امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 27 آذر 1401 ساعت 23:03:23
بمناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه، زمینه‌ها و آفات

بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخ آیت‌الله محمد مفتح مجاهدی خستگی‌ناپذیر و عالمی انقلابی و ربانی است که از پیشروان اندیشه مترقی «وحدت حوزه و دانشگاه» بود. این شهید والامقام در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه که برخاسته از اندیشه و آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه بود، تلاش‌های بی‌وقفه و عملی انجام داد و همین ویژگی او موجب گردید دشمنان وحدت حوزه و دانشگاه موثرترین حلقه ارتباط، همکاری و همفکری دو قشر اندیشمند جامعه را تاب نیاورند و تصمیم به حذف فیزیکی او بگیرند. به پاس خدمات ارزشمند شهید مفتح بود که روز 27 آذر، روز شهادت ایشان، به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری گردید.
وحدت حوزه و دانشگاه، از خجسته‌ترین پیامدهای انقلاب اسلامی است که بر پایه اندیشه‌های امام خمینی، گسترش پژوهش‌های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می‌کند. این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی باب مشارکت را باز کرد. در نظام گذشته، از طرفی تلاش‌های فراوانی برای منزوی کردن حوزه و از سوی دیگر نهادینه کردن فرهنگ غرب بخصوص در نهادهای فرهنگی و آموزشی بویژه در دانشگاهها صورت می‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو قشر روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم کشور، پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای نقش خود در مسیر توسعه کشور قرار گرفتند و به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه بود که وحدت میان آنان صورت گرفت.
گرچه در راه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما در این مسیر، کارشکنی‌های فراوانی نیز به منظور مقابله با این هدف وجود داشته است. افراد و جریانهایی وجود دارند که نمی‌خواهند بین این دو مرکز ارزشمند و میان این دو قشر مهم و تاثیرگذار تعامل و وحدت جریان داشته باشد و بالاتر از آن بدنبال ایجاد تفرقه و دشمنی میان این دو قشر هستند. حضرت امام خمینی که همواره با نگاهی ژرف به مسائل می‌نگریستند، جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه می‌دانستند و می‌فرمودند: «حالا که می‌بینند یک تحولی پیدا شده است و دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، و روحانی متمایل شده است به دانشگاهی و با هم هستند و می‌خواهند با هم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف و فساد کنند بین این دو... چشم‌هایتان را باید خیلی باز کنید. در این زمان چشم و گوش‌ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می‌بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می‌کشانند، شما را به تفرقه می‌کشانند. اینهایی که نمی‌خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد و ارباب‌های آنها که از اول هم نمی‌خواستند، نمی‌توانند ببینند که شما با هم مجتمع شدید و می‌خواهید با هم کار کنید... آنها درصدد این هستند که نگذارند شماها با هم باشید...» (صحیفه امام، ج 13، ص 421).
امام خمینی در جایی دیگر و در تبیین وحدت حوزه و دانشگاه می‌فرمایند: «تکلیف همه ما چیست؟ تکلیف مهمی که متوجه به این قشر است و این قشر، یعنی روحانیون و دانشگاهی‌ها و دانشجوها آنکه مغز متفکر جامعه است، همین دو طایفه‌اند، اینها مغز متفکر هستند، دانشگاهی‌ها چه آنهایی که از بیرون آمده‌اند و حالا در سمت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، چه این قشر روحانی که مشغول تحصیل هستند یا از تحصیل فارغ شده‌اند مشغول ترویج و کارهای دیگر هستند، به عنوان مغز متفکر جامعه می‌باشند. دانشگاه و حوزه‌های علمیه روحانیون می‌توانند به عنوان دو مرکز برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت‌های کشور باشند و همچنین می‌توانند دو مرکز برای تمام انحرافات و انحطاط‌ها باشند. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون می‌آید، اگر دانشگاه به معنای واقعی دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات متحقق در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشور از قِبَلِ آن می‌تواند به سعادت برسد و اگر حوزه‌های علمیه مهذب و متعهد باشند، یک کشور را می‌توانند نجات دهند. علم تنها اگر ضرر نداشته باشد فایده هم ندارد.... این همه ابزار فنای انسان [در دانشگاه‌ها] و این همه پیشرفت‌هایی که در کنار او اخلاق نبوده است، در کنار او تهذیب نبوده است و تمام فسادهایی که در یک ملتی یا ملت‌ها پیدا شده از حوزه‌های علمیه‌ای بوده که متعهد به دستورات اسلامی نبوده‌اند... علمی که در کنار آن اخلاق و تعهد اسلامی نبوده است، تهذیب نبوده است، دنیا را به فساد کشانده است و دانشگاه، دنیا را می‌تواند به اصلاح بکشاند...» (صحیفه امام، ج 8، ص 465).
با صراحت باید اعتراف کنیم که امروزه بحث پیوند میان حوزه و دانشگاه از شکل آرمانی خود فاصله گرفته و مباحث گوناگون و اختلافات فکری بسیاری در این زمینه به وجود آمده است. شاید نخستین عامل این فاصله‌گیری، عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم وحدت آنگونه که مدنظر حضرت امام خمینی بود، باشد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی کشور این مفهوم بصورت جدی مورد بررسی قرار ندارد و در عوض، برخی نتایج آماری مورد تاکید قرار می‌گیرد.
درحالیکه، آنچه باید مدنظر باشد، چرایی نبود همدلی و خوش‌بینی متقابل میان حوزه و دانشگاه است. موضع‌گیری‌ها و سخنان غیردوستانه طرفین به تدریج همدلی و خوش‌بینی متقابل را کم‌رنگ کرده و این از آثار عدم تبیین و تفهیم دقیق مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه است.
متاسفانه طی سال‌های اخیر و برخلاف سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، ورود سیاست‌بازی به حوزه‌های علمیه و دانشگاهها و جناح‌گرایی و دسته‌بندی‌ها، این دو قشر را از آرمان وحدت حوزه و دانشگاه دور کرده است. فعال بودن افرادی با گرایش‌های خاص سیاسی در حوزه‌ها و دانشگاهها براساس منویات دولت‌ها، موجب شده است به جای اصول علمی و اخلاقی وحدت، سلیقه‌ها بر این امر حاکم شود و سلیقه‌های جناحی آنچه را که نباید بر سر «وحدت حوزه و دانشگاه» می‌آورد، آورده است.
اینکه در تریبون‌های رسمی کشور ازسوی برخی روحانیون بداخلاقی ترویج می‌شود، در تجمعات دانشجویی شعارهای رکیک و خارج از اخلاق داده می‌شود، حاکمیت سلیقه‌ها بر دانشگاهها موجب اخراج و تکفیر اساتید دانشگاهی می‌شود، روحانیون خوش‌فکر و اخلاقمدار بواسطه نوع گرایش سیاسیشان منزوی می‌شوند، دانشگاهها و دانشجویان مورد هجوم نیروهای امنیتی و انتظامی قرار می‌گیرند، تشکل‌های دانشجویی براساس سلیقه‌های خاص جناحی مانع سخنرانی‌ها و تجمعات خلاف سلیقه خود می‌شوند و بسیاری دیگر از اینگونه معضلات، نشان از عدم توجه به مفهوم دقیق نقطه ‌نظرات امام خمینی در تبیین مفهوم «وحدت حوزه و دانشگاه» بر مبنای وجود توامان اخلاق و تهذیب در کنار تحصیل علم و دانش است.
این وضعیت، حاصل گماردن افراد ضعیف بر مدیریت نهادهای علمی و فرهنگی کشور از یک طرف، و همچنین سردمداری و تریبون‌ داری افراد کم‌اخلاق و بلکه بی‌اخلاق از سوی دیگر است. اینکه دولت‌ها افرادی را با سابقه ایجاد گروههای فشار برای به هم زدن جلسات سخنرانی‌ها در دانشگاهها به وزارت می‌رسانند، برخلاف آرمان‌ها و اهداف امام خمینی و شهید مفتح در نگاه به «وحدت حوزه و دانشگاه» است و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود، سخن گفتن از مفهوم «وحدت حوزه و دانشگاه» عبث است.





  تعداد بازديدها: 1318


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18259
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72557196
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.