امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 تير 1401 ساعت 00:13:36
مراسم چهلم مرحوم دعایی در حرم امام خمینی(س)؛
حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی: آقای دعایی دلش برای همه می سوخت

محمد سروش محلاتی در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم دعایی، گفت: می توانیم شهادت بدهیم آقای دعایی دلش برای همه می سوخت، به همه احترام می گذاشت و در برابر همه انسان ها تواضع داشت؛ و اگر کسی جزو عبادالرحمان بود، حشر او هم با رحمان خواهد بود؛ اگر دنیا زندگی رحمانی داشت، حشر و آخرت او همان گونه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای عده ای سخت است دین مبتنی بر رحمت را بپذیرند، گفت: می توانیم شهادت بدهیم آقای دعایی دلش برای همه می سوخت، به همه احترام می گذاشت و در برابر همه انسان ها تواضع داشت؛ و اگر کسی جزو عبادالرحمان بود، حشر او هم با رحمان خواهد بود؛ اگر دنیا زندگی رحمانی داشت، حشر و آخرت او همان گونه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم چهلمین روز درگذشت سید محمود دعایی در حرم امام خمینی(س)، گفت: قرآن کریم دو محور اساسی دارد؛ یک محور عبودیت و بندگی انسان و محور دوم ربوبیت حق تعالی است. اما در محور اول که موضوع بندگی انسان مطرح هست، تعبیرات قرآن کریم متفاوت است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عبد و بنده وقتی نسبت و اضافه ای با حق تعالی پیدا می کند، سه تعبیر در قرآن کریم در این باره دیده می شود. تعبیر اول آیاتی است که خداوند عبد را به خود نسبت می دهد و «بنده من» می گوید. تعبیر دوم آیاتی است که خداوند سخن از «عبدالله» می گوید. تعبیر سوم اضافه ای است که عبد با خصوص اسم «الرحمان» پیدا می کند؛ با تعبیرات مختلفی که در آیات شریف قرآن دیده می شود.

وی افزود: درباره تعبیر اول، این آیه شریفه سوره زمر می فرماید«بَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه». یعنی بشارت بده بندگان من را، همان کسانی که سخنان را می شنوند و بهترین آنها را تبعیت می کنند. تعریفی از «بنده من» از این آیه شریفه استفاده می شود. آیه دیگر می فرماید «اِنَّ عِبادی لَیسَ لَکَ عَلَیهِم سُلطانٌ» یعنی بر بندگان من سلطه ای نداری. این اضافه نوعی از تکریم برای بنده ای است که با خداوند چنین نسبتی را پیدا می کند و نهایت آن هم به آنجا می رسد که «یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیةً مَرضیة فَادخلی فِی عِبادی».

سروش محلاتی ادامه داد: اما تعبیر «عبدالله» در قرآن کریم مکرر است. مثل جملاتی که از زبان عیسی بن مریم نقل می شود. ولی شگفت آور این است که در میان همه اسماء الهی که در قرآن کریم دیده می شوند، اضافه «عبد» به غیر از اسم شریف «الرحمان» نمی بینیم. نکته دوم این است که اگر تفاوت بین رحمان و رحیم در عام بودن و خاص بودن است و رحمت رحمانی توسعه بیشتری دارد و مؤمن و کافر را شامل می شود و دنیا و آخرت را در بر می گیرد، آیا مناسب نیست که ارتباط انسان مؤمن با اسم «رحیم» باشد که به مؤمنان اختصاص دارد؟!

وی اظهار داشت: نکته سوم این است که در هیچ یک از اضافه هایی که اشاره کردم، قرآن کریم وارد توصیف و شرح و بسط نشده است؛ مثلا توصیفی از کسانی که عبدالله هستند و یا شرحی از احوالات کسانی که اضافه به خود حق پیدا می کنند و «عبادی» می شوند. اما خداوند آیات متعددی را به توصیف و معرفی «عبادالرحمان» اختصاص داده است. نکته چهارم این است که وقتی این توصیف آغاز می شود، نوع معرفی «عبادالرحمان» شگفت آور است. چون خداوند در ابتدای سوره بقره می فرماید متقین ایمان به غیب و آخرت دارند و در سوره مؤمنون توصیف کرد که آنها نماز را به خوبی به جا می آورند. اما آنجا که صحبت از عبادالرحمان هست، از آسمان به زمین می آید و حتی از عبادت به ارتباط با انسان ها بر می گردد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه سمت مسأله در قرآن درباره عبادالرحمان کاملا متفاوت است، گفت: در قرآن کریم وقتی سخن از احتجاج با مشرکین است، بیشترین حساسیت مشرکین نسبت به «الرحمان» است. وقتی به مشرکین گفته می شود برای رحمان سجده کنید، می گفتند رحمان چیست؟ به تعبیر علامه، نمی گفتند رحمان کیست؟ آنها ارتباطی با رحمان ندارند و رحمان را انکار می کنند و نمی توانند رحمت واسعه الهی را درک کنند و بهره ببرند.

