امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 خرداد 1404 ساعت 23:08:07
یادداشتی از: حجت الاسلام سید مهدی حسینی دورود
سازگاری فقه و اخلاق

تأکید آیت الله العظمی صانعی بر پیوند فقه و اخلاق: این رویکرد از ایشان چهره‌ای نواندیش و متعهد به زمانه ترسیم می‌کند که صرفاً در چارچوب نصوص فقهی سنتی توقف نکرده، بلکه دغدغه تطابق احکام فقهی با موازین اخلاقی و عقلانی را نیز داشته است.

سنگ‌بنای شورای فقه‌پژوهی به اشاره آیت الله العظمی شیخ یوسف صانعی رحمت‌الله علیه در سال ۱۳۹۶  نهاده شد.

نشست‌های متعددی در زندگانی آن فقیه نواندیش، در تهران، مشهد، اصفهان و قم، با فراخوان مقاله و حضور اندیشمندان و بزرگان، برگزار گردید. 

حضورِ همراه با سخنرانی آیت‌الله صانعی در برخی از این نشست‌ها حکایت اهمیت این مباحث و ضرورت توجه به آن را داشت.

  « ملاحظاتی در باب نسبت فقه و اخلاق» موضوع هشتمین نشست از سلسله مباحث علمیِ فقه پژوهی بود که در دفتر آیت‌الله العظمی صانعی برگزار شد.

آن‌گونه که مجری این برنامه، آقای دکتر نجفی حکایت کرد:«همواره و در گذر تاریخ در بین فقها و اندیشمندان بر سر مسئله پیوند میان اخلاق و فقه نزاع بوده است و گفت‌وگوها، چالش‌ها و نقدهای جدی وجود داشته و دارد.

 بزرگانی نظیر سید ابن طاووس در قرن هفتم با این‌که فقیهی برجسته بود و با پذیرش نقابت علویان در آغاز دوران مغول، نقشی ماندگار در تاریخ علمی و به‌خصوص سیاسی اسلام داشت، در نقد فقیهان، از نگارش کتاب‌های فقهی سر باز زد و به گردآوری و گسترش گنجینه‌های اخلاقی، دعا و زیارات پرداخت.

 این چالش امروز اما به گونه دیگری فراروی همه دین‌باوران است که نسبت میان اخلاق و فقه، چیست؟ 

بر اساس روایاتی که  از پیامبر اکرم(ص) در منابع شیعی و سنی نظیر«انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یا«علیکم بمکارم الاخلاق فان ربی بعثنی بها». این سوال مطرح می‌شود که اساسا: چه نسبتی بین این دو بخش از آموزه‌ها و ارزش‌های دینی وجود دارد؟ 

افزون براین، امروزه خارج از فضای دینی‌، کسانی معمولا احکام و نظریات فقهی را دور از مبانی و ارزش‌های اخلاقی، تلقی می‌کنند و برآنند که اصولاً فقه در گیرودار و دائرمدار اخلاق نیست، بلکه فقیهان نظریه‌ای را فقط براساس مصالح و مفاسدی که در آیات و روایات آموخته‌اند، مطرح می‌سازند و دغدغه‌ای ندارند که آیا حکم فقهی در شرایط کنونی، اخلاقی هم هست و با ارزش‌های اخلاقی سازگاری دار یا نه؟ 

 بگذریم از این‌که تعارض‌های ظاهری را به شیوه‌های مختلفی حل می‌کند؛ کسانی معتقد به تقدم مطلق فقه بر اخلاقند و گروهی به تأویل اخلاقی نظریات فقهی، باور دارند. کمی که جلوتر بیاییم، شماری از اندیشمندان ما به عنوان نمونه، مرحوم علام طباطبایی یا استاد مطهری، نگاهی نقدآمیز به فقه از نظر ارتباط آن با اخلاق دارند.

