امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 12 خرداد 1402 ساعت 23:40:17
یادداشتی از: علی داستانی بیرکی
امام خمینی(س) و اسلام اصیل

علی داستانی بیرکی، عضو هیأت علمی دانشگاه، به مناسبت سالروز انتشار تاریخی‌ترین سند مبارزاتی امام خمینی(س) و کتاب کشف اسرار در بهار 1323 یادداشتی برای پایگاه خبری جماران نوشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پس از سقوط پهلوی اول و پایان دیکتاتوری رضا شاه در شهریور 1320 و علی‌رغم اثرات تخریبی و ضد دینی حکومت 16 ساله او، در فضا و فرصت ایجاد شده بعد از او، سه جریان استبداد، استعمار و تحجرگرایی به ایفای نقش می‌پردازند، در این محیط نه تنها اثری از نماینده اسلام به معنای واقعی کلمه نیست بلکه شاهد بیشترین مقابله‌ها با تفکر دینی و آموزه‌های آن در جامعه هستیم، در این دوره فضای تبلیغاتی ضد مذهب و عدم دخالت دین در سیاست حاکم بود و این تلقی را به وجود آورده بود که دین نمی‌تواند و یا قادر نیست پاسخگوی نیازها، خواسته ها و مسائل مستحدثه باشد و اصولا در فضای مدرنیته دین جایگاهی ندارد.

با وجود ایسم های مختلف تحت عنوان لیبرالیسم، سوسیالیسم و مارکسیسم، به ویژه نفوذ جریان چپ در جامعه، تبلیغات علیه دین در جهت دین زدایی جامعه وسعت و گسترش زیادی پیدا کرده بود و به نحوی در دهه 20 شاهد غیبت و غربت دین در جامعه هستیم. چرا که علی رغم تفکر ضد دینی استبداد و استعمار، برخی آگاهانه و یا از روی غفلت و جهل و نادانی در فضای بی خبری مردم از اوضاع و احوال داخلی و جهانی و سیاست‌های استعماری، محیط را برای ضربه زدن به مذهب و شعائر مذهبی و انحراف دین را مناسب می‌دیدند و در جهت ایجاد بی بند و باری در جامعه، از خود بیگانه ساختن نسل جوان و ... فعالیت می‌کردند.

در چنین شرایطی امام خمینی(س)، پرچم احیاگری دین و دفاع از اسلام اصیل را به دست می‌گیرد و نه تنها به نقد قدرت استبداد و مبارزه با استعمار می‌پردازد بلکه در جهت دفاع از اصالت اندیشه دینی و هویت ایرانی اسلامی، حفظ باورهای اصیل دینی و ضرورت زدودن پیرایه‌ها و خرافه‌ها از اندیشه دینی و دفاع عقلانی از اسلام، به مخالفت و مبارزه با عقاید انحرافی از دین از جمله تفکر جدایی دین از سیاست می پردازد و پیامدهای این تفکر را گوشزد می‌کند و هشدارهای لازم را بیان می‌کند، بدین جهت امام خمینی ضمن انتشار اولین بیانیه قیامی خود در تاریخ 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی الاول 1363 ه ق محورهای مهمی همچون خطر تبلیغات علیه اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه، هشدار به سکوت در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های ضد اسلام، فراخواندن علما و جامعه به قیام، خطر چیره شدن جهانیان و به زانو درآوردن کشورهای اسلامی و از بین بردن روح برادری و وحدت را مطرح می‌کند و می‌فرماید:

«هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق‌پرست! ای حق‌پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطن‌خواه! ای وطن‌خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع‌های شخصی کرده تا به همه سعادت‌های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها ؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است.»(صحیفه امام، ج 1 ،ص 22 )

و نیز کتاب کشف اسرار چندی قبل از آن در تاریخ 20 فروردین 1323 برابر با 15 ربیع الثانی 1363 ه. ق به قلم امام خمینی(س) در پاسخ به شبهات مطرح شده در کتاب اسرار هزار ساله حکمی زاده منتشر می‌شود و محورهایی همچون: لزوم حکومت و بحث ولایت، نقد سلطنت پهلوی و اینکه او لیاقت حکومت را نداشت، دین زندگی خردمندانه با شرافت می‌سازد و عدم پایبندی سلاطین به قانون اسلام و ... را مطرح می‌نماید و در بیان جامعیت قوانین اسلام می فرماید:

«تمام قوانین بزرگ اسلام دارای این دو جنبه است که هم نظر به حیات معنوی و ساز و برگ آن ... . و در زندگانی مادی و کمک کاری به نظم کشور و حیات اجتماعی و اساس تمدن دخالت کامل دارد، یک توده اگر با توحید و تقوی بودند چنانکه روح آنها بزرگ و کامل می‌شود کشور آنها نیز با عظمت و زندگانی اجتماعی و سیاسی آنها نیز با عظمت می شود.»(کشف اسرار، ص 312)

