امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 آذر 1402 ساعت 21:44:42
چه آینده‌ای پیش روی صنعت خودروی ایران است؟
تامین زیان روزانه 7/3 میلیون دلاری خودروسازان از جیب مردم

خودروسازان روزانه ۳.۷ میلیون دلار زیان می‌بینند؛ زیانی که هر روز از جیب مصرف‌کنندگان و سهامداران می‌رود.» این روایت غم‌انگیز این روزهای صنعت خودرو کشور است به نظر می‌رسد آن را به شدت شکننده کرده است.یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ما می‌بینیم گزارش‌ها با برنامه‌هایی که داده می‌شود، متفاوت است. بودجه ۱۴۰۲ انحراف بسیاری دارد و حالا در بودجه ۱۴۰۳ می‌آییم بر همان اساس و با شدت بیشتر این انحراف را می‌بینیم و فقط، شدت خطاها بالا می‌رود.به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان و تحلیلگران حوزه خودرو معتقدند که درد امروز صنعت خودرو، دولتی بودن آن و مداخلات دولتی است؛ این‌که دولت دست از سرش برنمی‌دارد و آزادش نمی‌گذارد. فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص معتقد است: شاید ریل‌گذاری اولیه در حوزه خودرو، ریل‌گذاری درستی بود، اما آنچه که مسیر را به اشتباه برد، دخالت‌های بی‌جای دولت بود.
به گفته او، برای اصلاح وضعیت، به یک‌سری گام‌های اساسی و تصمیمات بزرگ لازم است که باید در بالاترین رده‌های کشوری گرفته شود و دولت از این صنعت دل بکند. احتشام‌زاد البته هشدار می‌دهد که این نگرانی وجود دارد که اگر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم، خصوصی‌سوزی‌ای که بارها و بارها در کشورمان و در حوزه‌ها تجربه کرده‌ایم، این بار در مقیاسی بزرگ‌تر اتفاق بیفتد. این در حالی است که برای این صنعت، سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده و اگر از بین رود، سرمایه زیادی را از دست خواهیم داد.آنچه که در ادامه می‌خوانید، بخش اول گفت‌وگو با فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس صنعت خودرو در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین است.
یک موضوعی که در حال حاضر مطرح است، انتقاداتی که وزیر صمت به صنعت خودرو وارد می‌کند؛ این‌که دوره حمایت‌های بی‌چون و چرا از صنعت خودرو تمام شده است. به‌هرحال صنعتی که در طول ۵۰ سال گذشته دولتی بوده، خیلی عجیب است که یک مقام دولتی به این شکل از آن انتقاد کند؟ این صنعت دولتی است و قیمت‌گذاری دستوری را دولت ایجاد کرده و آن را هم ادامه می‌دهد. این نوع انتقادات فقط برای جلب توجه افکارعمومی‌است یا شما ارزیابی دیگری دارید؟
ببینید، یک واقعیتی را که باید در نظر بگیریم، این است که ظرف ۵۰ سال گذشته خودروسازی کشور چه روندی را طی کرده و چه فراز و نشیب‌هایی داشته است. از پروژه خودکفایی و سرمایه‌گذاری‌های زیادی که روی تامین‌کنندگان شد؛ تا توانایی تامین قطعات و توسعه تکنولوژی‌ای که داشتیم و... . شاید ریل‌گذاری اولیه، ریل‌گذاری درستی بود، اما آنچه که مسیر را به اشتباه برد، دخالت‌های بی‌جای دولت بود.
وقتی که به خاطر یک نماینده و در یک شهر، یک سایت را فعال می‌کنیم، وقتی اجازه نداریم در مورد درخواست یک ذی‌نفوذ یا پرسنلی که معرفی می‌شود، استخدام نداشته باشیم، یا وقتی اجازه ندارید به ترکیب سازمان به دلیل نفرات سفارشی دست بزنید، خروجی‌اش این می‌شود که با مجموعه خودروسازی‌ای روبه‌رو شوید که روز به روز حجم ضررهای انباشته‌اش بیشتر می‌شود. براساس آخرین اعدادی که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ است، سه مجموعه خودروسازی دولتی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دچار زیان شده‌اند که روزانه معادل ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند.
یعنی هر روزی که کار می‌کنند، معادل ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌بینند.
بله، ۱۸۳ میلیارد تومان را اگر با نرخ امروز دلار هم در نظر بگیریم، یعنی روزی ۳.۷ میلیون دلار ما داریم ضرر می‌دهیم.
این زیان از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟
از جیب مصرف‌کننده این پول‌ها پرداخت می‌شود و سهامدار است که دارد از جیب هزینه می‌دهد.
مشخص است که این سه خودروساز چه تعداد سهامدار حقیقی دارند؟
الان اطلاع دقیقی ندارم. حالا اگر بخواهیم بگوییم که چه شد به این‌جا رسیده‌ایم، فایده‌ای ندارد. بهتر است به این فکر کنیم که الان باید چه کنیم.
به‌هرحال خودرو، یکی از پولسازترین و سودده‌ترین صنایع در جهان است.
نه لزوما برای همه؛ وگرنه همه کشورها خودروساز می‌شدند. ما باید قبول کنیم که هر کشوری در یک حوزه متخصص است. ما در دنیا به فرش، پسته و زعفران شناخته شده بودیم. در این حوزه‌ها حرف اول را می‌زدیم. هلند به گل معروف است. هر کدام از کشورها به یک محصول معروف هستند.

