امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 اسفند 1390 ساعت 00:29:15
تشيع

 مصدر باب تفعل از شيع و شيعة .

 

داراى معانى لغوى و اصطلاحى است : تشيع فى الشى ء در هواى چيزى مستهلك شد و تشيعه الشيب , پيرى در او پخش و گسترش يافت (مجازا).

 

تشيع قطرة اللبن فيالماء, قطره ء شير در آب پخش شد.

 

تشيع الرجل , شيعه شد چنان كه گوئى تحنف , هنگامى كه به دين حنيف در آيد.

 

الشيعة فرقه يا گروهى كه امر يگانه اى داشته باشند.

 

شيعة الرجل : دوستان و ياران مرد, جمع آن اشياع و شيع كه به معنى مثل و مانند و فرقه ها نيز آمده است : و لقد ارسلنا من قبلك فى شيع الاولين (حجر, 10) واژه شيعة به صورت مفرد چهار بار در قرآن آمده است كه يك بار به تنهائى (مريم , 69) و سه بار با اضافه (قصص , 15, صافات , 83) كه در آيه ء اول به معنى گروه و در بقيه به معنى پيرو آمده است .

 

شيعه در اصطلاح به پيروان حضرت على (ع ) و خاندانش  و كسانى كه معتقد به جانشينى بلافصل آن حضرت بعد از پيامبر اسلام (ص ) و نص ولايت او در غدير خم از طرف پيغمبر مي باشند گفته مي شود و هم چنين در سخنان رسول اكرم (ص ) و حضرت على و ديگر امامان (ع ) و نويسندگان ملل و نحل اين كلمه به كار رفته است .

 

جابر بن عبدالله انصارى مي گويد: نزد پيغمبر بودم كه على از دور نمايان شد. 

پيغمبر فرمود: سوگند به كسى كه جانم به دست او است  اين شخص و شيعيانش در قيامت رستگار خواهند بود.

 

ابن عباس مي گويد: وقتى آيه : ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خيرالبريه نازل شد, پيغمبر به على فرمود: مصداق اين آيه تو و شيعيانت مي باشيد كه در قيامت خوشنود خواهيد بود. 

و خدا هم از شما راضى است .

 

اين دو حديث در الدرالمنثور (1/379) و غاية المرام (326) نقل شده است (شيعه در اسلام , 7).

 

روايات متعدد ديگرى نطير روايت فوق از بزرگان اهل سنت مانند طبرانى , احمد بن حنبل , دار قطنى به وسيله ابن حجر و ابن اثير و سيوطى و ديگران نقل شده است .

 

حضرت على (ع ) در نامه اى مي نويسد: اين نامه از بنده  خدا على اميرالمؤمنين است , به شيعه  خود از مؤمنان و مسلمانان چه , خدا مي گويد: و ان من شيعته لابراهيم و آن نامى است كه خداى متعال آن را در قرآن شرافت بيان داده است  و شما شيعه  پيامبرمحمد صلى الله عليه و آله هستيد, چنان كه ابراهيم نيز از شيعيان او است , نامى است غير مختص و امرى است سابقه دار (نامه ها, محمودى , 2/196).

 

شيخ مفيد به سند خود تا امام باقر(ع ) از قول ام سلمه نقل مي كند كه گفت : از رسول خدا(ص ) شنيدم مي گويد: بى گمان على و شيعه  او رستگار مي باشند.

 

و به اسناد خود سه حديث ديگر در همان فصل در اين باره نقل كرده است (ارشاد, 25).

 

از اميرالمؤمنين على (ع ) در منابع مختلف و از جمله نهج البلاغه چند روايت نقل شده است  از جمله خطب كلام 218.

 

عنوان شيعه براى پيروان على (ع ) مشهور گرديد و اين عنوان مخصوص كسانى شد كه معتقد به امامت على (ع ) و جانشينى او پس از پيامبر بودند و به امامت يازده نفر از فرزندان معصومش اعتقاد داشتند و به كسانى كه چنين عقيده اى داشتند شيعه  اثنى عشريه و شيعه  اماميه اطلاق شد.(الاسلام و الشيعة الاماميه , 1/335).

