امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 مرداد 1404 ساعت 00:12:36
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر

بازخوانی واقعه عاشورا، تنها مروری بر یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نگاهی به یک مکتب زنده است که در آن، امام حسین (ع) در برابر ظلم ایستاد و پاسداری از حقوق مردم، حتی مخالفان خود، را وظیفه‌ای الهی دانست. این اصل، امروزه در قالب مفاهیمی چون «حق‌الناس سیاسی» و «حقوق بنیادین بشر» متجلی می‌شود که شامل حق انتخاب، حق آزادی بیان، حق امنیت حیثیتی و حق تعیین سرنوشت است.

۱. مقدمه: فراتر از یک اصطلاح فقهی

در اندیشه اسلامی، مفهوم حق‌الناس از یک اصطلاح صرفاً حقوقی فراتر می‌رود و ستون فقرات عدالت اجتماعی و ضامن مشروعیت حکومت‌ها به شمار می‌آید. این مفهوم در فقه شیعه، نه‌تنها بر حق‌الله (حقوق خداوند) مقدم است، بلکه تضییع آن با توبه و عبادت جبران‌پذیر نیست؛ مگر اینکه صاحب حق رضایت دهد. این نگرش ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد که ظلم به دیگران را بزرگ‌ترین گناه اجتماعی می‌داند.

بازخوانی واقعه عاشورا، تنها مروری بر یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نگاهی به یک مکتب زنده است که در آن، امام حسین (ع) در برابر ظلم ایستاد و پاسداری از حقوق مردم، حتی مخالفان خود، را وظیفه‌ای الهی دانست. این اصل، امروزه در قالب مفاهیمی چون «حق‌الناس سیاسی» و «حقوق بنیادین بشر» متجلی می‌شود که شامل حق انتخاب، حق آزادی بیان، حق امنیت حیثیتی و حق تعیین سرنوشت است.

۲. تبیین فقهی و اخلاقی حق‌الناس

حق‌الناس در فقه امامیه به مجموعه‌ای از حقوق اشاره دارد که به افراد یا گروه‌های اجتماعی تعلق دارد و نقض آن، به منزله شکستن یک عهد الهی است. تمایز اساسی آن با حق‌الله در این است که حق‌الله با توبه و اعمال عبادی قابل جبران است، اما حق‌الناس بدون جلب رضایت صاحب حق بخشوده نمی‌شود. بر اساس روایتی از امام علی (ع)، ظلم به مردم سه پیامد ویرانگر دارد: سلب امنیت، زوال اعتماد و فروپاشی مشروعیت حاکم. به‌ویژه در حوزه سیاسی، تضییع حقوق مردم نوعی پیچیده از ظلم است که هم کرامت فردی را در هم می‌شکند و هم ساختار اجتماعی را تضعیف می‌کند.

حق‌الناس تنها به مسائل مالی محدود نمی‌شود و ابعاد وسیعی از روابط اجتماعی را در برمی‌گیرد. این حقوق به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

حقوق مالی: شامل مواردی مانند سرقت، کم‌فروشی، ربا، رشوه، اختلاس، تصرف غیرمجاز در اموال دیگران و حتی اتلاف وقت.

حقوق جانی: شامل هرگونه آسیب رساندن یا تهدید به جان افراد.

حقوق حیثیتی و آبرویی: این نوع از حق‌الناس، بالاترین اهمیت را دارد و شامل غیبت، تهمت، افترا، تمسخر، افشای اسرار، زخم‌زبان و تحقیر افراد است.

۳. حق‌الناس در سیره امام حسین (ع)

سیره امام حسین (ع) نشان می‌دهد که ایشان، حق‌الناس را محدود به مسائل مالی نمی‌دانستند و آن را شامل حق انتخاب، آزادی اندیشه و امنیت مخالفان نیز می‌دیدند. پیش از واقعه کربلا، امام در پاسخ به نامه‌های مردم کوفه، صراحتاً بیان کردند که مشروعیت حکومت وابسته به خواست و بیعت مردم است و ایشان بیعت اجباری را نمی‌پذیرند. این موضع‌گیری، تأکیدی عمیق بر حق تعیین سرنوشت مردم است.