به طور طبیعی اگر همه خودروساز بودند، صنعت خودرو سودده نمی‌شد. منظور من این بود که اگر صنعت خودرو در جایی فعالیت می‌کند و به واسطه سودی که دارد، تبدیل به برند شده و تبلیغات دارد.
ببینید، این‌طور بگوییم که هدف هر سازمانی که فعالیت می‌کند، کسب سود است و اگر سوددهی نداشته باشد، طبیعتا توجیه ندارد. حتی موسسات خیریه ما هم که فعالیت می‌کنند و هدف کسب درآمد ندارند، ولی پول مثل خون در رگ‌های سازمان است و اگر پول نداشته باشند، نمی‌توانند فعالیت کنند.حالا ما داریم مجموعه‌هایی را می‌بینیم که نتیجه آزمایش خون‌شان خیلی بد است و تمام پارامترهای خونی نشان می‌دهد که روزی ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند.
این عدد نشان می‌دهد که رسیدگی می‌خواهیم و حال مریض ما خیلی بد است. برای درمان، اول از همه باید قبول کنیم که سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه شده و دولت باید از این صنعت دل بکند؛ اما این دل کندن همراه با نگرانی‌هایی است که این نگرانی‌ها البته به جاست؛ نگرانی از این‌که اگر این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کردیم و خصوصی‌سوزی که در کشورمان بارها و بارها در حوزه‌ها و شرکت‌های مختلف اتفاق افتاده، اگر این بار اتفاق بیفتد، در مقیاس خیلی بزرگ‌تر است.برای این صنعت، سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده و خیلی پول خرج شده تا به این‌جا برسد و اگر این صنعت از بین رود، سرمایه زیادی را از دست خواهیم داد. به همین دلیل دقت خیلی زیادی لازم است تا به سرنوشت آن‌ها دچار نشود.
با توجه به این‌که شما گفتید وزیر صمت در حوزه خودرو، نظر شخصی‌شان را مطرح می‌کند، فکر می‌کنید چه آینده‌ای پیش روی صنعت خودرو است؛ آن هم با حجم زیان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومانی که وجود دارد. با این شرایط، یک بنگاه چقدر می‌تواند ادامه دهد؟ به‌هرحال دولت هم تا یک جایی در تزریق پول توان دارد.
به طور طبیعی بخشنامه‌های جدیدی که برای حمایت از خودروسازها در نظر گرفته شده و به بانک‌ها ابلاغ شده، نشان می‌دهد که دولت نگران از دست رفتن این سرمایه‌ها است. شاید این تعبیری خیلی خوشایند نباشد، اما من این مثال را می‌زنم. ما فرزند غیرکاملی داریم که دچار معلولیت‌هایی هست و نمی‌توانیم کنار بگذاریم.
در هر صورت فرزند ماست و کلی هم برای آن هزینه کرده‌ایم و آن را دوست داریم. ولی تا زمانی که قبول نکنیم نیاز به جراحی دارد، داریم به آن ظلم می‌کنیم. متاسفانه هنوز این موضوع را قبول نکرده‌ایم؛ شاید جرات نمی‌کنیم که جراحی کنیم، شاید می‌دانیم توان آن تصمیم‌گیری کلانی که باید وجود داشته باشد و یک مرام‌نامه‌ای را برای خودرویی‌ها مشخص کند که سفارشی وجود نداشته باشد، رانتی به وجود نیاید و یا مکانیزم سرمایه‌گذاری خارجی چگونه باشد، وجود ندارد.
در حال حاضر دولت، درگیر بنگاه‌داری شده است. طبیعتا شما زمانی که از نقش خود خارج می‌شوید، نمی‌توانید به صورت صادقانه و در جایگاه درستی که وجود دارد، تصمیم بگیرید. به این ترتیب، رقیب بخش خصوصی می‌شوید و بعد می‌بینید خودروسازان دچار مشکلات زیادی می‌شوند؛ مثل بحث قیمت‌گذاری و تعرفه‌ها. در این‌جا شما می‌بینید واردات با بحران زیادی روبه‌رو می‌شود. در سال ۹۷ واردات خودرو به دلیل کمبود ارز ممنوع شد، اما دو سال پیش تصمیم گرفتیم که واردات را آزاد کنیم. مگر چه اتفاق ارزی خاصی افتاده است؟! ما از کجا یک‌دفعه به یک منابع ارزی رسیده‌ایم که نتیجه گرفتیم واردات را آزاد کنیم؟ حالا نکته این‌جاست ما دو سال است که بازار خودرو را دچار گفتاردرمانی کرده‌ایم که مردم به آن دل بسته‌اند.

*مردم سالاری





  تعداد بازديدها: 314


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
مترو خوب است !
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
چه چیزی در مجلس حضرت زهرا(س) باعث عصبانیت امام (ره) شد؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/21
انتقاد سید حسن خمینی از سانسور کتاب ها : بحث بر سر فیلترینگ است اما در همین شرایط 50 میلیون نفر عضو تلگرام هستند
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
یادداشتی از: خانم نهال موسوی
بلایی که گوش‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر سرمان آورده‌اند
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
رسوایی اخلاقی در کلیساهای انگلستان / کسی که تاج شاه چارلز را بر سرش گذاشت چه کرد؟
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
حزب‌الله برای نخستین بار وزارت جنگ اسرائیل را هدف قرار داد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7877
تعداد بازدید دیروز: 32931
بازدید کل: 72528585
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.