امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 مرداد 1404 ساعت 00:12:36
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر

بازخوانی واقعه عاشورا، تنها مروری بر یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نگاهی به یک مکتب زنده است که در آن، امام حسین (ع) در برابر ظلم ایستاد و پاسداری از حقوق مردم، حتی مخالفان خود، را وظیفه‌ای الهی دانست. این اصل، امروزه در قالب مفاهیمی چون «حق‌الناس سیاسی» و «حقوق بنیادین بشر» متجلی می‌شود که شامل حق انتخاب، حق آزادی بیان، حق امنیت حیثیتی و حق تعیین سرنوشت است.

۱. مقدمه: فراتر از یک اصطلاح فقهی

در اندیشه اسلامی، مفهوم حق‌الناس از یک اصطلاح صرفاً حقوقی فراتر می‌رود و ستون فقرات عدالت اجتماعی و ضامن مشروعیت حکومت‌ها به شمار می‌آید. این مفهوم در فقه شیعه، نه‌تنها بر حق‌الله (حقوق خداوند) مقدم است، بلکه تضییع آن با توبه و عبادت جبران‌پذیر نیست؛ مگر اینکه صاحب حق رضایت دهد. این نگرش ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد که ظلم به دیگران را بزرگ‌ترین گناه اجتماعی می‌داند.

بازخوانی واقعه عاشورا، تنها مروری بر یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نگاهی به یک مکتب زنده است که در آن، امام حسین (ع) در برابر ظلم ایستاد و پاسداری از حقوق مردم، حتی مخالفان خود، را وظیفه‌ای الهی دانست. این اصل، امروزه در قالب مفاهیمی چون «حق‌الناس سیاسی» و «حقوق بنیادین بشر» متجلی می‌شود که شامل حق انتخاب، حق آزادی بیان، حق امنیت حیثیتی و حق تعیین سرنوشت است.

۲. تبیین فقهی و اخلاقی حق‌الناس

حق‌الناس در فقه امامیه به مجموعه‌ای از حقوق اشاره دارد که به افراد یا گروه‌های اجتماعی تعلق دارد و نقض آن، به منزله شکستن یک عهد الهی است. تمایز اساسی آن با حق‌الله در این است که حق‌الله با توبه و اعمال عبادی قابل جبران است، اما حق‌الناس بدون جلب رضایت صاحب حق بخشوده نمی‌شود. بر اساس روایتی از امام علی (ع)، ظلم به مردم سه پیامد ویرانگر دارد: سلب امنیت، زوال اعتماد و فروپاشی مشروعیت حاکم. به‌ویژه در حوزه سیاسی، تضییع حقوق مردم نوعی پیچیده از ظلم است که هم کرامت فردی را در هم می‌شکند و هم ساختار اجتماعی را تضعیف می‌کند.

حق‌الناس تنها به مسائل مالی محدود نمی‌شود و ابعاد وسیعی از روابط اجتماعی را در برمی‌گیرد. این حقوق به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

حقوق مالی: شامل مواردی مانند سرقت، کم‌فروشی، ربا، رشوه، اختلاس، تصرف غیرمجاز در اموال دیگران و حتی اتلاف وقت.

حقوق جانی: شامل هرگونه آسیب رساندن یا تهدید به جان افراد.

حقوق حیثیتی و آبرویی: این نوع از حق‌الناس، بالاترین اهمیت را دارد و شامل غیبت، تهمت، افترا، تمسخر، افشای اسرار، زخم‌زبان و تحقیر افراد است.

۳. حق‌الناس در سیره امام حسین (ع)

سیره امام حسین (ع) نشان می‌دهد که ایشان، حق‌الناس را محدود به مسائل مالی نمی‌دانستند و آن را شامل حق انتخاب، آزادی اندیشه و امنیت مخالفان نیز می‌دیدند. پیش از واقعه کربلا، امام در پاسخ به نامه‌های مردم کوفه، صراحتاً بیان کردند که مشروعیت حکومت وابسته به خواست و بیعت مردم است و ایشان بیعت اجباری را نمی‌پذیرند. این موضع‌گیری، تأکیدی عمیق بر حق تعیین سرنوشت مردم است.

در اوج اختلاف با سپاه حر، امام حسین (ع) دستور دادند که به آنان و حتی اسب‌هایشان آب داده شود. این اقدام، نمادی از رعایت حق حیات و حق برخورد انسانی با مخالفان است. از دیدگاه شهید مطهری، قیام امام حسین (ع) صرفاً یک مبارزه سیاسی نبود، بلکه تلاشی برای بازگرداندن مردم به جایگاه حقیقی خود به‌عنوان صاحبان حق در حکومت بود. مخالفت امام با بیعت اجباری یزید، در حقیقت دفاعی قاطع از حق‌الناس سیاسی بود.