در اوج اختلاف با سپاه حر، امام حسین (ع) دستور دادند که به آنان و حتی اسب‌هایشان آب داده شود. این اقدام، نمادی از رعایت حق حیات و حق برخورد انسانی با مخالفان است. از دیدگاه شهید مطهری، قیام امام حسین (ع) صرفاً یک مبارزه سیاسی نبود، بلکه تلاشی برای بازگرداندن مردم به جایگاه حقیقی خود به‌عنوان صاحبان حق در حکومت بود. مخالفت امام با بیعت اجباری یزید، در حقیقت دفاعی قاطع از حق‌الناس سیاسی بود.

۴. حق‌الناس سیاسی؛ از عاشورا تا امروز

«حق‌الناس سیاسی» در تعریف حقوقی امروز، مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که مشارکت آزادانه، رقابت منصفانه و امنیت سیاسی شهروندان را تضمین می‌کند. این مفهوم در فقه اسلامی نیز جایگاهی محکم دارد. یکی از اصلی‌ترین مصادیق آن، حق مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی است که در اسناد بین‌المللی حقوق بشر نیز به رسمیت شناخته شده است. تضییع این حقوق، چه در عاشورای ۱۴۰۰ سال پیش و چه در جهان امروز، نتایجی یکسان به دنبال دارد: بی‌اعتمادی عمومی، تضعیف مشارکت اجتماعی و زمینه‌سازی برای استبداد.

۵. درس‌هایی برای جهان امروز: مولفه‌های حق‌الناس و کاربردهای واقعی

مکتب عاشورا، علاوه بر ابعاد تاریخی و مذهبی، حامل درس‌های راهبردی برای جوامع معاصر است. رعایت اصول حق‌الناس و کرامت انسانی در عرصه سیاست، مبنایی برای عدالت، مشروعیت و ثبات اجتماعی فراهم می‌آورد. در ادامه، با نگاهی به واقعیت‌های امروز، این درس‌ها بسط داده می‌شوند:

حق تعیین سرنوشت و مشارکت آزادانه: امام حسین (ع) با نپذیرفتن بیعت اجباری، مشروعیت حاکم را به رضایت مردم گره زد. این اصل در جهان امروز به معنای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است. ممانعت از این حق، به هر بهانه‌ای، اعتماد عمومی را از بین برده و خطر استبداد و فساد را افزایش می‌دهد.

حفظ کرامت و آبروی افراد: برخورد امام حسین (ع) با سپاه حر، درسی جاودان در زمینه احترام به کرامت انسانی است. در دنیای امروز، این اصل در برابر حملات رسانه‌ای، انتشار اخبار جعلی، و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس قرار می‌گیرد. فضای مجازی، بستر جدیدی برای تضییع حق‌الناس حیثیتی فراهم کرده است که در آن، آبروی افراد به راحتی تخریب می‌شود.

حق مقاومت در برابر ظلم و فساد: قیام عاشورا نشان داد که ایستادگی در برابر ظلم، وظیفه‌ای اخلاقی و سیاسی است. این درس، الهام‌بخش جنبش‌های مدنی و اعتراضات مسالمت‌آمیز در سراسر جهان است. برای مثال، جنبش‌های ضدفساد در بسیاری از کشورها، بر اساس همین اصل، به مقابله با سوءاستفاده از قدرت و تضییع حقوق عمومی برخاسته‌اند.

شفافیت و پاسخگویی مسئولان: امام حسین (ع) با آشکار ساختن انگیزه‌های قیام خود، به مردم و مخالفان آگاهی بخشید. در جوامع مدرن، شفافیت در تصمیم‌گیری‌های دولتی و پاسخگویی نهادها، ستون اصلی حکمرانی خوب است. پنهان‌کاری، زمینه را برای فساد، شایعه‌پراکنی و بی‌اعتمادی فراهم می‌کند.

