امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 ارديبهشت 1401 ساعت 12:38:37
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شجاعت و حلم دو آموزه حکومت علوی

مهم‌ترین مانع ظهور شجاعت؛ زخم‌زبان است که در رابطه حضرت امیر (ع) ذره‌ای تأثیرگذار نبود.

جماران، سیره حضرت امام علی (ع) بعد از رحلت رسول‌الله (ص) نشان‌دهنده ورود او در مباحث سیاسی و باز برخورد او در شرائط سخت است .

او کامل‌ترین تربیت‌یافته مستقیم شخص خاتم‌الانبیاء (ص) است که به‌وسیله خدای متعال ادب و اخلاق آموخته که فرمود: من ادب یافته خدایم هستم ". دستور زیبا و موفقیت‌آمیز "دین خاتم" که با هر عقل و تجربه‌ای هم هماهنگ است در این نکته است که؛

در ورودها "شجاعت" لازم است و درباز برخوردها "حلم" نیاز مبرم شمرده شده است.

 مواضعِ ظهورِ شجاعت

گرچه ظهور اصلی شجاعت، در میدان جنگ است و آدم شجاع در آن موطن میدان‌دار است. اما مهم؛ داشتن شجاعت در تمام مواضعی است که به‌نوعی؛ ترس بر نهان آدمی مستولی می‌شود.

از این رهگذر قرآن؛ هر میدانی که خوف زخم دیدن برود؛ چه زخم شمشیر و چه زخم‌زبان که منتهی به آبروی آدمی شود، آنجا را میدان نمایش شجاعت و سلحشوری معرفی نموده: 《مجاهده در راه خدا دارند از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که آن را به هر‌کس بخواهد [و شایسته ببیند] می‌دهد؛ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ -  مائده ۵۴》

امام علی (ع) در جریان جنگ جمل این آیه را تلاوت نمود و فرمود: "به خدا قسم، با اهل این آیه تا امروز جنگ نشده است! " (الافصاح/۱۲۵)

و البته امام باقر (ع) این آیه را منطبق بر سه جنگ حضرت علی (ع) دانسته و فرمود: آن‌ها [که در آیه مطرح هستند]  امیرالمؤمنین علی (ع) و یارانش هستند، زمانی که با گروه‌های ناکثین، قاسطین و مارقین جنگید. (تفسیر البرهان)

باری؛ مهم‌ترین مانع ظهور شجاعت؛ زخم‌زبان است که در رابطه حضرت امیر (ع) ذره‌ای تأثیرگذار نبود.

 مهم‌ترین نمادهایِ شجاعت

 ۱- شجاعت در گفتار؛

بیان پیامبر (ص) چنین است که سخن عادلانه در برابر حاکمان و رهبران ظالم جهان، والاترین جهاد مقدس در راه خداست: "افضل الجهاد کلمه عدل عند امام جائر".

و این همان سیره مشترک همه ائمه (ع) است .

امام علی (ع) این را وظیفه دانسته و نامه‌های شجاعانه آن جناب به معاویه گوشه‌ای از شجاعت او در برابر قدرت نامشروع سیاسی است.

۲- شجاعت انتخاب حق و عدالت؛

صدالبته که در اینجا؛ خیلی از دوستی‌ها و بیعت‌ها و یا هم حزبی بودن‌ها، به مخاطره می‌افتد!

نمونه‌اش برنامه و روش سیاسی اجتماعی امام علی (ع) در دوران خلافت بود که چون فقط حق را می‌دید و عدالت را زمزمه می‌کرد؛ طلحه و زبیرها بر سر بیعت خود نماندند، و بعد از آن خوارج هم در مقابل امام با شمشیر و نیزه به صف شدند.

بله؛ وقتی پوششِ حکومتیِ علی (ع) بر این وزان باشد که دانه‌ای از دهان موری نگیرد؛ یعنی ساده‌ترین و بی‌کس‌ترین شهروندان جامعه در آرامش کامل از همه امکانات بهره‌مند باشند، و از سوی دیگر اجازه ماندن یک نفر از کارگزاران فاسد و اختلاس گر عثمانی را در پست و مدیریت ندهد! خوب روشن است که اینجا عرصه‌ای است که شجاعتی بیش از شجاعت در میدان جنگ را می‌طلبد. امام علی این را داشت و عالم‌وآدم نظاره کردند و ستودند....