۴. حق‌الناس سیاسی؛ از عاشورا تا امروز

«حق‌الناس سیاسی» در تعریف حقوقی امروز، مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که مشارکت آزادانه، رقابت منصفانه و امنیت سیاسی شهروندان را تضمین می‌کند. این مفهوم در فقه اسلامی نیز جایگاهی محکم دارد. یکی از اصلی‌ترین مصادیق آن، حق مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی است که در اسناد بین‌المللی حقوق بشر نیز به رسمیت شناخته شده است. تضییع این حقوق، چه در عاشورای ۱۴۰۰ سال پیش و چه در جهان امروز، نتایجی یکسان به دنبال دارد: بی‌اعتمادی عمومی، تضعیف مشارکت اجتماعی و زمینه‌سازی برای استبداد.

۵. درس‌هایی برای جهان امروز: مولفه‌های حق‌الناس و کاربردهای واقعی

مکتب عاشورا، علاوه بر ابعاد تاریخی و مذهبی، حامل درس‌های راهبردی برای جوامع معاصر است. رعایت اصول حق‌الناس و کرامت انسانی در عرصه سیاست، مبنایی برای عدالت، مشروعیت و ثبات اجتماعی فراهم می‌آورد. در ادامه، با نگاهی به واقعیت‌های امروز، این درس‌ها بسط داده می‌شوند:

حق تعیین سرنوشت و مشارکت آزادانه: امام حسین (ع) با نپذیرفتن بیعت اجباری، مشروعیت حاکم را به رضایت مردم گره زد. این اصل در جهان امروز به معنای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است. ممانعت از این حق، به هر بهانه‌ای، اعتماد عمومی را از بین برده و خطر استبداد و فساد را افزایش می‌دهد.

حفظ کرامت و آبروی افراد: برخورد امام حسین (ع) با سپاه حر، درسی جاودان در زمینه احترام به کرامت انسانی است. در دنیای امروز، این اصل در برابر حملات رسانه‌ای، انتشار اخبار جعلی، و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس قرار می‌گیرد. فضای مجازی، بستر جدیدی برای تضییع حق‌الناس حیثیتی فراهم کرده است که در آن، آبروی افراد به راحتی تخریب می‌شود.

حق مقاومت در برابر ظلم و فساد: قیام عاشورا نشان داد که ایستادگی در برابر ظلم، وظیفه‌ای اخلاقی و سیاسی است. این درس، الهام‌بخش جنبش‌های مدنی و اعتراضات مسالمت‌آمیز در سراسر جهان است. برای مثال، جنبش‌های ضدفساد در بسیاری از کشورها، بر اساس همین اصل، به مقابله با سوءاستفاده از قدرت و تضییع حقوق عمومی برخاسته‌اند.

شفافیت و پاسخگویی مسئولان: امام حسین (ع) با آشکار ساختن انگیزه‌های قیام خود، به مردم و مخالفان آگاهی بخشید. در جوامع مدرن، شفافیت در تصمیم‌گیری‌های دولتی و پاسخگویی نهادها، ستون اصلی حکمرانی خوب است. پنهان‌کاری، زمینه را برای فساد، شایعه‌پراکنی و بی‌اعتمادی فراهم می‌کند.

همزیستی اخلاقی با مخالفان: درس عاشورا این است که حتی در شدیدترین مناقشات، تعامل انسانی و اخلاقی با مخالفان ممکن و ضروری است. این اصل در جوامع چندفرهنگی و چندمذهبی امروز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است، جایی که احترام به تفاوت‌ها و پرهیز از نزاع‌های بی‌حاصل، پیش‌نیاز اصلی صلح و ثبات اجتماعی است.

۶. نتیجه‌گیری: حق‌الناس، محور بقای جامعه

حق‌الناس در فقه، اخلاق و سیاست اسلامی، فراتر از یک حق فردی است؛ آن بنیاد اعتماد عمومی و ستون عدالت اجتماعی است. امام حسین (ع) در عاشورا، این اصل را نه با کلام، بلکه با خون خود تثبیت کرد.

بازخوانی عاشورا به ما یادآوری می‌کند که پاسداری از حقوق مردم، نه یک انتخاب اخلاقی، بلکه تکلیفی الهی است. در جهانی که حقوق افراد به سادگی پایمال می‌شود، مکتب عاشورا چراغ راهی است که به ما نشان می‌دهد:

عدالت اجتماعی بدون کرامت انسانی بی‌معناست: تضییع حق‌الناس، چه در حوزه مالی، چه در عرصه سیاسی و چه در زمینه حیثیتی، در نهایت به فروپاشی ارزش‌های انسانی و اجتماعی منجر می‌شود.

مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی: هر یک از ما در قبال حقوق دیگران مسئولیم، از یک راننده که با پارک نامناسب موجب سلب آسایش دیگران می‌شود تا مسئولی که با فساد، حق عمومی را پایمال می‌کند.

تغییر از درون: همانگونه که امام حسین (ع) برای احیای ارزش‌ها قیام کرد، امروز نیز تغییر در جامعه جهت رسیدن به عدالت اجتماعی نیازمند تغییر درونی و فردی است. تا زمانی که افراد به صورت عملی به حق‌الناس پایبند نباشند، عدالت اجتماعی تنها یک آرمان دور از دسترس باقی خواهد ماند.

