بخيل است. امام فرمود: شحّ شديدتر از بخل است، زيرا بخيل نسبت به چيزى كه در دست خود دارد بخل ميورزد، و شحيح هم به آن چه در دست مردم است و هم به آن چه در دست خود او است بخل مي كند، چندان كه چيزى را در دست مردم نمى‏بيند مگر آن كه آرزو مي كند كه آن چيز چه از طريق حلال و چه از راه حرام متعلّق به او باشد و به آن چه خداى عزّ و جلّ روزى او ساخته است قناعت نميكند.18

 

و امام ابو الحسن موسى بن جعفر عليهما السّلام فرمود: هيچ كس در روش اقتصاد دستخوش فقر نمي شود. و امام صادق عليه السّلام فرمود: من براى كسى كه اقتصاد پيشه سازد ضمانت مي كنم كه فقير نشود.19

خداى عزّ و جلّ فرموده است: «و كسانى كه چون انفاق كنند سخت نگيرند، و اسراف نكنند، و انفاقشان در اين ميان قوام باشد» (فرقان 67) و قوام حدّ وسط است.20

 

پيامبر «ص»فرمودند : امّت من در دنيا سه گروهند: گروه نخست، دوستار گرد آوردن و ذخيره كردن مال نيستند و در فراهم آوردن و احتكار كردن آن تلاش نمى‏كنند و آن چه از دنيا مايه خرسندى ايشان است، خوردن به اندازه رفع گرسنگى و پوشيدن براى پوشاندن خود است و بهره‏مندى ايشان از مال به آن است كه آنان را (با زندگيى ساده) به آخرت رساند. اينان كسانيند كه (در آن جهان) آسوده خاطرند، نه ترسى دارند و نه در اندوه به سر مى‏برند.

 

گروه دوم، كسانى هستند كه مال را از پاكيزه‏ترين راهها گرد مى‏آورند، و با بخشيدن آن به خويشاوندان صله رحم مى‏كنند و آن را به برادران خود مى‏دهند و مقدارى از مال خويش را به فقيران مى‏بخشند؛ در نزد اينان خاييدن سنگ داغ آسانتر است از كسب يك درهم از راه حرام، يا نپرداختن حقّ مال، يا نگاهدارى مال تا دم مرگ و اين گروه (با وضعى كه گفته شد)، اگر با دقّت به حسابشان رسيدگى شود دچار عذاب مى‏شوند، و اگر مورد عفو قرار گيرند، جان سالم به در مى‏برند.و امّا گروه سوم، آن كسانند كه جمع‏آورى مال را از حرام و حلال دوست مى‏دارند و حقوق واجب مال را نمى‏پردازند؛ اگر انفاق كنند از روى اسراف است و شتابناك و اگر آن را نگاه دارند از روى بخل است و احتكار؛ اينانند كه دنيا افسار آنان را به دست گرفته است و مى‏برد تا (به دليل اين همه گناه) به دوزخشان درافكند.21

 

منابع :

 

14- بهبودي ، محمد باقر ،گزيده كافى، ج‏3، ص 113 

15- همان ، ص 117 

16-  همان ، ص 115  

17- شيخ صدوق ،من لا يحضره الفقيه، ترجمه غفارى، ج‏2، ص 369 

18 تا 20 - همان 

21- حكيمي ، محمد رضا ،الحياة، ترجمه احمد آرام، ج‏3، ص 78

 

 

 

* استفاده از این مقاله بدون ذکر نام نویسنده و سایت جایز نیست*







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
لبنان برای آزادی پسر قذافی شرط گذاشت؛ ارائه اطلاعاتی از امام موسی صدر
جزئیات جدید از ترور ناموفق پزشکیان در دیدار با فرماندهان نظامی
افشای میانجیگری امارات برای مسلح کردن سوریه جهت درگیری با حزب‌الله لبنان
وزیر دفاع فرانسه:می‌گویند مشکل ایران را می‌توانیم در عرض ۲ روز حل کنیم و سپس با خیال راحت به تعطیلات برویم!من می‌گویم ایران را دست‌کم نگیرید....
دیدگاه صاحب‌نظر روس درباره پیشنهاد انتقال آب از دریای سیاه برای نجات خزر
عناصر الجولانی مناطق علوی‌نشین را به آتش کشیدند
تداوم اشتباهات گذشته در سیاست داخلی و خارجی ممکن نیست/ ایران را به کجا می‌خواهیم ببریم؟
رییس جمهور برزیل به ترامپ: فکر نکن کلانتر جهان هستی!
چرخه کامل سوخت هسته‌ای ؛ ایران جزو معدود کشورهای دارای این تکنولوژی است | فناوری غنی‌سازی هسته‌ای را نمی‌توان به‌آسانی نابود کرد
جاسوسی و تخلیه اطلاعاتی موساد با ترفند ارائه مشاوره پزشکی
در نقد مناظره «کواکبیان ـ خضریان»/ چرا صداوسیما وارد این مسیر غلط می‌شود؟
جزئیات آمار جمعیت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴
راهپیمایی سی امین سالگرد کشتار "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین/ آسوشیتدپرس
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
۷ نکته درباره مسئله «نفوذ»
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
گزارش تصویری:
برگزاری شب پنجم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/9
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
یادداشتی از: مصطفی خورسندی*
وحدت‌آفرینی در هیئت‌ها
گزارش تصویری:
برگزاری شب دهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/14
گزارش تصویری:
برگزاری شب ششم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/10
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/15
اختصاصی:
اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت انصارالخمینی (ره) در روز عاشورا 1404/4/15
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
هشدارهای پنهان و آشکار زیارت عاشورا
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
سرشاخ‌شدنِ میلیاردر سیلیکون‌ولی با سلطان مارالاگو
تولد «حزب آمریکا»؛ سلطان فناوری در میدان سیاست چه می‌کند/ ماسک چه در سر دارد؟
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1921
تعداد بازدید دیروز: 5943
بازدید کل: 76213784
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.