به‌هرحال، این، مسأله روز است و به نظر می‌رسد از میان نظرات گوناگون موجود، نیازمند یک داد و ستد، تعامل و رابطه‌ای تکمیلی میان فقه و اخلاقیم تا بشود فرآورده‌های فقهی را در قالب و هاله‌ای از ارزش‌های اخلاقی به جامعه عرضه کرد».

برخی در پاسخ به این‌که چرا یک فقیه دغدغه اخلاقی بودن احکام را ندارد می‌گویند: بخش عمده احکام فقهی که رساله‌های عملیه شاهد بر آن است مربوط به عبادات بوده و به رابطه میان خدا و عباد برمی‌گردد و مساله مخالفت با اخلاق در آن معنا ندارد.

همچنین است بخش‌های مرتبط با معاملات و انواع داد و ستدها.

در مقابل، آن‌چه از پاره‌ای نظریات‌ فقهی آیت الله العظمی صانعی در بخش‌هایی از مباحث فقهی به دست می‌آید؛ ایشان موافق نگاه دیگری است که معنای اخلاق را نه در قبال واجب که امر اخلاقی امری مستحبی باشد بلکه معنای فلسفی آن را در نظر گرفته است.

از این منظر ردپای اخلاق و عقل عملی نه در فقه که در عبادیات، معاملات و حتی اعتقادات( اگر به اختیاری بودن باور، اعتقاد داشته باشیم) هم دیده می‌شود.

با این‌فرض، به‌طور کلی مهم نیست که اخلاق در  چند درصد فقه مدخلیت دارد و اساسا بحث بر سر این نیست.

بلکه مهم این است که آیا فقیهان دغدغه اخلاقی بودن احکامی که صادر می‌کنند را دارند یا ندارند؟

این دغدغه‌مندی در رفتار فقهی آیت‌الله صانعی کاملا محسوس و ملموس و این همان امتیاز این فقیه نواندیش آگاه به زمان است.

پس از آن‌که این متن در کانال تلگرامی «عقل ونقل» بارگزاری و در معرض دید قرار گرفت جناب دکتر حمید فغفور مغربی دانش‌ آموخته حوزه‌ه و دانشگاه تا درس خارج و اجتهاد و دکتری فقه و حقوق و ارشد فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و ارشد تاریخ و نویسنده بیش از ده کتاب و ۸۰ مقاله و استاد راهنمای حدود ۷۰ پایان نامه و هیأت علمی بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و شاغل در دانشگاه غیر انتفاعی صدرا در تهران، در یادداشتی در این‌باره نوشت:

پست فوق درباره نسبت فقه و اخلاق، نکات مهمی طرح می‌کند که از منظر فقه تطبیقی، فلسفه دین و اخلاق اسلامی، شایسته توجه عمیق هستند. برخی از نکات کلیدی قابل استخراج از متن عبارت‌اند از:

1. تأکید آیت‌الله صانعی بر پیوند فقه و اخلاق: این رویکرد از ایشان چهره‌ای نواندیش و متعهد به زمانه ترسیم می‌کند که صرفاً در چارچوب نصوص فقهی سنتی توقف نکرده، بلکه دغدغه تطابق احکام فقهی با موازین اخلاقی و عقلانی را نیز داشته است.

2. بازخوانی تاریخی چالش فقه و اخلاق: اشاره به شخصیت‌هایی مانند سید ابن طاووس نشان می‌دهد که این نزاع، مسئله‌ای نوظهور نیست و همواره بخشی از گفت‌وگوهای دینی بوده است.

3. تقابل دیدگاه‌ها درباره تقدم فقه یا اخلاق: برخی تقدم فقه را می‌پذیرند و برخی دیگر، با تأویل اخلاقی احکام فقهی، می‌کوشند تا تعارضات ظاهری را رفع کنند. در اینجا نقطه تمایز آیت‌الله صانعی برجسته می‌شود که فقه را بی‌نیاز از اخلاق نمی‌داند.

