امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 فروردين 1402 ساعت 00:02:05
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی: امروزه نمی‌توانیم با چند آیه، روایت، داستان و خاطره، دین را برای جامعه تعریف و پیاده کنیم/ احکام به تنهایی نمی‌تواند عطش جامعه برای دین را تأمین کند/ ابرچالش این است که باید تعریف دیگری از حکومت دینی ارائه کنیم

مرتضی جوادی آملی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به خبرنگار جماران گفت: دین اگر بخواهد حکومت کند همه جنبه‌های آن باید مد نظر قرار گیرد و صرفاً مسائل احکام و فقهی جذابیتی ندارد و نمی‌تواند تشنگی و عطشی که جامعه برای دین مبین اسلام دارد را تأمین کند و این عطش را بنشاند. ما این معنا را الان کاملاً احساس می‌کنیم که دین به معنای جامع خود هرگز به صحنه نیامده است و پاره پاره و ارباً اربا کردن دین باعث شده است که دین آنگونه که باید در خدمت و برای رشد و تعالی جامعه قرار گیرد، قرار نگرفته است.

یک استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به ابرچالش های پیش روی کشور در سال جدید، گفت: ابرچالش این است که باید تعریف دیگری از حکومت دینی ارائه کنیم و بساط و عنوان دیگری را مورد ملاحظه قرار دهیم؛ اینکه فقط یک بخش از دین به عنوان احکام بخواهد بر جامعه حکمفرما شود، قطعا مورد نظر نیست، نبوده و نخواهد بود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پی می آید:

بحث ما درباره ابرچالش‌های پیش روی کشور در سال جدید است. از دیدگاه شما، ماهیت حکومت دینی با چه چالش یا چالش‌هایی مواجه است؟

حلول سال جدید را برای همه امت اسلامی و خصوصاً جامعه ایرانی تبریک عرض می‌کنم، همچنین حلول ماه عزیز رمضان که شهرالله است را برای همه خیر و برکت می‌خواهیم. امیدواریم که خداوند این ماه عزیز را برای همگان، جامعه و امت اسلامی، سراسر خیر و برکت قرار دهد و ضمن مغفرت و آمرزش برای یکایک بندگان خدا، اعمال‌شان را مورد قبول قرار دهد و آن روح محبت، الفت و انسی که باید در ماه رمضان است را در دل تک تک جامعه اسلامی قرار دهد.

به نظر می‌رسد، زیربنای همه فعالیت‌هایی که در عرصه حکومت انجام می‌شود و جامعه‌ای که می‌خواهد از منظر حکومت این دین را بشناسد، مسائل فراوانی باید مد نظر قرار گیرد. بنده می‌خواهم مسأله حاکمیت و حکومت دینی را مورد بحث و بررسی قرار دهم.

اولین مسأله‌ای این است که انقلاب مطابق با ارزش‌ها و آموزه‌های دینی، مسیر حرکت خود را آغاز کرد و امام(س) همه سوژه‌های دینی و آنچه که از دین اسلام فهم داشتند، را به صحنه آوردند و حکومت علوی، شهادت حسنی و حسینی(علیهم السلام) و نظائر آن همه به خدمت گرفته شد تا انقلاب پیروز شود. اگر نبود این ویژگی‌ها و شاخص‌هایی که از دین مایه می‌گرفت، شاید حرکت جامعه ایرانی و اسلامی به این سمت و در این حد نبود.

انقلاب‌ها، جنبش‌ها و تحولات اجتماعی در سراسر دنیا مثل انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب چین و روسیه، عمدتا منشأ اجتماعی داشته است اما انقلاب اسلامی ایران ضمن اینکه مسائل اقتصادی و اجتماعی سنگینی از حکومت‌های ناصواب گذشته داشته، اما وعده امام(س) و گردانندگان صحنه این بوده که ما می‌خواهیم مبتنی بر آموزه های دینی یک حرکت انقلابی ایجاد کنیم و بر این اساس حرکت انقلابی جامعه‌ای را بر پایه دین بسازیم که سعادت دنیوی و اخروی آن‌ها را تأمین کند.

این انگیزه‌ای بوده است که جامعه ایرانی را به صحنه آورد و حرکت عظیم و خروش حماسی خود را در سال 57 بر این مبنا قرار داد و حرکت‌های اجتماعی شکل گرفت. از آن به بعد هم کسانی که متصدی امر جامعه شدند به هوای اینکه می‌خواهند اسلام و آموزه‌های دینی را پیاده کنند در این چهل و اندی سال زمام امر را به دست گرفتند، اما اینکه واقعاً همتی که مردم در این راه صرف کرده‌اند و تلاش و کوششی که انجام شد، آیا تا چه حدی می‌رفت تا ارزش‌های الهی و اسلامی را زنده کند و احکام الهی را به صحنه بیاورد و ارزش‌های اسلامی را در جامعه منتشر کند، باید با بررسی و تحقیق به آن رسید.

