امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 مهر 1402 ساعت 23:38:32
یادداشتی از: رحیم عبادی
پویش مهر به جای پرسش مهر چرا؟

در آستانه شروع سال تحصیلی جدید اقای رئیسی رئیس جمهور در اقدامی نامتعارف پویش مهر را جایگزین پرسش مهر در آموزش وپرورش کرد و یک سنت حسنه تعلیم و تربیتی را که بیش از 26 سال سابقه طراحی و اجرا درآموز ش و پرورش داشته و دارای الزامات قانونی ازسوی شورای عالی اموزش وپرورش دارد کنار نهاد و یک مفهوم مبهم و جدیدی را به عنوان "پویش مهر" جایگزین آن نمود . 

اینجانب به عنوان طراح و بنیانگذار برنامه پرسش مهر در آموزش و پرورش نکات مهمی را لازم دیدم به استحضار ایشان و همه علاقه مندان به تعلیم و تربیت کشور بیان نمایم : 

1. پیشینه : پرسش از دانش آموزان برای نخستین بار توسط جناب آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در آغاز سال تحصیلی 1376 در روستای بنمار استان اردبیل با دو پرسش مهم بنیان گذاشته شد و طی آن بیش از 6.5 میلیون دانش آموزش به سوالات ایشان پاسخ دادند و حاصل پرسشهای دانش آموزان در مراسمی با حضور جناب آقای خاتمی در یک مراسم 3 ساعته ارائه گردید و این طرح که ابتدا با نام طرح بنمار آغاز شده بود با تصویب شورای عالی آموزش وپرورش هرساله با عنوان پرسش مهر توسط روسای جمهور وقت از دانش آموزان و معلمان انجام می شده است و طی سالهای گذشته دستاورد های فراوان تربیتی ، آموزشی ، اجتماعی ،فرهنگی را برای آموزش و پرورش به همراه داشته است . 

2. قانون مصوب شورای عالی اموزش وپرورش : اجرای پرسش مهر یک تکلیف قانونی ازسوی شورای عالی آموزش وپرورش است که به منظور توسعه و تقویت فرهنگ پژوهش ، جستجوگری ، مشارکت جویی و ارتقای سطح بینش دانش آموزان و ایجاد شور و نشاط و شادابی در مدارس، در مراسم بازگشایی و سال تحصیلی ، پرسش هایی متناسب با شرایط زمانی و موقعیت اجتماعی توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور( رییس جمهور) متناسب با مطالعات و پژوهش های دفتر رئیس جمهوری برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور مطرح و از آنان خواسته می شود در فرصت مقتضی پاسخ های لازم را ارایه نمایند. واین یک تخلف آشکار ازقوانین مصوب است .جالبه بیان شود که رئیس جمهور براساس قانون مصوب مجلس  رئیس شورای عالی آموزش وپرورش است!!

3. فلسفه پرسش مهر :  مهمترازالزام قانونی توجه به فلسفه پرسش مهر دربرنامه های آموزش وپرورش است .پرسش مهر با اهداف متعالی ازجمله : تقویت مهارت پرسشگری درمیان دانش آموزان ، ایجاد ارتباط وتعامل موثرمیان دانش آموزان ومعلمان ، ایجاد نشاط وشادابی وتحرک درمدارس ودانش آموزان برای انجام کارهای تحقیقاتی ، افزایش روحیه انجام کارگروهی وتقویت هویت اجتماعی دانش آموزان ، شناسایی وکشف وپرورش استعدادهای برتر دانش آموزان ، احترام به شخصیت واندیشه دانش آموزان وتربیت اجتماعی وسیاسی آنان و..بنیان گذاری شده است حذف آن موجب خسارت عظیمی دربعد تربیتی واجتماعی دانش آموزا ن به دنبال خواهدداشت .

4. نظام آموزش وپرورش دونقیصه اساسی درامورد دانش آموزی دارد که علیرغم همه تلاش های انجام شده تاکنون ازتوفیقات قابل قبولی برخوردارنگردیده است .نقیصه نخست :حافظه محوری ودرنتیجه عرضه محوربودن محتوی وبرنامه های آموزشی وپرورشی ا ست واین رویکرد موجب انتقال یک طرفه دانش به دانش آموزان  ورویکرد غیرفعال درتدریس بدون جلب مشارکت دانش آموزان درفرایند یاددهی یادگیری را بدنبال دارد . نقیصه دوم : رویکرد ابزاری به دانش آموزان درنظام آموزش وپرورش ونگاه ازبالا به پایین به دانش آموزان بدون درنظر گرفتن شخصیت واندیشه یادگیرندگان به عنوان رکن مهم دریادگیری است .حال آنکه درنظام های آموزش توسعه یافته دانش آموزان خود بخشی ازفرایند یادگیری ودارای منشور وحقوق معینی هستند.

