امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 27 بهمن 1403 ساعت 19:10:55
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
ظهور امام عصر، لازمه‌ نیل به «عدالت حقیقی»

حجت‌الاسلام دکتر سید محمود صادقی عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای جماران نوشت: امام مسئله‌ مهدویت و عدالت حقیقی و مدینه‌ فاضله‌ مهدوی را به گونه‌ای مطرح می‌کند که در قاموس هیچ‌یک از اقران ایشان نمی‌گنجد؛ طبعاً این فهم، برآمده از معرفت و شناخت حقیقت امام و ولیّ در اندیشه‌ ایشان است.

۱) اکنون که این یادداشت را می‌نویسم، شب نیمه‌ شعبان است و من درست و دقیق نمی‌دانم که چند سال، و چند ماه، و چند روز، بشر از نعمت حضور امام معصوم در میان خود محروم مانده است؛ من البته می‌دانم که امام حاضر و غائب ندارد، و در حضور و غیبت، به وظیفه‌ی امامت خود عمل می‌کند؛ نیز نیک می‌دانم که محرومیت بشر از فیض حضور امام معصوم، به حضرت بقیةالله (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) منحصر نیست، و بقیه‌ ائمه‌ معصوم ما (علیهم‌السلام) نیز در حیات خود، یا در حصر ظالمانه‌ی مادی بوده‌اند، یا مظلومانه در حصر معنوی گرفتار شده‌اند و دست‌رسی شیعیان به ایشان، همواره با پیچیدگی‌هایی همراه بوده است؛ لیکن مسئله این است که موضوع «نجات» و «منجی»، در زمان امامان معصوم ما (علیهم‌السلام) بدین صورت مطرح نبوده است، و امامان ما در زمان حضور خود، هر یک اسمی خاص از حضرت حق را به ظهور می‌رسانده‌اند، و آن ذوات معصوم(علیهم‌السلام) رسالت مهدوی (علیه‌السلام) را بر عهده نداشته‌اند.

اکنون جهان نیاز به منجی را به گونه‌ای درمی‌یابد که در زمان حضور امام علی تا امام حسن عسکری (علیهم‌السلام) چنین درکی از مفهوم منجی و نجات موجود نبوده است؛ به همین دلیل است که درک قصه‌ی غیبت، برای ما که در عصر پنهانی امام و ولیّ حق در پس ابرهای تو در توی غیبت زیسته‌ایم، صورتی دیگر دارد؛ در حقیقت قصه‌ی غیبت به ما ساکنان این عصر، چیزهایی را می‌فهماند که ساکنان و حاضران در عصر حضور ائمه‌ی معصوم (علیهم‌السلام)، از درک و فهم بسیاری از این مسائل و موضوعات عاجز بوده‌اند، و اشارات و تصریحات امامان معصوم(علیهم‌السلام) نیز برای آنان کافی نبوده، و ایشان را به درکی از موضوع نمی رسانده است.

۲) نخستین این مسائل که به نظر می‌رسد، معاصران امامان معصوم (علیهم‌السلام) از عصر نبی خاتم و امیرمؤمنان تا زمان امام حسن عسکری از درک آن عاجز بوده‌اند، «مفهوم حقیقی عدالت» است؛ در حقیقت امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مجری نوعی خاص از عدالت است و ذات مقدس حق او را برای اجرای نوعی خاص از عدالت ذخیره کرده است، دلیل آن نیز این است که همه‌ انبیای الهی مقصد و مقصود خود را اجرای عدالت معرفی کرده بودند و البته جملگی ایشان در زمان خود برای نیل به عدالت تلاش کرده‌اند و تا اندازه‌ی وسع، عدالت را در محدوده‌ی نبوت خود به اجرا در آورده‌اند؛ لیکن هیچ‌یک از ایشان در اجرای عدالت به این معنای خاص توفیق نداشتند؛ حتی رسول ختمی مرتبت (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) نیز برای «اصلاح» و «تربیت» و «اجرای عدالت» آمده بود و در زمان خود مدینه‌ی فاضله‌ای ساخته و عدالت را در همان مدینه‌ی فاضله‌ی نبوی به اجرا در آورده بود؛ لیکن او که خود ذخیره‌ای الهی بود، هم در اجرای این نوع خاص از عدالت توفیق نیافت و نشان آن نیز قضایای بعد از رحلت آن حضرت است.