همزیستی اخلاقی با مخالفان: درس عاشورا این است که حتی در شدیدترین مناقشات، تعامل انسانی و اخلاقی با مخالفان ممکن و ضروری است. این اصل در جوامع چندفرهنگی و چندمذهبی امروز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است، جایی که احترام به تفاوت‌ها و پرهیز از نزاع‌های بی‌حاصل، پیش‌نیاز اصلی صلح و ثبات اجتماعی است.

۶. نتیجه‌گیری: حق‌الناس، محور بقای جامعه

حق‌الناس در فقه، اخلاق و سیاست اسلامی، فراتر از یک حق فردی است؛ آن بنیاد اعتماد عمومی و ستون عدالت اجتماعی است. امام حسین (ع) در عاشورا، این اصل را نه با کلام، بلکه با خون خود تثبیت کرد.

بازخوانی عاشورا به ما یادآوری می‌کند که پاسداری از حقوق مردم، نه یک انتخاب اخلاقی، بلکه تکلیفی الهی است. در جهانی که حقوق افراد به سادگی پایمال می‌شود، مکتب عاشورا چراغ راهی است که به ما نشان می‌دهد:

عدالت اجتماعی بدون کرامت انسانی بی‌معناست: تضییع حق‌الناس، چه در حوزه مالی، چه در عرصه سیاسی و چه در زمینه حیثیتی، در نهایت به فروپاشی ارزش‌های انسانی و اجتماعی منجر می‌شود.

مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی: هر یک از ما در قبال حقوق دیگران مسئولیم، از یک راننده که با پارک نامناسب موجب سلب آسایش دیگران می‌شود تا مسئولی که با فساد، حق عمومی را پایمال می‌کند.

تغییر از درون: همانگونه که امام حسین (ع) برای احیای ارزش‌ها قیام کرد، امروز نیز تغییر در جامعه جهت رسیدن به عدالت اجتماعی نیازمند تغییر درونی و فردی است. تا زمانی که افراد به صورت عملی به حق‌الناس پایبند نباشند، عدالت اجتماعی تنها یک آرمان دور از دسترس باقی خواهد ماند.

به راستی، مکتب عاشورا مکتبی زنده است که پیوندی ناگسستنی میان اصول معنوی و مسئولیت‌های اجتماعی برقرار می‌سازد و به ما می‌آموزد که سعادت اخروی، بدون ادای حقوق مردم ممکن نیست. آیا ما آمادگی پذیرش این مسئولیت سنگین را داریم؟

*دکتر مسعود کاظمیان (کارشناس امنیت ملی)





  تعداد بازديدها: 15


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
موافقت دادگاه امریکا با محاکمه مقام ارشد ساواک
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
آیا پزشکیان نباید واقعیت را می گفت؟
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
افشاگری مشاور عراقچی درباره دلیل حملات اخیر تندروها به پزشکیان
یادداشتی از: خانم مهسا مژدهی
عراق بر لبه یک بحران فراگیر/ چه کسانی به دنبال خلع سلاح حشدالشعبی تا پیش از انتخابات آبان هستند؟ / آرایش سیاسی در عراق در آستانه انتخابات پارلمانی
موسوی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان: باید در توافق ارمنستان و آذربایجان بازنگری صورت گیرد
داریوش صفرنژاد کارشناس ارشد قفقاز
ترکیه نقش پررنگی در کریدور زنگزور دارد
رئیس ستاد ارتش اسرائیل طرح اشغال غزه را برای اجرا امضا کرد
یادداشتی از جعفر محمدی*
سخنی با خانم سخنگو که پرسید: «کدام انزوا؟» / همانی که پزشکیان می گفت!
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
وزیر دفاع ایتالیا: بررسی تحریم اسرائیل / می خواهیم مردم اسرائیل را از دولت بی عقلش نجات دهیم
یادداشتی از: حسین ربیعی*
خلع سلاح حزب‌الله و دگرگونی‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای
پنج کشور مسلمان که شریک اقتصادیِ قاتلان مردم غزه هستند
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اعلام آمادگی دولت نروژ برای بازداشت نتانیاهو

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از عبدالرضا داوری
خوانشی هگلی از بازگشت لاریجانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4720
تعداد بازدید دیروز: 9820
بازدید کل: 76524589
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.