به راستی، مکتب عاشورا مکتبی زنده است که پیوندی ناگسستنی میان اصول معنوی و مسئولیت‌های اجتماعی برقرار می‌سازد و به ما می‌آموزد که سعادت اخروی، بدون ادای حقوق مردم ممکن نیست. آیا ما آمادگی پذیرش این مسئولیت سنگین را داریم؟

*دکتر مسعود کاظمیان (کارشناس امنیت ملی)





  تعداد بازديدها: 150


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اعتراف یک اسیر آزادشده اسرائیلی به رفتار انسانی رزمندگان حماس
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حسین مهدیان
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
گزارش مرکز پژوهشی پیو از مردم 25 کشور دربارۀ فناوری مدرن
هوش مصنوعی؛ هم هیجان هم نگران/ مجهول برای دو‌سوم مردم جهان
اختصاصی:
فقط پاییز میفهمد غم یک مرد تنها را... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اندیشکده انگلیسی: اگر ترامپ سهمی برای ایران در نظر نگیرد صلحی پایدار در منطقه نخواهد بود
پزشکیان: از آمریکا و اسرائیل نمی‌ترسم؛ از دعوا و اختلافات داخلی می‌ترسم/ روی طلا خوابیده‌ایم اما گرسنه‌ایم؛ مقصر ما هستیم نه آمریکا
یادداشتی از: مهرداد خدیر
یکی می‌مُرد زِ درد بی‌نوایی/ یکی می‌گفت: خانم! زردک می‌خواهی؟!
دروغ تکراری لاوروف درباره اسنپ بک و استقبال تندروها در ایران/ شرمن: لاوروف نقش محوری در استپ‌بک داشت
واکنش تند مقتدی صدر به حضور نخست وزیر عراق در شرم الشیخ
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/21
پاسخ به یک شبهه: حجاب زن حقی الهی است؛ نه حق زن
هشدار روزنامه جمهوری اسلامی: می خواهند قانونی را تصویب کنند که مردان خارجی با صیغه کردن زن در ایران می توانند تابعیت ایرانی بگیرند
نتانیاهو خانه نشین شد/ بی بی به چه بیماری مبتلا است؟
سردار علیرضا افشار درگذشت
موسسه مطالعاتی آمریکایی: ایران قدرت بلامنازع غرب آسیا می‌شود
پزشکیان: در عموم موارد، مقصر مشکلات مردم، تصمیم‌گیران هستند
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند
وقتی حضرت امام با پخش تصویر سر بریده و صدای آهنگران، مخالفت کرد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آقای حاج علی اکبری! فقط شما حرف بزنید، بقیه زبان شان را ببندند؟
صهیون خونخوار "سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
چه شد که امام راهی نوفل لوشاتو شد؟/واکنش فرانسوی‌ها به این امر چه بود؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/14
اختصاصی:
مقدار یار همنفس چون من نداند هیچ کس "مصرعی از غزل شماره 8 سعدی شیرین سخن" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
در دیدار با رئیس و اعضای هیأت رئیسه کمیته ملی پارالمپیک؛
سید حسن خمینی: سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش توان‌یابان اهمیت خیلی زیادی دارد
تکذیب شایعه ترور سردار قآانی
پیام مقام معظم رهبری به سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز
حمله حاج‌ علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، به باهنر: بابا این زبانتان را ببندید دیگر / کی هستی که اعلام می کنی نظام دیگر مسئله حجاب را کنار گذاشته
یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی
شهید دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد
پیام تبریک سید حسن خمینی در پی قهرمانی وزنه برداری ایران در جهان: زنجیره‌ی پیروزی‌های قاطع ورزشکاران رشته‌های مختلف در مسابقات بین المللی، مقوّم حس ملی و پیوند با این آب و خاک در میان مردم، و به خصوص نسل بالنده جوان، است
الجزیره: حماس با آزادی تمام اسیران اسرائیلی موافقت کرده است
غلامعلی رجایی مطرح کرد:
جای خالی بسته اقتصادی برای عبور از بحران
توهین به مقدسات شیعه در زینبیه دمشق
سردار تولایی:
موشک های ایران مقر خلبان‌های اسرائیل را هدف قرار داد
ناصر امانی، عضو شورای شهر: اصرار شهرداری برای ساخت مسجد، نتیجه‌اش خالی‌ماندن مساجد است
با ۱۵ دقیقه تماشای تلویزیون بیننده می‌شوید
آدرس غلط ندهید، این موفقیت نیست!
خود را دانستی همه را دانستی
مصرعی از دیوان مولانا شمس تبریزی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
روایتی از دکتر حسین موسویان در «ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل»
پیام جان کری به مقام عالی رهبری را مکتوب کردم/ در پایان نوشتم: «استدعا دارم بعد از رویت، این مرقومه را معدوم فرمایید زیرا ...»
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7330
تعداد بازدید دیروز: 8143
بازدید کل: 77069464
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.