در حقیقت تنها کسی که به این امر، یعنی اجرای عدالت در معنای خاص موفق خواهد شد، و عدالت را در همه‌ جهان به اجرا در خواهد آورد، خاتم اولیای الهی حضرت مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است که حق (تعالی‌شأنه) او را برای این «امر عظیم» ذخیره ساخته و «بقیةالله» نام نهاده است.

این نکته چنان‌که گذشت، در درون خود حاوی نکته بسیار مهمی است، و آن این‌که «امر عظیم عدالت» که حضرت بقیةالله(ارواحنافداه) مامور به اجرای آن است، و -إن‌شاءالله- به دست با کفایت او به اجرا در خواهد آمد، نوعی خاص از عدالت است که فوق فهم بشر از مفهوم متعارف آن است، و عقول عامّه‌ی بشر از درک آن عاجز است، چراکه عقل بشری، عدالت را تنها به معنای «عدالت در زمین» برای نیل به «رفاه عمومی» می‌فهمد؛ لیکن «امر عظیم عدالت» که حضرت مهدی موعود موجود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) مأمور به اجرای آن است، «عدالت در همه‌ی مراتب انسانی» است؛ به این معنا انحراف و اعوجاج در همه‌ی مراتب انسانی با عدالت مهدوی (ارواحنافداه) از میان می‌رود و جهان در همه‌ی اجزاء خود، در پناه این عدالت، به به اعتدال می‌رسد.

به این ترتیب انحراف و اعوجاج در «مرتبه‌ی عمل و نظر» و نیز انحراف و اعوجاج در مراتب روح و عقل و سرّ و خفی و اخفا و ...، همگی به عدالت او معتدل خواهد شد و صراط مستقیم الهی که وعده‌ی تخلف‌ناپذیر حق است، محقق خواهد شد و حضرت بقیةالله‌الأعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به آنچه همه‌ انبیاء و اولیاء از انجام آن بازمانده بودند، عمل می‌کند، و آرزوی همه‌ ایشان را به انجام می‌رساند؛ آرزویی که موانع مادی و معنوی اعصار و قرون، از اجرای آن ممانعت می‌کرد، و به زیادی ظلم، و فزونی طغیان منتهی شده بود.

۳) با این توضیح، راز عمر طولانی حضرت خاتم‌الاولیاء مهدی موعود موجود(علیه‌السلام) نیز روشن می‌شود؛ چراکه اجرای این «امر عظیم» در توان هیچ کس از ابنای بشر نبوده است، و در حقیقت تنها کسی که «قابل چنین امر عظیمی» بوده، حضرت موعود موجود (ارواحنافداه) بوده است، و اگر این حقیقت مطلقه نیز چون همچون پدران بزرگوار خود به شهادت می‌رسید و به لقای الهی می‌شتافت، دیگر کسی در ابناء و اولاد آدم نبود که به اجرای این امر عظیم نائل آید؛ از این رو ذات مقدس حق به قدرت لایزال خود، عمر مبارک ایشان را از میزان عادت بشری بیرون برده، و آن را تا روز موعود ظهور طولانی فرموده است.

بنابراین اگر میلاد حضرت ختمی مرتبت (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای همه‌ مسلمانان جهان عید، و جشن و حاوی خیر و برکت است، میلاد حضرت مهدی موعود عید همه‌ ابنای بشر به حساب می‌آید، چرا که او با ظهور خود همه‌ی افراد بشر را از انحطاط بیرون آورده، و همه‌ کژی‌ها را راست می‌کند؛ این نکته‌ای است که از عبارتِ «یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسطاً و عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظلماً و جَوْرا» نیز اصطیاد می‌شود؛ چراکه امتلاء از جور به آن معناست که همه‌ی نفوس دچار انحراف و اعوجاج و انحطاط می‌شود؛ حتی نفوس اهل سلوک و اشخاص کامل نیز به کژی مبتلا می‌شود و این در حالی است که ایشان خود به این انحراف و اعوجاج آگاهی ندارند.

۴) این نگاه به موضوع «مهدویت» و «منجی» و «نجات»، به مفهوم انتظار معنای دیگری می‌بخشد و آمادگی برای ظهور را به سطحی دیگر و فراتر ارتقا می‌دهد، چراکه مهدویت از آن معنای معهود مختصر فراتر رفته و معنای دیگری برتر و بالاتر به خود می‌گیرد؛ چنان که رهبری و امامت نیز در این معنی، سطحی فراتر از سطح معهود خواهد داشت. به گمان نگارنده‌ی این سطور با این نگاه می‌توان بسیاری وقایع تاریخی و روایات مأثور از اهل بیت عصمت (علیهم‌السلام) را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرد و آنچه از اهل بیت در باب زندگی در زمان امام مهدی رسیده را به درستی درک کرد؛ روایاتی که در آن امامان معصوم، زندگی در حکومت مهدوی را آرزو می‌کنند، یا آنکه اصحاب خود را به انتظار و مفهوم بلند آن تهییج می‌کردند.

