امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 دي 1400 ساعت 22:25:42
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
چشم ها را باید شست.../ مکتب اخلاقی امام، واحد است

نقدی بر مصاحبه اخیر سعید حجاریان؛

پایگاه خبری جماران: دکتر سعید حجاریان اخیرا در شماره ۸ مجله «حیات معنوی»، مصاحبه ای دارند که با عنوان «چرخش‌های سه‌گانه نظریه اخلاق امام خمینی» منتشر شده است. از نظر من که سالهاست اندیشه امام راحل موضوع پژوهش هایم بوده، این سخن،  نه تنها کامل نیست بلکه از صحت نیز برخوردار نمی باشد. در این نقد مختصر سعی می کنم ابتدا مدعای ایشان را در جملاتی مورد اشاره قرار دهم و سپس آن را نقد کنم. اما قبل از هر چیز لازم است اشاره کنم که هنوز هم از ظلمی که بر حجاریان رفته ،متأثرم و با شناختی از آثار او دارم ،معتقدم چه بسیار  «علم و دانش کشورمان» می توانست ، از وجود او بهره بیشتر ببرد. 

الف)مدعای حجاریان [ تمام آنچه خواهم آورد، برگرفته از عبارات ایشان است]

۱- ادعای من این است که ، نظریه اخلاق امام خمینی تدریجاً میل به عرفی شدن پیدا کرده است.

۲-نظریه اول امام:امام خمینی در نقطه‌ای از زیست خود، به مکتب ارسطو و بحث فضیلت‌گرایی گرایش داشته است. دال محوری این برش از زندگی ایشان اعتدال است. 

۳-«اعتدال» ، مورد اشاره ارسطو ست. ارسطو اعتقاد داشت که خصائل بشر، وجوه افراطی و تفریطی دارند. مثلا شجاعت را حد وسط تهور و جبن تعریف می‌کند یا سخاوت را نقطه‌ای میان بذل و بخل قرار می‌دهد

۴-نظریه دوم امام: امام در مقطعی دیگر… می‌گوید: «ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه». این سخن مطابق با وظیفه‌گرایی کانتی است که در آن از تبعات امور چشم پوشیده می‌شود.

۵-نظریه سوم امام :در مرحله آخر، امام خمینی به نقطه‌ای می‌رسد که حفظ نظام را اوجب واجبات می‌داند؛ یعنی به اخلاق نتیجه‌گرا یا پیامدگرا گرایش پیدا می‌کند. این رهیافت اخلاقی که جان استوارت میل چهره شاخص آن است، بر نتیجه فعل متمرکز است و نه فعل و فاعل.

۶-بنابراین می‌توانیم بگوییم ایشان سه رهیافت اخلاقی را پشت سر گذاشته که به ترتیب دینی، نیمه‌دینی-نیمه‌سکولار و سکولار است.

ب) نقد سخنان حجاریان

بر سخنان ایشان از سه جهت نقدهایی را می توان وارد کرد. 

۱-نقد ساختاری:

اینکه حجاریان ،مکتب اعتدلال در اخلاق را فضیلت گرایی خوانده ، قابل مناقشه است. . 

در توضیح مطلب فقط اشاره می کنم که در فلسفه اخلاق به سه مکتب اصلی در حوزه اخلاق اشاره می شود

یک )نتیجه گرایی که در آن کار درست آن کاری است که نتیجه بهتری دارد

دو)وظیفه گرایی که در آن کار درست آن است که خود کار درست است

سه) فضیلت گرایی که در آن کار درست آن است که فاعل آن خوب است.

و از سوی دیگر اخلاق گاه به صورت «سه وجهی» تقریر می شود و لذا کار اخلاقی ، کاری است که دور از افراط و تفریط باشد و اصطلاحا از اعتدال برخوردار باشد. و گاه به صورت «دو وجهی» تقریر می شود و در مقابل کار بد ،کاری خوب قرار می گیرد. 

[ به صورت سر بسته اشاره می کنم که حضرت امام در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» به صراحت از اخلاق دو وجهی دفاع می کنند. اگر چه در برخی دیگر از نوشته های خود به اخلاق سه وجهی هم نظر دارند. ]

با توجه به این دو نکته می توانیم بگوییم: اینکه حجاریان مدعی است «کسانی که اخلاق را بر اساس اخلاق اعتدال می دانند همه فضیلت گرا هستند» احتمالا سخنی ناتمام و غیر صحیح است. توجه شود که «اخلاق اعتدال» می تواند با هر یک از سه مکتب اخلاقی منطبق باشد.. هر چند انطباق آن بر مکتب نتیجه گرایی با تلاش بیشتری همراه است. 

