امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 شهريور 1401 ساعت 23:04:22
اُلیگارشی چیست؟

الیگارشی شکل فاسد آریستوکراسی بود. یعنی "حکومت بد یک گروه کوچک" بود. در حکومت الیگارشیک، حاکمان فاسد جامعه را به سمت فساد و تباهی سوق می‌دهند.

  عصر ایران - الیگارشی (Oligarchie) واژه‌ای است که قدمتش به یونان باستان (آتن) بازمی‌گردد و در فلسفۀ سیاسی افلاطون و ارسطو در توصیف حکمرانی یک گروه کوچک و فاسد به کار رفته است.

   افلاطون و ارسطو در تقسیم‌بندی حکومت‌ها، آن‌ها را به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. به طور ساده باید گفت که این دو فیلسوف، حکومت خوب را در خدمت تحقق عدالت و فضیلت می‌دانستند و حکومت بد را هم نافی فضیلت و عدالت.

  حکومت خوب از یک‌سو مبتنی بر فضیلت است، از سوی دیگر فضیلت‌پرور است. حکومت بد هم مبتنی رذیلت است و طبیعتا رذیلت‌پرور.

   مطابق تقسیم‌بندی افلاطون و ارسطو، حکومت‌ها (چه خوب چه بد) ممکن است در اختیار یک فرد، یک گروه و یا عموم مردم باشند. مراد از "گروه" طبیعتا بخش کوچکی از مردم است که با ویژگی خاصی، از سایر مردم متمایز می‌شوند.

   بنابراین وقتی گفته می‌شود الیگارشی یعنی حکم‌رانی یک "گروه کوچک فاسد"، واژۀ "کوچک" در این عبارت حشو است و می‌توان آن را به کار نبرد.

  آریستوکراسی، حکم‌رانی اشراف بود که اگرچه عموم شهروندان نبودند ولی بالاخره فضائلی داشتند از نظر افلاطون و ارسطو. بنابراین آریستوکراسی مصداق "حکومت خوب" بود، اما حکومت خوب یک گروه از مردم نه همۀ مردم.

  الیگارشی اما شکل فاسد آریستوکراسی بود. یعنی "حکومت بد یک گروه کوچک" بود. در حکومت الیگارشیک، حاکمان فاسد جامعه را به سمت فساد و تباهی سوق می‌دهند اما حکومت آریستوکراتیک، اگرچه دموکراتیک نیست، ولی حاکمانش فاسد نیستند و مردم را نیز به فساد نمی‌کشانند.

  در عمل بسیاری از حکومت‌های الیگارشیک، قرار بوده آریستوکراتیک باشند. یعنی یک گروه اجتماعی خاص، مدعی فهم و فضیلت بیشتر نسبت به مردم عادی بوده و به همین دلیل حکم‌رانی را حق انحصاری خودش می‌‌دانسته و قبل از تصاحب قدرت، به مردم وعده می‌داده که حکمرانی ما به سود شماست؛ یعنی زندگی بهتری برای شما رقم می‌زند و فضائل اخلاقی شما را نیز تقویت می‌کند و افزایش می‌دهد.

  اما این گروه کوچکِ مدعیِ حقِ حاکمیت، اگر اساسا فاسد باشد یا فاسد شود، نمی‌تواند "حکم‌رانی خوب" پیشه کند.

   بنابراین داوری دربارۀ اینکه یک حکومت آریستوکراتیک است یا الیگارشیک، تا حد زیادی یک "داوریِ پسینی" است. یعنی باید عملکرد حکومت را دید و سپس دربارۀ آن حکم صادر کرد. اینکه اشراف جامعه در مسند قدرت باشند، لزوما حکومت آن‌ها را آریستوکراتیک نمی‌کند؛ زیرا اگر حکومت اشراف فاسد و ستمگر از آب درآید، طبیعتا آن‌ها به جای آریستوکراسی، الیگارشی برپا کرده‌اند.

  در جهان قدیم، سواد و آموزش عمدتا نصیب اعضای خانواده‌ها و طبقات اشرافی می‌شد. بنابراین این افراد سواد بیشتری نسبت به مردم عادی داشتند و چون رفاه بیشتری هم داشتند و از دوران کودکی با جدیت و تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند، سطح اخلاقی بالاتری هم نسبت به عامۀ مردم داشتند. یا دست کم خودشان چنین می‌اندیشیدند.

   بنابراین وقتی گروهی از اشراف جامعه حکومت تاسیس می‌کرد، انتظار می‌رفت که حکم‌رانی‌شان در مجموع عادلانه و اخلاقی باشد. اما اگر این طور نمی‌شد، حکومت اشرافی، الیگارشیک می‌شد.

ب  ه غیر از اشراف، روحانیان هم چه در جهان قدیم و چه حتی در سده‌های اخیر در اروپا، از موقعیت ممتازی برخوردار بودند. یعنی تعلیم و تربیت جدی‌تری نسبت به عامۀ مردم نصیب‌شان می‌شد و در مجموع "اشرافیت فکری" را در کنار سایر اشرافیت‌ها (نظامی و تجاری و مالی) تشکیل می‌دادند.

  هر یک از این گروه‌های اشرافی، اگر در جایی حکومت تاسیس می‌کرد، اگر حکومتش فاسد از آب درمی‌آمد، عملا یک الیگارشی تاسیس کرده بود. البته این وضع معمولا طی روند و تدریجا شکل می‌گرفت.

   یعنی به مرور زمان، یک حکومت آریستوکراتیک (اشرافی) یا یک حکومت تئوکراتیک (مثل حکومت روحانیان مسیحی در عصر استیلای کلیسا) گرفتار فساد می‌شد و ماهیتا بدل می‌شد به "حکومت یک گروه کوچک فاسد"؛ گروه کوچکی که به دلیل سواد یا رفاه یا احساس حقانیت، حکمرانی را حق خودش می‌دانست نه حق عموم مردم (یا نمایندگان مردم).

   احساس برتری اشرافیت و پاپ‌ها نسبت به عامۀ مردم و در نتیجه نقدناپذیری آن‌ها، دلیل اصلی استحالۀ حکومت‌های آریستوکراتیک و تئوکراتیک به حکومت‌های الیگارشیک بود.

   هر چند که برخی از فیلسوفان و عالمان سیاست معتقدند حکومت‌های آریستوکراتیک و تئوکراتیک جهان قدیم و قرون وسطی را باید ذاتا الیگارشیک دانست؛ چراکه حاکمان این حکومت‌ها تنها لفظا مدعی تحقق عدالت و فضیلت بودند ولی عملا فقط در خدمت منافع گروهی اندک‌شمار (یعنی اشراف جامعه و یا پاپ‌ها و اسقف‌ها) بودند و منافع و خیر عمومی برایشان اهمیتی نداشت.   





  تعداد بازديدها: 541


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8921
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72570117
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.