۵) در پایان این یادداشت، باید به این نکته التفات دهم که آنچه در این نوشته‌ی کوتاه آمده است، از پیام (رادیویی) امام خمینی (قدس‌سره) در روز نیمه‌ی شعبان سال ۱۴۰۰ هجری قمری (برابر با هفتم تیرماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی) برآمده است که با موضوع «استقرار عدالت حقیقی در زمان مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» ایراد شده است و به نوعی به قلمی امروزی بازنویسی شده است. 

واقعیت این است که این سخنان که در جلد دوازدهم از صحیفه‌ امام آمده است، عمق نگاه و عظمت مسئله‌ مهدویت را در نگاه امام نمایان می‌سازد؛ وقتی این پیام را از نظر بگذرانید، و آن را کنار سخنرانی‌ها یا پیام‌های دیگر امام، در همین روز نیمه‌ شعبان قرار دهید، پروژه‌ امام خمینی را در موضوع گرایش به منجی و نجات و مهدویت بهتر درک می‌کنید، و شاید دریابید که امام با این نوع نگاه، در تقابل با جریاناتی چون «انجمن حجتیه» به چه رنجی مبتلا بوده است و البته راز هشدارهای امام در باب مسمومیت افکار این انجمن و پیروان و دل سپردگان به آن برای شما نمایان می‌شود.

چنان‌که گذشت امام مسئله‌ مهدویت و عدالت حقیقی و مدینه‌ فاضله‌ مهدوی را به گونه‌ای مطرح می‌کند که در قاموس هیچ‌یک از اقران ایشان نمی‌گنجد؛ طبعاً این فهم، برآمده از معرفت و شناخت حقیقت امام و ولیّ در اندیشه‌ ایشان است؛ لیکن نکته‌ عجیب این است که این گونه‌ نگاه در هیچ‌یک از شاگردان ایشان هم مشاهده نمی‌شود و عجیب این‌که برخی از شاگردان خاص ایشان بعدتر تا اندازه‌ای مسیری متفاوت را می‌پیمایند و در مثل در موضوع درگذشت یکی از رهبران انجمن پیام تسلیت می‌فرستند. به هر حال، این نگاه خاص و منحصر به فرد امام به مسئله مهدویت نیز در زمره‌ اندیشه‌های بر زمین مانده‌ی امام به حساب می‌آید که به توجه و تأمل بیشتری نیازمند است.





  تعداد بازديدها: 7


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حسین کنعانی مقدم
جریانی که به دنبال استعفای پزشکیان است همسو با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند
مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد:
برق‌دزدی 700 هزار ماینر غیرمجاز در کشور
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
ایران و ترامپِ منهای باج‌خواهی
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
ظهور امام عصر، لازمه‌ نیل به «عدالت حقیقی»
ادعانامه ای علیه سیاست تضعیف ارزش پول ملی؛
واکاوی حقایقی تلخ درباره جهش قیمت ارز در ایران/ فرشاد مومنی: در سه سال گذشته، 3 میلیون نفر در ایران فقیر شدند/ غارت نیازهای معیشتی مردم توسط کشورهای همسایه به دلیل افت ارزش پول ملی/ بانک‌های خصوصی از خرید و فروش دلار منع شوند
گروسی: افزایش 7 برابری تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی/ فرصت چندانی برای توافق با ایران نداریم
در تجمع کوی دانشگاه تهران چه گذشت؟ / یک دانشجو: حضور لباس شخصی ها باعث تنش شد / قول دادند امنیت درب‌های کوی دانشگاه تامین شود‌
پزشکیان دستور داد: از ورود نیروهای خودسر به دانشگاه تهران جلوگیری شود
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/11/25
با تو ، غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در توصیف حضرت امام زمان (عج)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درباره تغییر دنیایِ ظلم به دنیایِ عدالت و رحمت در ظهور جهانی حضرت مهدی(عج)
در دیدار وعاظ، مبلغین و ائمه جماعات تهران و البرز؛
سید حسن خمینی: مأمور به انجام کاری نیستیم که باعث بی دین شدن مردم شود/ «انجمن حجتیه» روی دیگر سکه سکولاریسم بود و امام این طیف را دشمن اول خود می‌دانستند/ صدای این جریان دوباره شنیده می‌شود
نتایج یک نظرسنجی جهانی: ایران قدرت هسته ای می شود
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
10 نکته درباره طرح ترامپ برای گرفتن غزه / چرا نتانیاهو حمایت می کند؟ / ایران و اروپا در یک جبهه
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/11/22
دعوت از نمایندگان 79 کشور در مراسم تشییع شهیدان «نصرالله» و «صفی الدین»
افزایش سرسام آور قیمت حبوبات در بازار
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
برای حفاظت از نظام اسلامی
نامه وارده/
5 نکته با حمله کنندگان به روحانی در راهپیمایی 22 بهمن
یادداشتی از: علی اکبر صالحی
سناریوهای مدنظر ترامپ برای جهان چیست؟