4. ضرورت بازاندیشی در حوزه‌های فقهی امروزین: به‌ویژه در مسائلی که با حقوق بشر، عدالت اجتماعی، حقوق زنان، اقلیت‌ها و آزادی‌های فردی مرتبط است، نمی‌توان صرفاً به ظاهر نصوص بسنده کرد و باید اخلاق و عقل عملی را نیز در استنباط احکام دخیل دانست.

5. نگاه جامع به اخلاق: برخلاف تصور رایج که اخلاق را صرفاً در حوزه مستحبات و فضائل می‌بیند، آیت‌الله صانعی آن را در تمام لایه‌های فقهی ـ اعم از عبادات، معاملات و حتی اعتقادات ـ مؤثر می‌داند.

در مجموع، این نوع نگاه می‌تواند راهگشای گفت‌وگوهایی نو و ثمربخش در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باشد، به‌ویژه برای بازسازی تصویر دین در جامعه‌ای که نسبت به عدالت و اخلاق، انتظارات بالاتری دارد.

در پایان ضمن تشکر از ایشان از خدای بزرگ، برای آن مرجع والامقام که دریچه‌ای نو از فهم اخلاقی به روی فقه گشودند، درجات عالیه و برای دست‌اندرکاران این مجموعه ارزشمند به‌خصوص فرزند عالم و دانشمند و رهرو ایشان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صانعی که در استمرار نشست‌های فقه پژوهی اهتمام جدی دارند سلامت و توفیقات روز افزون مسئلت دارم.

*جماران





  تعداد بازديدها: 95


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
تصویر کمتر دیده شده از دو شهید موشکی ایران در جوانی روی کشتی؛ شهیدان حاجی‌زاده و طهرانی مقدم
دعوت رئیس‌جمهور کلمبیا برای اقدام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی
پروژه پدافندی «ایمان» چگونه دشمن را فریب داد؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
با سعید جلیلی مصاحبه کنید تا پزشکیان پاسخ دادن را یاد بگیرد!
هشدار صریح گروه هکری حنظله: عقب نمی‌نشینیم، افشا می‌کنیم
حضور کاترین شکدم به عنوان نفوذی برایمان عبرت نشد/ سرزنش دولت سیزدهم برای فرصت دادن به طالبان برای جاسوسی در ایران
سرویس اطلاعاتی فرانسه: برنامه هسته‌ای ایران حداکثر چندین ماه عقب افتاده است؛ عمده ذخایر اورانیوم دست‌نخورده مانده
سفارت چین در تل آویو: به ایران موشک و پدافند هوایی ندادیم
یادداشتی از: سید عبدالجواد موسوی
معترضان به پزشکیان از سفیر اسرائیل تا حسین شریعتمداری
مشاور فرمانده کل سپاه: اگر دشمن به کشورمان حمله کند آن روز تماشایی خواهد بود/ جبهه مقاومت هم به میدان می‌آید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
تفکیک هوش‌مندانۀ نتانیاهو از ترامپ در مصاحبۀ پزشکیان با روزنامه‌نگار آمریکایی/ تندروها از جیب خود هزینه کنند نه از جان مردم
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند
صدور گذرنامه زائران اربعین در کمترین زمان ممکن
تحلیلگر یهودی: مردم نمی‌دانند چه بلایی بر سر پایگاه‌های اسرائیل آمده/ سربازان ارتش تا سر حد مرگ ترسیده‌اند/ جنگ ادامه می‌یافت، اسرائیل به فروپاشی کامل می‌رسید
هیل: ایران در مسیر تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده موشک در جهان است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
گزارش تصویری:
برگزاری شب پنجم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/9
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
گزارش تصویری:
برگزاری شب دهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/14
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: مصطفی خورسندی*
وحدت‌آفرینی در هیئت‌ها
گزارش تصویری:
برگزاری شب ششم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/10
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
اختصاصی:
اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/15
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
هشدارهای پنهان و آشکار زیارت عاشورا
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت انصارالخمینی (ره) در روز عاشورا 1404/4/15
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/4/16


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7769
تعداد بازدید دیروز: 7393
بازدید کل: 76205371
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.