وی افزود: شگفت آور است که امروز عده ای مسلمان شعارشان در زندگی این باشد که «رحمان» چیست؟ و وقتی صحبت از رحمت واسعه الهی به میان آمد، مشکل پیدا می کنند. برای آنها سخت است دین مبتنی بر رحمت را بپذیرند. در برابر کسانی که دین منهای رحمت را می پذیرند و می پسندند، آیات شریفه قرآن سخن از عبادالرحمان به میان می آورد و سخن از عبادالرحیم نیست. چون مؤمنان معتقدند ما مورد عنایت ویژه خدا قرار داریم، نباید چنین ادعایی کنیم.

سروش محلاتی تأکید کرد: آیا چنین ظرفیتی داریم که به همه موجودات عشق بورزیم و نسبت به همه مخلوقات الهی رحمت داشته باشیم؟! تفسیری منتسب به محی الدین ولی در واقع تأویلات عبدالرزاق است. در ذیل آیه ای از قرآن اشاره می کند اسم هایی که مضاف الیه عبد قرار می گیرد مثل عبدالغفور، عبدالله، عبدالکریم و امثال اینها نشان می دهد برخی از اشخاص ظرفیت های خاص و ویژه ای دارند و در میان همه اسماء الهی وسیع ترین اسم، رحمان است.

وی اظهار داشت: عبدالرحمان بندگانی هستند که دل های آنها اقیانوسی از رحمت است که با هیچ وضعی و در هیچ شرایطی این رحمت را از دست نمی دهند. این رحمت حد و مرزی نمی شناسد و در این رحمت جدول بندی و تقسیم بندی نیست. این رحمت، رحمانی است؛ نه رحیمی که اختصاص به افراد خاص داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عبادالرحمان کسانی هستند که «الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً». شاید در نگاه اول ارتباط بین این تعریف و آن معرف خیلی روشن نباشد. اتفاقا لطافت کلام حق در همین جا است که شما عبادالرحمن را در مسجد، معبد، صومعه، مدرسه سراغ نگیرید؛ عبادالرحمان را در این لباس و آن لباس سراغ نگیرید. هرکس عبادالرحمان است اول از نوع راه رفتنش او را بشناسید که اگر با سنگینی و تکبر راه می رود جزو عبادالرحمان نیست.

وی افزود: نکته ای که مرحوم علامه در آغاز جلد اول تفسیر المیزان دارد، توضیحی بر این آیه در سوره فرقان است که می فرماید بنده خدا یک شخصیت درونی و یک ظاهر بیرونی دارد؛ که این بندگی در رفتار انسان خودش را نشان می دهد. اول باید رفتار انسان ها و نوع برخورد آنها را دید و تشخیص داد که آیا آن شخص جزو عبادالرحمان هست یا نیست. آدرس اشتباه به شما ندهند و شما را با علائم کاذب اغفال نکنند. کسی که به دیگران اعتنا ندارد و از حرکات و راه رفتنش تکبر و استبداد می ریزد، هرگز نمی تواند از عبادالرحمان باشد؛ ولو اینکه برخی از خصوصیات دیگر را داشته باشد.

سروش محلاتی ادامه داد: امتیاز و علامت دوم این است که اگر انسان جاهلی با او برخورد کرد، چه برخوردی با رفتارهای نسنجیده افراد جاهل دارد؟ اگر مسأله رحمت رحمانی است که حد و مرزی نمی شناسد، هرکسی با آنها مواجهه پیدا می کند و هر برخوردی توأم با زشت ترین رفتارهای هم که داشته باشد، باز برخورد عبادالرحمان شایسته و زیبا است.

وی یادآور شد: ما در عصر و زمان خودمان، در حد آشنایی هایی که خودمان داریم، می توانیم شهادت بدهیم آقای دعایی یکی از انسان هایی است که مشی، رفتار و شخصیت او یادآور این آیات بود و حتی از این خط و مرزها در احترام و تکریم به انسان ها عبور کرده بود، دلش برای همه می سوخت، به همه احترام می گذاشت و در برابر همه انسان ها تواضع داشت؛ و اگر کسی جزو عبادالرحمان بود، حشر او هم با رحمان خواهد بود؛ اگر دنیا زندگی رحمانی داشت، حشر و آخرت او همان گونه خواهد بود.





  تعداد بازديدها: 1417


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12460
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72573656
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.