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
تذکر مهم رئیس دستگاه قضا به قضات؛‌ در مواردی که ضروری نیست برای یک متهم قرار بازداشت صادر نکنید
امام جمعه اردبیل: عقلانیت می‌گوید ترامپ برای رسیدن به توافق، باید حسن نیت نشان دهد، ولو در حد محدود تا طرف مقابل وثوق پیدا کند / اگر بخشی از تحریم برداشته شود ایران یقین پیدا خواهد کرد / ایران با چنین مذاکره‌ای قطعاً موافق است / ترامپ گفته حاضرم با رئیس جمهور ایران مذاکره مستقیم کنم، او در دور اول ریاست جمهوری خود چنین اعتقادی نداشت
علت تاکید علامه طهرانی بر توسل به سیدالشهدا(س) چیست؟
چشم‌انداز سیاست فشار حداکثری بر ایران
نقشه ترامپ برای ایران
در دیدار با رئیس، معاونان و جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛
سید حسن خمینی: القاء می کنند ملت ایران در سال ۱۳۵۷ متوجه نبود چه کار می‌کند؛ الحمدلله همه چیز خوب بوده و جنونی به مردم دست داده و رژیم را از بین برده اند!/ اگر واقعا همه چیز خوب بود، چرا این کار را کردند؟!
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
انقلاب اسلامی زنده است؛ زنده باد انقلاب اسلامی!
رشیدی کوچی : آقای پزشکیان! مردم منتظر رفع فیلتر اینستاگرام و توییتر هستند ؛ ضمنا قیمت دلار ۸۴۵۰۰ تومان است، برق هم الان رفت
در دیدار رئیس و اعضای شورای رهبری حماس؛
رهبر معظم انقلاب: تهدیدهای آمریکا هیچ تاثیری بر ملت و مسئولان ایران ندارد/ پیروزی مردم غزه، غلبه بر آمریکا بود/ پیروزی فلسطین به لطف الهی قطعی است
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی: اشکال ندارد مذاکره دوباره تجربه بشود؛ می‌شود، اما باید در جایش باشد/ کسی اشتباه نکند که جمهوری اسلامی قرار است قهر کند/ مذاکره به وقتش با عزت باید صورت بگیرد
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در هیئت انصارالخمینی (ره)
افشای طرح ترامپ برای کوچاندن اهالی غزه به ۳ منطقه آفریقایی
یادداشتی از: دکتر حسین علایی
آنچه از انقلاب اسلامی می‌خواستیم
سید حسن خمینی: امام به مردم گفت ریشه مشکلات شما در «استبداد تاریخی» است/ بنیان تفکر امام بر «محرومیت‌زدایی» است
عراقچی در سمینار «متانول»: ماموریت بی‌اثرسازی تحریم‌ها یک وظیفه عمومی است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
پشت پرده رویاهای ترامپ
رهبر معظم انقلاب: مذاکره با آمریکا هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نیست و هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد؛ دلیل؟ تجربه! / ما در دهه ۹۰ حدود دو سال با آمریکا و چندکشور مذاکره کردیم، معاهده‌ای تشکیل شد، اما آمریکایی‌ها به همان معاهده عمل نکردند و هم شخصی که سر کار است آن را پاره کرد و عمل نکرد
آسوشیتدپرس: اسرائیل تدارکات برای خروج تعداد زیادی از فلسطینیان از نوار غزه را آغاز کرد
از حقوق خود در آمبولانس آگاه باشید
واکنش شدیداللحن قطر به اظهارات نتانیاهو درباره عربستان
یادداشتی از: مازیار آقازاده
تنها چیزی که ترامپ جدیدا از ایران می خواهد و تنها چیزی که برجام داشت!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1275
تعداد بازدید دیروز: 13408
بازدید کل: 74724237
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.