امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 آبان 1401 ساعت 23:41:41
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
انعطاف رفتاری و مدارات حکومتی

امام امیرالمومنین (ع) امام پر افتخار شیعیان دارای یک دوره پنج ساله حُکم رانی است که آن دوران کوتاه شگفت آورترین دوران حکمرانی در تاریخ چهارده قرن اسلام است .

سیاست محوریِ حکمرانیِ آن حضرت ؛ "مدارا" بود و به گفته خویش که فرموده بود ؛ «رأس السیاسة الرفق» ، سخت پای بند بود .

واژه مدارا

آیا واژه "مدارا" برای حکمرانان نیاز به توضیح دارد ؟ گمان میکنم بسیار واضح و روشن است ، اما از نظر گذارندن معنا و بایدهای "رفق و مدارا" خالی از لطف نیست .

جناب دهخدا گوید : «مدارا، رعایت کردن و صلح و آشتی نمودن، ملایمت، آرامی، آهستگی، نرمی، رفق، مماشات، تسامح، بردباری ... مدارا کردن، مهربانی کردن، شفقت و ملایمت نشان دادن، تحمل کردن، بردباری نمودن، سازگاری نشان دادن» (ج۱۲/ ۱۸۲۰)

لغت شناسان گویند: مدارا در ریشه لغویش به معنای به دام انداختن صید با زیرکی است. یعنی همچنان که صیاد صیدش را به دام انداخته و تسلیم خود می کند، انسان نیز در رفتار و منش خود باید آنچنان مدارا کند تا دیگران را تسلیم تفکر منطقی خود کند.(لسان العرب ؛ج۱۴، ص۲۵۵)

تاثیر مدارا در گرایشات جامعه

امام علی (ع) توانست؛ همه معنای "مدارا" را که واژه شناسان آورده اند را ، به چشم دوست و دشمن در آورده و به همه لوازم و ملازمات "مدارا" جامه عمل بپوشاند.

این درس مهم آن حضرت است که راه رسیدن حاکمیت به خواسته های خود در گرو رفق و مدارا است : «کسی که در امور خویش، رفق در پیش گیرد، به آن چه از مردم می‌خواهد نایل شود. / من کان رفیقا فی أمره نال ما یرید من الناس»،  (کافی؛ج۲ص۱۲۰)

سه عنصر حیاتی مدارا

"مدارا" با توجه به سه اصل مهم تحقق پذیر است :

اول ؛ باور و احترام به کرامت انسان ،  و دوم اجازه سخن گفتن و اظهار نظر که در پرتو آزادی آدمی در برابر حکمرانان معنا میشود ، و سوم ؛ توجه به مصالح عمومی -ونه مصالح شخصی و حزبی- و تدبیر امور براساس خواسته افکار عمومی میباشد .

این سه مهم که آرزوی هر شهروندی است در حکمرانیِ علوی (ع) از آرزو به تحقق رسید و زیباترین سیاست مداری و سیاست رانی به عالَم و آدم عرضه شد.

اصالتِ مدارا در حکومت علوی

حکومت دینی در حکومت دینی علوی ؛ آن حضرت نه تنها خود پای بند "مدارا" بود ، بلکه به کارگزاران حاکمیتی و حکومتی بجای دستور به "بگیر و ببند" ، دستور صریح به "مدارا" میداد و علت آن را "کرامت انسان" معرفی نموده و میفرمود :

« مهربانی و محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعیت همچون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت دانی، که رعیت بر دو گروهند: یا برادر دینی تواند، یا انسانهایی مانند تو / وَ أشعِر قَلبَکَ الرَّحمَة لِلرَّعیَّة وَ المَحَبَّة لَهُم وَ اللُّطفَ بِهِم وَ لَا تَکُونَنَّ عَلَیهِم سَبُعاً ضَارِیاً تَغتَنِمُ أکلَهُم فَإِنَّهُم صِنفَانِ إِمَّا أخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الخَلق»(نهج ؛ نامه ۵۳)