 بنیاد پرسش مهر براین استوار بوده وهست که دانش اموزان دارای هویت مستقل وقابل اعتنا واحترام هستند درنتیجه چه دربهبود امور آموزش وپرورش وچه در حل مسائل اساسی کشور باید نظرات دانش آموزان را شنید وبه راه حل های آنان توجه نمود وبهبود وارتقاء وتوسعه وپیشرفت کشوررا با مشارکت دانش آموزان به عنوان آینده سازان ایران عزیزرقم زد واین مهم باید با تقویت مهارت پرسشگری ازدرون نطام تعلیم وتربیت آغازگردد زیرا منبای یادگیری وآموزش برپرسش وپرسشگری است وهرمیزان دانش آموزان به عنوان یادگیرندگان درفرایند آموزش وپرورش دغدغه مند گردند ضمن افزایش آگاهی ودانایی آنان ، خود بخشی از فرایند بهبود وارتقاء وپیشرفت خواهند بود وتعلق خاطر واحساس مسئولیت آنان مضاعف و به عنوان یک رفتار آموزشی پایدار وماندگار خواهدشد بعلاوه دانش آموزان دارای شخصیت آموزشی واجتماعی خواهند یافت ومشابه سایر ذینفعان درآموزش وپرورش از حقوق ومسئولیت های قانونی برخوردارمی گردند وروحیه دانش آموزمحوری تقویت وحقوق آنان رسمیت خواهد یافت .

 متاسفانه حذف پرسش مهر می تواند زمینه را برای بازگشت به گذشته های دور وسیاست های ناموفق گذشته برگرداند هرچند که دانش آموزان مسیرخودرا براساس تجارب سال های گذشته بخوبی انتخاب کرده وبه گذشته بازنخواهند گشت تحولات اجتماعی دهه های اخیر وحضور موثر وفعال وپرشور ونشاط نوجوانان وجوانان درعرصه های سیاسی واجتماعی واعتراضات مدنی توام با پرسشگری های ملی بخشی از این واقعیت هاست.  

4- پرسش مهر طی دودهه گذشته دستاوردهای فراوانی را درآموزش وپرورش به همراه داشته است ازجمله :

الف : منشور حقوق دانش آموزی:  ازنتایج مفید وموثر برنامه پرسش مهر به رسمیت شناختن حقوق دانش آموزان ( حقوق کودک ) درساختار آموزش وپرورش  وتصویب آن درشورای عالی آموزش وپرورش است امروز دانش آموزان دردرون مدرسه به استناد ائین نامه اجرایی مدارس ازارکان شورا ومدیریت مدرسه اند وضمن حضور درسطوح میانی تصمیم سازی ها ی مدیریتی درسطح  وزارت به عنوان مشاوران دانش آموزی وزیر درکنار مجلس دانش آموزی درعالیترین سطح تصمیم سازی وزارت آموزش وپرورش حضوردارند .  

ب : شوراهای دانش آموزی : یکی از دستاورهای پرسش مهر تشکیل وفعال سازی شوراهای دانش آموزی درمدارس است شوراهای دانش آموزی با هدف مشارکت حداکثری دانش آموزان درفرایند امورآموزشی وپرورشی طراحی واجرا شده اند شوراهای دانش آموزی گرچه با محدودیت های فراوانی مشابه همه نهادهای صنفی ومدنی درجامعه ایران ازآن برخوردارند اما طی سالهای گذشته توانسته است یک ظرفیت بی بدیلی رابرای حضور ومشارکت وفعالیت موثر دانش آموزان درمدارس فراهم آورند وهرمیزان زمینه برای توجه به نظران وخواسته های دانش اموزان درمحیط مدرس هموارگردد به همان میزان مسئولیت پذیری وهمراهی وهمکاری دانش آموزان درامورمدارس ارتقاء می یابد تاجائیکه خود برای اداره امور مدرسه پیشگام می شوند.

ب : مجلس دانش آموزی  : تاسیس وفعالیت مجلس دانش آموزی که نماینده آحاددانش آموزان درسطح کشور هستند محصول اندیشه دانش آموز محوری دربرنامه های اموزش وپرورش وبستر سازی برای تقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان ازمسئولان درسطح ملی است .وچه زیبا جوانان دانش آموزما طی دودهه گذشته توانستند نمایندگان شایسته ای ازدانش آموزان باشند که با طرح پرسشهای فراوان همه مسئولان عالی کشوررا ملزم به پاسخگویی نمایند .