 

و نيز در كتاب تأسيس الشيعه (مقدمه ) آمده است : لفظ شيعه در روزگار پيامبر(ص ) بوده است , چنان كه ابوحاتم در كتاب خود (كتاب الزينة ) الجزء الثالث : فى الالفاط المتداولة بين اهل العلم مي نويسد: نخستين نامى كه در اسلام به روزگار رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آشكار گرديد شيعه بود.

 

و آن لقب چهار تن از صحابه بود: ابوذر غفارى , سلمان فارسى , مقداد بن اسود كندى و عمار بن ياسر. 

تا اين كه هنگام صفين اين اصطلاح در ميان هواخواهان على عليه السلام منتشر گرديد.

 

در كتاب جامع الاخبار (باب 17, 39) از انس بن مالك نقل مي كند كه او گفت : رسول خدا (ص ) فرمود: خداى متعال در روز قيامت بندگانى را بر مي انگيزد كه از چهره هايشان نورى از راست و چپ عرش پرتو افكن مي شود, و به منزله  پيامبران هستند و پيامبر نيستند و به منزله  شهيدان هستند و شهيد نيستند.

 

ابوبكر برخاسته گفت : من از آنان هستم اى پيامبر خدا؟ فرمود: نه سهل بن حنيف برخاسته گفت من از آنان هستم ؟ فرمود: نه

.

سپس رسول خدا(ص ) دستش را بر سر على (ع ) گذاشته گفت : اين است و شيعه اش .

 

و از على (ع ) نقل است كه گفت : شيعه  ما از خود گذشتگان در راه ولايت ما, دوستدار يك ديگر در جهت موالات ما و يار يك ديگر در مورد امر ما هستند (صفات الشيعه , 23, اصول كافى , 2/237).

 

ابو نعيم به اسناد خود از امام على بن حسين (ع ) نقل مي كند كه گفت : شيعتنا الذبل الشفاه و الامام منا من دعا الى طاعة الله ( شيعه ).

 

جريان تشيع از رحلت رسول خدا(ص ) تا درگذشت امام حسن عسكرى (ع ) به دهها فرقه و گروه كوچك و بزرگ تفسيم شد كه تفصيل اين مطالب موضوع كتاب المقالات و الفرق تأليف سعد اشعرى قمى (م 299يا 301 ق ) و كتاب فرق الشيعه , تأليف نوبختى (273 - 311 ق ) مي باشد

 

لفط شيعه تنها براى شيعه  اماميه به كار نمي رفته است بلكه به مرور زمان به فرقه ها و سلسله هاى چندى اطلاق گرديد كه مهمترين آنها شيعه اثنا عشريه يا دوازده امامى , شيعه زيديه و شيعه اسماعيليه اند.

 

بعد از حجاز نخستين سرزمينى كه تشيع به معنى شيعه على بن ابى طالب (ع ) و فرزندانش  در آن گسترش يافت , شام  و به خصوص جبل عامل است .

عامل گسترش آن ابوذر غفارى است .

 

پس از اين كه عثمان بن عفان خليفه سوم وى را به شام تبعيد كرد و معاوية بن ابي سفيان وجود ابوذر و تبليغات او را برنتافت , ابوذر به جبل عامل در جنوب لبنان كنونى , رفت و در آن جا دو مسجد ساخت و به تبليغ تشيع علوى پرداخت .

 

اكنون يكى از مهمترين نامهاى شيعه  اماميه در جبل عامل المتاوله است .

اين لفظ با جمع متوالى مشتق قياسى از توالى به معنى تتابع و پى در پى بودن است بدان جهت كه مردم جبل عامل در طول تاريخ همگى در موالات اهل بيت رسول خدا(ص ) پابرجا بوده اند, يا مشتق (بر خلاف قياس ) از تولى است , يعنى به علت داشتن ولاى اهل بيت پيغمبر(ص ) آنان را به عنوان ولى و سرور خود برگزيدند ( جبل عامل ).