شجاعت حکومت علوی (ع) درست برعکس آن حکومت‌هایی است که ضعیفان متخلف (به تخلف‌های ناچیز) را به بند می‌کشد ولی جرات نزدیک شدن به سگ‌های گرگ دیده فاسد و اختلاس گر را ندارد!

۳- شجاعت در "سکوت "؛

امام علی (ع) با اینکه محرک‌های قومی مانند ابوسفیان‌ها تا ابن عباس‌ها دارد که پیشنهاد خروج بر خلیفه می‌دهند، و نیز عوامل خانوادگی مانند ناراحتی همسرش دختر پیامبر، (ص) را به همراه دارد و می‌تواند از این ابزار نهایت استفاده را نموده و بر رقیب فائق آید! ولی با شجاعت تمام برای "حفظ دین"؛ سکوت می‌کند !

این سکوت را استاد مطهری؛ از جنگیدن در میدان سخت‌تر و کاهنده‌تر معرفی نموده است.

 حلم‌؛ ضرورتِ دیگرِ زمامداری

حلم؛ به معنای بُردباری است و در علم اخلاق به "مالکیت بر نفس" که همان مدیریت خویشتن است، تفسیر شده و چنین آمده؛ "الحلم بمعنى انضباط النفس و الطبع عن هیجان الغضب و عن الإحساسات، و حصول حالة السکون و الطمأنینة فی مقابل ما لا یلائم الطبع".

پس؛ آرامش در برابر احساسات و هیجانات و هر بداخلاقی، خصوصاً در جایی که توان تقاص و انتقام باشد، جایی است که؛ "حلم" معنا عینی پیدا می‌کند.

قرآن کریم از پیامبر رحمت (ص) و نیز ابراهیم خلیل (ع) و حضرت اسماعیل به‌عنوان شخصیت‌هایی که حلم را به زیبایی نمایان کردند یاد می‌فرماید: "إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ؛ همانا ابراهیم داراى صفت حلم و... بود". (هود/۷۵)

و بشارت خدا به ایشان درباره فرزندش اسماعیل بااین‌وصف آمده؛ « فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ» (صافات/۱۰۱)

و درباره حلم و نرمش پیامبر (ص) هم فرمود؛ «فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک ...» (آل عمران /۱۵۹)

 ضرورت ویژه حلم

گرچه برای هر انسان پاکی "حلم" وصفی شامخ و اخلاقی است، اما برازندگی این مقام، برای سه گروه است؛  قاضی یان، تاجران و بزرگان جامعه.

در فقه؛ ضرورت حلم و خوددار بودن، برای اهل قضاوت و اهل تجارت مطرح است و مرحوم صاحب جواهر در جلد بیست دوم الجواهرالکلام، به این ضرورت تصریح نموده است.

و علماء اخلاق نیز؛ برای بزرگان جامعه و حتی رئیس قوم، حلم را لازم دانسته‌اند. چراکه صاحب شأن سیادت؛ با حلم و گذشت و خوددار بودن خود، می‌تواند نسبت به فردفرد جامعه و یا احزاب و یا  اقوام و یا هر  مجموعه‌ای که مدیریتش را به عُهده دارد، موفق باشد.

 ضرورت "حلم" برای حاکمان حکومت

اگر حلم که همان منش "آرامش و گذشت" است برای رئیس یک قبیله ضرورت دارد، پس حتماً برای مسئولان و مدیران و حاکمان و رهبران جامعه؛ بسیار، بسیار ضروری‌تر و واجب‌تر است .

امام علی (ع) به‌عنوان والاترین حاکم برحق، مثال و الگوی روشن برای حاکمان و رهبران است.