ج : سازمان دانش آموزی : تاسیس سازمان دانش آموزی نخستین ثمره پرسش مهر دانش آموزان درسال 1376 بود آنگاه که شوروشوق دانش آموزان با مشارکت گسترده آنان (بالای 6.5 میلیون نفر ) به سوالات رئیس جمهور خاتمی پاسخ دادند براساس درخواست مسئولان آموزش وپرورش وبا هدف گسترش مشارکت دانش آموزان دربرنامه های آموزشی وتربیتی ،سازمان دانش آموزان به عنوان یک نهاد ملی و پشتیبان فعالیت های دانش آموزی تصویب واجراشد وتوانست طی بیش از دودهه خدمات فراوانی را به جامعه دانش آموزی عرضه نماید.

5. اینک این پرسش مطرح است که علت حذف پرسش مهر ازبرنامه های سالانه آموزش وپرورش چیست ، وچرا جناب رئیس جمهور پویش مهر را جایگزین پرسش مهر نمود ؟

سه پاسخ قابل پیش بینی است نخست انکه حذف برنامه پرسش مهر یک اقدام ناشی از کم اطلاعی ازسوابق وبی تدبیری مشاوران رئیس جمهورووزارت آموزش وپرورش بوده که درچنین شرایطی می توان به جبران این اشتباه راهبردی امیدواربود.

- درحالت دوم : خرق عادت باشد بدین معنی چون گذشتگان یعنی روسای جمهورگذشته ( حداقل سه رئیس جمهور باگرایشهای متفاوت وبعضا" متضاد ) براین سنت تعلیمی و تربیتی پایبند بودند ایشان ترجیح دادند بعداز 26 سال اجرای پرسش مهر خرق عادت نمایند.

- درحالت سوم :  حذف پرسش مهر را بدلیل رویکردآگاهانه رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش نسبت به تعطیلی  برنامه پرسشگری دانش آموزان  درامور آموزشی وپرورشی واموراجتماعی وسیاسی جامعه است رویکردی که مدت ها بخشی از حاکمیت برای تحقق آن مصمم هستند و همچنانکه درسطح آحاد جامعه و جوانان و دانشگاهها پرسشگری ممنوع و بعضا" موجب پیگیرد و برخوردهای قهری است محیط های دانش آموزی هم باید از پرسشگری حذف و به جای آن به تعریف وتمجید از پیشرفت ها و فتح قله ها 

و بیان دستاوردهای خیره کننده دولت ( پویش مهر ) اکتفا شود (دستاوردسازی). ازاین منظر دانش آموزان و معلمان نباید پرسشگر باشند زیرا لازمه پرسشگری پاسخگویی و مسئولیت پذیری و شفافیت و قانون مداری است امری که درحکمرانی فعلی درجمهوری اسلامی جایگاهی ندارد همچنانکه مشارکت در مردم در سرنوشت خود برای بخشی از حاکمیت بلاموضوع است مشارکت دانش آموزش آموزان ومعلمان برای اعلام نظر در مسائل اساسی خود امری غیر ضرور و باید نادیده گرفته شود.

امیداست مسئولان به عواقب تصمیمات خودبیاندیشند و جامعه، جوانان و معلمان را بیش از گذشته عصبانی و نادیده نیانگارند که این نوع تصمیم سازی ها خشم آنان را افزایش و شکاف بین ملت ودولت را روز به روز عمیق تر خواهد نمود .

*معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش





  تعداد بازديدها: 471


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
مترو خوب است !
چه چیزی در مجلس حضرت زهرا(س) باعث عصبانیت امام (ره) شد؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/21
انتقاد سید حسن خمینی از سانسور کتاب ها : بحث بر سر فیلترینگ است اما در همین شرایط 50 میلیون نفر عضو تلگرام هستند
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
رسوایی اخلاقی در کلیساهای انگلستان / کسی که تاج شاه چارلز را بر سرش گذاشت چه کرد؟
یادداشتی از: خانم نهال موسوی
بلایی که گوش‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر سرمان آورده‌اند
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
حزب‌الله برای نخستین بار وزارت جنگ اسرائیل را هدف قرار داد
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 17224
تعداد بازدید دیروز: 32931
بازدید کل: 72537932
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.