امام همچنین در رابطه با قانون خدا برای اداره جهان می فرماید: «دانشمندان دین‌دار می گویند دین، قانون بزرگ خدایی است که برای اداره کشورهای جهان و چرخانیدن چرخ‌های زندگی آمده است و هر کس به آن عمل کند، به سعادت دو جهان می رسد.»(همان، ص 291)

و در خصوص رحمت و محبت دین می فرماید: «سعادت، پیروی از قانون خدا است، به تمام احتیاجات همه دوره زندگانی این جهان و آن جهان احاطه دارد و با همه جهانیان رحمت و محبت دارد.»(همان، ص 267 )

لذا امام خمینی(س) دفاع از اسلام جامع و اصیل و مبارزه با هر گونه انحرافی از این مهم را، اولویت فعالیت‌های خود قرار می‌دهد چرا که از نگاه او، اسلام دین ترقی، دین سیاسی، دین آزادی و آزادگی، دین آزادی و استقلال، دین برابری و برادری، دین هدایت، دین مستند به برهان و متکی به منطق، دین قانون، دین عفو و رحمت و اغماض و دین عدل است.

لذا امام همواره و به ویژه در دهه 20 و بعد در دهه 30 خطر تفکر تحجرگرایی در حوزه‌های علمیه و انحراف از اسلام اصیل را نه تنها خطر مهم و اساسی تلقی می‌کند بلکه مبارزه با این تفکر، اصلاح امور، قوام بخشیدن به حوزه‌های علمیه و حمایت و همراهی با مرجعیت را مقدمه مقابله با استبداد و استعمار می‌شمارد و از این روی بیشترین مجاهدت‌های امام و بخش زیادی از عمر ایشان صرف تحقیق در مسائل اخلاقی، نگارش کتاب‌های سودمند، تدریس و تعلیم و تربیت شاگردان و کنار زدن تفکر خشکه مقدس‌ها و احیای حوزه می‌شود. ایشان همواره بر این مهم تأکید داشتند و ضمن بیان دغدغه‌ها، هشدارهای لازم را نسبت به دسیسه‌های ضد دینی داخلی و خارجی می دهد و می فرماید:

«گفتند ... اصل دین در بین بشر که آمده است، برای این است که مردم را خواب کند... دین از اول به دست قدرتمندها و سرمایه‌دارها پیدا شده، برای اینکه به واسطه دیانت مردم را آرام کنند و آنها مال مردم را بخورند. کم کم این مطلب باور حتی خود مسلمان‌ها، حتی بعضی از روحانیون و معممین هم ... آمده است که نه، این [دین] یک چیزی است که حالا نمی‌شود این را پیاده‌اش کرد.»(ص امام ، ج 4 ،ص 17)

و تبلیغات علیه اسلام آنچنان وسیع و گسترده و همراه با فشار بود که ورود و دخالت در سیاست امری مذموم شمرده می‌شد. و به مردم باورانده بودند که نباید روحانیت در سیاست دخالت کند و آخوند سیاسی به منزله یک فحش بود. امام در رابطه با این وضعیت به وجود آمده می گوید:

«و اگر یکی دخالت [در سیاست] می‌کرد می‌گفتند که این آخوند سیاسی است! اگر یک کسی در یک امری از امور زندگی این مردم، مقابل دولت می‌ایستاد، مقابل – مثلا – [شاه] می‌ایستاد به او مارک سیاسی می‌زدند.» (همان، ص 258)

با توجه به نگاه توحیدی امام، او آنچه را که حق می‌پنداشت بیان می‌کرد. و در راستای مبارزه با جزم اندیشی دینی، از فقه پویا با عنایت به دو عنصر زمان و مکان بهره می‌گیرد و در این مسیر جامعیت دین را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که قرائت عقلانی از دین با عقل مردم و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه سازگارتر است. لذا در دوران غیبت و غربت دین به احیاگری دین می‌پردازد و با بازخوانی دین به پاسخ‌گویی نیازها و مسائل مستحدثه پاسخ می دهد.

این مهم همواره دغدغه امام خمینی(س) بوده و در طول مبارزه و دوران نهضت مردمی ایران و حتی پس از پیروزی انقالب اسلامی ، دفاع از اسلام ناب و جامع و پویا و پاسخگو و مقابله با هر گونه تفکر انحرافی از این مهم را وظیفه و تکلیف می‌داند و می فرماید:

«باید تلاش کنیم زهد و قدس اسلام ناب محمدی را از زنگارهای تقدس مآبی و تحجرگرایی اسلام آمریکایی جدا کرده و به مردم مستضعف‌مان نشان دهیم.»(همان، ج 21 ،ص 143)

و نیز در نامه به سید حمید روحانی در خصوص مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی می فرماید:

«شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند.»(همان، ج 21 ،ص 240)





  تعداد بازديدها: 926


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5189
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72544126
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.