اکنون اگر بخواهیم بگوییم که آیا انقلاب در این جهت موفق بوده است یا نه، آمارها و ارقامی که در این زمینه وجود دارد چیز دیگری را می‌گوید و عدم موفقیت را در ارتباط با این انگیزه و شعار اعلام می‌کند؛ این مسأله جهات متعددی دارد که در این گفت و گوی کوتاه نمی‌گنجد، اما به بخشی از آن‌ها می‌توان اشاره کرد و مسأله اصلی را پنهان نداشت.

اگر می‌گوییم حکومت دینی، باید بدانیم که دین جلوه‌های مختلفی دارد. اگر جلوۀ فقه دین و احکام هست، جلوه حِکَم و معارف هم هست، جلوه اعتقادی و باورها هم هست، حتی جلوه‌های عرفانی هم در دین وجود دارد؛ این دین فقط مباحث فقهی نیست بلکه حِکم و اسرار و معارفی که در دین نهفته است، روح دین را تشکیل می‌دهد و آنچه که احیاناً به لباس فقه درآمده است، لباس ظاهری است که بر اندام جامعه پوشیده می‌شود.

ما از دین فقط به ظاهر، فقه را گرفتیم

به سایر جهات دینی بی‌اعتنا بودیم

به نظر می‌رسد که ما از دین متأسفانه فقط به ظاهر، فقه را گرفتیم و به سایر جهات دینی بی‌اعتنا بودیم. دینی که از اخلاق، حکمت، کلام و عرفان بهره نگیرد و دینِ سطحی و قشری شکل گیرد، هرگز نمی‌تواند ارزش‌ها و جان مایه‌ای که در دین مورد توجه است را به صحنه بیاورد و نشان دهد.

قطعاً جامعه اسلامی بر اساس چنین مسائلی چنین تحولات را ایجاد نکرده است. اسرار معرفتی و حِکَمی که در دین وجود دارد، جلوه‌هایی که از اخلاق، عدالت و فضائل نفسانی و الهی در دین وجود دارد، یا جنبه‌های عرفانی که در دین وجود دارد، جاذبه‌های اصلی یک حکومت دینی هستند و اگر حکومت دینی از اینگونه مسائل خالی و تهی باشد، هرگز جذابیتی ندارد و فقط اگر بخواهد به جنبه‌های ظاهر بیندیشد، هیچ کس به این حکومت، حکومت دینی خطاب نمی‌کند و او را به این صورت نمی‌شناسد.

دین به معنای جامع خود هرگز به صحنه نیامده است

باید همه بخش‌های دین به کار در بیایند و حکومت باید برآیند دینی باشد

به مصادیق چالش‌ها و راهکارها در حوزه دین و فرهنگ دینی اشاره کنید.

دین اگر بخواهد حکومت کند همه جنبه‌های آن باید مد نظر قرار گیرد و صرفاً مسائل احکام و فقهی جذابیتی ندارد و نمی‌تواند تشنگی و عطشی که جامعه برای دین مبین اسلام دارد را تأمین کند و این عطش را بنشاند. ما این معنا را الان کاملاً احساس می‌کنیم که دین به معنای جامع خود هرگز به صحنه نیامده است و پاره پاره و ارباً اربا کردن دین باعث شده است که دین آنگونه که باید در خدمت و برای رشد و تعالی جامعه قرار گیرد، قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد که باید همه بخش‌های دین به کار در بیایند و حکومت باید برآیند دینی باشد که همه جنبه‌های فقه، اخلاق، حکمت، کلام، عرفان و معارف را دارد. آنچه که برای جامعه اسلامی جاذبیت دارد این ابعادی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

از سوی دیگر غیر از مسائلی که بیان شده، یک سلسله مصالحی وجود دارد که این مصالح را تنها انسان‌هایی می‌فهمند و به آن باور دارند که از یک سو جنبه جامعیتی را برای امت اسلامی در نظر بگیرند و از سوی دیگر، کانون‌های اجتماعی را در دنیا مد نظر قرار دهند. ما اگر بخواهیم هم برای جامعه خود و هم برای جوامع بین‌الملل نمونه‌ای به عنوان «امت وسط» ایجاد کنیم باید همه این جهات را مورد توجه قرار دهیم. متأسفانه حکومت دینی، امر یک طرفه است و حکومت خود را حاکم و مسلط می‌ببیند و این بدون توجه به مصالح جامعه و دین هرگز نمی‌تواند یک امر مناسب و سنجیده‌ای باشد.