او بر اساس جای‌جای نهج‌البلاغه که از چگونگی حلم و خودداری امام علی (ع)  گزارش نموده؛

 مطلقا اجازه فحش و ناسزا به دشمن را نمیدهد.

و مطلقاً اجازه حریم‌شکنی فرماندهانش به حقوق شهروندی را نمی‌دهد.

و مطلقاً اجازه برخورد با خوارج را تا زمانی که اسلحه به دست نگرفته‌اند را نمی‌دهد.

 ثمره سیاست‌های بُردبارانه در حکومت

گذشت و عفو؛ مهم‌ترین ثمره حلم است. در بیان امام علی (ع) ؛ "عفو بی‌انتهای خدا" نسبت به بندگانش؛ بر اساس "عظمت حِلم" اوست؛ آن عظمت عفو و رحمت در گرو این عظمت حلم است: 《 الذی عَظُم حلمه فعفا ... 》 (نهج، خ ۱۹۱) .

در حکومت‌های بشری، امیرالمؤمنین (ع) کمترین خاصیت خوددار بودن حاکمان و مسئولان و کارگزاران را، در این نکته دانسته است که در صورت خویشتن‌داری مسئولان جامعه، افکار عمومی به سمت‌وسوی آن مسئول هدایت خواهد شد و دیری نگذرد که مورد اقبال عمومی و ایجاد یک نیروی کاریزماتیک در میان جامعه می‌شود: 《اول عوض الحلیم من حلمه ان الناس انصاره علی الجاهل..》 (نهج؛ حکمت ۱۹۷).

و این برای مدیریت شهروندان، نعمتی بی‌بدیل است.

 راه وصول به مقام حِلم

در بیان امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه؛ "حلم" ریشه در "علم و درک" دارد و طبعاً؛ انسان با ارزیابی سطح حلم افراد، می‌تواند توانائی دانش و دریافت فکری آنان را اندازه‌گیری نماید؛ 《 یخبرکم حلمهم عن علمهم ..》 (نهج، خ/۲۳۹) لذا است که وقتی ما با مراتب بالای "حلم اهل‌بیت (ع) " در برابر انواع هجمه‌ها مواجه می‌شویم، متوجه میزان آگاهی و درک آنان نسبت به شرائط و دریافت صحیح فکری‌شان شده و بدون درنگ  نسبت به "علم و حلم" آن ذوات مقدسه، اعلان ضعف می‌کنیم.

درنتیجه هرچه درک و شعور و دریافت شخص از جامعه و مردم بالاتر باشد، قدرت خویشتن‌داری او در طوفان‌های اجتماعی و توقعات شهروندان و انتقادات تند اجتماعی و سیاسی، افزون‌تر خواهد شد.

در احادیث، "علم و حلم" ؛ دو وصف کمالی انسان معرفی شده که در کنار یکدیگر قرار دارند .

این هماهنگی و ارتباط حتماً دارای راز و رمزی است که باید مورد مداقّه قرار گیرد.

پس اگر شخصی، فاقد علم و دانش و درک باشد، امیدی به بردباری و خودداری او نخواهد بود، همان‌طوری که هرچقدر درک و علم بیشتری، در کسی نهادینه شده باشد، قطعاً دارای بردباری و حلم بیشتر خواهد بود .

امید است؛ حال که رهبران و کارگزاران و مدیران جامعه ما که مدعی الگوپذیری از خطوط ترسیمی قرآن و اهل‌بیت (ع) و خصوصاً حکومت علوی (ع) هستند، در بیان صادقانه و پیگیری و احقاق حقوق شهروندی و برخورد با فساد و توجه وافر به محرومین، حقیقت "شجاعت" را نشان داده، ونیز؛ در برابر انتقادات و احیاناً امواج تند اعتراضی، فقط شعار "حلم و خویشتن‌داری" نداده و به حقیقت چنان باشند که نقد و انتقاد سازنده؛ بدون لکنت زبان در برابر همه مسئولان نظام، از کسی گرفته نشود، ان‌شاءالله.





  تعداد بازديدها: 1504


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18412
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72579608
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.