۲- نقد انطباقی:

اینکه آیا از آن دو جمله معروف امام[ که به آن اشاره خواهیم کرد] می توان نتیجه مورد نظر حجاریان را استفاده کرد ،نیز به شدت مورد تأمل است. 

در توضیح مطلب هر یک از دو جمله را به طور مجزا مطرح می کنیم. 

جمله اول: «ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه»

مشکل استدلال حجاریان در برداشت اشتباه از لفظ «نتیجه» و لفظ «وظیفه» است. توجه شود که «هدف و نتیجه» در واقع یک چیز هستند ،با این فرق که آدمی قبل از انجام فعل ،هدفی را دنبال می کند( علت غایی) و بعد از انجام فعل به نتیجه می رسد(غایت). پس هدف ،«نتیجه قبل از عمل» است و نتیجه ،«هدف بعد از عمل» است.  اما لفظ «وظیفه» در این کلام امام ،هیچ ربطی با آنچه در «وظیفه گرایی» مطرح می شود،ندارد. چراکه در تمام مکاتب اخلاقی سخن از وظیفه در میان است. یعنی حتی مطابق مکتب نتیجه گرایی هم انسان دارای وظیفه اخلاقی است. و البته وظیفه اخلاقی او آن کاری است که بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. 

با توجه به این مطلب می توان گفت که مراد امام آن است که «انسان باید به وظیفه خود عمل کند ولی اگر نتیجه مورد نظر بر آن کار مترتب نشد ، ضرری به اخلاقی بودن عمل وارد نمی شود» اما اینکه چه چیزی وظیفه ماست ، بحثی دیگر است. پس ممکن است کسی نتیجه گرا باشد و بگوید « وظیفه ما کاری است که فکر  می کنیم بیشترین نتیجه خوب را در پی دارد. پس باید آن را انجام دهیم ولی اگر عمل ما به نتیجه مورد نظر نرسید ، ما به وظیفه خود عمل کرده ایم.» 

پس این جمله امام با همه مکاتب اخلاقی قابل انطباق است.

دقت کنید که «نتیجه» در کلام امام در معنای مصطلح خود به کار رفته ولی این کلمه در «نتیجه گرایی» به معنای «هدف» است. به عبارت دیگر مطابق نتیجه گرایی «کار اخلاقی کاری است که قبل از اقدام به آن، «هدف از آن کار » نفع بیشتر باشد.»

اما جمله دوم:«حفظ نظام را اوجب واجبات است»

مشکل اصلی استدلال حجاریان آن است که ایشان « حفظ نظام» را به عنوان «نتیجه» لحاظ کرده اند. در حالیکه می تواند این کار به عنوان «وظیفه» ،اوجب واجبات باشد. به عبارت دیگر  در همه اعمال ، همانطور که می توان گفت« این کار واجب است چون نتیجه آن حفظ نظام است» می توان گفت که «این کار واجب است چون وظیفه ما حفظ نظام است.» و همینطور می توان گفت که« این کار واجب است چون فضیلت چنین اقتضا می کند.». 

۳- نقد استنتاج:

اگر همه سخن حجاریان را بپذیریم نمی توانیم نسبت به نتیجه نهایی وی اعتراض نداشته باشیم. آنجا که می نویسد:«بنابراین می‌توانیم بگوییم ایشان سه رهیافت اخلاقی را پشت سر گذاشته که به ترتیب دینی، نیمه‌دینی-نیمه‌سکولار و سکولار است.»

دقت کنید که مطابق ادعای حجاریان امام ابتدا فضیلت گرا بوده و سپس وظیفه گرا شده و در نهایت نتیجه گرا گردیده است. و این در حالی است که اگر همین سیر هم واقعا موجود بوده باشد(که نیست)، اخلاق دینی که متعارفا ،اخلاقی وظیفه گراست ، در میانه سیر ایشان قرار دارد و نه اینکه در آغاز بوده باشد.





  تعداد بازديدها: 1467


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4696
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72587720
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.