اجازه طرح نظر مخالف

دیگر از نشانه های مداراتی بودنِ حکومت ؛ اجازه ارائه نظر و حتا اعتراض به شیوه حاکمیت و حکمرانی است که در واقع از مصادیق آزادی و احترام به حقوق آدمیان بشمار میرود. در حکومت علوی این مهم مورد توجه و احترام بود ؛ مثلا ؛ مالک اشتر از واگذاری مناصب حکومتی به فرزند ابن عباس اعتراض می‌کند و حضرت (ع) میشنود و سپس دلیل آن را بر عدم وجود اشخاص متخصص و متعهد ذکر می‌کند. (ابن ابی الحدید، ج۱۵ص۹۹)

ضرورت گفتگو

از دیگر نشانه های بارز مداراتی بودن حاکمیت ؛ تمکین او نسبت به گفتگو و تعامل است .

رفتار امام علی (ع) در تلاش و پیگیری برای مذاکره و گفتگو شگفت آور است . او با شهروندانی که اعلام دشمنی کردند و سلاح بدست گرفتند ، با شجاعت و صداقت مثال زدنی اش انان دعوت به گفتگو و مذاکره نمود و نتیجه این مذاکرات حکومتی و سیاسی ؛ بازگشت حدود هشت هزار نفر بسمت اردوگاه امام (ع) شد.

گذشت و آشتی فراگیر

نمیتوان از "مدارات حکومتی" نوشت ولی از "گذشت و عفو عمومی" ، و به تعبیری "آشتی ملی" سخنی نداشت. به صراحت تاریخ؛ گذشت و عفو عمومی در حکومت دینی علوی ، چهره ای متفاوت از حکمرانی ترسیم نموده است. از روسن ترین نمونه های آن این است که پس از ورود به شهر بصره در حالیکه اکثر مردم آن دیار به جنگ با حضرت برخاسته بودند، اما امام علی (ع) عفو عمومی اعلام کرد و فرمود: « مجرمان شماها را عفو کردم و شمشیر را از فراری هایتان برداشتم و رو آورندگانتان به من را پذیرفتم. /  فَعَفَوتُ عن مجرمکم و رفعتُ السیف عن مدبرکم و قبلتُ من مقبلکم.» (نهج البلاغه ؛ نامه ۲۹)

مصلحت عمومی در اجرای مناسک دینی

 توجه به "مصلحت عمومی" یک ضرورت برای حکمرانی درست بحساب می آید . و اقدام بر اساس مصلحت عمومی هیچ گاه معارض با دین و مناسک دینی نیست ، چون در اینکه اصلِ احکام قطعی دین باید مورد توجه و تکریم کارگزاران باشد ، جای معطلی نیست ، همانطوریکه که رسول خدا (ص) فرمود :«والله لا اداهن فی دینی؛ به خدا قسم در دینم با کسی سازش نمی‌کنم». (ابن اثیر؛ ج۳ ص۳۶۰)

اما به حکم دین و دینداری باید در نحوه اجرای آن باید صدها نظر کارشناسی و موشکافانه عرضه شود و بعد بهترین مسیر انتخاب شود. و این اولین نقطه مهم "مصلحت اندیشی" در پیاده کردن احکام الهی است. مسائلی مانند حجاب و امر بمعروف و نهی از منکر و .. از این دسته موارد است.

درست در همین جاست که امیرالمومنین (ع) در تحقق احکام دینی همه جوانب را می سنجد و سپس تصمیم میگیرد . نمونه شگفت آوری از آن حضرت داریم که فرمود : « من در سرزمین دشمن در صورت دست یافتن به مجرم ، اجرای حد شرعی نمیکنم چرا که ممکن است او بخاطر برخی گرایشات متعصابه به دشمن جذب شود . / لا أقیم علی رجل حداً بأرض العدو حتی یخرج منها مخافة تحمله الحمیة فیلحق بالعدو» (وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ص ۳۱۸)

الگوی انعطاف رفتاری و مدارات "حکومت نبوی" است

پیامبر رحمت (ص) در مدینه در ضمن پیمان ۴۸ ماده ای اعلام فرمود : "هیچ‌کس حق ندارد به دین دیگری تعرض کند. هیچ‌کس حق ندارد اختلاف خود را با شمشیر حل کند و باید از طریق داوری حل کند."

