آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه قم تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مانع فیض جامعه از وجود نخبگان علمی میشود مشکل اقتصادی و معیشتی است. حوزه علمیه نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی، افراد مستعد را از پژوهش و تحصیل باز می دارد و جامعه خسارت میبیند.
به گزارش شفقنا، آیت الله العظمی شبیری زنجانی مشکلات اقتصادی را یکی از اصلیترین موانع بهرهمندی جامعه از وجود نخبگان علمی دانست.
مرجع تقلید شیعیان در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه قم تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مانع فیض جامعه از وجود نخبگان علمی میشود مشکل اقتصادی و معیشتی است. حوزه علمیه نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی، افراد مستعد را از پژوهش و تحصیل باز می دارد و جامعه خسارت میبیند.
وی افزود: شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت معیشتی نبود از قم خارج نمیشدیم.
آیت الله شبیری تصریح کرد: مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعههای علمی میشود. این مشکل، یکی از مشکلات مهم جامعه علمی و حوزوی است.
این مرجع تقلید شیعیان افزود: چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند.
آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت گفت: در این آیه آمده است: « وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا»؛ مسئولان حوزه نسبت به رفع این مشکل طلاب عنایت داشته باشند و ان شاء الله خداوند متعال و حضرت ولی عصر (عج) نیز عنایت داشته باشند. این بشارتی از طرف قرآن است. روایت نیست تا کسی بخواهد در سند آن تشکیک کند. دلالت آیه نیز صریح است. در راه خدا تلاش کنید که خداوند نه یک راه، بلکه راه های مختلفی را ایجاد می کند.
درسهای اخلاق محل بیان سیره معصومین باشد
آیت الله شبیری زنجانی به کم رنگ شدن درسهای اخلاق در حوزههای علمیه اشاره کرد: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد درس اخلاق است.
آیت الله شبیری بر نیازمندی افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه تاکید کرد و افزود: میرزای شیرازی در اواخر عمر خود از نظر قدرت اوج می گیرند. در این شرایط «آخوند ملاعلی» می آمدند و به موعظه ایشان می پرداختند تا سم مادیات و قدرت در وجود ایشان تاثیر نگذارد. در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد.
این مرجع تقلید شیعیان خواستار محوریت قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام در درسهای اخلاق شد و تاکید کرد: درسهای اخلاق حوزه باید محل بیان آموزه های اهل بیت علیهم السلام باشد. این آموزه ها مطابق با فطرت انسانی است و لذا نسبت به آن پذیرش وجود دارد. اگر درسهای اخلاق بر این اساس بیان شود، تاثیر خود را خواهد داشت.
آیت الله شبیری زنجانی استفاده از درس اخلاق را در غنای علمی طلاب موثر دانسته و افزود: درسهای اخلاق باید با قوت و کثرت بیشتری دنبال شود. جمعیت طلاب زیاد است و باید درسهای اخلاق متناسب با این جمعیت باشد.
این مرجع تقلید شیعیان با ابراز تاسف از ضعیف شدن درسهای اخلاق در حوزه علمیه گفت: درسهای اخلاق حوزه بسیار ضعیف شده است. حوزه های علمیه در تاریخ خود، درسهای اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است. اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود.
وی ادامه داد: در زمان طلبگی ما آقای خمینی درس اخلاق میگفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درسهای اخلاق بودند.
سنت مباحثه در حوزه باید زنده بماند
آیت الله شبیری در ادامه بر لزوم استمرار سنت مباحثه در حوزه علمیه تاکید کرده و فرمودند: مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزه های علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی می رسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود میپردازد. این گفتگوی علمی ذهن او را جولان داده و به او قدرت تحلیل میدهد.