بنده فکر می‌کنم که بار دیگر باید طرحی نو درانداخته شود و همه اندیشمندان، فیسلوفان و آشنایان به حقائق انسانی و اجتماعی، به صحنه بیایند و طرحی جدید را تأسیس کنند و گرنه این مسیری که تاکنون آمده‌ایم و این وقت عظیمی را که از جامعه انسانی گرفته‌ایم قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

معنای حکومت، قدرت کردن و زور و تزویر را به صحنه آوردن نیست، بلکه حکومت باید بر دل‌ها و قلب‌ها باشد؛ قلب‌ها بپذیرد و جان‌ها پذیرای آن بوده و مایه مباهات امت و جامعه باشد. برخی حرکت ها که اکنون به عنوان حکومت دینی انجام می‌شود به هیچ وجه نسبت به خواستۀ اصلی و اراده‌ای که صاحبان دین و انبیا و اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) نظر داشتند، نیست.

بنابراین، من فکر می‌کنم که ما اگر بخواهیم از ابرچالش سخن بگوییم، ابرچالش این است که باید تعریف دیگری از حکومت دینی ارائه کنیم و بساط و عنوان دیگری را مورد ملاحظه قرار دهیم؛ اینکه فقط یک بخش از دین به عنوان احکام بخواهد بر جامعه حکمفرما شود، قطعا مورد نظر نیست، نبوده و نخواهد بود.

امیدوارم این نکته مورد توجه حوزویان و دانشگاهیان باشد و بساط حکومت که باید ملهَم از چنین اندیشه و طراوت فکری باشد، شکل گیرد. این حکومت ادعای حکومت دینی دارد و حکومت دینی اقتضاء دارد که همه بخش‌ها و جهاتی که برای دین لحاظ شده و ارزش‌های شریف انسانی را با خود دارد، به صحنه بیاید و گرنه نمی‌تواند رضایت مندی ایجاد کند. ما متأسفانه نه تنها در این بخش که بخش اصلی دین است موفق نبودیم، در بخش‌های ظاهری که به مسائل اجتماعی، اقتصادی و نظائر آن برمی‌گردد نیز ناکام بودیم و باید در این رابطه تجدید نظر شود. البته راه‌هایی وجود دارد که می‌شود دوباره جامعه را به تفکر درست اسلام برگرداند.

نکته قابل توجه این است که ما امروزه نمی‌توانیم با چند آیه، روایت، داستان و خاطره، دین را برای جامعه تعریف و پیاده کنیم. در گذشته یک دین ساده شاید می‌توانست جامعه بسیط و ساده را اداره کند، اما با پیچیدگی‌هایی که جوامع پیدا کرده، ارتباطاتی که بین جوامع شکل گرفته است و ارتباط دیگری که در همه ساحت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مدار بین‌الملل شکل گرفته، دین با چند روایت و چند خاطره و داستان قطعا نمی‌تواند برای جامعه خودی مفید باشد، تا چه برسد به جامعه بین‌الملل.

بنابراین، فکر می‌کنم که اگر حکومت بخواهد متأثر و مُلهم از دین باشد نه اینکه دین را مصادره کند و هر چه خواست به زبان دین دربیاورد، نیازمند به تجدید نظر اساسی است و اگر بخواهیم چالش‌ها را دسته‌بندی و طبقه‌بندی کنیم به نظر می‌رسد، بزرگترین چالشی که وجود دارد و باعث شده دین را ناکارآمد نشان دهد و اینکه امروز دین بتواند جوامع را اداره کند، یک سخن ناصوابی در اندیشه‌ها و اذهان خواهد پیچید و طبعاً آنچه که بزرگان از کسانی که انگیزه دینی برای حکومت داشتند، همه‌شان سست و بی‌مایه خواهد شد.

در پایان تأکید می‌کنم، جامعه‌ای که بخواهد متأثر از دین حکومت و ارزش‌های خود را حاکم کند باید دین را بار دیگر بشناسد و نسبت به حقائق، معارف و اخلاقیات و حِکم و احکام آن بار دیگر طرح نو دراندازد و بر اساس آن حکومتی تشکیل دهد.





  تعداد بازديدها: 1098


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7049
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72545986
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.