و این پیامبر (ص) بعد از فتح مکه "خانه ابوسفیان" را منطقه امن اعلام نمود همانطوریکه کعبه محل امن برای پناهندگان قرار داد. (البداء والتاریخ؛ ج۴ص۲۳۴)

پیامبر خدا (ص) در اوج قدرت و اقتدار سخنی که در قرآن درباره بخشش یوسف نسبت به برادرنش است را مطرح نمود ؛ "لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ.(یوسف/ ۹۲)

شُبهه "دستور قتل ۱۲ نفر" بعد از فتح مکه نمیتواند رفتار مداراتِ حکومتی پیامبر را مخدوش کند ، چون این افراد با نام و مشخصات در تاریخ ضبط شده و اکثر آنان با توبه و وساطت مورد عفو رسول الله (ص) قرار گرفتند، و اصلِ دستور قتل آنان یا به جهت اجرای "حق قصاص" و یا "ارتداد" بوده است. و این احتمال عقلائی وجود دارد این افراد با سوء استفاده از فرصت بوجود آمده اوضاع مکه را ناآرام کنند! پیامبر(ص) توانست با این دستور آنان را فراری داده تا اوضاع مکه تثبیت شده و بعد آنان را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.

امام خمینی و مدارات اجتماعی و سیاسی در پایان بجاست به مبنای امام خمینی درباره مدارا اشاره شود تا شاید به بسیاری از تهمت های ناروا به بزرگوار پاسخ مناسبی باشد ، ایشان می نویسد:

"بدان که رفق و مدارا را در انجام امور مدخلیت کامل است، چه در باب‌‎ ‌‌معاشرت با خَلق و انجام امور دنیاوی، و چه راجع به امور دینی و هدایت و‌‎ ‌‌ارشاد خلق و باب امر به معروف و نهی از منکر، و چه راجع به ریاضت نفس و‌‎ ‌‌سلوک الی الله تعالی .. در باب انجام امور دنیاوی آن‌‎ ‌‌طور که با رفق و مدارا ممکن است انسان تصرّف در قلوب مردم کند و آنها را‌‎ ‌‌خاضع و رام کند، ممکن نیست با شدَّت و عنف، موفق به امری از امور شود.‌‎ ‌‌فرضاً ‌‌که با شدّت و سلطه، کسی اطاعت از انسان کند؛ چون قلب او همراه نشود،‌‎ ‌‌از ‌‌خیانت، انسان مامون نخواهد شد. ولی رفق و دوستی، دل را رام کند که با رام‌‎ ‌‌شدن ‌‌آن، تمام قوای ظاهره و باطنه رام شود؛ و فتح قلوب از فتح ممالک بالاتر‌‎ ‌‌است.‌ ‌‌خدمتهای از روی صداقت و جانفشانیها، همه از فتح قلوب است. با فتح‌‎ ‌‌قلوب، فتح ممالک نیز شود. فتوحات اسلامیّه در اثر فتح قلوب نظامی اسلامی‌‎ ‎بود، والاّ با آن عدِهّ و عُدّه، این پیشرفتها غیر ممکن بود.‌ ‌‌بالجلمه رفق و مدارا در پیشرفت مقاصد، از هر چیز موثّرتر است".(شرح حدیث جنود عقل و جهل/۳۰۵)

مخلص کلام ؛ انعطاف رفتاری و مدارات حکومتی با الگو پذیری از حکومت امام علی (ع) میتواند مشکلات امروز ما را حل نموده و جامعه را به ساحل آرامش سوق دهد.

*جماران





  تعداد بازديدها: 1303


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4408
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72565604
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.