 

لقب متاوله را مخصوص به ساكنان سرزمينهاى بشاره و كسروان كه در آتش جنگ فرو رفتند مي دانند و كسانى مانند ساكنان دمشق و حلب كه چنين حالتى را نداشته اند آن لفظ در باره آنان به كار نمي رود ( متاوله ).

 

به گفته ء ابن اثير (كامل , سال 407) در قرن پنجم هجرى , در آفريقا شيعه را مشارقه مي ناميدند و آنان را به ابو عبدالله شيعى (م 298 ق ) منسوب داشتند كه از مردم مشرق بوده است (تاريخ شيعه , مظفر, 355).

 

اگرچه فرقه هاى معتقد به امامت بلافصل امام على بن ابى طالب (ع ) پس از پيغمبر(ص ) را شيعه مي نامند, ليكن اطلاق نام شيعه به مرور زمان براى شيعه اثنى عشرى يا شيعه اماميه تثبيت گرديد تا آن جا كه امروز زيديه و اسماعيليه به همين دو نام شناخته شده اند و نه با پيشوند شيعه و بسيارى از فرقه هاى منسوب به تشيع يا منشعب از تشيع كه در طول تاريخ پديدار شده اند اكنون از بين رفته اند.

منابع : در متن مقاله آمده است .

 

منبع : دايرة المعارف تشيع  ، سيد محمد مهدي جعفري

 

( استفاده بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ... دو اثر قرآنی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/6/24
سردار کرمی: باید در سواد رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی کوشا باشیم
توضیحات مهم در مورد مکانیسم ماشه: رأی‌گیری فردا یک رأی‌گیری رویه‌ای است درباره قطعنامه‌ای که کره جنوبی موظف بود مطرحش کند؛ قطعنامه‌ای که پیشنهاد می‌کند تحریم‌های ایران لغو باقی بمانند/ این قطعنامه رد خواهد شد یا وتو می‌شود این به معنای آغاز «اسنپ‌بک» نیست
در نشستی با جمعی از اعضای مجمع کارآفرینان ایران؛
پزشکیان: تلاش ما این است که اسنپ‌بک فعال نشود/ ناترازی‌ها به ما ارث رسیده/ ‌دولت صرفه‌جویی در انرژی را از خودش آغاز کرده است
نور عجیب در آسمان چند استان؛ علت پدیده، آزمایش موشکی داخلی بود (+عکس)
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
نظام آموزشی ایران، دستگاه تولید نابرابری/ ۷۰ هزار طلبه در مدارس: طرحی که نتیجه نداد/ معلمان با حقوق کم و بخشنامه‌های زیاد خفه شده‌اند/ درباره «کوروش کبیر» فقط یک سطر و نیم نوشته‌اند/ گردش مالی ۴۵ هزار میلیاردی مؤسسات کنکوری/ به امید آشتی مدارس با موسیقی
عروس و دامادهای ۲ مذهب؛ تایلند و تولد نسل تازه مسلمانان
شرط ارتش لبنان برای خلع سلاح مقاومت
سازمان بهشت زهرا (س) اطلاعیه داد
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
در حاشیه تعطیلی مجلس: بررسی پر حاشیه توافق با گروسی در کمیسیون خارجی و امنیت ملی/ محسنی ثانی: متن توافقنامه با آژانس منطق با مصوبه مجلس است/ تلاش می‌کنیم زمینه مذاکرات را فراهم کنیم تا اسنپ بک صورت نگیرد
وزیر انرژی اسرائیل: رهبران حماس را بار دیگر هدف قرار می دهیم/ هر یک از رهبران حماس می‌دانند که ساعتی شنی بالای سرشان قرار دارد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج
مجمع عمومی سازمان ملل : تصویب طرح حمایت از شناسایی دولت فلسطین و خلع سلاح حماس / ایران در رای گیری حاضر نشد
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب؛
پزشکیان: هیچ کشور عربی یا اسلامی از حملات رژیم صهیونیستی مصون نیست و ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم/ رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد زیرا از حمایت غرب برخوردار است/ رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و کرامت کشورهای ما اقدام کرده و باید در برابر آن بایستیم
تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 14660
تعداد بازدید دیروز: 12337
بازدید کل: 76868021
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.