سیدحسن خمینی گفت: آخوندی که در خدمت قدرت باشد آخوند نیست؛ آخوندنما است. در حدیث هست که علما امین امت هستند، اما اگر تابعیت جور (ظلم) کردند امین نیستند و خائن به امت هستند.
یادگار امام راحل گفت: آخوندی که در خدمت قدرت باشد آخوند نیست؛ آخوندنما است. در حدیث هست که علما امین امت هستند، اما اگر تابعیت جور (ظلم) کردند امین نیستند و خائن به امت هستند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در سمینار گفت وگوهای بین المللی «گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی(س) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو» گفت: انقلاب اسلامی که در جامعه ما به وقوع پیوست، پیامی برای فراتر از مرزهای ایران داشت و این پیام اتفاقا بسیار هم شنیده شد که می توان گفت سال 57 آغاز دوره ای است که این پیام در دنیا طنین انداز شد.
وی با بیان اینکه این پیام «بازگشت دین به عرصه جامعه» بود، تصریح کرد: قبل از انقلاب اگر کسی می خواست مبارزه کند، باید دارای افکار مارکسیستی یا کمونیستی باشد و حتی مبارزات فلسطین در قبل از انقلاب گرایش چپ گرایانه دارد. اما در مقابل، انقلاب اسلامی یک پیام بزرگ دارد و آن بازگشت معنویت به عرصه اجتماعی است و برای اولین بار در دنیا یک انقلاب دینی شکل می گیرد که پیامش برای جهان این است که باید ارزش های دینی به عرصه حیات اجتماعی برگردد.
وی با اشاره به اینکه همه کسانی که انقلاب می کنند دنبال سعادت هستند، افزود: نکته اینجا است که آیا این سعادت فقط در زندگی مادی خوب تعریف می شود و یا نگاه به این باشد که دنیا باید ساخته شود، اما نباید فردای بعد از مرگ من و شما را از بین ببرد؟! با چه پیوستی قرار است دنیای خودمان را بسازیم؟ اگر به بهترین نحو هم توانستیم دنیا را بسازیم اما آخرت را از دست بدهیم؛ آیا مطلوب است؟!
سید حسن خمینی تأکید کرد: عبارت «دنیا مزرعه آخرت است» بعضا بد تعریف شده است. اتفاقا پیام انقلاب این است که ما باید همین جا درست زندگی کنیم تا فردای قیامت ما درست باشد و اگر اینجا صحیح زندگی نکنیم فردای قیامت ما هم از دست رفته است.
وی یادآور شد: انقلاب پایه گذار مکتبی است که تمام دینداران را به عرصه اجتماعی آورده و این بار دینداران به عرصه حیات اجتماعی بر می گردند و این بار همه متدینین جهان دنبال این هستند که اگر باید دنیا را ساخت، برای این است که به فردای بهتر برسیم.
وی افزود: امام از ابتدا لحظه به لحظه با این باور زندگی کرده و قبل از اینکه فقیه باشد عارف بوده و در حوزه اخلاق کتاب هایی نوشته که این کتاب ها هنوز مشهور و البته در بخش هایی مهجور است. شاگردان ایشان اول اخلاق را از ایشان یاد گرفتند.
وی تأکید کرد: توحید یعنی باید توجه کنیم این دنیا یک محل گذر به سویی است که ما باید برویم، اما تفاوت این منظر با برداشت های غلط از دین این است که نمی گوید دنیا را رها کنید. یک مؤمن حقیقی کسی نیست که در برابر ظلم ساکت بنشیند؛ اگر ساکت بنشینید فردای قیامت شما خراب است.
سید حسن خمینی اظهار داشت: دنیا محلی برای عبور به سوی آخرت است و ما هم روزی می رویم؛ اما اگر اینجا را درست نسازید آن طرف خراب است؛ و ساختن درست اینجا به این است که دین را وارد حیات اجتماعی و تأثیرگذاری کنید. نمی شود نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم و بگوییم در قیامت به بهشت می رویم.
وی تأکید کرد: باید نسبت به همه چیز حساس باشیم؛ نسبت به فقر، ظلم، بی عدالتی و تبعیض حساس باشیم. عبادت خدا یعنی اینکه سر به بالین هیچ غیر خدایی قرار ندهید؛ غیر خدا شامل هرچیزی از جمله قدرت، ثروت و تن دادن به ظلم است. پس در حقیقت انقلاب حرکتی برای بازگرداندن معرفت دینی است و بعد از آن می بینیم دینداران در دنیا سر بلند می کنند.
یادگار امام گفت: نظام مارکسیستی دین را افیون توده ها می دانست، اما به ناگاه از دل این دین انقلاب زاییده شد. چون دین را بد معنی کرده بودند. آخوندی که در خدمت قدرت باشد آخوند نیست؛ آخوندنما است. در حدیث هست که علما امین امت هستند، اما اگر تابعیت جور کردند امین نیستند و خائن به امت هستند. عصای موسی(ع) عصای ستیز با فرعون و نجات بخش بشر است.این دین در نگاه های قبلی تبدیل شد به اینکه دنیا را به قیصر بده.
وی تأکید کرد: دینداری که در مقابل ظلم نایستد، دنبال برگرداندن عدالت نکند، فقر را در جامعه ببیند و برای از بین بردن آن تلاش نکند، دیندار نیست. همانگونه که بعد از انقلاب مساجد به کانونی برای کمک به مردم تبدیل شدند.